Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.138.1162

Akt utracił moc
Wersja od: 26 lipca 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU PAŃSTWA 1
z dnia 14 lipca 2005 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa

Na podstawie art. 22 ust. 7 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Skarbu Państwa, zwanego dalej "Funduszem" utworzonego na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm. 3 ).
1.
Fundusz stanowi wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, zwany dalej "dysponentem Funduszu".
2.
Obsługę finansowo-księgową Funduszu prowadzi urząd obsługujący dysponenta Funduszu.
1.
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
przychody i wydatki;
2)
stan środków obrotowych Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym należności i zobowiązania.
2.
Dysponent Funduszu zapewnia zgodność projektu planu z projektem ustawy budżetowej. Do czasu zatwierdzenia przez dysponenta Funduszu planu na podstawie kwot ujętych w ustawie budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt planu.
3.
W terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej dysponent Funduszu zatwierdza plan, z uwzględnieniem kwot wynikających z ustawy budżetowej.
Właściwa delegatura terenowa ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa dokonuje weryfikacji środków finansowych wpływających na rachunek Funduszu, na podstawie dokumentacji, przekazanej protokolarnie przez organ założycielski w terminie 30 dni od dnia wykreślenia z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, zawierającej w szczególności:
1)
dokumenty związane z zakończeniem procesu likwidacji lub postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego;
2)
dokumenty potwierdzające przekazanie na rachunek Funduszu środków finansowych pozostałych po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym;
3)
dokumenty potwierdzające istnienie oraz wymagalność należności przekazywanych wraz z mieniem po wykreślonym z rejestru sądowego przedsiębiorstwie państwowym, w szczególności tytuły prawne i egzekucyjne oraz dokumenty potwierdzające działania podejmowane w celu dochodzenia należności;
4)
notę księgową wystawioną na wartość należności przekazanych ministrowi właściwemu do spraw Skarbu Państwa jako następcy prawnemu wykreślonego z rejestru sądowego przedsiębiorstwa państwowego, z wyszczególnieniem należnych, a niezaspokojonych należności stanowiących aktywa zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem należności głównej oraz odsetek za zwłokę, według stanu na dzień wyksięgowania należności z ksiąg rachunkowych organu założycielskiego.
Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane, w granicach kwot określonych w tym planie, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych, obejmujących bieżące przychody i środki pozostałe z okresów poprzednich.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu procesu likwidacyjnego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku likwidatora tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Dysponent Funduszu może podjąć decyzję o dofinansowaniu postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa państwowego lub spółki z udziałem Skarbu Państwa, po rozpatrzeniu wniosku syndyka masy upadłości tego podmiotu, sporządzonego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
W przypadku wystąpienia okresowo wolnych środków finansowych gromadzonych przez Fundusz, dysponent Funduszu może dokonywać oprocentowanych lokat bankowych.
Koszty obsługi Funduszu obciążają wydatki urzędu obsługującego dysponenta Funduszu.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek

......., dnia .......

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów procesu likwidacyjnego

przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Podstawa prawna likwidacji podmiotu:

...........................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Data rozpoczęcia procesu likwidacji: ......................

(dzień, miesiąc, rok)

7. Koszty procesu likwidacji i źródła ich sfinansowania na

dzień złożenia wniosku

Koszty likwidacji ogółem według harmonogramuPrzychody ogółem według harmonogramuKwota wydatkowana dotychczas przez likwidatoraZaktualizowane koszty ogółemKwota zapotrzebowania ogółemŹródła pokrycia brakujących środków w poszczególnych latachPrzewidywane wpływy na Fundusz Skarbu Państwa po
Środki podmiotuFundusz Skarbu Państwazakończeniu likwidacji

8. Przewidywany termin zakończenia procesu likwidacji: .......

(miesiąc,

rok)

9. Wnioskowana przez likwidatora kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

- nazwa posiadacza rachunku bankowego: ....................

- nazwa banku: ............................................

- nr rachunku: ............................................

