Rozdział 2 - Koleje. - Rumunia-Polska. Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Polski do Polski przez terytorjum rumuńskie pomiędzy Zaleszczykami a Jasienowem Polnym. Bukareszt.1929.10.30.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.74.597

Akt utracił moc
Wersja od: 2 sierpnia 1931 r.

Rozdział  II.

Koleje.

1.
Polska przyjmuje zobowiązanie przewożenia środkami przewozowemi kolei polskich wszelkich ładunków, przewożonych tranzytem na podstawie niniejszej konwencji.
2.
O ile pociągi ruchu tranzytowego nie będą na podstawie porozumienia interesowanych Zarządów kolejowych wyzyskane do komunikacji między Polską i Rumunją, przewozy odbywać się będą bez zatrzymania na obszarze rumuńskim, z wyjątkiem wypadków, gdy względy natury technicznej lub celnej będą wymagały zatrzymania (patrz art. 24).

Koleje rumuńskie są obowiązane utrzymywać linję kolejową, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego w stanie normalnej konserwacji.

Rozkłady jazdy pociągów przeznaczonych do tranzytu będą ustalane przez Zarządy kolejowe Umawiających się Stron.

W każdym przypadku, gdy zajdzie potrzeba wykonania wyjątkowych przewozów tranzytowych, jako to: pociągów osobowych bliźniaczych, pociągów sezonowych i wogóle wszelkiego rodzaju pociągów dodatkowych, nieprzewidzianych w rozkładzie jazdy, władze kolejowe polskie i rumuńskie porozumieją się w każdym przypadku poszczególnym co do sposobu przeprowadzenia transportów.

Wagony restauracyjne i sypialne mogą kursować w pociągach, przeznaczonych do tranzytu uprzywilejowanego w stanie czynnym.

Zarządy kolejowe obydwóch Stron ustalą sposób postępowania na wypadek niezdatności wagonów, które uległy uszkodzeniu na linji tranzytowej (zagrzania się i t. p.) jako też co do pomocy w razie niezdatności parowozu.

Zarząd kolejowy polski jest obowiązany udzielić Zarządowi kolei rumuńskich na żądanie niezbędnej pomocy w razie wypadku, przerwy ruchu, uszkodzenia toru i t. p. na linji tranzytowej za zwrotem kosztów rzeczywistych.

1.
Odpowiedzialność za szkody i wypadki kolejowe regulowana będzie ustawami, rozporządzeniami i instrukcjami, obowiązującemi w stosunku do kolei w miejscowości, gdzie wypadek się zdarzy. Wyjątek stanowią uszkodzenia, jako też całkowity lub częściowy ubytek przewożonych towarów i bagażu, regulowane przepisami kolejowego polskiego lub międzynarodowego prawa przewozowego, obowiązującego w danej komunikacji (patrz art. 18).
2.
Każda z Umawiających się Stron odpowiadać będzie za swoich funkcjonariuszów oraz za inne osoby, któremi posługiwać się będzie przy wykonywaniu ruchu tranzytowego.
3.
Pozatem będą stosowane w sposób właściwy odnośne postanowienia obowiązującego w danym czasie układu o komunikacji kolejowej między Rzecząpospolitą Polską i Królestwem Rumunji. O ile chodzi o szkody w taborze kolejowym, spowodowane przez koleje rumuńskie lub ich personel, to będą miały do nich zastosowanie odnośne postanowienia umów międzynarodowych o wzajemnem używaniu wagonów osobowych, bagażowych i towarowych (R. I. C. i R. I. V.).
1.
Zarząd kolei rumuńskich odda do rozporządzenia kolei polskich i do ich wyłącznego użytku przewody specjalne, przeznaczone do obsługi telegraficznej i telefonicznej kolei żelaznych, za zwrotem kosztów utrzymania tych przewodów. Telegramy i rozmowy telefoniczne służbowe będą wolne od wszelkich opłat.
2.
Z przewodów, o których mowa, będą mogły ponadto korzystać urzędy pocztowe, celne i policyjne, jako też urzędy wojskowe do komunikowania się w sprawach związanych z wykonaniem ruchu tranzytowego.

Podróżni, bagaż, przesyłki ekspresowe oraz towarowe, pośpieszne i zwyczajne, będą odprawiane bezpośrednio na podstawie przepisów przewozowych polskich lub międzynarodowych i taryf kolejowych, obowiązujących w danej komunikacji.