Rozdział 8 - Hamulce - Warunki techniczne tramwajów i trolejbusów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.230.2301
Akt utracił moc Wersja od: 31 grudnia 2003 r.
Rozdział 8
Hamulce
Hamulce
§ 16.
Tramwaj powinien być wyposażony w następujące rodzaje hamulców:1)
robocze - służące do zmniejszania prędkości pojazdu i zatrzymania go w sposób niezawodny, szybki i skuteczny, niezależny od obciążenia pojazdu i w miarę możliwości technicznych od jego prędkości, z możliwością regulacji intensywności hamowania;2)
awaryjne - służące do zatrzymania wagonu w razie awarii hamulca roboczego;3)
postojowe, mechaniczne - służące do unieruchamiania wagonu podczas postoju; przy czym hamulce te mogą być zastąpione innym urządzeniem pozwalającym na trwałe i niezawodne unieruchomienie tramwaju po jego zatrzymaniu;4)
bezpieczeństwa - służące do zatrzymywania wagonu przez pasażera w razie zagrożenia bezpieczeństwa.§ 17.
1.
Hamulce powinny zachowywać wymaganą sprawność w każdych warunkach, przy czym funkcja hamowania musi być niezależna od napięcia sieci i być nadrzędna w stosunku do rozruchu.2.
Hamulce, w tym także hamulce zespołu tramwajowego, powinny być uruchamiane ze stanowiska motorniczego; nie dotyczy to hamulca bezpieczeństwa.3.
Hamulec postojowy powinien:1)
być tak skonstruowany, aby niemożliwe było jego samoczynne zwolnienie;2)
mieć wyraźne oznakowanie kierunku uruchamiania w przypadku napędu ręcznego.4.
W przypadku oderwania się wagonu doczepnego od zespołu tramwajowego powinien uruchamiać się w nim samoczynnie przynajmniej hamulec postojowy.5.
Przy jeździe do tyłu powinny działać co najmniej dwa rodzaje hamulców.6.
W czasie hamowania dopuszcza się stosowanie piasecznic.§ 18.
1.
Hamulce tramwaju uważa się za sprawne, jeżeli długość drogi hamowania nieobciążonego tramwaju z prędkości 30 km/h do zatrzymania, na prostym, poziomym i suchym odcinku toru, nie przekracza wartości długości podanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.2.
Hamulec postojowy powinien zapewniać unieruchomienie maksymalnie obciążonego tramwaju na wzniesieniu lub spadku toru o pochyleniu co najmniej 5 %.