Rejestr państwowy statków powietrznych, sposób ich rejestracji, badanie zdolności do lotu, oraz tryb wydawania dokumentów i ksiąg pokładowych tych statków, system znaczenia statków powietrznych i umieszczania znaków na nich oraz zakładanie i prowadzenie ksiąg pokładowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.69.635

Akt utracił moc
Wersja od: 13 stycznia 1964 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 5 kwietnia 1932 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych, a co do §§ 1 - 41 oraz §§ 50 - 65 również w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu o rejestrze państwowym statków powietrznych, o sposobie ich rejestracji, o badaniu zdolności do lotu, oraz o trybie wydawania dokumentów i ksiąg pokładowych tych statków, o systemie znaczenia statków powietrznych i umieszczania znaków na nich oraz o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg pokładowych.

Na podstawie art. 8 p. a) i c), art. 12, art. 15 ust. 2, art. 16, art. 27 ust. 2 i art. 36 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dn. 14 marca 1928 r. o prawie lotniczem (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 294) zarządza się co następuje:

O REJESTRZE PAŃSTWOWYM STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ O SPOSOBIE ICH REJESTRACJI.

Rejestr państwowy statków powietrznych oraz warunki i sposób rejestracji.

§  1-7. 1
(uchylone).

Zmiany w rejestrze państwowym.

§  8-10. 2
(uchylone).

Skreślenie z rejestru.

§  11. 3
(uchylony).

BADANIE ZDOLNOŚCI STATKÓW POWIETRZNYCH DO LOTU.

Postanowienia ogólne.

§  12.
Badania zdolności i nadzór techniczny obejmują nietylko same statki powietrzne, lecz i:
a)
badanie i kontrolę silników, urządzeń oraz przyrządów, przeznaczonych do wbudowywania na statki powietrzne,
b)
badanie i kontrolę materjałów użytych do budowy i napraw statków powietrznych oraz przedmiotów, o których mowa pod lit. a) wyżej,
c)
badanie przyczyn technicznych wypadków ze statkami powietrznemi (§ 38).
§  13.
Badanie zdolności do lotu statków powietrznych oraz nadzór techniczny nad niemi, będą dokonywane, w ramach przewidzianych w § 12, łącznie lub oddzielnie, przez instytucje wskazane przez Ministra Komunikacji, który będzie podawał do wiadomości publicznej nazwy tych instytucyj ze wskazaniem ich siedzib oraz wyszczególnieniem kompetencyj.

Instytucje te dokonują badania zdolności statków powietrznych do lotu i nadzoru technicznego nad temi statkami na podstawie obowiązujących Polskę w tej sprawie przepisów międzynarodowych, jak również na podstawie przepisów wydawanych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych, Spraw Wewnętrznych oraz Przemysłu i Handlu.

§  14.
Instytucje, o których mowa w § 13, obowiązane są przedstawiać uprawnionym przedstawicielom Ministerstwa Komunikacji wszelkie dokumenty i rysunki, dotyczące danego statku powietrznego.

Przedstawiciele ci mają prawo brać udział w badaniach i próbach dokonywanych ze statkiem powietrznym.

§  15.
Na decyzje instytucyj, o których mowa w § 13 w przedmiocie nadzoru technicznego, służy osobie zainteresowanej prawo wniesienia zażalenia do Ministerstwa Komunikacji w terminie dwutygodniowym, licząc od dnia zawiadomienia o decyzji.

Badanie pierwowzorów.

§  16.
Za pierwowzór danego typu statków powietrznych uważa się pierwszy statek powietrzny, zbudowany według dokumentów, dotyczących pierwowzoru statku powietrznego, o ile otrzyma dowód stwierdzający jego zdolność do lotu (§ 18).
§  17.
W celu zbadania zdolności do lotu pierwowzoru statku powietrznego, należy przedstawić instytucji wskazanej przez Ministra Komunikacji (§ 13) wszelkie rysunki i dane techniczne, dotyczące tego pierwowzoru, stosownie do postanowień przepisów, przewidzianych w § 13.
§  18.
Instytucja, o której mowa w § 17 przeprowadza badania pierwowzoru oraz:
a)
w razie dodatniego wyniku tych badań - wystawia orzeczenie o zdolności statku powietrznego do lotu i przesyła je wraz z rysunkami i danemi technicznemi Ministerstwu Komunikacji.

