Oddział B - Biurowość w sprawach administracji sądowej. - Regulamin ogólny wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.104.934

Akt utracił moc
Wersja od: 16 stycznia 1932 r.

B.

Biurowość w sprawach administracji sądowej.

§  244.
Sekretarjat prezydjalny prowadzi całą biurowość w sprawach administracji sądowej oraz akta w tym zakresie pod nazwą akt prezydjalnych.
§  245.
Do spraw prezydjalnych należą również te sprawy, które, nie wchodząc ściśle do zakresu administracji sądowej, przekazane są kierownikom sądów.
§  246.
Akta prezydjalne winny być podzielone na grupy i działy według treści którą obejmują, oraz oznaczone odpowiedniemi sygnaturami.

Każdy dział mieści się w osobnym zeszycie lub teczce z kartą przeglądową.

§  247.
Zamiast zeszytów należy używać teczek, jeżeli pisma w nich umieszczone mają być po załatwieniu zwrócone lub innej władzy przesłane.

Można również w innych wypadkach dla pewnych działów spraw używać zamiast zeszytów teczek, jeżeli w ten sposób osiąga się łatwiejszy sposób korzystania z zawartych w danym dziale pism.

§  248.
W sprawach indywidualnych, dotyczących poszczególnych osób lub wyłączonych z grup przedmiotów, zakłada się osobne akta.

O wyłączeniu należy zaznaczyć na karcie przeglądowej odnośnej grupy lub działu.

Do tych spraw należą w szczególności akta osobowe tudzież akta, obejmujące przebieg postępowania co do inwestycyj nadzwyczajnych.

§  249.
Akta, zeszyty i teczki, zawierające pisma tajne, przechowuje kierownik sądu w zamknięciu.
§  250.
Sekretarjat prezydjalny sądu przechowuje akta osobowe sędziów, urzędników i niższych funkcjonarjuszów sądowych.

Nadto sekretarjaty te przechowują akta osobowe innych osób, o ile tego wymagają przepisy prawa.

§  251.
Akta osobowe prowadzi się z uwzględnieniem przepisów, dotyczących wykazów stanu służby.
§  252.
Akta osobowe przechowuje sekretarjat grupami według rodzajów służby (§ 257) i sądów w porządku alfabetycznym nazwisk.

Sądy grodzkie w okręgu każdego sądu okręgowego stanowią jedną grupę.

§  253.
Okólniki, pisma okólne i inne zarządzenia, jeżeli nie są ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, składa się do odnośnych grup i działów.

Jeżeli pismo takie dotyczy kilku grup, należy odpowiednie wyciągi dołączyć do wszystkich grup ze wzmianką o miejscu przechowania oryginału.

O zarządzeniach, ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, czyni się wzmiankę na odnośnych kartach przeglądowych z podaniem w krótkich słowach treści i numeru Dziennika.

§  254.
W sekretarjacie prezydjalnym prowadzi się dziennik prezydjalny według załączonego wzoru, do którego wciąga się wszelkie pisma nadchodzące do kierownika sądu lub sekretarjatu prezydjalnego.

Na każdem piśmie oprócz sygnatury zaznacza się numer, pod którym wciągnięto je do dziennika.

Na pismach, które nie mają prezentaty biura podawczo-wykonawczego, prezentatę kładzie sekretarz albo, co do pism tajnych, kierownik sądu.

§  255.
Wysłanie pisma, załatwiającego pismo otrzymane, notuje się w dzienniku prezydjalnym w odnośnej rubryce, zaznaczając datę pisma załatwiającego. Datą tą jest dzień podpisania pisma wysyłanego.

W razie wysłania pisma, które nie jest załatwieniem pisma otrzymanego, do rubryki 3 wpisuje się wzmiankę "z urzędu".

§  256.
Sekretarjat prowadzi ogólny skorowidz rzeczowy, ułożony alfabetycznie według przedmiotu spraw; wzór załącza się.

Skorowidz może służyć na kilka lat.

W sądach o niewielkim ruchu tego rodzaju spraw prowadzenie skorowidza nie jest obowiązkowe.

§  257.
Dla akt osobowych prowadzi się oddzielnie zeszyt kontrolny według stanowisk służbowych: a) dla sędziów (sygnatura lit. Ps.); b) dla asesorów i aplikantów (sygnatura lit. Pa.); c) dla urzędników (sygnatura lit. Pu.); d) dla niższych funkcjonarjuszów (sygnatura lit. Pn.); e) dla innych (sygnatura lit. Pi.). Wzór zeszytu kontrolnego załącza się.

Pomienione zeszyty mogą być łączone, wszakże repertorjów dla spraw sędziów, asesorów i aplikantów nie należy łączyć z pozostałemi.

Do zeszytów kontrolnych prowadzi się jeden ogólny lub kilka skorowidzów alfabetycznych według załączonego wzoru. Skorowidz może być także kartkowy.

§  258.
Zeszyt kontrolny dla akt osobowych zakłada się na kilka lat, przytem numerację prowadzi się jednym ciągiem, nie odnawiając jej co rok.

Po ukończeniu zeszytu zakłada się następny z nową numeracją od początku.

Do nowych zeszytów należy zaprowadzić nowy skorowidz.

§  259.
Ponadto w sekretarjacie prezydjalnym prowadzi się, w miarę potrzeby, niezbędne rejestry, wykazy, kontrole i t. p., jako to:

rejestr egzaminów (wzór),

rejestr legalizacyj podpisów (wzór),

wykazy udzielonych zwolnień od zajęć i urlopów (wzór), oprócz wypoczynkowych,

zeszyty list obecności, o ile będą wprowadzone,

wykazy pełnomocnictw generalnych,

kontrolę wizytacyj,

wykaz osób, mających zajęcia uboczne, według stanowisk służbowych (wzór),

kontrolę udzielonych kart pomocy lekarskiej,

listy adwokatów, notarjuszów i obrońców,

skorowidz alfabetyczny adresów osób, należących do sądu,

kontrolę wystawionych legitymacyj służbowych wraz ze skorowidzem alfabetycznym (wzory).

§  260.
W sekretarjacie prezydjalnym prowadzi się rachunek druków, formularzy, materjałów pisarskich, utrzymywanych na składzie, zamawianych i wydawanych.