Rozdział 6 - Wnętrze - Warunki techniczne tramwajów i trolejbusów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.230.2301

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2003 r.

Rozdział  6

Wnętrze

§  11. 
1. 
Elementy wnętrza wagonu powinny być wykonane z materiałów dopuszczających czyszczenie na mokro i oddziaływanie środkami dezynfekcyjnymi.
2. 
Materiały, których użyto do wykonania elementów wnętrza wagonu, powinny posiadać minimalne cechy bezpieczeństwa przeciwpożarowego, określone w normie wymienionej w pkt 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia dotyczące:
1)
średniej prędkości rozprzestrzeniania (tablica 1 lp. 4 normy);
2)
średnich właściwości palnych (tablica 1 lp. 6 normy);
3)
średnich własności dymowych (tablica 1 lp. 8 normy).
3. 
Elementem wnętrza wagonu jest każda część znajdująca się pomiędzy pasażerem a niepalną strukturą oddzielającą go od otoczenia. Elementy znajdujące się wewnątrz tej struktury, lecz otoczone ciągłymi osłonami niepalnymi, nie są elementami wnętrza w rozumieniu niniejszego wymogu.
§  12. 
1. 
Kabina motorniczego powinna być oddzielona przynajmniej częściowo stałą przegrodą od przedziału pasażerskiego. Kabina motorniczego może być całkowicie wydzielona z przedziału pasażerskiego i połączona z przedziałem drzwiami.
2. 
Kabina motorniczego powinna być:
1)
wykonana tak, aby urządzenia sygnalizacyjne lub kontrolne były czytelne w każdych warunkach atmosferycznych;
2)
wyposażona w:
a)
prędkościomierz umieszczony w polu widzenia motorniczego,
b)
urządzenia do odmrażania szyb,
c)
osłonę za miejscem motorniczego, zapobiegającą pogorszeniu widoczności drogi przez oświetlenie wnętrza tramwaju,
d)
urządzenie do oświetlenia jej wnętrza,
e)
urządzenie zapobiegające uruchomieniu tramwaju przez osoby niepowołane,
f)
urządzenie zatrzymujące wagon (czuwak),
g)
urządzenia zapewniające przewietrzanie i ogrzewanie kabiny,
h)
co najmniej jedno lusterko lub urządzenie wewnętrzne umożliwiające obserwację przedziału pasażerskiego.
3. 
Fotel motorniczego powinien być tak zbudowany, aby możliwa była regulacja jego położenia zarówno w pionie, jak i w poziomie.
§  13. 
1. 
Przedział dla pasażerów powinien być wyposażony w:
1)
oświetlenie wnętrza włączane i wyłączane samoczynnie lub ze stanowiska motorniczego:
a)
zasadnicze, którego natężenie oświetlenia mierzone na wysokości 850 mm od podłogi nie powinno być mniejsze niż 100 lx dla wnętrza przedziału, a dla przedsionków w pobliżu wyjścia było zgodne z wymaganiami określonymi w § 8 ust. 5 pkt 5,
b)
awaryjne, włączające się samoczynnie w razie zaniku napięcia w sieci trakcyjnej, przy włączonym oświetleniu zasadniczym;
2)
urządzenia zapewniające przewietrzanie i ogrzewanie z możliwością regulacji temperatury;
3)
fotele do siedzenia przymocowane trwale do konstrukcji tramwaju;
4)
poręcze dla pasażerów stojących; zakończenia poręczy muszą być zaokrąglone.
2. 
W przedziale dla pasażerów powinna znajdować się wolna powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Powierzchnia ta powinna znajdować się w pobliżu odpowiednio oznakowanych drzwi, o których mowa w § 8 ust. 4.
3. 
Podłoga i stopnie tramwaju powinny być wykonane z materiału antypoślizgowego. Krawędzie stopni powinny być trwale i widocznie oznakowane lub podświetlone.
4. 
Między sąsiednimi częściami podłogi wagonu przegubowego nie powinna znajdować się nieprzykryta szczelina o szerokości większej niż 10 mm, a różnica wysokości między wymienionymi elementami nie powinna być większa niż 10 mm w każdych warunkach.
5. 
W obrębie przegubu powinna znajdować się osłona uniemożliwiająca dostęp pasażerów do miejsc, gdzie nie ma podłogi lub znajduje się nieprzykryta szczelina o szerokości większej niż 10 mm, oraz w przypadku, gdy przemieszczanie powierzchni i części wagonu może być niebezpieczne dla pasażerów.