Rumunia-Polska. Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym. Bukareszt.1929.10.30.
Dz.U.1931.74.597
Akt utracił mocKONWENCJA
między Rzeczypospolitą Polski a Królestwem Rumunji o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym, podpisana w Bukareszcie dn. 30 października 1929 r.
W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
MY, IGNACY MOŚCICKI,
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:
Dnia trzydziestego października tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku podpisana została w Bukareszcie pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Rządem Królestwa Rumunji konwencja w sprawie wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym, o następującem brzmieniu dosłownem:
KONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Rumunji o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym.
RZECZPOSPOLITA POLSKA
i
KRÓLESTWO RUMUNJI,
ożywione pragnieniem uregulowania spraw dotyczących ruchu tranzytowego przez terytorjum rumuńskie na odcinku kolejowym pomiędzy Zaleszczykami i Jasienowem Polnym,
postanowiły zawrzeć konwencję.
Mianowani w tym celu pełnomocnicy, a mianowicie
w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej:
p. Franciszek MOSKWA, Wicedyrektor Departamentu Ministerstwa Komunikacji, i
w imieniu Królestwa Rumunji:
p. Cezar MEREUŢĂ, zastępca Generalnego Dyrektora kolei rumuńskich,
po wymianie swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i w należytej formie zgodzili się na następujące postanowienia:
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Bagaż i towary, przewożone tranzytem, zwolnione będą od wszelkich opłat celnych i opłat tym podobnych.
Z zastrzeżeniem postanowień specjalnych niniejszej konwencji nie będą brane pod uwagę w tranzycie ani przynależność państwowa podróżnych, ani pochodzenie towarów, ani przynależność państwowa nadawcy jako też odbiorcy.
Ruch tranzytowy podlegać będzie na terytorjum rumuńskiem prawom rumuńskim, odnoszącym się do utrzymania porządku i bezpieczeństwa publicznego, jak również ustawom i przepisom sanitarnym rumuńskim. Jednakowoż stosowanie tych praw nie będzie mogło nigdy wstrzymać ruchu tranzytowego, sprzecznie z przepisami niniejszej konwencji. Przerwa lub opóźnienie w ruchu tranzytowym będą mogły zajść tylko w razie ostatecznej konieczności i naglącej potrzeby.
W razie wojny, postanowienia niniejszej konwencji nie tracą ipso facto mocy obowiązującej.
Koleje.
Koleje.
Koleje rumuńskie są obowiązane utrzymywać linję kolejową, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego w stanie normalnej konserwacji.
Rozkłady jazdy pociągów przeznaczonych do tranzytu będą ustalane przez Zarządy kolejowe Umawiających się Stron.
W każdym przypadku, gdy zajdzie potrzeba wykonania wyjątkowych przewozów tranzytowych, jako to: pociągów osobowych bliźniaczych, pociągów sezonowych i wogóle wszelkiego rodzaju pociągów dodatkowych, nieprzewidzianych w rozkładzie jazdy, władze kolejowe polskie i rumuńskie porozumieją się w każdym przypadku poszczególnym co do sposobu przeprowadzenia transportów.
Wagony restauracyjne i sypialne mogą kursować w pociągach, przeznaczonych do tranzytu uprzywilejowanego w stanie czynnym.
Zarządy kolejowe obydwóch Stron ustalą sposób postępowania na wypadek niezdatności wagonów, które uległy uszkodzeniu na linji tranzytowej (zagrzania się i t. p.) jako też co do pomocy w razie niezdatności parowozu.
Zarząd kolejowy polski jest obowiązany udzielić Zarządowi kolei rumuńskich na żądanie niezbędnej pomocy w razie wypadku, przerwy ruchu, uszkodzenia toru i t. p. na linji tranzytowej za zwrotem kosztów rzeczywistych.
Podróżni, bagaż, przesyłki ekspresowe oraz towarowe, pośpieszne i zwyczajne, będą odprawiane bezpośrednio na podstawie przepisów przewozowych polskich lub międzynarodowych i taryf kolejowych, obowiązujących w danej komunikacji.
Poczta.
Poczta.
Należności, przypadające za przewóz tranzytem poprzez terytorjum rumuńskie pocztowych wagonów polskich, badą regulowane między Zarządem kolejowym polskim i rumuńskim (Rozdział VI do art. 18).
Postanowienia celne.
Postanowienia celne.
Ruch tranzytowy podlegać będzie ogólnym przepisom celnym rumuńskim, o ile niniejsza konwencja nie stanowi inaczej.
Jeżeli wskutek wypadku podróżni byliby zmuszeni pociąg opuścić, będą oni pozostawać pod nadzorem władz celnych rumuńskich.
Zarządy celne i kolejowe obydwóch Umawiających się Stron będą sobie wzajemnie pomagały we wszystkich sprawach, dotyczących tranzytu. Korespondencja, która się z tego wywiąże, będzie prowadzona bezpośrednio między zarządami zainteresowanemi.
Paszporty.
Paszporty.
Podróżni w pociągach, przeznaczonych do ruchu uprzywilejowanego, będą wolni od wszelkich formalności paszportowych.
Przepisy wykonawcze.
Przepisy wykonawcze.
Do artykułu 16-go.
Co się tyczy personelu kolejowego i pocztowego, pełniącego służbę w pociągu tranzytowym, który uległ wypadkowi, zobowiązania kolei rumuńskich będą odpowiadały tym, jakie są przewidziane w artykułach 14, 15 i -20 układu o komunikacji kolejowej między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunji z dnia 30.X.1929 r. W stosunku do personelu wagonów sypialnych i wagonów restauracyjnych będą miały zastosowanie na danym obszarze układy, zawarte między odnośnemi Zarządami kolejowemi i Międzynarodowem Towarzystwem Wagonów Sypialnych.
Do artykułu 17-go.
Do artykułu 18-go.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Przepisy wykonawcze do niniejszej konwencji są przewidziane w rozdziale VI i stanowią jej część integralną. Przepisy te będą mogły być zmienione za wspólną zgodą przez Zarządy kolejowe polskie i rumuńskie z udziałem odnośnych zainteresowanych władz.
Porozumienia Zarządów kolejowych, których potrzeba wynika z treści artykułu 14, jak również z przepisów wykonawczych do art. 17, 18 i 21 zostaną w wykonaniu niniejszej konwencji objęte jednym układem, zawartym przez Zarządy kolejowe obydwóch Umawiających się Stron.
Spory odnoszące się do niniejszej konwencji będą przekazywane w danym razie sądowi rozjemczemu, przewidzianemu w art. 41 układu o komunikacji kolejowej między Polską i Rumumją z dnia 30.X.1929 r.
NA DOWÓD CZEGO pełnomocnicy obydwóch Umawiających się Stron podpisali niniejszą konwencję i przyłożyli na niej swe pieczęcie.
Sporządzono w Bukareszcie trzydziestego października tysiąc dziewięćset dwudziestego dziewiątego roku.
Zaznajomiwszy się z powyższą konwencją uznaliśmy ją i uznajemy za słuszną zarówno w całości jak i każde z zawartych w niej postanowień; oświadczamy, że jest ona przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona i przyrzekamy, że będzie niezmiennie zachowywana.
NA DOWÓD CZEGO, wydaliśmy Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 1 września 1930 roku.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »