Rozdział 2 - BADANIE ZDOLNOŚCI STATKÓW POWIETRZNYCH DO LOTU. - Rejestr państwowy statków powietrznych, sposób ich rejestracji, badanie zdolności do lotu, oraz tryb wydawania dokumentów i ksiąg pokładowych tych statków, system znaczenia statków powietrznych i umieszczania znaków na nich oraz zakładanie i prowadzenie ksiąg pokładowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.69.635

Akt utracił moc
Wersja od: 13 stycznia 1964 r.

Rozdział  II.

BADANIE ZDOLNOŚCI STATKÓW POWIETRZNYCH DO LOTU.

Postanowienia ogólne.

§  12.
Badania zdolności i nadzór techniczny obejmują nietylko same statki powietrzne, lecz i:
a)
badanie i kontrolę silników, urządzeń oraz przyrządów, przeznaczonych do wbudowywania na statki powietrzne,
b)
badanie i kontrolę materjałów użytych do budowy i napraw statków powietrznych oraz przedmiotów, o których mowa pod lit. a) wyżej,
c)
badanie przyczyn technicznych wypadków ze statkami powietrznemi (§ 38).
§  13.
Badanie zdolności do lotu statków powietrznych oraz nadzór techniczny nad niemi, będą dokonywane, w ramach przewidzianych w § 12, łącznie lub oddzielnie, przez instytucje wskazane przez Ministra Komunikacji, który będzie podawał do wiadomości publicznej nazwy tych instytucyj ze wskazaniem ich siedzib oraz wyszczególnieniem kompetencyj.

Instytucje te dokonują badania zdolności statków powietrznych do lotu i nadzoru technicznego nad temi statkami na podstawie obowiązujących Polskę w tej sprawie przepisów międzynarodowych, jak również na podstawie przepisów wydawanych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych oraz Przemysłu i Handlu.

§  14.
Instytucje, o których mowa w § 13, obowiązane są przedstawiać uprawnionym przedstawicielom Ministerstwa Komunikacji wszelkie dokumenty i rysunki, dotyczące danego statku powietrznego.

Przedstawiciele ci mają prawo brać udział w badaniach i próbach dokonywanych ze statkiem powietrznym.

§  15.
Na decyzje instytucyj, o których mowa w § 13 w przedmiocie nadzoru technicznego, służy osobie zainteresowanej prawo wniesienia zażalenia do Ministerstwa Komunikacji w terminie dwutygodniowym, licząc od dnia zawiadomienia o decyzji.

Badanie pierwowzorów.

§  16.
Za pierwowzór danego typu statków powietrznych uważa się pierwszy statek powietrzny, zbudowany według dokumentów, dotyczących pierwowzoru statku powietrznego, o ile otrzyma dowód stwierdzający jego zdolność do lotu (§ 18).
§  17.
W celu zbadania zdolności do lotu pierwowzoru statku powietrznego, należy przedstawić instytucji wskazanej przez Ministra Komunikacji (§ 13) wszelkie rysunki i dane techniczne, dotyczące tego pierwowzoru, stosownie do postanowień przepisów, przewidzianych w § 13.
§  18.
Instytucja, o której mowa w § 17 przeprowadza badania pierwowzoru oraz:
a)
w razie dodatniego wyniku tych badań - wystawia orzeczenie o zdolności statku powietrznego do lotu i przesyła je wraz z rysunkami i danemi technicznemi Ministerstwu Komunikacji.

W orzeczeniu tem powinny być wyszczególnione:

1)
dane charakterystyczne statku, niezbędne do wypełnienia dokumentów i ksiąg pokładowych statku, przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu,
2)
wyniki kontroli obliczeń i związanych z nią prób,
3)
wyniki kontroli budowy,
4)
wyniki badania wyczynów,
5)
wyniki próby eksploatacyjnej.

Orzeczenie to oraz dołączone do niego rysunki i dane techniczne stanowią dokumenty pierwowzoru statku powietrznego.

Na podstawie tych dokumentów Ministerstwo Komunikacji wpisuje dany pierwowzór do prowadzonego przez siebie rejestru pierwowzorów statków powietrznych.

b)
w razie ujemnego wyniku badań odsyła osobie zainteresowanej rysunki i dane techniczne ze szczegółową opinją.
§  19. 4
(skreślony).

Badanie statków powietrznych seryjnych.

§  20.
Za statek powietrzny seryjny będzie uważany taki statek, którego zasadnicze części wykonane są według dokumentów pierwowzoru danego statku powietrznego (§ 18 lit. a) ust. 2), który to pierwowzór został zatwierdzony i wpisany przez Ministerstwo Komunikacji do rejestru pierwowzorów statków powietrznych.
§  21.
W celu zbadania zdolności do lotu statku powietrznego seryjnego należy zwrócić się do wskazanej przez Ministra Komunikacji instytucji (§ 13), która przeprowadzi badania w sposób przewidziany w przepisach, o których mowa w § 13.
§  22. 5
Po stwierdzeniu, że statek powietrzny został wykonany zgodnie z dokumentami pierwowzoru i odpowiada warunkom, ustalonym w przepisach, przewidzianych w § 13, instytucja badająca wystawia orzeczenie zdolności do lotu danego statku powietrznego seryjnego i przesyła je do Ministerstwa Komunikacji.

W orzeczeniu tem powinny być wyszczególnione wszelkie dane niezbędne dla wpisania statku do rejestru państwowego statków powietrznych oraz wypełnienia dokumentów i ksiąg pokładowych statku.

4 § 19 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.
5 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.