Rozdział 8 - Hamulce - Warunki techniczne tramwajów i trolejbusów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.230.2301

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2003 r.

Rozdział  8

Hamulce

§  16. 
Tramwaj powinien być wyposażony w następujące rodzaje hamulców:
1)
robocze - służące do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależny od obciążenia pojazdu i w miarę możliwości technicznych od jego prędkości, z możliwością regulacji intensywności hamowania;
2)
awaryjne - służące do zatrzymania wagonu w razie awarii hamulca roboczego;
3)
postojowe, mechaniczne - służące do unieruchamiania wagonu podczas postoju; przy czym hamulce te mogą być zastąpione innym urządzeniem pozwalającym na trwałe i niezawodne unieruchomienie tramwaju po jego zatrzymaniu;
4)
bezpieczeństwa - służące do zatrzymywania wagonu przez pasażera w razie zagrożenia bezpieczeństwa.
§  17. 
1. 
Hamulce powinny zachowywać wymaganą sprawność w każdych warunkach, przy czym funkcja hamowania musi być niezależna od napięcia sieci i być nadrzędna w stosunku do rozruchu.
2. 
Hamulce, w tym także hamulce zespołu tramwajowego, powinny być uruchamiane ze stanowiska motorniczego; nie dotyczy to hamulca bezpieczeństwa.
3. 
Hamulec postojowy powinien:
1)
być tak skonstruowany, aby niemożliwe było jego samoczynne zwolnienie;
2)
mieć wyraźne oznakowanie kierunku uruchamiania w przypadku napędu ręcznego.
4. 
W przypadku oderwania się wagonu doczepnego od zespołu tramwajowego powinien uruchamiać się w nim samoczynnie przynajmniej hamulec postojowy.
5. 
Przy jeździe do tyłu powinny działać co najmniej dwa rodzaje hamulców.
6. 
W czasie hamowania dopuszcza się stosowanie piasecznic.
§  18. 
1. 
Hamulce tramwaju uważa się za sprawne, jeżeli długość drogi hamowania nieobciążonego tramwaju z prędkości 30 km/h do zatrzymania, na prostym, poziomym i suchym odcinku toru, nie przekracza wartości długości podanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. 
Hamulec postojowy powinien zapewniać unieruchomienie maksymalnie obciążonego tramwaju na wzniesieniu lub spadku toru o pochyleniu co najmniej 5 %.