Rozdział 2 - Organizacja ruchu - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił moc Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.
Rozdział 2
Organizacja ruchu
Organizacja ruchu
§ 118.
1.
Prowadzenie ruchu na liniach metra odbywa się na podstawie rozkładu jazdy, wydawanego przez kierownika jednostki zarządzającej metrem.2.
Rozkład jazdy powinien zapewniać:1)
wykonanie planu przewozów pasażerskich, z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu,2)
należyte wykorzystanie taboru przy zachowaniu ekonomicznego zużycia energii,3)
przerwy w ruchu pociągów pasażerskich umożliwiające prace naprawczo-konserwacyjne urządzeń linii metra.3.
W zależności od przeznaczenia należy sporządzać:1)
rozkłady jazdy pociągów pasażerskich do użytku publicznego,2)
rozkłady jazdy pociągów do użytku służbowego pracowników metra, zwanych dalej "pociągami służbowymi".4.
Rozkłady jazdy pociągów pasażerskich do użytku publicznego wydawane są w formie rozkładów ściennych (plakatowych) i książkowych (broszurowych), jako:1)
rozkłady jazdy na poszczególne dni tygodnia (dzień powszedni, sobota, niedziela, dzień świąteczny),2)
rozkłady jazdy godzinowe,3)
rozkłady jazdy według czasu następstwa.5.
Rozkłady jazdy pociągów służbowych wydawane są w formie:1)
harmonogramu pracy pociągów roboczych (w porze nocnej),2)
regulaminu prowadzenia ruchu pociągów próbnych, doświadczalnych, pomiarowych itp.6.
Formę i tryb wydawania (publikowania) rozkładów jazdy ustala kierownik jednostki zarządzającej metrem. W okresie obowiązywania rozkładu jazdy o zmianie rozkładu jazdy poszczególnych pociągów decyduje dyspozytor ruchu w porozumieniu z dyspozytorem elektrowozowni i dyżurnym ruchu STP.§ 119.
1.
Każdy pociąg powinien mieć nadany numer, a jeżeli nie został on nadany, urządzenia automatycznie wykrywające pojawienie się pociągu na linii metra nadają pojazdowi numer umowny.2.
Zorganizowany ruch pociągów na każdym z torów szlakowych i stacyjnych linii metra prowadzony jest w jednym kierunku, zwanym kierunkiem właściwym.3.
Urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów metra, zwane dalej "urządzeniami zrp" i urządzenia automatycznego ograniczenia prędkości, zwane dalej "urządzeniami aop" dla torów szlakowych, projektowane są tylko dla obsługi ruchu jednokierunkowego w kierunku właściwym.4.
Zorganizowany ruch dwukierunkowy odbywa się na odpowiednio osygnalizowanych torach dodatkowych i na przyperonowych odcinkach torów stacyjnych.5.
Urządzenia aop i urządzenia zrp dla torów o ruchu dwukierunkowym projektowane są tylko dla obsługi zorganizowanego dwukierunkowego ruchu pociągów z pasażerami i pociągów zawracających, przy czym urządzenia zrp dla tych torów projektowane są dodatkowo dla obsługi pociągów wjeżdżających (w kierunku niewłaściwym) z torów szlakowych na tory o zorganizowanym ruchu dwukierunkowym.6.
Zmiany w planowanej organizacji ruchu pasażerskiego są dopuszczalne dla:1)
wprowadzenia do ruchu pociągu pozarozkładowego,2)
odwołania pociągu rozkładowego,3)
uruchomienia pociągu rezerwy ruchowej,4)
skrócenia relacji pociągu,5)
wprowadzenia ruchu dwukierunkowego po jednym torze,6)
wstrzymania ruchu na części lub na całej linii metra.