11. Preliminarz kosztów procesu likwidacyjnego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp.WyszczególnienieKwotaTermin realizacji

(miesiąc/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków z Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lataw tym:
Rok 200...I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartał
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotaOgółem
IIVVIIXza cały rok
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał
Rok 200...I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartał
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotaOgółem
IIVVIIXza cały rok
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w punkcie 11, nie

stanowią zobowiązań likwidowanego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot

środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową

oraz udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

__________________

Data .......... Podpis likwidatora

Załączniki do wniosku:

1. Opinia organu założycielskiego lub organu nadzorującego do

wniosku likwidatora.

2. Bilans otwarcia likwidacji (w przypadku likwidacji trwającej

dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

3. Opis przebiegu likwidacji.

4. Wykaz rzeczowych składników majątkowych likwidowanego

podmiotu wraz z aktualną wyceną, jeżeli została wykonana do

dnia złożenia wniosku.

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Wniosek

......., dnia .......

o uzupełnienie brakujących środków finansowych na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego

przedsiębiorstwa państwowego/spółki z udziałem Skarbu Państwa*

1. Firma podmiotu: ...........................................

2. NIP: ......................................................

3. REGON: ....................................................

4. Wnioskodawca: .............................................

(imię i nazwisko/firma/nazwa)

...........................................................

(adres zamieszkania/siedziba)

...........................................................

(telefon kontaktowy, faks)

5. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości:

...........................................................

...........................................................

6. Przewidywana kwota do podziału między wierzycieli masy

upadłości:

...........................................................

...........................................................

7. Koszty postępowania upadłościowego finansowe z masy

upadłości:

...........................................................

...........................................................

8. Przewidywany termin zakończenia postępowania

upadłościowego:

.........................

(miesiąc, rok)

9. Wnioskowana przez syndyka kwota dofinansowania z

Funduszu Skarbu Państwa

w złotych: ................................................

słownie: ..................................................

10. Przyznaną kwotę dofinansowania proszę przekazać na

następujący rachunek bankowy:

- nazwa posiadacza rachunku bankowego: ....................

- nazwa banku: ............................................

- nr rachunku: ............................................

11. Preliminarz kosztów postępowania upadłościowego podmiotu

obejmujący dofinansowanie z Funduszu Skarbu Państwa

Lp.WyszczególnienieKwotaTermin realizacji

(kwartał/rok)

Ogółem

12. Harmonogram wykorzystania środków Funduszu Skarbu

Państwa:

Kwota ogółem na poszczególne lataw tym:
Rok 200...I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartał
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotaOgółem
IIVVIIXza cały rok
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał
Rok 200...I kwartałII kwartałIII kwartałIV kwartał
miesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotamiesiąckwotaOgółem
IIVVIIXza cały rok
IIVVIIIXI
IIIVIIXXII
Razem za kwartał

Oświadczam, że koszty, o których mowa w punkcie 11, nie

stanowią zobowiązań upadłego podmiotu.

Zobowiązuję się do każdorazowego rozliczania otrzymanych kwot

środków pochodzących z Funduszu Skarbu Państwa notą księgową

oraz udokumentowania poniesionych kosztów kopią dokumentów,

poświadczonych za zgodność z oryginałem, potwierdzających

poniesione wydatki.

______________

Data .......... Podpis syndyka

Załączniki do wniosku:

1. Opinia sędziego komisarza do wniosku syndyka.

2. Postanowienie sądu o ogłoszeniu upadłości.

3. Bilans otwarcia upadłości (w przypadku upadłości trwającej

dłużej niż 1 rok - ostatni bilans).

4. Opis przebiegu upadłości.

5. Wykaz rzeczowych składników majątkowych podmiotu

przeznaczonych do zbycia wraz z wyceną na dzień ogłoszenia

upadłości oraz zestawienie informujące o wartości

sprzedanego majątku w celu zaspokojenia wierzycieli.

6. Postanowienie sądu o przyznaniu zaliczek w poczet

wynagrodzenia syndyka.

7. Postanowienie sądu o wynagrodzeniu syndyka.

* Niepotrzebne skreślić

1 Minister Skarbu Państwa kieruje działem administracji rządowej - Skarb Państwa, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 134, poz. 1434).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851, z 2004 r. Nr 19, poz. 177, Nr 93, poz. 890, Nr 121, poz. 1264, Nr 123, poz. 1291, Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 14, poz. 114 i Nr 64, poz. 565.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722.