Rozdział 2 - Zasady tworzenia i działania szkół wyższych. - Szkolnictwo wyższe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.42.201 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1990 r.

Rozdział  2

Zasady tworzenia i działania szkół wyższych.

1.
Szkoły wyższe, zwane dalej ,,szkołami'', tworzy się, znosi, łączy i przekształca w drodze ustawy.
2.
Ustawa o utworzeniu szkoły określa jej nazwę, siedzibę, ogólny zakres działalności oraz naczelny lub centralny organ administracji państwowej sprawujący nadzór nad jej działalnością.
3.
Szkoła posiada osobowość prawną.
4.
Właściwe organy państwowe mogą podejmować decyzje dotyczące działalności szkół tylko w wypadkach przewidzianych w przepisach ustawowych.
1. 4
Szkoła działa na podstawie statutu szkoły. Minister Edukacji Narodowej ustala wzorcowy statut szkoły wyższej.
2.
Statut szkoły uchwala senat, po zasięgnięciu opinii kolegialnych organów jednostek organizacyjnych szkoły oraz organizacji politycznych i społecznych działających w szkole.
3.
Rektor przedstawia statut właściwemu ministrowi w ciągu miesiąca od dnia jego uchwalenia.
4.
Właściwy minister może zgłosić zastrzeżenia do statutu szkoły w terminie dwóch miesięcy od daty jego otrzymania.
5.
Właściwy minister w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania statutu szkoły zatwierdza statut, po sprawdzeniu jego zgodności z prawem i zasadami określonymi w statucie wzorcowym.
6.
Statut szkoły wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez właściwego ministra.
1.
Nauczanie w szkołach jest prowadzone w ramach kierunków studiów, które odpowiadają dziedzinom nauki, sztuki, specjalnościom naukowym, artystycznym i zawodowym.
2. 5
Nazwy kierunków studiów określa Minister Edukacji Narodowej, w porozumieniu z właściwymi ministrami, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
3. 6
Podstawowym systemem studiów są studia dzienne. Szkoła może prowadzić studia wieczorowe, zaoczne, eksternistyczne i podyplomowe lub inne w sytuacjach uzasadnionych potrzebami gospodarki narodowej. Zasady prowadzenia studiów eksternistycznych i podyplomowych określa Minister Edukacji Narodowej.
4.
Szkoły prowadzą także studia i kursy specjalne oraz, za zgodą właściwego ministra, studia typu uniwersytetu otwartego.
4a. 7
Szkoły wyższe, za zgodą i na zasadach określonych przez Ministra Edukacji Narodowej, mogą prowadzić nauczanie także na poziomie podstawowym lub ponadpodstawowym.
5. 8
Jednostki organizacyjne szkół uprawnione do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego mogą prowadzić studia doktoranckie.
6.
Kierunki działalności szkoły określa senat szkoły w myśl art. 57 ust. 1 pkt 2.

Szkoły mają prawo nadawania absolwentom tytułów zawodowych magistra, lekarza, inżyniera, magistra inżyniera i innych określonych na podstawie art. 93 ust. 2.

1.
Szkoła ma prawo nadawania tytułu doktora honoris causa na wniosek swojej jednostki organizacyjnej, uprawnionej do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego. W szkole artystycznej z wnioskiem o nadanie tytułu doktora honoris causa może wystąpić także jednostka organizacyjna uprawniona do przeprowadzania przewodu kwalifikacyjnego na stanowisko docenta.
2.
Tytuł doktora honoris causa nadaje senat szkoły osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju nauki, kultury i życia społecznego.
3. 9
Nadanie tytułu doktora honoris causa obywatelowi innego państwa następuje za zgodą Ministra Edukacji Narodowej, wyrażoną w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych.

Wykłady w szkołach są otwarte, o ile statut szkoły nie stanowi inaczej.

Szkoła zapewnia swoim pracownikom i studentom wolność swobodnego wyrażania poglądów oraz zrzeszania się i odbywania zgromadzeń na zasadach określonych przez przepisy prawa.

1.
Szkoła prowadzi badania własne, a ponadto w ramach zawartych porozumień bierze udział w realizacji programów badawczych wspólnie z innymi szkołami i instytucjami oraz jednostkami gospodarki narodowej.
2.
Szkoła, w zakresie swojej działalności, może zawierać porozumienia i umowy z innymi szkołami i instytucjami oraz dysponować uzyskanymi w ich wyniku dochodami.
1.
Szkoła zapewnia swobodny obieg informacji naukowej i nieskrępowany dostęp do piśmiennictwa.
2.
Publikacja własnych wydawnictw szkoły, czasopism naukowych i fachowych oraz druków zwartych następuje na podstawie planu wydawniczego uchwalanego przez senat.
3.
Właściwy minister może dokonywać zmian w planie wydawniczym szkoły.
1.
Utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na terenie szkoły zapewnia rektor przy pomocy organów szkoły. Rektor wzywa na teren szkoły organy porządku publicznego, jeżeli nie może zapewnić przywrócenia naruszonego porządku publicznego.
2.
Teren szkoły określa rektor w porozumieniu z właściwym terenowym organem administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
3.
Organy porządku publicznego mogą wkroczyć na teren szkoły tylko na wezwanie rektora lub osoby przez niego upoważnionej. Jednakże w razie powstania nagłego zagrożenia życia ludzkiego lub katastrofy żywiołowej albo uzyskania wiadomości o popełnieniu przestępstwa organy te mogą same wkroczyć na teren szkoły, zawiadamiając o tym niezwłocznie rektora. Organy porządku publicznego powinny opuścić teren szkoły niezwłocznie po ustaniu przyczyn, które uzasadniły ich wkroczenie na teren szkoły.
4 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
5 Art. 10 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
6 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
7 Art. 10 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
8 Art. 10 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
9 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.