Rozdział 4 - RLKS - Wspieranie zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury na lata 2021-2027.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1273

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 lipca 2023 r.

Rozdział  4

RLKS

1. 
Komitet, o którym mowa w art. 32 ust. 2 rozporządzenia ogólnego, do spraw wyboru LSR, zwany dalej "komitetem", instytucja zarządzająca powołuje w drodze zarządzenia, w którym określa w szczególności:
1)
liczbę członków komitetu;
2)
skład komitetu, w tym przewodniczącego i jego zastępcę;
3)
regulamin komitetu określający zasady jego działania, w tym podział zadań między członków komitetu, oraz zasady wynagradzania członków komitetu.
2. 
W skład komitetu wchodzą przedstawiciele instytucji zarządzającej i przedstawiciele Agencji oraz mogą wchodzić eksperci, których wiedza, doświadczenie i umiejętności w zakresie przygotowania lub realizacji programów kierowanych przez społeczność lokalną lub programów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rybackiego lub Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego lub EFMRA zapewnią prawidłową realizację zadań komitetu.
3. 
Rozstrzygnięcia komitetu zapadają w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komitetu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
4. 
Uchwałę komitetu podpisuje przewodniczący albo jego zastępca.
5. 
Obsługę komitetu zapewnia instytucja zarządzająca.
1. 
RLGD jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną.
2. 
Do tworzenia i działania RLGD stosuje się przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), z tym że:
1)
członkiem zwyczajnym RLGD mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem samorządu województwa;
2)
RLGD, w zakresie określonym w jej statucie, może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji LSR;
3)
RLGD, oprócz organów wymaganych na podstawie art. 11 ust. 1-3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, jest obowiązana posiadać organ decyzyjny będący organem, do którego wyłącznej kompetencji należą rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1, chyba że w statucie RLGD przewidziano, że rozstrzygnięcia te należą do kompetencji zarządu;
4)
RLGD jest obowiązana realizować zadania określone w art. 33 ust. 1-3 i 5 rozporządzenia ogólnego oraz w ustawie.
3. 
Organ decyzyjny, o którym mowa w ust. 2 pkt 3, jest wybierany przez walne zebranie członków albo zebrania delegatów spośród członków RLGD, przy czym członek organu decyzyjnego nie może być jednocześnie członkiem innego organu RLGD ani pracownikiem RLGD.
4. 
W przypadku gdy rozstrzygnięcia, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1, należą do kompetencji zarządu, członkowie zarządu nie mogą być zatrudnieni przez RLGD na stanowisku związanym ze świadczeniem doradztwa na rzecz podmiotów ubiegających się o pomoc na realizację operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 lit. a.
1. 
Wyboru LSR dokonuje się spośród LSR, które spełniają następujące warunki:
1)
LSR zawiera elementy określone w art. 32 ust. 1 rozporządzenia ogólnego,
2)
obszar objęty LSR:
a)
jest spójny przestrzennie,
b)
obejmuje co najmniej pięć gmin,
c)
jest zamieszkany przez nie mniej niż 20 000 i nie więcej niż 150 000 mieszkańców,
3)
LSR będzie realizowana przez RLGD spełniającą wymagania określone w art. 28

- zwane dalej "warunkami dostępu".

2. 
Wyboru LSR dokonuje się przy zastosowaniu kryteriów dotyczących:
1)
liczby członków RLGD, którzy są przedstawicielami sektora rybackiego,
2)
reprezentatywności składu organu decyzyjnego w odniesieniu do składu RLGD,
3)
liczby przedstawicieli sektora rybackiego na obszarze objętym realizacją LSR,
4)
wartości produkcji sektora rybackiego dla obszaru objętego realizacją LSR,
5)
celów LSR i środków służących do ich osiągnięcia,
6)
operacji planowanych do wsparcia w ramach LSR,
7)
udziału społeczności lokalnej w przygotowaniu LSR,
8)
procesu realizacji LSR i zdolności RLGD do jej realizacji

- zwanych dalej "kryteriami oceny LSR".

3. 
Liczbę mieszkańców, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, ustala się według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r. na podstawie wynikowych informacji statystycznych ogłaszanych, udostępnianych lub rozpowszechnianych zgodnie z przepisami o statystyce publicznej.
4. 
W przypadku gdy co najmniej dwie LSR uzyskały taką samą liczbę punktów przy zastosowaniu kryteriów oceny LSR, o kolejności wyboru LSR decyduje, w kolejności wskazanej poniżej, większa liczba:
1)
punktów uzyskanych za operacje planowane do wsparcia w ramach LSR;
2)
punktów uzyskanych za wartość produkcji sektora rybackiego dla obszaru objętego realizacją LSR;
3)
przedstawicieli sektora rybackiego na obszarze objętym realizacją LSR;
4)
członków stowarzyszonych w RLGD.
5. 
W przypadku gdy teren jednej gminy jest objęty więcej niż jedną LSR, dokonuje się wyboru tylko jednej LSR, która uzyskała największą liczbę punktów w ramach oceny spełnienia warunków dostępu oraz kryteriów oceny LSR, a w przypadku gdy dwie LSR uzyskały taką samą liczbę punktów, stosuje się przepis ust. 4.
6. 
Minister właściwy do spraw rybołówstwa określi, w drodze rozporządzenia, punktację kryteriów oceny LSR oraz sposób podziału środków przeznaczonych na realizację LSR, mając na względzie zapewnienie efektywnego wspierania RLKS w ramach EFMRA oraz prawidłowego zarządzania programem, a także kierując się potrzebą zapewnienia efektywności i prawidłowości realizacji środków tego programu.
7. 
W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 6, minister właściwy do spraw rybołówstwa może określić minimalną liczbę punktów dla danego kryterium oceny LSR lub minimalną łączną liczbę punktów, której uzyskanie przez RLGD jest niezbędne do wyboru jej LSR, mając na względzie zapewnienie efektywnego wspierania RLKS w ramach EFMRA oraz prawidłowego zarządzania programem, a także kierując się potrzebą zapewnienia efektywności i prawidłowości realizacji środków tego programu.

Wyboru LSR dokonuje się na wniosek RLGD, o którym mowa w art. 32, w ramach konkursu ogłoszonego przez instytucję zarządzającą do wysokości limitu środków przewidzianych na realizację LSR.

1. 
Komitet dokonuje wyboru LSR na podstawie ustalonego przez instytucję zarządzającą regulaminu konkursu, który określa w szczególności:
1)
tryb składania wniosków o wybór LSR;
2)
tryb, sposób lub zakres uzupełniania braków i usuwania uchybień we wnioskach o wybór LSR, a także udzielania wyjaśnień lub przedkładania dokumentów niezbędnych do oceny spełnienia warunków dostępu i kryteriów oceny LSR oraz poprawiania oczywistych omyłek;
3)
formę i sposób udzielania RLGD wyjaśnień w kwestiach dotyczących konkursu.
2. 
Do czasu rozstrzygnięcia konkursu nie jest dopuszczalna zmiana regulaminu konkursu skutkująca nierównym traktowaniem uczestniczących w nim RLGD.

Wniosek o wybór LSR składa się do instytucji zarządzającej:

1)
na wzorze przygotowanym przez instytucję zarządzającą i udostępnionym na stronie programu;
2)
w terminie wskazanym w ogłoszeniu o konkursie.
1. 
Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności wskazanie:
1)
terminu, miejsca i trybu składania wniosków o wybór LSR;
2)
sposobu ustalania wysokości dostępnych środków przeznaczonych na realizację LSR;
3)
miejsca zamieszczenia wzoru wniosku o wybór LSR, wzoru umowy ramowej oraz regulaminu konkursu;
4)
dokumentów niezbędnych do oceny spełnienia warunków dostępu i kryteriów oceny LSR;
5)
wysokości limitu środków w konkursie przeznaczonych na realizację LSR.
2. 
Ogłoszenie o konkursie jest podawane do publicznej wiadomości przez instytucję zarządzającą na stronie programu co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia terminu składania wniosków o wybór LSR. Termin składania wniosków o wybór LSR nie może być krótszy niż 21 dni i dłuższy niż 60 dni.
1. 
W przypadku gdy:
1)
wniosek o wybór LSR:
a)
nie został złożony w terminie lub
b)
nie zawiera nazwy RLGD, lub
c)
nie zawiera adresu RLGD i nie można ustalić tego adresu na podstawie posiadanych danych, lub
2)
do wniosku o wybór LSR nie dołączono LSR

- instytucja zarządzająca pozostawia wniosek bez rozpatrzenia.

