Rozdział 4 - Sygnały zamknięcia toru - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  4

Sygnały zamknięcia toru

§  176.
1.
Sygnały zamknięcia toru są stosowane do osygnalizowania miejsca, w którym znajduje się przeszkoda uniemożliwiająca jazdę taboru. Przeszkodę może stanowić uszkodzenie toru, unieruchomiony tabor, miejsce wykonywanych robót, zamknięty odcinek toru, kozioł oporowy, nałożona na tor wykolejnica, granica jazd taboru wynikająca z organizacji ruchu, zamknięte drzwi elektrowozowni itp.
2.
Sygnały zamknięcia toru mogą być stałe i doraźne. Doraźne sygnały zamknięcia toru, w postaci tarcz D 1 "Stój", stosuje się do osygnalizowania czasowych przeszkód w torze i miejsc prowadzenia robót.
§  177.
Stosuje się następujące sygnały zamknięcia toru:
1)
sygnał D 1 "Stój - tarcza zatrzymania":

prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, w warunkach ograniczonej widoczności zaś czerwone światło

(rys. 7),

a)
sygnał D 1 "Stój" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem ustawienia tarczy zatrzymania,
b)
tarczę zatrzymania ustawia się w odległości co najmniej 50 m, na spadkach zaś przekraczających 3‰ co najmniej 75 m od przeszkody, z prawej strony toru,
c)
na stacjach i w tunelu tarczę zatrzymania ustawia się w osi toru,
d)
w celu osygnalizowania przeszkód w postaci zamkniętych bram ogrodzeniowych, drzwi elektrowozowni itp., tarczę zatrzymania można umieszczać na konstrukcji drzwi,
2)
sygnał D O "Za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania":

okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, w warunkach ograniczonej widoczności zaś pomarańczowe światło:

(rys. 8),

a)
tarcza ostrzegawcza informuje, że pociąg zbliża się do tarczy zatrzymania - sygnału D 1 "Stój",
b)
tarczę ostrzegawczą ustawia się z prawej strony toru w odległości drogi hamowania, powiększonej o 200 m od miejsca, w którym znajduje się tarcza zatrzymania sygnału D 1 "Stój",
c)
na stacjach nie ustawia się tarczy ostrzegawczej,
3)
sygnał Z 1 "Stój - koniec toru":

czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone

(rys. 9),

a)
sygnał Z 1 "Stój" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia,
b)
sygnał Z 1 "Stój" stosowany jest wyłącznie na terenie otwartym, poza tunelem i stacjami metra,
c)
sygnał Z 1 "Stój" ustawia się z prawej strony toru przed kozłem oporowym, w miejscu, gdzie rozpoczyna się odcinek zasypany piaskiem, a przy rampach na wysokości belki zderzakowej,
4)
sygnał Z 1a "Stój - tor zamknięty":

jedno lub dwa światła czerwone

(rys. 10),

a)
sygnał Z 1a "Stój" wyznacza granicę jazd i nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia, jest równoznaczny z sygnałem S 1 "Stój",
b)
sygnał Z 1a "Stój" w tunelu i na stacjach metra ustawia się na końcu toru lub przy torze szlakowym, na końcu drogi przebiegu o przeciwnym kierunku względem kierunku zasadniczego,
c)
na terenie stacji techniczno-postojowej sygnałami Z 1a oznacza się końce toru prób,
d)
konstrukcja sygnału Z 1a jest taka sama, jak konstrukcja semaforów,
e)
sygnał Z 1a może być nadawany przez wskaźnik zamknięcia toru wykonany w postaci tablicy z materiałów odblaskowych,
5)
sygnał Z 1wk "Stój - wykolejnica na torze"

czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło podświetlone

(rys. 11),

sygnał Z 1wk "Stój - wykolejnica na torze" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy,

6)
sygnał Z 2wk "Wykolejnica zdjęta z toru"

czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło podświetlone

(rys. 12),

sygnał Z 2wk "Wykolejnica zdjęta z toru" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.