Rozdział 11 - Biurowość. - Regulamin ogólny wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich.
Dz.U.1928.104.934
Akt utracił mocRozdział XI.
Biurowość.
Biurowość.
Zasady ogólne.
Zasady ogólne.
Nowych akt nie zakłada się, jeżeli pismo po załatwieniu ma być zwrócone.
Okładki poszczególnych kategoryj spraw odróżniają się kolorem.
Nie należy korzystać z pomienionej karty kolorowej, gdy akta przesyła się z żądaniem udzielenia pomocy sądowej.
W wyższej instancji pozostawia się tylko odpis wyroku bądź innego orzeczenia, którem postępowanie zakończono, co jednak nie dotyczy Sądu Najwyższego.
Dołączone do akt poszczególne pisma należy sygnować.
W nagłówkach pism wysyłanych do urzędów należy podawać przedmiot sprawy, t. j. streszczenie pisma, zwłaszcza w pismach, dotyczących spraw objętych poprzedniem pismem.
W odpowiedzi na pisma podawać należy datę i sygnaturę tych pism.
W ten sam sposób układa się w związanych teczkach pozostawione w instancjach wyższych odpisy wyroków i innych orzeczeń.
Teczka może zawierać nie więcej niż dwieście odpisów.
Na grzbiecie teczki należy wypisać rok i krańcowe numery spraw, z których odpisy teczka zawiera.
W sprawach, zwróconych przez Sąd Najwyższy z orzeczeniem, odpis tego orzeczenia, nadesłany przez Sąd Najwyższy, dołącza się do odpisu odnośnego orzeczenia sądu odwoławczego.
Numerację kart w następnych tomach prowadzi się dalszym ciągiem.
Na okładce każdego tomu wypisane będą wszystkie sygnatury.
Dla innych wypadków wysyłania lub udzielania akt, w miarę potrzeby, należy założyć księgi kontroli akt według załączonego wzoru.
Kierownik sądu może, w miarę potrzeby, wprowadzić dodatkowe pomocnicze księgi i skorowidze.
Kierownik sądu również może wprowadzić potrzebne w danym okręgu sądowym drukowane formularze po zaaprobowaniu ich tekstu przez Ministra Sprawiedliwości.
Biurowość w sprawach administracji sądowej.
Biurowość w sprawach administracji sądowej.
Każdy dział mieści się w osobnym zeszycie lub teczce z kartą przeglądową.
Można również w innych wypadkach dla pewnych działów spraw używać zamiast zeszytów teczek, jeżeli w ten sposób osiąga się łatwiejszy sposób korzystania z zawartych w danym dziale pism.
O wyłączeniu należy zaznaczyć na karcie przeglądowej odnośnej grupy lub działu.
Do tych spraw należą w szczególności akta osobowe tudzież akta, obejmujące przebieg postępowania co do inwestycyj nadzwyczajnych.
Nadto sekretarjaty te przechowują akta osobowe innych osób, o ile tego wymagają przepisy prawa.
Sądy grodzkie w okręgu każdego sądu okręgowego stanowią jedną grupę.
Jeżeli pismo takie dotyczy kilku grup, należy odpowiednie wyciągi dołączyć do wszystkich grup ze wzmianką o miejscu przechowania oryginału.
O zarządzeniach, ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, czyni się wzmiankę na odnośnych kartach przeglądowych z podaniem w krótkich słowach treści i numeru Dziennika.
Na każdem piśmie oprócz sygnatury zaznacza się numer, pod którym wciągnięto je do dziennika.
Na pismach, które nie mają prezentaty biura podawczo-wykonawczego, prezentatę kładzie sekretarz albo, co do pism tajnych, kierownik sądu.
W razie wysłania pisma, które nie jest załatwieniem pisma otrzymanego, do rubryki 3 wpisuje się wzmiankę "z urzędu".
Skorowidz może służyć na kilka lat.
W sądach o niewielkim ruchu tego rodzaju spraw prowadzenie skorowidza nie jest obowiązkowe.
Pomienione zeszyty mogą być łączone, wszakże repertorjów dla spraw sędziów, asesorów i aplikantów nie należy łączyć z pozostałemi.
Do zeszytów kontrolnych prowadzi się jeden ogólny lub kilka skorowidzów alfabetycznych według załączonego wzoru. Skorowidz może być także kartkowy.
Po ukończeniu zeszytu zakłada się następny z nową numeracją od początku.
Do nowych zeszytów należy zaprowadzić nowy skorowidz.
rejestr egzaminów (wzór),
rejestr legalizacyj podpisów (wzór),
wykazy udzielonych zwolnień od zajęć i urlopów (wzór), oprócz wypoczynkowych,
zeszyty list obecności, o ile będą wprowadzone,
wykazy pełnomocnictw generalnych,
kontrolę wizytacyj,
wykaz osób, mających zajęcia uboczne, według stanowisk służbowych (wzór),
kontrolę udzielonych kart pomocy lekarskiej,
listy adwokatów, notarjuszów i obrońców,
skorowidz alfabetyczny adresów osób, należących do sądu,
kontrolę wystawionych legitymacyj służbowych wraz ze skorowidzem alfabetycznym (wzory).
Biurowość w sprawach dyscyplinarnych.
Biurowość w sprawach dyscyplinarnych.
Repertorja i skorowidze mogą służyć na kilka lat, wszakże numeracja rozpoczyna się na nowo z początkiem każdego roku.
Piecza nad temi aktami powierzona będzie sekretarzowi, który winien przechowywać je w zamknięciu.
Nadto w toku postępowania akta doręczane są celem wykonania czynności, związanych z postępowaniem, przewodniczącemu sądu dyscyplinarnego oraz członkom tegoż sądu, tudzież osobom, powołanym do przeprowadzenia poszczególnych czynności procesowych.
Biurowość w innych sprawach.
Biurowość w innych sprawach.