Oddział A - Zasady ogólne. - Regulamin ogólny wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.104.934

Akt utracił moc
Wersja od: 16 stycznia 1932 r.

A.

Zasady ogólne.

§  219.
Otrzymane w sekretarjacie pisma dołącza się do właściwych akt lub zeszytów, względnie zakłada się na skutek tych pism nowe akta, i wciąga, się do właściwego repertorjum (rejestru, dziennika) i skorowidza.

Nowych akt nie zakłada się, jeżeli pismo po załatwieniu ma być zwrócone.

§  220.
Na każdem nadchdzącem piśmie kierownik sądu, przewodniczący wydziału lub właściwy sędzia wydaje krótką dekretację co do sposobu załatwienia, o ile załatwienie nie leży wyłącznie w kompetencji sekretarza.
§  221.
Wszelkie pisma, które odnoszą się do tej samej sprawy, liczy się razem w porządku chronologicznym. Tworzą one akta.
§  222.
Każde akta winny być umieszczone w oddzielnej okładce, oznaczonej sygnaturą stosownie do odpowiedniego repertorjum (rejestru, dziennika).

Okładki poszczególnych kategoryj spraw odróżniają się kolorem.

§  223.
Z pism, obejmujących zarządzenia ogólne, nie dotyczących poszczególnych spraw, ułożonych chronologicznie, tworzy się zeszyty.
§  224.
Sygnatura akt składa się z cyfrowego oznaczenia wydziału (oddziału ewent. także sekcji), oznaczenia zapomocą odpowiedniej litery kategorji, do której sprawa należy, oznaczenia kolejnego numeru sprawy według repertorjum (rejestru, dziennika) i roku założenia akt.
§  225.
Jedna okładka w sprawach cywilnych i karnych oraz dyscyplinarnych służy w ciągu całego toku postępowania we wszystkich instancjach, z wyjątkiem Sądu Najwyższego; wzór okładki załącza się.
§  226.
Zakończenie postępowania w instancji zaznacza się wszyciem do akt karty kolorowej według załączonego wzoru, na której sekretarz wypisuje u góry ilość kart, zawierających się w aktach tej instancji.
§  227.
Na tejże karcie kolorowej mieści się pismo sądu niższego do wyższego i odwrotnie, oznajmiające o celu lub przyczynie przesłania akt. W nawiasie oznacza się te karty akt, na których są wymienieni pełnomocnicy i obrońcy.

Nie należy korzystać z pomienionej karty kolorowej, gdy akta przesyła się z żądaniem udzielenia pomocy sądowej.

§  228.
Na tejże karcie kolorowej biuro podawczo-wykonawcze sądu przyjmującego kładzie prezentatę wejścia.
§  229.
Po ukończeniu postępowania w wyższej instancji akta zwraca się pierwszej instancji. Z Sądu Najwyższego akta zwracane są za pośrednictwem instancji odwoławczej.

W wyższej instancji pozostawia się tylko odpis wyroku bądź innego orzeczenia, którem postępowanie zakończono, co jednak nie dotyczy Sądu Najwyższego.

§  230.
Powyższy sposób utrzymywania akt (§§ 225 - 229) może być, w miarę możności, odpowiednio stosowany w sprawach administracyjnych rozstrzyganych instancyjnie.
§  231.
Każde akta winny być zeszyte, a karty w aktach policzbowane.

Dołączone do akt poszczególne pisma należy sygnować.

§  232.
Wydawane na podstawie akt wypisy, zaświadczenia, odpisy i t. p. należy oznaczać odpowiednią sygnaturą oraz datą wydania.

W nagłówkach pism wysyłanych do urzędów należy podawać przedmiot sprawy, t. j. streszczenie pisma, zwłaszcza w pismach, dotyczących spraw objętych poprzedniem pismem.

W odpowiedzi na pisma podawać należy datę i sygnaturę tych pism.

