Tymczasowy przewóz towarów, należących do osób prywatnych, będącą w budowie linją normalnotorową kolei państwowej Kalety-Podzamcze.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.129.777

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1926 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 22 grudnia 1926 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o tymczasowym przewozie towarów, należących do osób prywatnych, będącą w budowie linją normalnotorową kolei państwowej Kalety - Podzamcze.

Na mocy art. 4 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
Na będącej w budowie linji normalnotorowej kolei państwowej Kalety - Podzamcze zostaje dopuszczony, do czasu otwarcia ruchu normalnego, przewóz towarów, należących do osób prywatnych, wyłącznie w komunikacji miejscowej tej linji, na podstawie przepisów następujących:
1.
Przewóz towarów odbywa się tylko w miarę możności, o ile nie przeszkadza on budowie kolei.
2.
Wagony należy zamawiać na stacji Podzamcze lub Kalety P. K. P. na ogólnych zasadach, t, j. piśmiennie z uiszczeniem kaucji w wysokości postojowego za pierwszy dzień przetrzymania wagonu, Wagony dostarczane będą w zależności od posiadanego wolnego taboru.
3.
Przewozu dokonywa się tylko w ładunkach całowagonowych na podstawie wykazów zdawczo-odbiorczych, stosowanych na bocznicach, przyczem wykazy te na wagony z Podzamcza i Kalet sporządza stacja Podzamcze lub Kalety P. K. P., zaś z innych stacyi linji Kalety - Podzamcze - Kierownictwo Budowy. Odbiór wagonów, przeznaczonych dla linji Kalety - Podzamcze, kwituje służba pociągu Kierownictwa Budowy, w kierunku zaś odwrotnym - stacja Podzamcze lub Kalety P. K. P.
4.
Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego od stacji Podzamcze albo Kalety do miejsca wyładowania lub naładowania i z powrotem pobiera się opłaty następujące:
za odległość kilometr.Złotych od wagonu o ładowności
10.000 kg.15.000 kg.20.000 kg.30.000 kg.
1032486496
20446688132
305684112168
4068102136204
5080120160240
6092138184276
70104155203312
80116174232348
90120192256384
100140210280420
120152228304456
a oprócz tego od każdego wagonu z ładunkiem opłatę stemplową według stawki dla przesyłek całowagonowych.
5.
Kolej nie ponosi żadnej odpowiedzialności za terminowość dostawy, jak również za straty, wynikłe wskutek zaginięcia, braku wagi lub uszkodzenia przesyłki.
6.
Nadawcy służy prawo wyznaczania dozorcy, towarzyszącego ładunkowi, za przejazd którego Kolej osobnej opłaty nie pobiera.
7.
Naładowania i wyładowania wagonu dokonywa nadawca, względnie odbiorca przesyłki. Czynności ładunkowe na budującej się linji Kalety - Podzamcze powinny być dokonywane w terminie, ustalonym przez Kierownictwo Budowy, licząc od chwili podstawienia wagonu; termin ten jednak nie może być krótszy od przewidzianego w przepisach ogólnie obowiązujących. Za czas przetrzymania wagonu na tej linji, stwierdzony przez funkcjonariuszy Kierownictwa Budowy, stacja, przyjmująca wagon zpowrotem, pobiera od wagonu, oprócz wagonów 30-tonowych:
a)
za rozpoczętą pierwszą dobę (24 godziny) po upływie terminu, wolnego od postojowego, i za jeden wagon - 12 złotych,
b)
za rozpoczętą drugą dobę i jeden wagon - 12 złotych,
c)
za rozpoczętą trzecią i każdą następna, dobę i jeden wagon - 18 złotych.

Za przetrzymanie zaś wagonów; 30-tonnowych opłaty powyższe pobiera się z podwyższeniem o 50%.

Uwaga. Co do czynności ładunkowych na stacji Kalety i Podzamcze obowiązują warunki, ustalone na P. K. P. normalnotorowych.

8.
W razie uszkodzenia wagonu podczas czynności ładunkowych, wysokość odszkodowania winna być przez Dyrekcję Poznańską względnie Katowicką określona i pobrana dodatkowo od osoby, która wagon zamówiła.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życia z dniem 1 stycznia 1927 r.