Rozdział 5 - Fundusz Leśny - Szczegółowe zasady gospodarki finansowej w Lasach Państwowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1991.125.555

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1991 r.

Rozdział  5

Fundusz Leśny

§  26.
1.
Odpis podstawowy, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy, jest ustalany dla Lasów Państwowych na rok gospodarczy w terminie do końca marca, określany jako narzut w formie wskaźnika procentowego do planowanych wydatków nadleśnictw na działalność administracyjną i podstawową.
2.
Podstawę do ustalenia wskaźnika, o którym mowa w ust. 1, stanowią:
1)
planowana wielkość dochodów i wydatków w Lasach Państwowych,
2)
wielkość niedoboru środków finansowych w nadleśnictwach, posiadających niekorzystne warunki przyrodnicze i ekonomiczne gospodarki leśnej, na planowaną działalność administracyjną i podstawową, a także na podatek leśny,
3)
wielkość nadwyżek dochodów nad wydatkami w nadleśnictwach o korzystnych warunkach przyrodniczych i ekonomicznych prowadzenia gospodarki leśnej - z działalności podstawowej.
§  27.
1.
W celu ustalenia odpisu podstawowego, o którym mowa w § 26 ust. 1, nadleśniczy przekazuje do Dyrektora Generalnego, za pośrednictwem dyrektora regionalnej dyrekcji, w terminie do końca lutego, deklarację zawierającą planowane na rok gospodarczy:
1)
dochody z podaniem tytułów,
2)
zadania dotyczące działalności:
a)
administracyjnej,
b)
podstawowej, wynikającej z planu urządzenia lasu, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz z bieżącej sytuacji gospodarczej i stanu lasów w nadleśnictwie,
3)
wydatki na podatek leśny.
2.
Zakres zadań wynikający z planu urządzenia lasu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b), określa na dany rok nadleśniczy. Zakres ten powinien obejmować zadania zapewniające równomierną realizację planu urządzenia lasu.
§  28.
Nadleśnictwa, w których planowane dochody z działalności podstawowej są wyższe od planowanych wydatków na działalność administracyjną i podstawową, z uwzględnieniem przepisu § 23, a także na podatek leśny i inwestycje własne nadleśnictw, przekazują środki finansowe w wysokości określonej odpisem podstawowym, odniesionym do rzeczywistych wydatków.
§  29.
1.
Nadleśnictwa, o których mowa w § 28, przekazują środki finansowe na specjalny rachunek prowadzony w Dyrekcji Generalnej, za pośrednictwem regionalnej dyrekcji, w terminie do końca każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, w wysokości stanowiącej 1/12 ustalonego odpisu rocznego.
2.
Przekazywanie przez nadleśnictwo środków finansowych, o których mowa w ust. 1, będzie następować w pierwszej kolejności, po uregulowaniu jego zobowiązań na rzecz budżetu państwa i budżetów gmin.
§  30.
1.
Zgodnie z planem finansowym Lasów Państwowych nadleśnictwa, w których wystąpią niedobory środków finansowych na działalność administracyjną, podstawową oraz na inwestycje własne nadleśnictw, a także na podatek leśny, będą otrzymywać, za pośrednictwem regionalnej dyrekcji, dopłaty z Funduszu Leśnego na wyrównanie tych niedoborów.
2.
Dopłaty, o których mowa w ust. 1, będą przekazywane do nadleśnictw w ciągu 15 dni po terminie, o którym mowa w § 29 ust. 1, w wysokości 1/12 ustalonej wysokości dopłaty w roku gospodarczym.
§  31.
1.
Przy wyrównywaniu niedoborów środków finansowych, o których mowa w § 30 ust. 1, tworzy się rezerwę środków w wysokości określonej przez Dyrektora Generalnego na wydatki nieprzewidziane, w tym na pomoc dla właścicieli lasów, o której mowa w art. 35 ust. 3 ustawy.
2.
Rezerwą środków, o których mowa w ust. 1, dysponują dyrektorzy regionalnych dyrekcji.
§  32.
Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki finansowe Funduszu Leśnego przechodzą na rok następny.
§  33.
Środki trwałe sfinansowane z Funduszu Leśnego podlegają amortyzacji na ogólnych zasadach.