2. 
W przypadku stwierdzenia, że wniosek o wybór LSR zawiera braki inne niż określone w ust. 1 lub że jest konieczne złożenie wyjaśnień lub dokumentów niezbędnych do oceny spełnienia warunków dostępu, instytucja zarządzająca wzywa RLGD do uzupełnienia tych braków lub złożenia tych wyjaśnień lub dokumentów w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku o wybór LSR bez rozpatrzenia.
3. 
Skutkiem wezwania, o którym mowa w ust. 2, nie może być zmiana wniosku o wybór LSR albo zmiana LSR niebędąca następstwem tego wezwania, z wyjątkiem poprawienia w niej oczywistych omyłek.
4. 
Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, instytucja zarządzająca niezwłocznie przekazuje komitetowi wnioski o wybór LSR.
1. 
Komitet w terminie 60 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o wybór LSR, w drodze uchwały, dokonuje oceny LSR, wskazując czy zostały spełnione warunki dostępu oraz podając liczbę punktów uzyskanych przez tę LSR przy zastosowaniu kryteriów oceny LSR oraz uzasadnienie tej oceny, a także pouczenie o możliwości wniesienia sprzeciwu. Uchwałę publikuje się na stronie programu.
2. 
Od uchwały, o której mowa w ust. 1, przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu.
3. 
Sprzeciw, o którym mowa w ust. 2:
1)
wnosi się w formie pisemnej albo w formie elektronicznej do komitetu w terminie 7 dni od dnia publikacji uchwały, o której mowa w ust. 1;
2)
zawiera:
a)
oznaczenie RLGD,
b)
wskazanie warunków dostępu lub kryteriów oceny LSR, z których oceną RLGD się nie zgadza, wraz z uzasadnieniem, oraz
c)
podpis własnoręczny albo kwalifikowany podpis elektroniczny, albo podpis zaufany osoby upoważnionej do reprezentowania RLGD - w zależności od sposobu utrwalenia pisma.
4. 
W przypadku gdy sprzeciw, o którym mowa w ust. 2, nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 3, komitet pozostawia sprzeciw bez rozpatrzenia.
5. 
Komitet rozpatruje sprzeciw, o którym mowa w ust. 2, weryfikując prawidłowość oceny wniosku o wybór LSR w zakresie spełnienia warunków dostępu i kryteriów oceny LSR, z których oceną RLGD się nie zgadza, w terminie nie dłuższym niż 21 dni, licząc od dnia otrzymania sprzeciwu.
6. 
W przypadku gdy sprzeciw, o którym mowa w ust. 2:
1)
nie został uwzględniony - komitet utrzymuje w mocy ocenę LSR;
2)
został uwzględniony - komitet dokonuje ponownej oceny spełnienia warunków dostępu i kryteriów oceny LSR.
7. 
Komitet informuje RLGD w formie pisemnej o wyniku rozpatrzenia sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2, podając uzasadnienie, a w przypadku gdy ten sprzeciw nie został uwzględniony - uzasadnienie wraz z pouczeniem o możliwości wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
8. 
Sprzeciw, o którym mowa w ust. 2, nie przysługuje od ponownej oceny, o której mowa w ust. 6 pkt 2.
1. 
RLGD przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego na rozstrzygnięcia komitetu, o których mowa w art. 35 ust. 6, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tych rozstrzygnięć, na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
2. 
Skarga podlega wpisowi stałemu.
3. 
Sąd rozpoznaje skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia.
4. 
Wniesienie skargi po terminie, o którym mowa w ust. 1, lub bez uiszczenia wpisu stałego, o którym mowa w ust. 2, powoduje pozostawienie skargi bez rozpoznania.
5. 
Wniesienie skargi nie wstrzymuje możliwości wyboru innych LSR w ramach ogłoszonego konkursu.
6. 
Jeżeli zostanie wyczerpany limit środków w konkursie przeznaczonych na realizację LSR, sąd, uwzględniając skargę, nie uchyla rozstrzygnięć komitetu, o których mowa w art. 35 ust. 6, ale stwierdza jedynie, że dane rozstrzygnięcie zostało przeprowadzone z naruszeniem prawa.
1. 
Wybór LSR jest dokonywany w drodze uchwały komitetu, która zawiera listę ocenionych LSR, liczbę punktów otrzymanych przez poszczególne LSR oraz wskazanie LSR, które zostały wybrane.
2. 
Uchwałę, o której mowa w ust. 1, publikuje się na stronie programu.
3. 
Uchwała, o której mowa w ust. 1, nie podlega zaskarżeniu.
4. 
Instytucja zarządzająca niezwłocznie publikuje na stronie programu informację o wyczerpaniu limitu środków w konkursie przeznaczonych na realizację LSR.
1. 
Niezwłocznie po dokonaniu przez komitet wyboru LSR instytucja zarządzająca zawiera z RLGD, na piśmie, umowę ramową.
2. 
Umowa ramowa oprócz wskazania wysokości środków na realizację danej LSR zawiera co najmniej określenie:
1)
terminu i miejsca realizacji LSR;
2)
zasad realizacji LSR, w tym dokonywania wyboru:
a)
operacji realizowanych przez podmioty inne niż RLGD,
b)
operacji własnych RLGD,
c)
grantobiorców, jeżeli RLGD ma zamiar realizować projekty grantowe;
3)
zasad monitorowania, oceny i kontroli realizacji LSR;
4)
zasad współpracy RLGD z podmiotami zaangażowanymi w realizację LSR;
5)
warunków zmiany albo rozwiązania umowy ramowej;
6)
zobowiązania RLGD do zamieszczenia umowy ramowej wraz z LSR na stronie internetowej RLGD;
7)
zobowiązania RLGD do stosowania wytycznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4.
3. 
Wybrana LSR stanowi załącznik do umowy ramowej.
1. 
Do postępowań w sprawie wyboru LSR, w tym w zakresie oceny spełniania warunków dostępu i kryteriów oceny LSR, oraz do postępowań w sprawie sprzeciwu, o którym mowa w art. 35 ust. 2, nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń i udostępniania akt.
2. 
W postępowaniu w sprawie wyboru LSR, w tym w zakresie oceny spełniania warunków dostępu i kryteriów oceny LSR, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 1-3.