Rozdział 4 - Postanowienia celne. - Rumunia-Polska. Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym. Bukareszt.1929.10.30.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.74.597

Akt utracił moc
Wersja od: 2 sierpnia 1931 r.

Rozdział  IV.

Postanowienia celne.

Ruch tranzytowy podlegać będzie ogólnym przepisom celnym rumuńskim, o ile niniejsza konwencja nie stanowi inaczej.

1.
Osoby, bagaż, przesyłki ekspresowe i towary przewożone tranzytem będą wolne od wszelkich formalności celnych.
2.
Pociągi pasażerskie będą konwojowane przez funkcjonarjuszów celnych i policji rumunskiej pomiędzy stacjami Schit i Stefăneşti, gdzie będą wsiadali do tych pociągów i gdzie z nich będą wysiadali. Koszty konwojowania nie będą zaliczane.
3.
Pociągi towarowe zatrzymywać się będą na stacjach Schit i Stefăneşti z postojem niezbędnym, celem dania możności dokonania rewizji plomb i przekazania listy pociągowej. Lista wspomniana sporządzona w dwóch egzemplarzach, będzie zawierała numery wagonów i oznaczenie ogólne ich zawartości.
4.
Nałożone przez Polskę zamknięcia celne będą uznawane przez władze rumuńskie. Żaden inny przepis w tym względzie nie będzie miał zastosowania.

Jeżeli wskutek wypadku podróżni byliby zmuszeni pociąg opuścić, będą oni pozostawać pod nadzorem władz celnych rumuńskich.

1.
Nałożone na wagony zamknięcia celne mogą być zerwane na terytorjum rumuńskiem jedynie w razie nieuniknionej potrzeby ze stanowiska kolejowego. Zamiast zerwanych zamknięć powinny być przez władze celne rumuńskie nałożone nowe zamknięcia.
2.
Wyładowanie ani naładunek towarów nie może się odbywać na terytorjum rumuńskiem. Przeładowanie może się odbywać jedynie w razie uszkodzenia wagonów i zostanie wykonane pod nadzorem organów celnych rumuńskich.
3.
O zmianie składu pociągów z powodu niezdatności wagonów, o zerwaniu zamknięcia celnego i nałożeniu nowego, o przyczynach, które spowodowały to postępowanie, jak również o przeładowaniu ładunków powinien być sporządzony protokół dla urzędu celnego polskiego przez funkcjonarjuszów polskich, w porozumieniu z funkcjonarjuszami celnymi rumuńskimi.

Zarządy celne i kolejowe obydwóch Umawiających się Stron będą sobie wzajemnie pomagały we wszystkich sprawach, dotyczących tranzytu. Korespondencja, która się z tego wywiąże, będzie prowadzona bezpośrednio między zarządami zainteresowanemi.