Wykonanie ustawy z dnia 18 marca 1931 r. o opłacie od kart do gry.
Dz.U.1931.32.234
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 31 marca 1931 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 18 marca 1931 r. o opłacie od kart do gry.
W podaniu o zezwolenie należy wymienić miejscowość, w której wyrób kart do gry ma się odbywać.
Prawo do wyrobu służy tylko osobie, która otrzymała zezwolenie.
Przeniesienie na inną osobę może nastąpić jedynie za zezwoleniem Ministerstwa Skarbu.
Podanie o uznanie lokalu za odpowiedni należy wnieść do właściwej władzy skarbowej I instancji, której są poruczone sprawy opłat stemplowych.
Lokal wytwórni ma być oznaczony jako taki nazewnątrz i musi być urządzony tak, aby kontrola skarbowa mogła być wykonywana bez żadnej trudności.
W razie uznania lokalu za stosowny władza skarbowa umieszcza odpowiednie zaświadczenie na wszystkich egzemplarzach opisu i planu, z których jeden egzemplarz zwraca wytwórcy.
Każda zmiana stosunków faktycznych, wynikających z opisu i planu zaświadczonego przez władzę skarbową, wymaga ponownego zatwierdzenia po zbadaniu w wyżej wskazany sposób.
O zmianie w osobie zastępcy należy zawiadomić władzę skarbową w terminie do 7-miu dni.
Księga ta powinna być oprawiona, zaopatrzona kolejną numeracją stronic i zeszyta sznurkiem w ten sposób, aby jego końce mogły być przytwierdzone do okładki. Przytwierdzenia tego dokonywa urząd uprawniony do stemplowania kart do gry (§ 13) zapomocą laku i pieczęci urzędowej.
W kolumnie 2 należy zapisywać daty: wyprodukowania (kol. 6), ostemplowania (kol. 7), wyniesienia z wytwórni celem wywozu zagranicę (kol. 8) lub celem dokonania czynności urzędowej, przewidzianej w § 23 (kol. 9).
Wpis do kolumny 6 powinien nastąpić po ułożeniu kart do gry w talje; do kolumny 4 i 7 - po każdem ostemplowaniu; do kolumny 8 - równocześnie z wyniesieniem z wytwórni celem wywozu zagranicę; do kolumny 9 - przy każdem wykonaniu czynności urzędowej, przewidzianej w § 23, o ile ona dotyczy kart do gry ułożonych w talje i już zapisanych do kol. 6. Kart zepsutych, nieułożonych jeszcze w talje, lecz znajdujących się w stadjum przygotowawczem, nie zapisuje się do kol. 9. Do kol. 9 zapisuje się również wypadki, przewidziane w § 24.
Przy każdem wypełnieniu którejkolwiek z kolumn pod liczbami 6 - 9 należy w kol. 10 stwierdzić pozostały zapas talij nieostemplowanych, dodając do ilości, zapisanej po raz ostatni w kol. 10, ilość świeżo uwidocznioną w kol. 6, względnie odejmując ilość uwidocznioną w jednej z kolumn pod liczbami 7 - 9.
Ostatniego dnia każdego miesiąca zamyka się księgi w ten sposób, że zlicza, się sumy kolumn 6 - 9, a następnie odejmuje się łączną sumę kolumn 7, 8 i 9 od sumy kol. 6. Różnica winna być zgodna z ostatnim wpisem w kol. 10.
Przy zamknięciach nadzwyczajnych, wykonywanych celem kontroli przez organa skarbowe, należy postępować analogicznie.
Księga i załączniki (§ 10) mają być przechowywane przez lat 5 po zużyciu księgi.
Na opakowaniu każdej talji mają być uwidocznione:
Rysunek banderoli składa się z trzech części, oddzielonych od siebie pionowemi rzędami drobnych kółeczek (fryzik pionowy). Środkowa część banderoli, dłuższa od bocznych, stanowi prostokąt, pośrodku którego widnieje w ośmioboku godło Państwa; trzy boki ośmioboku po prawej i trzy po lewej złożone są z drobnych kółeczek. Na lewo od ośmioboku umieszczony jest napis Banderola do, na prawo napis kart do gry. Nad temi napisami i pod niemi umieszczone są winietki, osnute na stylizowanych motywach roślinnych. Obie boczne części banderoli są jednakowe. Stanowią one prostokąty, których tło tworzą: kwadraciki z punktami w środku, ujęte w formę ornamentu przestrzennego, utworzonego z linij nachylonych do obramowania pod kątem 45°, a przebiegających równolegle do siebie i przecinających się prostopadle. Każdy kąt prostokąta bocznego wypełniony jest motywem rokokowym. Pośrodku widnieje wolny od tła owal, otoczony obramowaniem, złożonem z typowych rokokowych muszli stylizowanych, otaczających białe tło, wypełnione wachlarzowato ułożonemi trzema, zachodzącemi jedna na drugą, kartami do gry (as pikowy, as kierowy i as treflowy).
Cała banderola otoczona jest wąską ramką, złożoną z gęstych kresek prostopadłych do konturu banderoli. Odcinki takiej samej ramki umieszczone są nazewnątrz obu boków pionowych prostokąta środkowego. Bok pionowy każdego z prostokątów bocznych, zwrócony ku środkowej części banderoli, składa się z wąskiej smugi, wolnej od tła, i z odcinka, wyżej określonego, a umieszczonego nazewnątrz tej smugi.
Ten egzemplarz kasa skarbowa zatrzyma celem usprawiedliwienia rozchodu, drugi zaś egzemplarz zwróci wytwórcy po uprzedniem zamieszczeniu klauzuli "Wydano" oraz daty, podpisu i pieczęci.
Wytwórca ma uwidocznić odbiór i zużycie banderol w kolumnach 11 - 14 księgi produkcji (§ 9).
Sumy talij ostemplowanych (kol. 7 księgi produkcji) muszą się zgadzać z sumą banderol zużytych.
Nieusprawiedliwiony ubytek banderoli będzie karany w myśl art. 9 ustawy.
Banderolę należy nalepić na opakowaniu wzdłuż w ten sposób, aby jej część środkowa zamykała opakowanie, a końce zbliżały się jak najbardziej do okrągłych otworów. Zbędne końcowe części banderoli można odciąć.
Talje, nieodpowiadające powyższym wymogom, nie będą stemplowane.
Znak stemplowy ma kształt okrągłej pieczęci, mierzącej 18 mm średnicy, składającej się z okrągłego pola środkowego barwy czerwonej, na którem znajduje się sylwetka białego orła, wykonana według wzoru Nr. 1, ustanowionego rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 13 grudnia 1927 r. o godłach i barwach państwowych oraz o oznakach, chorągwiach i pieczęciach (Dz. U. R. P. Nr. 115, poz. 980), i z pola zewnętrznego, zamkniętego dwoma kołami współśrodkowemi, w którem umieszczone są: u góry napis "stempel od kart do gry", u dołu gwiazdka pięcioramienna między dwiema strzałkami. Barwa kół, napisu, gwiazdki i strzałek jest niebieska przy stemplowaniu talij, zawierających do 36 kart, jasno zielona przy stemplowaniu talij, zawierających ponad 36 kart, a żółta przy stemplowaniu kart, sporządzonych z innego materjału, jak z kartonu papierowego (§ 11 p. e).
Wytwórca ma każdą deklarację zaopatrzyć w numer kolejny.
Kasa zatrzymuje deklarację jako dowód przychodowy i wydaje płatnikowi pokwitowanie z uiszczenia opłaty celem okazania funkcjonariuszowi, któremu poruczona jest czynność stemplowania. Urząd stwierdza dokonane ostemplowanie na pokwitowaniu, poczem zwraca je stronie wraz z kartami ostemplowanemi.
Stemplowanie kart do gry i odroczenia opłaty przyznane przez władzę skarbową (§§ 20 i 21), uwidacznia się w kol. 4 księgi produkcji (wzór Nr. 2), a ewidencję odroczenia prowadzi się w kol. 15 tejże księgi.
Celem uzyskania odroczenia wytwórca winien złożyć podanie w Ministerstwie Skarbu, podając kwotę, o odroczenie której się ubiega, oraz sposób jej zabezpieczenia.
Karty w sposób powyższy uszkodzone mogą być sprzedawane za uprzedniem zezwoleniem właściwego urzędu (§ 13) jedynie dla celów wykluczających jakakolwiek grę, rozrywki towarzyskie i t. d.
