Oddział 1 - Ruch pociągów doświadczalnych - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  1

Ruch pociągów doświadczalnych

§  166.
1.
Pociąg doświadczalny jest to pociąg uruchamiany:
1)
po przeglądach technicznych pojazdu szynowego,
2)
w celu określenia stanu technicznego pojazdu szynowego,
3)
w celu testowania urządzeń energetycznych, urządzeń sterowania ruchem itp.,
4)
dla wykonania pomiarów urządzeń sterowania ruchem itp.,
5)
dla wykonania pomiarów urządzeń technicznych, np. pomiarów skrajni, pomiarów geometrii toru itp.,
6)
w celu prowadzenia prac badawczych, np. badania hałasu, wibracji, pomiary prądów błądzących itp.,
7)
w celu sprawdzenia rozkładu jazdy,
8)
w celu szkolenia służb eksploatacyjnych.
2.
Jazdy pociągów doświadczalnych planowane są w określonym cyklu przez właściwą jednostkę organizacyjną metra, z wyjątkiem jazdy pociągów doświadczalnych na torze prób.
3.
Zamówienie na pociąg doświadczalny powinno określać:
1)
liczbę i rodzaj pojazdów szynowych,
2)
cel jazdy pociągu,
3)
porę jazdy pociągu,
4)
miejsce jazdy,
5)
przewidywany czas jazdy.
4.
Pociąg doświadczalny powinien mieć nadany numer, którego nie zmienia się w razie zmiany kierunku ruchu.
5.
Za przebieg badań i pomiarów odpowiada pracownik, wyznaczony przez kierownika jednostki zarządzającej metrem.
6.
Ruch pociągów doświadczalnych na linii nadzoruje dyspozytor ruchu.
7.
Jeżeli harmonogram przewiduje zamknięcie toru dla pociągu doświadczalnego, to dopuszczalny jest ruch wahadłowy w granicach zamkniętego toru; cofanie pociągu doświadczalnego w innych przypadkach może odbywać się tylko za zgodą dyspozytora ruchu.
8.
Ruch pociągów doświadczalnych prowadzony jest na podstawie wskazań urządzeń aop i poleceń dyspozytora ruchu.
9.
Dla pociągów doświadczalnych nie wyposażonych w urządzenia aop zostają włączone semafory.
10.
W porze ruchu pasażerskiego pociąg doświadczalny powinien jeździć w okresie między szczytem przewozów i przejeżdżać przez stacje metra bez zatrzymania, o ile ze względu na przeznaczenie pociągu jest to możliwe.
11.
Pociągiem doświadczalnym nie wolno przewozić pasażerów.
12.
Wszelkie odstępstwa od harmonogramu jazd powinny być uzgodnione z dyspozytorem ruchu.
13.
Jazdy pociągu doświadczalnego na torze prób na STP zgłasza dyspozytor elektrowozowni dyżurnemu ruchu STP, który uzgadnia czas wjazdu na tor prób.
14.
Przejazd pociągu doświadczalnego na tor prób przez STP odbywa się na zasadach jazdy manewrowej.
15.
Na torze prób może przebywać jeden pociąg doświadczalny.
16.
Jazdy pociągu doświadczalnego na torze prób powinny odbywać się ze względu na bezpieczeństwo przy sprzyjających warunkach atmosferycznych (dobra widoczność, brak opadów atmosferycznych). W sytuacjach wątpliwych decyzję podejmuje kierownik pociągu.
17.
Po wjeździe pociągu doświadczalnego na tor prób kierownik pociągu zgłasza gotowość do rozpoczęcia jazd na torze prób.
18.
Jazdy na torze prób odbywają się na podstawie wskazań semaforów na torze prób.
19.
Dyżurny ruchu może podjąć decyzje o wyłączeniu semaforów na torze prób. W tym przypadku decyzje o rozpoczęciu jazdy, kierunku ruchu, miejscu zatrzymania pociągu podejmuje maszynista, zgodnie z harmonogramem jazd.
20.
Na torze prób nie obowiązuje ograniczenie prędkości dla jazd manewrowych na STP. Pociąg może jeździć z maksymalną prędkością wynikającą z konstrukcji pojazdu, geometrii toru, harmonogramu jazd, przy uwzględnieniu ograniczeń wprowadzonych przez dyżurnego ruchu STP.
21.
Po zakończeniu jazd na torze prób maszynista zgłasza dyżurnemu ruchu STP gotowość do zjazdu z toru prób. Zjazd pociągu doświadczalnego z toru prób i przejazd przez STP na miejsce postoju odbywa się na zasadach jazd manewrowych.