Oddział 3 - Księgi kontrolne. - Wykonanie rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 11 lipca 1932 r. o monopolu spirytusowym, opodatkowaniu kwasu octowego i drożdży oraz sprzedaży napojów alkoholowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.88.746

Akt utracił moc
Wersja od: 29 listopada 1950 r.

3.

Księgi kontrolne.

§  14.
1. 2
Przedsiębiorstwa, o których mowa niżej w punktach a) do i), obowiązane są prowadzić odpowiednie do rodzaju zakładu księgi według wzorów dołączonych do niniejszego rozporządzenia, a mianowicie: a) gorzelnie Nr. 1, 2, 3 i 4, b) rektyfikacje i zakłady odwadniania - Nr. 3, 4, 5, 6 i 7, c) zakłady przerobu spirytusu niekonsumcyjnego - Nr 8, 9, 10, 11 i 13, zakłady zaś wyrobu octu tylko Nr 12, a przy produkcji octu innego rodzaju niż spirytusowy - nadto księgi kontrolne według wzoru, ustalonego przez izby skarbowe, d) fabryki wódek i wolne składy typu B - Nr. 14, 15, e) wolne składy eksportowe i wolne składy typu A - Nr. 3, 7 i 14, f) drożdżownie i składnice drożdży - Nr. 16, 17, 18, g) wytwórnie kwasu octowego, połączone z zakładami oczyszczania, i zakłady oczyszczania - Nr 19, 20 i 21, wytwórnie zaś kwasu octowego, nie połączone z zakładami oczyszczania, - księgi według wzorów ustalanych przez izby skarbowe, h) oddziały rektyfikacyjne - Nr. 6 i 7, i) rozlewnie wody kolońskiej - Nr. 22 i 23. Księgi mają być oparafowane i opatrzone pieczęcią właściwego urzędu skarbowego.
2.
Wszystkie przedsiębiorstwa, podlegające nadzorowi na zasadzie art. 63, mają posiadać księgę do zapisywania zarządzeń władz skarbowych według wzoru Nr. 24.
3.
Przedsiębiorstwa, wymienione w ustępie 1 niniejszego paragrafu, obowiązane są posiadać zapasy odpowiednich formularzy protokółów, oznajmień i świadectw przewodowych, sporządzonych według wzorów, ustalonych w załącznikach (od 25 do 48) do niniejszego rozporządzenia.
4.
Zakłady przerobu spirytusu, które prowadzą księgi handlowe, mogą być zwolnione przez izby skarbowe od prowadzenia księgi odbiorców artykułów wyrobionych ze spirytusu, pod warunkiem, że obroty temi artykułami będą uwidaczniane w księgach handlowych w sposób umożliwiający stwierdzenie ilości spirytusu, zawartej w sprzedanych wyrobach, oraz że księgi te będą przez przedsiębiorcę na żądanie okazywane K. S.
5.
Wszelkie księgi oraz dokumenty mają być prowadzone według roku obrachunkowego (ust. 6) i mają być czysto utrzymane. Wpisów należy dokonywać atramentem i w sposób wyraźny.
6.
Dla zakładów wyrobu spirytusu i drożdży oraz dla oddziałów rektyfikacyjnych przy gorzelniach rokiem obrachunkowym w stosunku do władz skarbowych jest okres od dnia 1 września jednego roku do dnia 31 sierpnia roku następnego (kampanja). Rokiem obrachunkowym dla wszystkich innych zakładów jest rok kalendarzowy. Przy obliczaniu okresów w miesiącach lub ich częściach, miesiąc liczy się za 30 dni.
7.
Przedsiębiorstwa obowiązane są sporządzać co miesiąc odpisy ksiąg, prowadzonych według wzorów Nr. 1, 2, 5, 6, 7, 12, 14, 15 i 20 i przesyłać je najpóźniej do dnia piątego następnego miesiąca, po stwierdzeniu zgodności odpisu na miejscu przez urzędnika K. S., wprost izbie skarbowej. Gdyby w tym terminie urzędnik K. S. nie przybył do zakładu, przedsiębiorca względnie zastępca sam potwierdza zgodność odpisu z księgą kontrolną. W odpisach księgi produkcji należy w rubryce "Uwagi" wykazywać ilość zatrudnionych robotników.
8.
Izby skarbowe mogą zwolnić od obowiązku przesyłania co miesiąc odpisów ksiąg zakłady, zużywające rocznie nie więcej niż 100 litrów 100% spirytusu. Gorzelnie nie przedstawiają odpisów księgi magazynowej, jeżeli posiadany zapas spirytusu przechowuje się w przenośnem urzędowo zabezpieczonem naczyniu, którego zawartość przy rewizji przyjmuje się bez sprawdzenia.
9.
Księgi wraz z dowodami (§ 16) należy wydawać władzom skarbowym na ich żądanie; w tym przypadku należy przechowywać jako dowód wydania ksiąg potwierdzenie urzędników skarbowych, że odebrali te księgi i dokumenty lub pismo władzy skarbowej, żądającej wydania ksiąg oraz dowód ich wysłania.
10.
Prowadzone przez przedsiębiorców księgi należy po upływie roku obrachunkowego zamknąć i przechowywać wraz z odnośnemi dokumentami na miejscu w ciągu 5 lat od chwili zamknięcia ksiąg; księgi dotyczące opodatkowania kwasu octowego i drożdży mają być przechowywane w ciągu 10 lat; po upływie tych terminów księgi wraz z dowodami mogą być zniszczone.
11.
W razie likwidacji przedsiębiorstwa przed upływem terminów, wskazanych w ust. 10, księgi wraz z dowodami mają być przesłane najpóźniej do dni 14 po zlikwidowaniu wszelkich zapasów, znajdujących się w przedsiębiorstwie, urzędowi skarbowemu do dalszego przechowywania.
§  15.
1.
Jeżeli nadesłane przez przedsiębiorcę pisma lub zestawienia zawierają błędy lub niedokładności, przedsiębiorca powinien je usunąć w terminie wyznaczonym przez władzę skarbową.
2.
Zmiany i poprawki w pismach, dokumentach i księgach należy przeprowadzać w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny. Każdą zmianę, względnie poprawkę powinna osoba zmieniająca lub też poprawiająca potwierdzić własnym podpisem, podać datę przeprowadzenia zmiany lub poprawki i w razie potrzeby opisać ją.
§  16.
1.
Do każdej księgi należy dołączać w osobnych teczkach lub zeszytach protokóły, świadectwa przewozowe i inne dokumenty, na podstawie których wpisuje się do ksiąg odnośne dane.
2.
Załączniki, które dotyczą kilku ksiąg, mają być dołączone do tej księgi, do której pierwsze dane załącznika zostały wciągnięte. Każde zaksięgowanie należy uwidocznić na załączniku, podając rodzaj i numer księgi.
§  17.
1.
Wpisy codzienne do wszystkich ksiąg należy uskuteczniać bezpośrednio po zakończeniu czynności, będących przedmiotem wpisu, a najpóźniej do godziny 10 dnia następnego.
2. 3
Przy obliczaniu ilości artykułów, podlegających opodatkowaniu, objętych niniejszem rozporządzeniem, oraz przy zapisywaniu tych ilości w księgach kontrolnych i dokumentach, obowiązują następujące przepisy:

A) przy spirytusie:

a)
obliczanie codziennych odpędów w gorzelniach i zapisywanie ich w księgach produkcji i magazynowej ma być dokonywane ze ścisłością do 0,1 litra alkoholu, przyczem 0,05 i wyżej zaokrągla się do 0,1 litra, a ilości mniejsze od 0,05 l odrzuca się,
b)
pozycje rozchodu spirytusu w gorzelniach, a także pozycje przychodu i rozchodu w zakładach oczyszczania, odwadniania i przerobu spirytusu należy obliczać ze ścisłością do 1 litra alkoholu, zaokrąglając 0,5 i wyżej do 1 litra, - a ilości mniejsze od 0,5 1 odrzucać;

B) przy drożdżach:

a)
obliczanie i zapisy drożdży sformowanych należy uskuteczniać ze ścisłością do 0,1 kg,
b)
dla drożdży niesformowanych - ze ścisłością do 1 kg;

C) przy kwasie octowym obliczanie i zapisy należy przeprowadzać z dokładnością do l kg bezwodnego kwasu, przyczem 0,5 i wyżej zaokrągla się do 1 kg, a ilości mniejsze od 0,5 kg odrzuca się.

3.
Po ukończeniu każdej stronicy ksiąg, posiadających pozycje "z przeniesienia" i "do przeniesienia", należy je podsumować i sumę wyprowadzić w pozycji "do przeniesienia"; pozycję "z przeniesienia" należy prowadzić od początku roku, nadto należy sporządzać zestawienia miesięczne i roczne. Roczne zamknięcia mają być potwierdzone przez inspektora K. S., a pozostałości z poprzedniego roku obrachunkowego mają być przenoszone przez inspektora K. S. do ksiąg, założonych na następny rok obrachunkowy.
2 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 października 1937 r. (Dz.U.37.79.575) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1938 r.
3 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 października 1937 r. (Dz.U.37.79.575) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1938 r.