Postanowienia ustępów l i 2 nie będą stosowane do kart do gry, przeznaczonych do celów reklamowych, wydawanych przez wytwórnie sprzedawcom bezpłatnie w formie wachlarzyków, bądź wklejanych w albumy, pod warunkiem jednak, że: 1) wachlarzyk zostanie utworzony przez złączenie kart zapomocą stalowego spinacza, którego zastosowanie powoduje przedziurawienie wszystkich kart, złączonych drogą wytworzenia otworu o średnicy co najmniej 3 mm, 2) (w razie wklejenia do albumu) na każdej karcie zostanie wytłoczony napis "Wzory kart do gry", przyczem wysokość liter tego napisu powinna wynosić co najmniej 4 mm.
Wydawanie pojedynczych kart do gry w celach reklamowych jest niedopuszczalne.
Urząd celny przy odprawie oblicza opłatę od kart do gry według postanowień art. 2 ustawy i pobiera ją jednocześnie z cłem, poczerń przesyła karty do gry wraz z kwitem deklaracyjnym na koszt strony do urzędu opłat stemplowych w Warszawie.
W podaniu o zezwolenie należy dokładnie oznaczyć lokal sprzedaży.
W razie odmownego załatwienia można wnieść odwołanie na ręce władzy, która wydała decyzję odmowną, w ciągu miesiąca od dnia doręczenia decyzji; odwołanie rozstrzyga władza skarbowa II instancji ostatecznie.
W razie uzyskania zezwolenia na sprzedaż kart do gry, winien sprzedawca oznaczyć lokal sprzedaży jako taki nazewnątrz odpowiednim napisem. Tylko w tym lokalu wolno mu przechowywać i sprzedawać karty do gry. O zmianie lokalu sprzedaży winien sprzedawca donieść władzy skarbowej (§ 5) w ciągu dni 7-miu.
Do przepisów powyższych obowiązany jest zastosować się również wytwórca, o ile zamierza sprzedawać karty do gry detalicznie.
Sprzedawcy kart do gry prócz wytwórców, obowiązani są przechowywać rachunki dostawców (wytwórców, hurtowników) celem wykazania organom skarbowym pochodzenia posiadanych kart do gry.
Właściciele lub zarządcy wyżej wymienionych lokalów obowiązani są okazywać organom skarbowym posiadane zapasy kart do gry tudzież wszelkie księgi i dokumenty, pozostające w związku z wyrobem, względnie z nabyciem, sprzedażą lub zużyciem kart do gry.
W terminie do dni 10-ciu winien wytwórca wpłacić we właściwej kasie skarbowej, załączając dwie deklaracje według wzoru Nr. 6, różnicę opłaty:
a) od każdej talji, zawierającej do 36 kart zł 0.80,
b) od każdej talji, zawierającej ponad 36 kart zł 1.50,
c) od każdej talji, sporządzonej z innego materjału jak z kartonu papierowego zł 9.50,
jak również różnicę opłaty na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża:
a) od każdej talji, zawierającej do 36 kart zł 0.15,
b) od każdej talji, zawierającej ponad 36 kart zł 0,35,
c) od każdej talji, sporządzonej z innego materjału jak z kartonu papierowego zł 4.75,
Kasa skarbowa zatrzyma jeden egzemplarz dla siebie, drugi zaś egzemplarz zaopatrzony w pokwitowanie z uiszczenia różnicy opłaty zwróci wytwórcy, który winien go okazać właściwemu urzędowi (§ 13) celem odnotowania na zgłoszeniu wytwórcy (ustęp pierwszy nin. paragrafu), że dodatkowa opłata została uiszczona.
Wytwórcy, którzy korzystają z odroczenia (§§ 20 i 21), mogą dodatkowe opłaty zaliczyć na poczet odroczonej kwoty.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Wzór Nr. 1 (do § 2).
Wzór Nr. 2 (do § 9).
KSIĘGA PRODUKCJI KART DO GRY
Wzór Nr. 3 (do § 15).
ZAMÓWIENIE Nr. ......
Wzór Nr. 4 (do § 19).
DEKLARACJA Nr. ......
Wzór Nr. 5 (do § 30).
KSIĘGA SPRZEDAŻY KART DO GRY
Wzór Nr. 6 (do § 32).
DEKLARACJA
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »