Warunki techniczne tramwajów i trolejbusów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.
Dz.U.2003.230.2301
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 22 grudnia 2003 r.
w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
TRAMWAJE
TRAMWAJE
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Wyposażenie
Wyposażenie
Instalacja elektryczna
Instalacja elektryczna
Drzwi i okna
Drzwi i okna
Wyjścia awaryjne
Wyjścia awaryjne
Wnętrze
Wnętrze
Światła zewnętrzne
Światła zewnętrzne
Wagon doczepny bierny i czynny nie musi być wyposażony w światła zewnętrzne drogowe lub światła zewnętrzne mijania.
Hamulce
Hamulce
TROLEJBUSY
TROLEJBUSY
Wymagania ogólne
Wymagania ogólne
Instalacja elektryczna
Instalacja elektryczna
Hamulce
Hamulce
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
WYKAZ NORM DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW I TROLEJBUSÓW
WYKAZ NORM DOTYCZĄCYCH WARUNKÓW TECHNICZNYCH TRAMWAJÓW I TROLEJBUSÓW
2. PN-69/E-06120 Pojazdy trakcyjne. Aparaty elektryczne prądu stałego. Ogólne badania i wymagania - odpowiednik IEC 77:1968.
3. PN-91/E-06077 Przekształtniki mocy dla trakcji elektrycznej. Bezpośrednie przekształtniki prądu stałego (przekształtniki impulsowe prądu stałego) dla taboru - odpowiednik IEC 411-4:1986.
4. PN-73/E-05108 Przemysłowe zakłócenia radioelektryczne. Trakcja elektryczna i spalinowo-elektryczna. Dopuszczalne poziomy zakłóceń. Ogólne wymagania i badania.
5. PN-EN 60349-1:2002 (U) Trakcja elektryczna. Elektryczne maszyny wirujące do pojazdów szynowych i drogowych - Część 1: Maszyny inne niż maszyny prądu przemiennego zasilane z przekształtników.
6. PN-ISO 3795:1996 Pojazdy drogowe oraz ciągniki, maszyny rolnicze i leśne. Określenia palności materiałów stosowanych wewnątrz pojazdów.
7. PN-K-02511:2000 Tabor kolejowy. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów. Wymagania.
8. PN-K-02512:2000 Tabor kolejowy. Bezpieczeństwo przeciwpożarowe materiałów. Metoda badania wskaźnika rozprzestrzeniania się płomienia.
9. PN-K-02508:1999 Tabor kolejowy. Właściwości palne materiałów. Wymagania i metody badań.
10. PN-K-02501:2000 Tabor kolejowy. Właściwości dymowe materiałów. Wymagania i metody badań.
11. PN-93/K-02505 Tabor kolejowy. Stężenie tlenku i dwutlenku węgla wydzielanych podczas rozkładu termicznego lub spalania materiałów. Wymagania i badania.
12. PN-K-02506:1998 Elektryczne pojazdy trakcyjne. Zabezpieczenia przeciwpożarowe. Wytyczne konstrukcyjne.
13. PN-EN 50266-1:2002 (U) Wspólne metody badań palności przewodów i kabli. Sprawdzenie odporności na pionowe rozprzestrzenianie się płomienia wzdłuż pionowo zamontowanych wiązek kabli lub przewodów.
14. PN-90/E-04160/56 Przewody elektryczne. Metody badań. Badania zapalności metoda wskaźnika tlenowego.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH WAGONÓW TRAMWAJOWYCH I WAGONÓW DOCZEPNYCH
WARUNKI SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH WAGONÓW TRAMWAJOWYCH I WAGONÓW DOCZEPNYCH
2. Ilekroć w niniejszych przepisach jest mowa o odległości rozmieszczenia świateł, należy rozumieć, że:
1) największą wysokość mierzy się od płaszczyzny wytyczonej przez najwyższe punkty główek szyn toru jezdnego do najwyższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym,
2) najmniejszą wysokość mierzy się od płaszczyzny wytyczonej przez najwyższe punkty główek szyn toru jezdnego do najniższego punktu powierzchni świetlnej przy pojeździe nieobciążonym,
3) odległość od bocznego obrysu pojazdu mierzy się od najbardziej odległego od podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu punktu powierzchni świetlnej,
4) odległość od przedniego lub tylnego obrysu pojazdu mierzy się do najbardziej wysuniętego odpowiednio do przodu lub do tyłu punktu powierzchni świetlnej,
5) odległość między dwoma światłami skierowanymi w tę samą stronę mierzy się między najbliższymi punktami rzutów ich powierzchni świetlnych na płaszczyznę prostopadłą do osi tych świateł.
3. Powierzchnia świetlna oznacza dla świateł widoczną powierzchnię wysyłającą światło, a dla świateł odblaskowych - widoczną powierzchnię odbijającą światło.
4. Boczny obrys pojazdu oznacza płaszczyznę równoległą do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty punkt na zewnątrz pojazdu, z wyjątkiem lusterek, świateł bocznych i elementów elastycznych.
5. Przedni lub tylny obrys pojazdu oznacza pionową płaszczyznę prostopadłą do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, przechodzącą przez najdalej wysunięty odpowiednio do przodu lub do tyłu punkt pojazdu.
6. Światła powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
Lp. | Rodzaj światła | Liczba świateł | Barwa | Rozmieszczenie na pojeździe (w mm) | Kontrolny sygnał | Połączenia elektryczne | Własności świetlne | Inne warunki | |||||||
wagon tramwajowy | na długości | na szerokości | na wysokości | inne wymagania | włączenia | działania | |||||||||
silnikowy | doczepny czynny | doczepny bierny | przegubowy | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
1 | drogowe | 21) | - | - | 21) | biała lub żółta selektywna | z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie oślepiało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu | - | - | - | obowiązkowy - świetlny, niemigający barwy niebieskiej2) | - | 1) powinny być włączane wszystkie równocześnie | 1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza | |
2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie pary świateł drogowych | 2) światłość wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30.000 cd i nie może przekraczać 225.000 cd | ||||||||||||||
3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych | |||||||||||||||
2 | mijana | 21) | - | - | 21) | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 500-1.200 mm | - | dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy zielonej | wyłączenie świateł mijania musi powodować równoczesne wyłączenie wszystkich świateł drogowych | powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza | mogą być wykonane jako symetryczne | |
3 | kierunkowskazy | ||||||||||||||
3a | przednie | 2 | 2 | 2 | 2 | żółta samochodowa | z przodu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 800 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 350-1.500 mm | nie bliżej niż 40 mm od światła mijania lub przeciwmgłowego przedniego3) | - | obowiązkowy dla wszystkich kierunkowskazów, które nie są widoczne z miejsca kierowcy; może to być sygnał świetlny migający barwy zielonej lub akustyczny albo oba równocześnie; | 1) włączanie kierunkowskazów powinno być niezależne od włączenia innych świateł | 1) powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90±30 cykli na minutę | jeżeli tramwaj ciągnie wagony doczepne, włączenie kierunkowskazów na pojeździe ciągnącym powinno powodować włączenie kierunkowskazów umieszczonych na wagonach doczepnych |
3b | tylne | 2 | 2 | 2 | 2 | żółta samochodowa | z tyłu | możliwie najbliżej bocznego obrysu pojazdu, jednak nie dalej niż 800 mm od tego obrysu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 350-1.500 mm | jeżeli odległość od światła pozycyjnego tylnego nie przekracza 300 mm, odległość kierunkowskazu od bocznego obrysu pojazdu nie powinna przekraczać więcej niż o 50 mm odległości światła pozycyjnego tylnego od tego obrysu | sygnał optyczny powinien gasnąć lub pozostać palącym się i nie migać lub zmieniać ustaloną częstotliwość migania w przypadku niesprawności działania jakiegokolwiek kierunkowskazu, z wyjątkiem kierunkowskazów bocznych; | 2) wszystkie kierunkowskazy umieszczone z jednej strony pojazdu powinny być włączane i wyłączane jednym wyłącznikiem oraz powinny działać w jednej fazie | 2) włączenie świateł powinno nastąpić z opóźnieniem nie większym niż 1 s, a pierwsze wyłączenie - z opóźnieniem nie większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów | ||
