Rozdział 2 - Organizacja ruchu - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  2

Organizacja ruchu

§  118.
1.
Prowadzenie ruchu na liniach metra odbywa się na podstawie rozkładu jazdy, wydawanego przez kierownika jednostki zarządzającej metrem.
2.
Rozkład jazdy powinien zapewniać:
1)
wykonanie planu przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu,
2)
należyte wykorzystanie taboru przy zachowaniu ekonomicznego zużycia energii,
3)
przerwy w ruchu pociągów pasażerskich umożliwiające prace naprawczo-konserwacyjne urządzeń linii metra.
3.
W zależności od przeznaczenia należy sporządzać:
1)
rozkłady jazdy pociągów pasażerskich do użytku publicznego,
2)
rozkłady jazdy pociągów do użytku służbowego pracowników metra, zwanych dalej "pociągami służbowymi".
4.
Rozkłady jazdy pociągów pasażerskich do użytku publicznego wydawane są w formie rozkładów ściennych (plakatowych) i książkowych (broszurowych), jako:
1)
rozkłady jazdy na poszczególne dni tygodnia (dzień powszedni, sobota, niedziela, dzień świąteczny),
2)
rozkłady jazdy godzinowe,
3)
rozkłady jazdy według czasu następstwa.
5.
Rozkłady jazdy pociągów służbowych wydawane są w formie:
1)
harmonogramu pracy pociągów roboczych (w porze nocnej),
2)
regulaminu prowadzenia ruchu pociągów próbnych, doświadczalnych, pomiarowych itp.
6.
Formę i tryb wydawania (publikowania) rozkładów jazdy ustala kierownik jednostki zarządzającej metrem. W okresie obowiązywania rozkładu jazdy o zmianie rozkładu jazdy poszczególnych pociągów decyduje dyspozytor ruchu w porozumieniu z dyspozytorem elektrowozowni i dyżurnym ruchu STP.
§  119.
1.
Każdy pociąg powinien mieć nadany numer, a jeżeli nie został on nadany, urządzenia automatycznie wykrywające pojawienie się pociągu na linii metra nadają pojazdowi numer umowny.
2.
Zorganizowany ruch pociągów na każdym z torów szlakowych i stacyjnych linii metra prowadzony jest w jednym kierunku, zwanym kierunkiem właściwym.
3.
Urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów metra, zwane dalej "urządzeniami zrp" i urządzenia automatycznego ograniczenia prędkości, zwane dalej "urządzeniami aop" dla torów szlakowych, projektowane są tylko dla obsługi ruchu jednokierunkowego w kierunku właściwym.
4.
Zorganizowany ruch dwukierunkowy odbywa się na odpowiednio osygnalizowanych torach dodatkowych i na przyperonowych odcinkach torów stacyjnych.
5.
Urządzenia aop i urządzenia zrp dla torów o ruchu dwukierunkowym projektowane są tylko dla obsługi zorganizowanego dwukierunkowego ruchu pociągów z pasażerami i pociągów zawracających, przy czym urządzenia zrp dla tych torów projektowane są dodatkowo dla obsługi pociągów wjeżdżających (w kierunku niewłaściwym) z torów szlakowych na tory o zorganizowanym ruchu dwukierunkowym.
6.
Zmiany w planowanej organizacji ruchu pasażerskiego są dopuszczalne dla:
1)
wprowadzenia do ruchu pociągu pozarozkładowego,
2)
odwołania pociągu rozkładowego,
3)
uruchomienia pociągu rezerwy ruchowej,
4)
skrócenia relacji pociągu,
5)
wprowadzenia ruchu dwukierunkowego po jednym torze,
6)
wstrzymania ruchu na części lub na całej linii metra.