W orzeczeniu tem powinny być wyszczególnione:

1)
dane charakterystyczne statku, niezbędne do wypełnienia dokumentów i ksiąg pokładowych statku, przewidzianych w niniejszem rozporządzeniu,
2)
wyniki kontroli obliczeń i związanych z nią prób,
3)
wyniki kontroli budowy,
4)
wyniki badania wyczynów,
5)
wyniki próby eksploatacyjnej.

Orzeczenie to oraz dołączone do niego rysunki i dane techniczne stanowią dokumenty pierwowzoru statku powietrznego.

Na podstawie tych dokumentów Ministerstwo Komunikacji wpisuje dany pierwowzór do prowadzonego przez siebie rejestru pierwowzorów statków powietrznych.

b)
w razie ujemnego wyniku badań odsyła osobie zainteresowanej rysunki i dane techniczne ze szczegółową opinją.
§  19. 4
(skreślony).

Badanie statków powietrznych seryjnych.

§  20.
Za statek powietrzny seryjny będzie uważany taki statek, którego zasadnicze części wykonane są według dokumentów pierwowzoru danego statku powietrznego (§ 18 lit. a) ust. 2), który to pierwowzór został zatwierdzony i wpisany przez Ministerstwo Komunikacji do rejestru pierwowzorów statków powietrznych.
§  21.
W celu zbadania zdolności do lotu statku powietrznego seryjnego należy zwrócić się do wskazanej przez Ministra Komunikacji instytucji (§ 13), która przeprowadzi badania w sposób przewidziany w przepisach, o których mowa w § 13.
§  22. 5
Po stwierdzeniu, że statek powietrzny został wykonany zgodnie z dokumentami pierwowzoru i odpowiada warunkom, ustalonym w przepisach, przewidzianych w § 13, instytucja badająca wystawia orzeczenie zdolności do lotu danego statku powietrznego seryjnego i przesyła je do Ministerstwa Komunikacji.

W orzeczeniu tem powinny być wyszczególnione wszelkie dane niezbędne dla wpisania statku do rejestru państwowego statków powietrznych oraz wypełnienia dokumentów i ksiąg pokładowych statku.

ŚWIADECTWO SPRAWNOŚCI TECHNICZNEJ.

Sposób otrzymania.

§  23.
Na podstawie przesłanego Ministerstwu Komunikacji orzeczenia o zdolności statku do lotu (§ 18 lub § 22), Ministerstwo to wystawia świadectwo sprawności technicznej statku powietrznego, sporządzone według wzoru Nr. 4, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Świadectwo sprawności technicznej jest dokumentem urzędowym, stwierdzającym zdolność statku powietrznego do lotów w takim charakterze, jaki został wskazany w tem świadectwie.

§  23a. 6
Ważność świadectwa sprawności technicznej ustala się w zależności od rodzaju i stanu technicznego statku powietrznego na okres do 6 miesięcy od dnia jego wydania lub przedłużenia.
§  23b. 7
Dla pierwowzorów statków powietrznych i seryjnych statków powietrznych, które mają być wpisane do rejestru państwowego, a które zostały zatwierdzone przez państwo obce, Ministerstwo Komunikacji może wystawić świadectwo sprawności technicznej na podstawie urzędowego dokumentu (świadectwa sprawności technicznej) wystawionego przez to państwo i stwierdzającego zdolność tych statków do lotów.
§  24.
Jeżeli osoba zainteresowana występuje o otrzymanie świadectwa sprawności technicznej dla danego statku powietrznego bez równoczesnego wystąpienia o zarejestrowanie tego statku, powinna ona celem otrzymania tego świadectwa zwrócić się do Ministerstwa Komunikacji ze zgłoszeniem, sporządzonem według wzoru Nr. 2, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Nadzór techniczny.

§  25.
Z chwilą otrzymania świadectwa sprawności technicznej statek powietrzny zaczyna podlegać nadzorowi technicznemu aż do chwili skreślenia statku z rejestru (§ 11).

