Rozdział 10 - Rodzaje wskaźników - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  10

Rodzaje wskaźników

§  191.
W nazwach wskaźników stosuje się następujące symbole:
1)
symbol Wm - dla oznaczenia wskaźników stosowanych tylko w metrze,
2)
symbole W, We i Wz - dla oznaczenia wskaźników zbliżonych formą i znaczeniem do analogicznych wskaźników, stosowanych na PKP,
3)
symbol Wd - dla oznaczenia wskaźników kilometrażu linii metra.
§  192.
Stosuje się następujące wskaźniki ogólnoeksploatacyjne:
1)
wskaźnik Wm 4 "Miejsce zatrzymania czoła pociągu"

pozioma belka, biała z czterema ukośnymi pasami, umieszczona pomiędzy tokami szyn toru, do którego wskaźnik się odnosi:

(rys. 42),

a)
wskaźnik Wm 4 służy do oznaczenia miejsca, do którego ma dojechać czoło pociągu zatrzymującego się przy peronie,
b)
wskaźnik Wm 4 stosuje się na stacjach w tunelu metra,
2)
wskaźnik Wm 8 "Za wskaźnikiem w odległości drogi hamowania znajduje się sygnalizator przytorowy":

prostokątna pomarańczowa tablica otoczona czarną i białą obwódką (wskaźnik nieoświetlany wykonany z materiałów odblaskowych)

(rys. 43),

a)
wskaźnik Wm 8 ustawia się w tunelu metra w odległości drogi hamowania z prędkości dopuszczalnej przed sygnalizatorem przytorowym, który nie jest widoczny z przepisowej odległości,
b)
wskaźnik Wm 8 zobowiązuje maszynistę pociągu do rozpoczęcia hamowania i prowadzenia pociągu w taki sposób, aby zatrzymać pociąg przed najbliższym sygnalizatorem przytorowym, znajdującym się za wskaźnikiem; od miejsca, w którym wskazania sygnalizatora przytorowego są widoczne, maszynista powinien regulować prędkość pociągu według wskazań tego sygnalizatora,
c)
wskaźnik Wm 8 nie dotyczy pociągów, których jazda odbywa się na podstawie wskazań urządzeń aop,
3)
wskaźnik Wm 16 "Rozpocząć hamowanie przed peronem"

tablica prostokątna, biała z czarną literą "H":

(rys. 44),

a)
wskaźnik Wm16 określa miejsce, od którego należy rozpocząć hamowanie pociągu zatrzymującego się przy peronie,
b)
wskaźnik Wm 16 umieszcza się w odległości drogi hamowania od miejsca zatrzymania czoła pociągu przy peronie,
c)
wskaźnik Wm 16 może być umieszczony na ścianie tunelu lub między tokami szyn,
4)
wskaźnik Wm 17 "Miejsce u zbiegu torów, poza którym tabor znajduje się w skrajni taboru obu zbiegających się torów":

biało-czerwona belka ułożona pomiędzy wewnętrznymi szynami w miejscu zbiegających się torów:

(rys. 45),

a)
wskaźnik Wm 17 wyznacza miejsce przy dwu zbiegających się torach, do którego wolno jeden z nich zająć taborem, tak aby zachować możliwość przejazdu taboru po drugim torze,
b)
wskaźników Wm 17 nie stosuje się w terenie otwartym,
5)
wskaźnik Wm 30 "Wjazd do strefy oddziaływania stacjonarnych urządzeń systemu aop"

biała prostokątna tablica z czerwonym obramowaniem i czerwonym napisem "AOP"

(rys. 46),

wskaźnik Wm 30 oznacza miejsce, od którego ruch pociągów może odbywać się pod kontrolą systemu automatycznego ograniczania prędkości, według wskazań sygnalizatora kabinowego,

6)
wskaźnik Wm 31 "Zakaz wjazdu taboru PKP"

prostokątna biała tablica z czerwonym obramowaniem i napisem "WJAZD TABORU PKP WZBRONIONY"

(rys. 47),

wskaźnik Wm 31 oznacza, że w miejscu jego ustawienia rozpoczyna się tor metra, po którym jeździć może tylko tabor metra,

7)
wskaźnik Wm 32 "Strzałka wskaźnikowa"

czarna kwadratowa tablica z białym trójkątem, skierowanym w lewo lub w prawo

(rys. 48),

strzałkami wskaźnikowymi Wm 32 uzupełnia się wskaźniki, umieszczone w pobliżu miejsca rozgałęzienia torów, w celu jednoznacznego określenia toru, do którego wskaźnik wyposażony w tę strzałkę wskaźnikową się odnosi; wskaźnik, na którym umieszczono strzałkę wskaźnikową Wm 32 dotyczy toru, na który skierowany jest wierzchołek białego trójkąta tej strzałki,

8)
wskaźnik W 5 "Granica przetaczania"

tablica w kształcie półkola zwróconego łukiem w górę, biała z czarnym obramowaniem

(rys. 49),

wskaźnik W 5 stosuje się na stacji, dla oznaczenia miejsca na torze, poza które jazda manewrowa jest niedozwolona bez odrębnego polecenia dyżurnego ruchu,

9)
wskaźnik W 6a Podaj sygnał Rp 1 "Baczność"

tablica w kształcie trójkąta równobocznego, skierowanego wierzchołkiem ku górze, biała z czarnym obramowaniem i rysunkiem sylwetki samochodu

(rys. 50),

wskaźnik W 6a ustawia się przed każdym skrzyżowaniem toru z drogą publiczną w miejscu, w którym należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia użytkowników drogi,

10)
wskaźnik W 7 Podać sygnał Rp 1 "Baczność"

tablica w kształcie trójkąta równobocznego, skierowanego wierzchołkiem ku górze, biała z czarnym obramowaniem i czarną literą "R"

(rys. 51),

wskaźnik W 7 ustawia się przed miejscem prowadzenia robót na torze w miejscu, w którym należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia pracujących na torze,

11)
wskaźnik W 8 "Zmniejszyć prędkość jazdy":

tablica trójkątna, biała z czarnym obramowaniem i czarną cyfrą, wskazującą dopuszczalną prędkość, lub bez tej cyfry

(rys. 52),

a)
cyfra umieszczona na wskaźniku W 8 oznacza dozwoloną prędkość wyrażoną w dziesiątkach km/h, wskaźnik W 8 bez cyfry oznacza ograniczenie prędkości do 15 km/h,
b)
wskaźnik W 8 ustawia się w odległości drogi hamowania od miejsca, w którym zaczyna się strefa ograniczonej prędkości,
c)
na szlaku wskaźnik W 8 ustawia się według następujących zasad:
na szlaku jednotorowym - po prawej stronie toru dla każdego kierunku jazdy,
na szlaku o dwu torach - po zewnętrznej stronie torów,
na szlaku o więcej niż dwu torach - po zewnętrznej stronie torów skrajnych, dla pozostałych torów zaś - po prawej stronie, patrząc w kierunku jazdy,
12)
wskaźnik W 9 "Początek lub koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością":

dwustronna, prostokątna biała tablica z czarnym obramowaniem, na jednej stronie tablicy trójkąt skierowany wierzchołkiem w dół, na drugiej stronie tablicy zaś trójkąt skierowany wierzchołkiem w górę

(rys. 53),

a)
na wskaźniku W 9 trójkąt skierowany wierzchołkiem w dół oznacza początek odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością, trójkąt zaś skierowany wierzchołkiem w górę oznacza koniec tego odcinka,
b)
wskaźnik W 9, wyznaczający początek odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością, ustawia się po tej samej stronie toru, po której należy ustawiać poprzedzający go wskaźnik W 8,
13)
wskaźnik W 13 "Podnieść noże i zamknąć skrzydła pługa odśnieżnego"

krata czarno-biała, pojedyncza lub podwójna:

(rys. 54),

a)
wskaźnik W 13 ustawia się 50 m przed miejscami (przeszkodami), przez które w czasie odśnieżania należy przejeżdżać z podniesionymi nożami i zamkniętymi skrzydłami pługa odśnieżnego,
b)
podwójna krata wskaźnika W 13 oznacza, że za wskaźnikiem znajduje się więcej niż jedna przeszkoda, przy czym przeszkody te są położone w odległości nie większej niż 150 m jedna od drugiej i nie są oznakowane indywidualnie wskaźnikami W 13,
14)
wskaźnik W 15 "Semafor znajduje się po lewej stronie toru"

kwadratowa tablica, biała z czarnym trójkątem o wierzchołku zwróconym w lewo, w kierunku semafora

(rys. 55),

wskaźnik W 15 oznacza, że semafor, który powinien znajdować się w miejscu umieszczenia wskaźnika W 15, znajduje się po lewej stronie toru,

15)
wskaźnik W 17 "Miejsce u zbiegu torów, poza którym tabor znajduje się w skrajni taboru obu zbiegających się torów"

słupek biało-czerwony:

(rys. 56),

a)
wskaźnik W 17 oznacza miejsce przy zbiegających się torach, do którego wolno jeden z tych torów zająć taborem, tak aby zachować możliwość jazdy taboru po drugim torze,
b)
wskaźnik W 17 stosuje się w terenie otwartym,
16)
wskaźnik W 23 "Początek odcinka izolowanego"

żółty słupek

(rys. 57),

wskaźnik W 23 umieszcza się obok toru w miejscu, w którym rozpoczyna się odcinek izolowany - zajęcie tego odcinka izolowanego taborem uniemożliwia przestawienie zwrotnicy położonej za wskaźnikiem W 23,

17)
wskaźnik W 24 "Wyjazd na tor niewłaściwy"

biała, ukośna linia wyświetlona na czarnym tle prostokątnej latarni:

(rys. 58),

a)
wskaźnik W 24 umieszcza się pod komorą sygnałową semafora na STP, sygnalizującego wyjazd na szlak linii metra,
b)
wskaźnik W 24 wyświetla się jednocześnie z sygnałem zezwalającym, także z sygnałem zastępczym, w przypadku wyjazdu na tor niewłaściwy,
18)
wskaźnik W 27 "Obowiązująca, największa prędkość dozwolona"

czarna kwadratowa tablica, a na niej biała liczba wskazująca największą prędkość dozwoloną:

(rys. 59),

a)
liczba na wskaźniku W 27 oznacza największą dozwoloną prędkość, obowiązującą od miejsca ustawienia wskaźnika,
b)
wskaźnik W 27 umieszczony na słupie semafora wjazdowego określa największą prędkość dozwoloną w obrębie całej stacji,
c)
wskaźnik W 27 ustawia się na szlaku, w miejscu zmiany największej prędkości dozwolonej, według następujących zasad:
na szlaku jednotorowym - po prawej stronie toru, patrząc w kierunku wzrostu kilometrażu,
na szlaku o dwu torach - po zewnętrznej stronie torów,
na szlaku o więcej niż dwu torach - po zewnętrznej stronie torów skrajnych, dla pozostałych torów zaś po prawej stronie, patrząc w kierunku jazdy,
19)
wskaźnik We 4 "Zakaz jazdy elektrycznych pojazdów trakcyjnych"

kwadratowa tablica, ustawiona pionowo po przekątnej, z białym kwadratem otoczonym obwódkami, kolejno: niebieską, białą, niebieską, czarną i białą

(rys. 60),

wskaźnik We 4 oznacza miejsca, poza które jazda z wykorzystaniem trakcji elektrycznej jest zabroniona,

20)
wskaźnik We 8 "Początek odcinka, przez który należy przejeżdżać z wyłączonymi silnikami trakcyjnymi"

kwadratowa niebieska tablica, z obwódkami białą i czarną, ustawiona pionowo po przekątnej, a na niej dwa białe paski pionowe i jeden poziomy

(rys. 61),

wskaźnik We 8 oznacza początek odcinka, który należy przejeżdżać z wyłączonymi silnikami trakcyjnymi,

21)
wskaźnik We 9 "Koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać z wyłączonymi silnikami trakcyjnymi"

kwadratowa niebieska tablica, z obwódkami białą i czarną, ustawiona pionowo po przekątnej, a na niej dwa białe paski pionowe i jeden poziomy połączone w kształt litery "U"

(rys. 62),

wskaźnik We 9 oznacza miejsce, od którego można jechać z załączonymi silnikami trakcji elektrycznej,

22)
wskaźnik We 12 "Miejsce zatrzymania czoła pociągu"

trójkątna biała tablica z czarną obwódką i czarną literą "E":

(rys. 63),

a)
wskaźnik We 12 służy do oznaczenia miejsca, do którego ma dojechać czoło pociągu zatrzymującego się przy peronie,
b)
wskaźnik We 12 stosuje się w terenie otwartym.
§  193.
Stosuje się następujące wskaźniki zwrotnicowe:
1)
wskaźnik Wz 1 "Zwrotnica nastawiona w kierunku prostym"

biały prostokąt na czarnym tle, widoczny zarówno od strony ostrza iglicy, jak i od krzyżownicy

(rys. 64),

2)
wskaźnik Wz 2 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zbocznym, jazda na ostrze"

biała strzała na czarnym tle, zwrócona ku górze, wskazująca kierunek jazdy po zwrotnicy

(rys. 65),

3)
wskaźnik Wz 3 "Zwrotnica nastawiona w kierunku zbocznym, jazda z ostrza"

biała okrągła tarcza na czarnym tle

(rys. 66),

4)
wskaźnik Wz 5 "Zwrotnice rozjazdu krzyżowego nastawione dla jazdy w kierunku prostym z lewego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem"

dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, w jednej linii wznoszącej się ukośnie w prawo

(rys. 67),

5)
wskaźnik Wz 6 "Zwrotnice rozjazdu krzyżowego nastawione dla jazdy w kierunku prostym z prawego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem"

dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, w jednej linii, wznoszącej się ukośnie w lewo

(rys. 68),

6)
wskaźnik Wz 7 "Zwrotnice rozjazdu krzyżowego nastawione dla jazdy w kierunku zbocznym z lewego toru przed rozjazdem na lewy tor za rozjazdem"

dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, tworzące kąt prosty, otwarty w lewo

(rys. 69),

7)
wskaźnik Wz 8 "Zwrotnice rozjazdu krzyżowego nastawione dla jazdy w kierunku z prawego toru przed rozjazdem na prawy tor za rozjazdem"

dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, tworzące kąt prosty, otwarty w prawo

(rys. 70).

§  194.
Stosuje się następujący wskaźnik kilometrażu:

- Wd 2 "Znak hektometrowy"

biały prostokąt, a na nim czarny napis, składający się z liczby umieszczonej nad pojedynczą cyfrą

(rys. 71).

Wskaźniki Wd 2 umieszcza się co 100 m, przy każdym torze głównym zasadniczym osobno, w celu oznaczenia kilometrażu linii metra z dokładnością do 1 hektometra.