3c | boczne | 2 | 2 | 2 | 2 na każdym członie | żółta samochodowa | na obu bokach, odległość środka powierzchni świetlnej od przedniego obrysu nie może przekraczać 1.800 mm4) | wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 1.500-1.8005) mm | - | - | sygnał akustyczny powinien być wyraźnie słyszalny i w wymienionych wyżej warunkach powinien zmieniać ustaloną częstotliwość | |||
4 | hamowania "stop" | Co najmniej 2, nie więcej niż 4 | 2 | 2 | 2 | czerwona | z tyłu | wzajemna odległość świateł umieszczonych po lewej i prawej stronie pojazdu nie może być mniejsza niż 600 mm | 350-1.500 mm | - | nie dopuszcza się; dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy żółtej samochodowej, zapalający się w razie niesprawności światła "stop" | - | powinno zapalać się w momencie uruchomienia hamulca roboczego lub awaryjnego | natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie światła świateł pozycyjnych tylnych | - |
5 | pozycyjne przednie | 26) | 26) | 26) | 26) | biała; dopuszcza się barwę żółtą selektywną, jeżeli jest połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym barwy żółtej selektywnej | z przodu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 350-1.500 mm | - | obowiązkowy - świetlny niemigający barwy zielonej; sygnał ten nie jest wymagany, jeżeli oświetlenie tablicy rozdzielczej może włączać się i wyłączać tylko równocześnie ze światłami pozycyjnymi przednimi i tylnymi | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m, jeżeli są jedynymi światłami włączonymi na pojeździe | - |
6 | pozycyjne tylne | 27) | 27) | 27) | 27) | czerwona | z tyłu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 350-1.500 mm | - | obowiązkowy - funkcję jego powinien spełniać sygnał przewidziany dla świateł pozycyjnych przednich | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 300 m | - |
7 | odblaskowe tylne inne niż trójkątne | 2 | 2 | 2 | 2 | czerwona | z tyłu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 250-900 mm | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | 1) kształt - inny niż trójkąt; |
2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego | |||||||||||||||
8 | odblaskowe przednie | 2 | 2 | 2 | 2 | biała | z przodu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 250-9008) mm | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | 1)kształt -inny niż trójkąt; 2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła przedniego |
9 | odblaskowe boczne | co najmniej trzy na każdym boku pojazdu; liczba świateł powinna zapewniać spełnienie wymagań dotyczących rozmieszczenia na długości pojazdu | żółta samochodowa; dopuszcza się barwę czerwoną w przypadku światła umieszczonego z tyłu pojazdu we wspólnej obudowie z innym tylnym czerwonym światłem | światło powinno być umieszczone nie dalej niż 3 m od przedniego obrysu pojazdu i nie dalej niż 1 m od tylnego obrysu pojazdu; wzajemna odległość dwóch sąsiednich świateł umieszczonych na tym samym boku pojazdu nie może przekraczać 3 m | na obu bokach pojazdu | 250-9008) mm | - | - | - | - | powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu | kształt - inny niż trójkąt | |||
10 | awaryjne | jak kierunkowskazy (lp. 3) | - | obowiązkowy świetlny migający barwy czerwonej; może działać równocześnie z kontrolnym sygnałem, o którym mowa pod lp. 3 kol. 13 | - | powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90±30 cykli na minutę i działać w jednej fazie | 1) uzyskiwane jest przez jednoczesne działanie wszystkich kierunkowskazów umieszczonych na pojeździe, a jeżeli wagony zestawione są w zespół - również kierunkowskazów wagonów doczepnych | ||||||||
2) powinno być włączane oddzielnym włącznikiem | |||||||||||||||
3) powinno działać również, gdy urządzenie włączające silnik znajduje się w położeniu uniemożliwiającym jego pracę | |||||||||||||||
11 | przeciwmgłowe tylne9) | 1 lub 2 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | czerwona | z tyłu | jedno lub dwa światła - po obu stronach pojazdu | 250-1.000 mm | nie bliżej niż 100 mm od światła hamowania "stop" | obowiązkowy - świetlny niemigający barwy żółtej samochodowej | - | 1) może włączać się tylko wówczas, gdy włączone są światła: drogowe, mijania lub przeciwmgłowe przednie | natężenie światła powinno być wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych | - |
2) powinno dać się wyłączyć niezależnie od innych świateł | |||||||||||||||
12 | cofania9) | 1 lub 2 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | 1 lub 2 | biała | z tyłu | - | 250-1.200 mm | - | nie dopuszcza się | - | może włączać się tylko wówczas, gdy przynajmniej jeden wagon w zespole ma silniki na jazdę do tyłu, a w pozostałych wagonach obwód silnikowy jest rozwarty | - | - |
13 | przeciwmgłowe przednie | 2 | - | - | 2 | biała lub żółta selektywna | z przodu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu | nie niżej niż 250 mm i nie wyżej niż światło mijania | - | dopuszcza się sygnał świetlny niemigający barwy zielonej | - | powinno być włączane i wyłączane niezależnie od świateł drogowych i świateł mijania | - | - |
14 | światło jazdy dziennej | 2 | - | - | 2 | biała | z przodu | nie dalej niż 800 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm | 250-1.500 mm | - | nie wymaga się | - | połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeżeli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne; powinny się automatycznie wyłączać, jeżeli włącza się światło mijania lub drogowe, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania światła mijania lub drogowego jako ostrzegawczego sygnału świetlnego | światłość każdego światła nie może być mniejsza niż 400 cd, lecz nie większa niż 800 cd | powierzchnia świetlna jednego światła nie może być mniejsza niż 40 cm2 |
1) w tramwajach wyprodukowanych przed dniem 1.01.1975 r. dopuszcza się jedno światło drogowe i mijania usytuowane centralnie z przodu wagonu,
2) w tramwajach wyprodukowanych przed dniem 1.01.2000 r. nie ma obowiązku zamontowania kontrolki świateł drogowych,
3) dopuszcza się mniejszą odległość, jeżeli natężenie światła kierunkowskazu jest nie mniejsze niż 400 cd,
4) jeżeli odległość ta, ze względu na konstrukcję pojazdu, nie zapewni dobrej widoczności
5) kierunkowskazów, może być ona zwiększona do 2.200 mm,
jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie wysokości 1.500 mm, dopuszcza się 2.300 mm,
6) w tramwajach wyprodukowanych przed dniem 1.01.1975 r. dopuszcza się jedno światło pozycyjne przednie usytuowane centralnie,
7) w tramwajach wyprodukowanych przed dniem 1.01.1964 r. dopuszcza się jedno światło pozycyjne tylne usytuowane centralnie,
8) jeżeli konstrukcja pojazdu nie pozwala na zachowanie tej wysokości, dopuszcza się 2.100 mm,
9) nie dotyczy wagonów wyprodukowanych przed dniem 1.01.2000 r.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
DŁUGOŚĆ DROGI HAMOWANIA (LUB OPÓŹNIENIA) NIEOBCIĄŻONEGO TRAMWAJU Z PRĘDKOŚCI 30 KM/H DO ZATRZYMANIA NA PROSTYM, POZIOMYM I SUCHYM ODCINKU TORU
DŁUGOŚĆ DROGI HAMOWANIA (LUB OPÓŹNIENIA) NIEOBCIĄŻONEGO TRAMWAJU Z PRĘDKOŚCI 30 KM/H DO ZATRZYMANIA NA PROSTYM, POZIOMYM I SUCHYM ODCINKU TORU
Lp. | Wagon wyprodukowany | Rodzaj hamowania | Droga hamowania (m) | Opóźnienie hamowania (m/s2) |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | do dnia 31 grudnia 1963 r. | nagłe | 17,3 | 2,0 |
robocze lub awaryjne | 43,4 | 0,8 | ||
2 | po dniu 31 grudnia 1963 r. | nagłe | 17,3 | 2,0 |
robocze lub awaryjne | 31,5 | 1,1 | ||
bezpieczeństwa | 34,7 | 1,0 | ||
3 | po dniu 1 stycznia 2000 r. | nagłe | 13,3 | 2,6 |
robocze lub awaryjne | 28,9 | 1,2 | ||
bezpieczeństwa | 23,1 | 1,5 | ||
4 | po dniu 1 stycznia 2002 r. | nagłe | 12,4 | 2,8 |
robocze lub awaryjne | 26,7 | 1,3 | ||
bezpieczeństwa | 23,1 | 1,5 | ||
5 | po dniu 1 stycznia 2005 r. | nagłe | 11,5 | 3,0 |
robocze lub awaryjne | 24,8 | 1,4 | ||
bezpieczeństwa | 19,3 | 1,8 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »