Dział 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE. - Szkolnictwo wyższe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.42.201 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1990 r.

DZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE.

Zadania szkół wyższych i podstawy ich samorządności.

1.
Szkoły wyższe są państwowymi jednostkami organizacyjnymi, powołanymi do prowadzenia badań naukowych, kształcenia i socjalistycznego wychowania studentów zgodnie z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Szkoły wyższe są samorządnymi społecznościami nauczycieli akademickich, studentów i innych pracowników szkoły.
3.
Przepisy ustawy stosuje się do wyższych szkół niepaństwowych w granicach określonych w art.7.
1.
Szkoły wyższe uczestniczą w dziele wszechstronnego rozwoju nauki, kultury i gospodarki narodowej oraz kształcą studentów, zgodnie z ideałami humanizmu i sprawiedliwości społecznej, na świadomych swych obowiązków i praw obywateli socjalistycznego państwa.
2.
Szkoły wyższe w swej działalności kierują się dobrem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
3.
Szkoły wyższe w swej działalności kierują się zasadami wolności nauki i sztuki. Zgodnie z tymi zasadami w szkołach wyższych jest rozwijana wielość kierunków naukowych i artystycznych przy poszanowaniu odrębności światopoglądowych.
1.
Szkoły wyższe w swej działalności zespalają badania naukowe, nauczanie i wychowanie młodzieży.
2.
Podstawowymi zadaniami szkoły wyższej są:
1)
kształcenie wysoko kwalifikowanych specjalistów dla wszystkich dziedzin życia społecznego, a także rozwijanie w nich umiejętności samodzielnego myślenia oraz sprawnego i twórczego działania,
2)
prowadzenie badań naukowych oraz rozwijanie twórczości zawodowej i artystycznej,
3)
kształcenie pracowników nauki oraz przygotowanie ich do pracy twórczej, badawczej i dydaktycznej,
4)
kształtowanie postaw patriotycznych, poczucia odpowiedzialności obywatelskiej i aktywności społecznej, umiłowania prawdy i sprawiedliwości,
5)
kształcenie artystów oraz przygotowanie ich do samodzielnej pracy twórczej,
6)
pielęgnowanie, rozwijanie i upowszechnianie wszystkich form kultury narodowej,
7)
współudział w praktycznym stosowaniu nauki i sztuki w całokształcie życia społecznego i gospodarczego,
8)
realizacja idei uczelni otwartej i zapewnienie jej udziału w procesie stałej edukacji narodowej.
3.
Wyższe szkoły medyczne uczestniczą ponadto w sprawowaniu opieki zdrowotnej w ramach społecznego systemu ochrony zdrowia. Ustalają one we własnym zakresie proporcje między badaniami naukowymi, potrzebami kształcenia i działalnością w zakresie ochrony zdrowia, która nie może naruszać podstawowych funkcji szkoły.
1.
W zarządzaniu samorządną szkołą wyższą uczestniczy cała społeczność szkoły poprzez wybieralne organy kolegialne i jednoosobowe.
2.
Szkoła wyższa ma w szczególności prawo do:
1)
uchwalania statutu szkoły,
2)
wyboru rektora, prorektorów, dziekanów, prodziekanów oraz organów kolegialnych,
3)
określania wewnętrznej struktury i organizacji szkoły na zasadach określonych w ustawie,
4)
ustalania planów i programów badań oraz kierunków i treści nauczania w granicach określonych w ustawie,
5)
nadawania stopni naukowych i występowania z wnioskami o nadanie tytułów naukowych, zgodnie z przepisami ustawowymi o stopniach i tytułach naukowych,
6)
ustalania limitów przyjęć na poszczególne kierunki studiów na zasadach określonych w ustawie,
7)
samodzielnego gospodarowania majątkiem i środkami finansowymi w granicach określonych w przepisach prawa,
8)
powoływania na stanowiska w szkole wyższej osób posiadających odpowiednie kwalifikacje na zasadach określonych w ustawie,
9)
nawiązywania i prowadzenia współpracy z zagranicznymi szkołami i placówkami naukowymi,
10)
nawiązywania i prowadzenia współpracy z innymi szkołami wyższymi oraz jednostkami naukowymi, gospodarczymi, kulturalnymi i administracyjnymi w kraju,
11)
prowadzenia działalności wydawniczej w formach organizacyjnych określonych statutem i dysponowania własną bazą poligraficzną,
12)
prowadzenia działalności socjalno-bytowej stosownie do potrzeb pracowników i studentów,
13)
tworzenia odpowiednich warunków do działalności organizacji studenckich, związkowych, społecznych, pracowniczych oraz samorządu studenckiego,
14)
prowadzenia działalności gospodarczej i usługowej nie naruszającej zadań szkoły.
3.
Organy szkoły wyższej są właściwie we wszystkich sprawach dotyczących jej organizacji i działalności, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
4.
Decyzje wszystkich organów szkoły wyższej są jawne, z wyjątkiem decyzji w sprawach objętych przepisami o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.
5.
Istotne decyzje dotyczące poszczególnych grup społeczności akademickiej są podejmowane po zasięgnięciu opinii tych grup lub ich wybieralnych przedstawicieli.
1.
W celu zapewnienia lepszej więzi szkół wyższych ze środowiskiem społecznym oraz gospodarką i kulturą regionu właściwe miejscowo wojewódzkie rady narodowe mogą, po zasięgnięciu opinii rektorów i senatów, powoływać spośród działaczy politycznych, społecznych, gospodarczych i kulturalnych oraz pracowników nauki rady społeczne szkół wyższych regionu lub rady społeczne każdej z tych szkół. W pracach rad biorą udział rektorzy szkół wyższych.
2.
Rady społeczne szkół wyższych w szczególności:
1)
sprzyjają wykorzystywaniu potencjału szkół lub szkoły na rzecz społecznych, gospodarczych i kulturalnych potrzeb regionu,
2)
udzielają szkołom lub szkole pomocy w ich działalności.
3. 1
Zakres i tryb działania rad społecznych szkół wyższych określa Rada Ministrów.
1. 2
Minister Edukacji Narodowej realizuje politykę państwa w dziedzinie szkolnictwa wyższego, koordynuje w tym zakresie działalność szkół wyższych oraz nadzoruje i kontroluje podległe szkoły wyższe. Uprawnienia Ministra Edukacji Narodowej w zakresie nadzoru i kontroli podległych szkół wyższych określają przepisy ustawowe. Uprawnienia Ministra Edukacji Narodowej w zakresie funkcjonowania i organizacji szkół wyższych oraz nadzoru i kontroli przysługują odpowiednio innym właściwym ministrom w stosunku do podległych im szkół wyższych.
2.
Organy szkoły wyższej oraz ciała kolegialne działające w niej na podstawie przepisów ustawy lub statutu szkoły są obowiązane na żądanie właściwego ministra udzielać wyjaśnień we wszystkich sprawach dotyczących działalności szkoły.
3.
Organy szkoły wyższej są obowiązane do pełnego i terminowego wykonywania wniosków pokontrolnych, ustalonych przez właściwego ministra oraz ustawowo uprawnione organy kontroli.
4.
Właściwy minister, w drodze rozporządzenia, może przekazywać na czas określony organom szkół wyższych niektóre swoje uprawnienia wynikające z przepisów ustawowych.
1.
Przepisy ustawy dotyczą państwowych szkół wyższych, z wyjątkiem szkół wyższych podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz Ministrowi Spraw Wewnętrznych.
2.
Państwowe wyższe szkoły teologiczne, ze względu na swą specyfikę, podlegają również władzom kościelnym.
3.
Przepisy ustawy dotyczą wyższych szkół niepaństwowych, o ile ich statuty, w związku z odrębnym charakterem tych szkół, nie stanowią inaczej.
4. 3
Przepisy ustawy nie dotyczą wyższych uczelni papieskich i wyższych seminariów duchownych.

Zasady tworzenia i działania szkół wyższych.

1.
Szkoły wyższe, zwane dalej ,,szkołami'', tworzy się, znosi, łączy i przekształca w drodze ustawy.
2.
Ustawa o utworzeniu szkoły określa jej nazwę, siedzibę, ogólny zakres działalności oraz naczelny lub centralny organ administracji państwowej sprawujący nadzór nad jej działalnością.
3.
Szkoła posiada osobowość prawną.
4.
Właściwe organy państwowe mogą podejmować decyzje dotyczące działalności szkół tylko w wypadkach przewidzianych w przepisach ustawowych.
1. 4
Szkoła działa na podstawie statutu szkoły. Minister Edukacji Narodowej ustala wzorcowy statut szkoły wyższej.
2.
Statut szkoły uchwala senat, po zasięgnięciu opinii kolegialnych organów jednostek organizacyjnych szkoły oraz organizacji politycznych i społecznych działających w szkole.
3.
Rektor przedstawia statut właściwemu ministrowi w ciągu miesiąca od dnia jego uchwalenia.
4.
Właściwy minister może zgłosić zastrzeżenia do statutu szkoły w terminie dwóch miesięcy od daty jego otrzymania.
5.
Właściwy minister w terminie trzech miesięcy od dnia otrzymania statutu szkoły zatwierdza statut, po sprawdzeniu jego zgodności z prawem i zasadami określonymi w statucie wzorcowym.
6.
Statut szkoły wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez właściwego ministra.
1.
Nauczanie w szkołach jest prowadzone w ramach kierunków studiów, które odpowiadają dziedzinom nauki, sztuki, specjalnościom naukowym, artystycznym i zawodowym.
2. 5
Nazwy kierunków studiów określa Minister Edukacji Narodowej, w porozumieniu z właściwymi ministrami, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
3. 6
Podstawowym systemem studiów są studia dzienne. Szkoła może prowadzić studia wieczorowe, zaoczne, eksternistyczne i podyplomowe lub inne w sytuacjach uzasadnionych potrzebami gospodarki narodowej. Zasady prowadzenia studiów eksternistycznych i podyplomowych określa Minister Edukacji Narodowej.
4.
Szkoły prowadzą także studia i kursy specjalne oraz, za zgodą właściwego ministra, studia typu uniwersytetu otwartego.
4a. 7
Szkoły wyższe, za zgodą i na zasadach określonych przez Ministra Edukacji Narodowej, mogą prowadzić nauczanie także na poziomie podstawowym lub ponadpodstawowym.
5. 8
Jednostki organizacyjne szkół uprawnione do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego mogą prowadzić studia doktoranckie.
6.
Kierunki działalności szkoły określa senat szkoły w myśl art. 57 ust. 1 pkt 2.

Szkoły mają prawo nadawania absolwentom tytułów zawodowych magistra, lekarza, inżyniera, magistra inżyniera i innych określonych na podstawie art. 93 ust. 2.

1.
Szkoła ma prawo nadawania tytułu doktora honoris causa na wniosek swojej jednostki organizacyjnej, uprawnionej do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego. W szkole artystycznej z wnioskiem o nadanie tytułu doktora honoris causa może wystąpić także jednostka organizacyjna uprawniona do przeprowadzania przewodu kwalifikacyjnego na stanowisko docenta.
2.
Tytuł doktora honoris causa nadaje senat szkoły osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju nauki, kultury i życia społecznego.
3. 9
Nadanie tytułu doktora honoris causa obywatelowi innego państwa następuje za zgodą Ministra Edukacji Narodowej, wyrażoną w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych.

Wykłady w szkołach są otwarte, o ile statut szkoły nie stanowi inaczej.

Szkoła zapewnia swoim pracownikom i studentom wolność swobodnego wyrażania poglądów oraz zrzeszania się i odbywania zgromadzeń na zasadach określonych przez przepisy prawa.

1.
Szkoła prowadzi badania własne, a ponadto w ramach zawartych porozumień bierze udział w realizacji programów badawczych wspólnie z innymi szkołami i instytucjami oraz jednostkami gospodarki narodowej.
2.
Szkoła, w zakresie swojej działalności, może zawierać porozumienia i umowy z innymi szkołami i instytucjami oraz dysponować uzyskanymi w ich wyniku dochodami.
1.
Szkoła zapewnia swobodny obieg informacji naukowej i nieskrępowany dostęp do piśmiennictwa.
2.
Publikacja własnych wydawnictw szkoły, czasopism naukowych i fachowych oraz druków zwartych następuje na podstawie planu wydawniczego uchwalanego przez senat.
3.
Właściwy minister może dokonywać zmian w planie wydawniczym szkoły.
1.
Utrzymanie porządku i bezpieczeństwa na terenie szkoły zapewnia rektor przy pomocy organów szkoły. Rektor wzywa na teren szkoły organy porządku publicznego, jeżeli nie może zapewnić przywrócenia naruszonego porządku publicznego.
2.
Teren szkoły określa rektor w porozumieniu z właściwym terenowym organem administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
3.
Organy porządku publicznego mogą wkroczyć na teren szkoły tylko na wezwanie rektora lub osoby przez niego upoważnionej. Jednakże w razie powstania nagłego zagrożenia życia ludzkiego lub katastrofy żywiołowej albo uzyskania wiadomości o popełnieniu przestępstwa organy te mogą same wkroczyć na teren szkoły, zawiadamiając o tym niezwłocznie rektora. Organy porządku publicznego powinny opuścić teren szkoły niezwłocznie po ustaniu przyczyn, które uzasadniły ich wkroczenie na teren szkoły.

Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego

1.
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwana dalej "Radą Główną", jest wybieralnym organem przedstawicielskim szkolnictwa wyższego, posiadającym uprawnienia stanowiące i opiniodawcze w zakresie przewidzianym w ustawie.
2.
W odniesieniu do poszczególnych rodzajów szkolnictwa wyższego działają ponadto: Rada Wyższego Szkolnictwa Medycznego, Rada Wyższego Szkolnictwa Artystycznego oraz Rada Wyższego Szkolnictwa Kultury Fizycznej.
3.
Rady, o których mowa w ust. 1 i 2, działają na podstawie uchwalonych przez siebie regulaminów.
4. 10
Minister Edukacji Narodowej zapewnia obsługę administracyjną oraz środki niezbędne dla funkcjonowania Rady Głównej, a właściwi ministrowie - dla funkcjonowania rad, o których mowa w ust. 2.
1.
Kadencja Rady Głównej trwa trzy lata i rozpoczyna się z dniem 1 grudnia.
2. 11
W skład Rady Głównej wchodzą przedstawiciele szkół wyższych podległych: Ministrowi Edukacji Narodowej, Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej, Ministrowi Edukacji Narodowej, Ministrowi - Kierownikowi Urzędu Gospodarki Morskiej oraz Głównemu Komitetowi Kultury Fizycznej i Sportu.
1.
Wyboru członków Rady Głównej dokonują senaty szkół. Z zastrzeżeniem ust. 2 każdy senat wybiera jednego członka Rady Głównej.
2. 12
Rada Główna może określić do dnia 30 czerwca ostatniego roku swojej kadencji szkoły, których senaty wybierają wspólnie jednego członka Rady Głównej. W razie bezczynności Rady Głównej w tym terminie, szkoły te może określić Minister Edukacji Narodowej.
3.
Bierne prawo wyborcze przysługuje osobom zatrudnionym w szkołach na stanowiskach profesorów i docentów. Bierne prawo wyborcze nie przysługuje osobom pełniącym funkcje rektora, prorektora, dziekana lub dyrektora instytutu kierunkowego działającego poza wydziałem.
4. 13
Wyboru członków Rady Głównej dokonuje się do dnia 31 października ostatniego roku jej kadencji. O wyborze zawiadamia się Ministra Edukacji Narodowej.
5. 14
Minister Edukacji Narodowej przedstawia wybrane osoby Prezesowi Rady Ministrów, który dokonuje powołania na członków Rady Głównej. Minister Edukacji Narodowej może odmówić przedstawienia wybranej osoby Prezesowi Rady Ministrów, jeżeli przemawia za tym ważny interes społeczny, oraz wyznacza termin dokonania nowego wyboru.
6. 15
Jeżeli senat nie dokona wyboru członka Rady Głównej, powołuje go Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Edukacji Narodowej.
7. 16
W sprawie wymienionych w ust. 2, 5 i 6 Minister Edukacji Narodowej działa w porozumieniu z właściwymi ministrami w odniesieniu do nadzorowanych przez nich szkół.
1.
Rada Główna działa w pełnym składzie albo przez swoje organy.
2.
Organami Rady Głównej są:
1)
przewodniczący Rady Głównej,
2)
prezydium Rady Głównej.
3.
Skład prezydium Rady Głównej określa regulamin Rady Głównej.
1. 17
W posiedzeniach Rady Głównej uczestniczy Minister Edukacji Narodowej.
2.
W posiedzeniach Rady Głównej z głosem doradczym uczestniczy pięciu przedstawicieli nauczycieli akademickich nie posiadających biernego prawa wyborczego oraz po jednym przedstawicielu organizacji studenckich o zasięgu ogólnokrajowym.
3.
W posiedzeniach Rady Głównej uczestniczy przedstawiciel wyższego szkolnictwa wojskowego oraz przedstawiciel wyższego szkolnictwa resortu spraw wewnętrznych.
4.
W posiedzeniach Rady Głównej mogą uczestniczyć przedstawiciele Polskiej Akademii Nauk oraz instytutów naukowych, z głosem doradczym.
5.
Przedstawicieli nauczycieli akademickich, o których mowa w ust. 2, wybierają reprezentanci tej grupy pracowników zasiadający w organach kolegialnych szkół wskazanych przez Radę Główną upływającej kadencji. Przepisy art. 20 ust. 2 i 4-7 stosuje się odpowiednio.
6.
Posiedzenia Rady Głównej zwoływane są co najmniej raz na pół roku.

 

1.
Rada Główna na wniosek Ministra Edukacji Narodowej ustala:
1)
główne kierunki badań naukowych, kształcenia i rozwoju kadry w obszarze szkolnictwa wyższego,
2)
projekty planów badań naukowych szkolnictwa wyższego; przy podejmowaniu uchwał w tym zakresie Rada Główna jest związana ustaleniami planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych.
2.
Rada Główna opiniuje:
1)
projekty perspektywicznych i okresowych planów rozwoju szkolnictwa wyższego,
2)
zasady organizacji studiów,
3)
zasady i limity przyjęć na pierwszy rok studiów,
4)
zasady opracowywania planów studiów i ramowych programów nauczania,
5)
kierunki i zasady polityki kadrowej i socjalnej w szkolnictwie wyższym,
6)
zasady finansowania badań naukowych prowadzonych w szkołach oraz zasady współpracy szkół z innymi placówkami naukowymi w tym zakresie,
7)
projekty rozdziału środków finansowych pomiędzy szkoły,
8)
wnioski w sprawie tworzenia, znoszenia, łączenia i przekształcania szkół,
9)
zasady współpracy szkół z zagranicą,
10)
projekty aktów normatywnych dotyczących organizacji i funkcjonowania szkolnictwa wyższego, uchwalanych przez Sejm lub Radę Ministrów oraz wydawanych przez Ministra Edukacji Narodowej na podstawie przepisów niniejszej ustawy,
11)
inne sprawy przedstawiane przez Ministra Edukacji Narodowej.

Rada Główna przesyła szkołom roczne sprawozdania ze swej działalności.

Prezes Rady Ministrów, na wniosek Ministra Edukacji Narodowej, może uchylić uchwałę Rady Głównej, jeżeli narusza ona prawo lub ważny interes społeczny.

Do rad, o których mowa w art. 18 ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ust. 1, art. 20, 21, 22 ust. 1, 2 i 4-6, art. 23 ust. 2 oraz art. 25.

1 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
2 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
3 Art. 7 ust. 4 zmieniony przez art. 74 ust. 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz.U.89.29.154) z dniem 23 maja 1989 r.
4 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
5 Art. 10 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
6 Art. 10 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
7 Art. 10 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
8 Art. 10 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
9 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
10 Art. 18 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
11 Art. 19 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
12 Art. 20 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
13 Art. 20 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
14 Art. 20 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
15 Art. 20 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
16 Art. 20 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
17 Art. 22 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
18 Art. 23 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
19 Art. 25 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.