§  233.
Akta układa się w szafach według kategoryj spraw i za numerami kolejnemi sygnatury rocznikami.

W ten sam sposób układa się w związanych teczkach pozostawione w instancjach wyższych odpisy wyroków i innych orzeczeń.

Teczka może zawierać nie więcej niż dwieście odpisów.

Na grzbiecie teczki należy wypisać rok i krańcowe numery spraw, z których odpisy teczka zawiera.

W sprawach, zwróconych przez Sąd Najwyższy z orzeczeniem, odpis tego orzeczenia, nadesłany przez Sąd Najwyższy, dołącza się do odpisu odnośnego orzeczenia sądu odwoławczego.

§  234.
Do akt i zeszytów doszywa się na pierwszem miejscu kartę przeglądową, na której zapisuje się kolejno wszystkie pisma do akt dołączone oraz niezbędne zapiski, stosownie do wymagań przepisów postępowania sądowego i przepisów regulaminowych.
§  235.
Jeżeli zawartość akt dojdzie do dwustu kart, należy założyć tom następny, zaznaczając to na okładkach.

Numerację kart w następnych tomach prowadzi się dalszym ciągiem.

Na okładce każdego tomu wypisane będą wszystkie sygnatury.

§  236.
O wysłaniu akt do innego sądu lub urzędu sekretarz czyni odpowiednią notatkę w odnośnem repertorjum (rejestrze, dzienniku).

Dla innych wypadków wysyłania lub udzielania akt, w miarę potrzeby, należy założyć księgi kontroli akt według załączonego wzoru.

§  237.
Przy przesyłaniu akt sądowych i ważniejszych dokumentów pocztą należy je nadawać jako przesyłki polecone.
§  238.
O wydaniu z akt dokumentów, wypisów, odpisów, zaświadczeń i tym podobnych pism należy zaznaczyć z wymienieniem daty i pokwitowania w odpowiedniem miejscu akt, a w razie niemożności-na karcie przeglądowej.
§  239.
Księgi biurowe, repertorja, rejestry, raptularze, skorowidze i t. p., ustanowione przepisami ustawowemi lub regulaminowemi, prowadzone są według wzorów, ustalonych lub zatwierdzonych przez Ministra Sprawiedliwości.

Kierownik sądu może, w miarę potrzeby, wprowadzić dodatkowe pomocnicze księgi i skorowidze.

§  240.
Na aktach, doręczanych sędziom lub urzędnikom do przygotowania lub sporządzenia orzeczeń, protokułów i innych pism, wyciska się stempel według załączonego wzoru, w którym zaznacza się datę doręczenia i zwrotu aktu.
§  241.
Księgi biurowe prowadzone są rocznie z numeracją od początku roku, o ile niema innych w poszczególnych wypadkach zarządzeń.
§  242.
Do czynności często powtarzających się używa się drukowanych formularzy, ustanowionych przez Ministra Sprawiedliwości.

Kierownik sądu również może wprowadzić potrzebne w danym okręgu sądowym drukowane formularze po zaaprobowaniu ich tekstu przez Ministra Sprawiedliwości.

§  243. 1
Akty, ulegające ogłoszeniu w najbliższym numerze Dziennika Urzędowego Ministerstwa Sprawiedliwości, winny być przesyłane redakcji z takiem obliczeniem czasu, aby przynajmniej na trzy dni przed ukazaniem się Dziennika były w redakcji, akty zaś objętości powyżej pięciu stron pisma maszynowego tudzież zawierające tabele lub wykazy - co najmniej na pięć dni przed tym terminem.
1 § 243 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1931 r. w sprawie zmiany przepisów, przewidujących zamieszczanie ogłoszeń w oddzielnym dodatku do Dziennika Urzędowego Ministra Sprawiedliwości "Ruch Służbowy" (Dz.U.32.3.21) z dniem 16 stycznia 1932 r.