Nadzór techniczny obejmuje:

1)
oględziny okresowe statku powietrznego, dokonywane przez instytucję, wskazaną przez Ministra Komunikacji (§ 13) w odstępach czasu w zależności od decyzyj tej instytucji, wydawanych zgodnie z przepisami, o których mowa w § 13,
2)
oględziny dorywcze statku powietrznego przeprowadzane:
a)
w razie potrzeby - z własnej inicjatywy wspomnianej instytucji nadzoru,
b)
na żądanie właściciela (użytkownika) statku powietrznego w wypadku dokonania napraw znaczniejszych uszkodzeń statku powietrznego, wpływających na jego zdolność do lotu lub w razie wymiany zasadniczych części statku względnie silnika wbudowanego na ten statek.

Oględziny okresowe i dorywcze, o których mowa pod 1) i 2 a) wyżej, przeprowadza wspomniana wyżej instytucja, zawiadamiając uprzednio osobę zainteresowaną o terminie oględzin.

Przed przystąpieniem do napraw lub zmian, o których mowa pod 2 b) wyżej, osoba zainteresowana powinna w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli, napraw i zmian lub prób materjału, zawiadomić wspomnianą instytucję.

Instytucja ta może dla celów kontrolnych nakazać wykonanie lotów próbnych.

Ważność, zawieszanie i odnawianie ważności świadectwa sprawności technicznej.

§  26.
Świadectwo sprawności technicznej jest ważne dotąd, dopóki ważność jego nie zostanie zawieszona z powodów, wyszczególnionych w § 27.
§  27.
Ministerstwo Komunikacji z urzędu lub na wniosek instytucji wykonywującej nadzór techniczny (§ 25) ma prawo zawieszać i odnawiać ważność świadectwa sprawności technicznej.

Jednakże instytucja ta może zawieszać tymczasowo ważność świadectwa sprawności technicznej w następujących wypadkach:

1)
Do czasu ponownego stwierdzenia przez instytucję nadzoru zdolności statku powietrznego do lotu:
a)
w razie nieprzedstawienia statku do oględzin okresowych (§ 25 p. 1) w terminie oznaczonym w świadectwie sprawności technicznej statku,
b)
w razie ujemnego wyniku oględzin przewidzianych w § 25,
c)
w razie wypadków, przewidzianych w § 39 ust. 1,
d)
w razie wymiany silnika na inny,
e)
w razie wymiany lub zdjęcia ze statku niezbędnych urządzeń i przyrządów, wymienionych w świadectwie sprawności technicznej,
2)
do czasu odnośnej decyzji instytucji nadzoru, w razie gdy właściciel statku lub jego posiadacz nie zastosują się do postanowienia § 25, ustęp przedostatni niniejszego rozporządzenia,
3)
do czasu odnośnej decyzji Ministerstwa Komunikacji:
a)
w razie stwierdzenia, że księgi pokładowe statku powietrznego wogóle nie są prowadzone, względnie są prowadzone nieprawidłowo, nieregularnie lub niedbale,
b)
jeżeli statek powietrzny został użyty do lotów w innym charakterze niż ten, który został wyszczególniony w świadectwie sprawności technicznej.

Instytucja wspomniana powinna zawiadamiać o tymczasowem zawieszeniu Ministerstwo Komunikacji, które zatwierdza lub uchyla powyższe zarządzenie.

§  28.
Zawieszanie tymczasowe i odnawianie na skutek zarządzenia Ministerstwa Komunikacji ważności świadectwa sprawności technicznej stwierdza instytucja nadzoru w tem świadectwie w sposób następujący:
a)
w wypadku zawieszenia - przez wypisanie w odnośnych rubrykach świadectwa sprawności technicznej odpowiednich decyzyj oraz wyciśnięcie swojej pieczątki i litery "R" (klasyfikacja "R"), która oznacza niezdolność statku do lotu,
b)
w wypadku odnowienia - przez wypisanie w odnośnych rubrykach świadectwa sprawności technicznej odpowiednich decyzyj oraz wyciśnięcie swojej pieczątki i litery "V" (klasyfikacja "V"), która oznacza zdolność statku do lotu.

Statek powietrzny, który otrzymał klasyfikację "R" nie ma prawa dokonywania żadnych lotów, z wyjątkiem lotów próbnych po przebudowie lub naprawie, dokonywanych zgodnie z warunkami obowiązujących przepisów o dokonywaniu lotów próbnych.

Unieważnienie świadectwa sprawności technicznej.

§  29.
Unieważnienie świadectwa sprawności technicznej następuje niezwłocznie i nieodwołalnie z urzędu lub na wniosek instytucji nadzoru w następujących wypadkach:
a)
w razie stwierdzenia przez tę instytucję, że statek powietrzny utracił całkowicie zdolność do lotu,
b)
w razie wykreślenia statku powietrznego z rejestru państwowego z innej przyczyny niż wymieniona w punkcie a) wyżej,
c)
jeżeli statek powietrzny w ciągu trzech miesięcy od daty wystawienia świadectwa sprawności technicznej nie został wpisany do rejestru państwowego statków powietrznych,
d)
jeżeli nastąpiła wymiana silnika (ów) statku na inny (e), którego (ych) typ (y) nie odpowiada (ją) warunkom pierwowzoru,
e)
w razie dokonania takiej przebudowy statku, która nie odpowiada warunkom pierwowzoru,
f)
w razie stwierdzenia przez instytucję nadzoru, że właściciel statku powietrznego utrzymuje ten statek w zaniedbaniu i nie zachowuje koniecznych środków ostrożności w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotu.

Unieważnione świadectwo sprawności technicznej winno być zwrócone w terminie dwutygodniowym do Ministerstwa Komunikacji, z wyjątkiem wypadków gdy statek powietrzny został sprzedany zagranicę.

Inne postanowienia.

§  30.
W razie zapisania strony 4 świadectwa sprawności technicznej, właściciel statku, po przedstawieniu zużytego egzemplarza takiego świadectwa do Ministerstwa Komunikacji, otrzymuje bezpłatnie nowe świadectwo.

EWIDENCJA SILNIKÓW LOTNICZYCH.

§  31-37. 8
(uchylone).

WYPADKI STATKÓW POWIETRZNYCH.

§  38-41. 9
(uchylone).

ZNAKI NA STATKACH POWIETRZNYCH.

§  42-43. 10
(uchylone).
§  44-47. 11
(skreślone).
§  48-49. 12
(uchylone).

KSIĘGI POKŁADOWE STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ SPOSÓB ICH ZAKŁADANIA I PROWADZENIA.

§  50-58. 13
(uchylone).

POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

§  59-63. 14
(uchylone).
§  64. 15
(uchylony).
§  65.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w trzy miesiące po dniu ogłoszenia. Od dnia tego tracą moc:
a)
rozporządzenie Ministra Komunikacji z dn. 20 czerwca 1928 r. o księgach pokładowych oraz o sposobie ich zakładania i prowadzenia (Dz. U. R. P. Nr. 77, poz. 688), oraz
b)
rozporządzenie Ministra Komunikacji z dn. 11 maja 1929 r. o systemie znaczenia statków powietrznych i sposobie umieszczania znaków na statkach (Dz. U. R. P. Nr. 59, poz. 462).
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  16

1 § 1-7 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
2 § 8-10 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
3 § 11 uchylony przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
4 § 19 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.
5 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.
6 § 23a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.
7 § 23b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 maja 1958 r. (Dz.U.58.29.131) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 maja 1958 r.
8 § 31-37 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
9 § 38-41 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
10 § 42-43 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
11 § 44-47 skreślone przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 9 kwietnia 1954 r. (Dz.U.54.19.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 1954 r.
12 § 48-49 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
13 § 50-58 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
14 § 59-63 uchylone przez § 7 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 czerwca 1963 r. w sprawie polskiego rejestru państwowego statków powietrznych oraz znaków i napisów na sprzęcie lotniczym (Dz.U.63.31.178) z dniem 13 stycznia 1964 r.
15 § 64 uchylony przez § 65 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wojskowych z dnia 8 września 1937 r. wydanego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych o lotnictwie szybowcowym (szybownictwie) (Dz.U.37.75.547) z dniem 28 listopada 1937 r.
16 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 10 marca 1938 r. (Dz.U.38.18.140) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 1938 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.