Regulamin Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.118.968

Akt utracił moc
Wersja od: 1 kwietnia 1939 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 23 grudnia 1932 r.
Regulamin Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Na podstawie art. 17 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 806) zarządzam co następuje: 1

ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA.

Pierwszy Prezes.

§  1.
Pierwszy Prezes kieruje Najwyższym Trybunałem Administracyjnym, wykonywa bezpośredni nadzór nad nim oraz reprezentuje go nazewnątrz.
§  2.
Pierwszy Prezes bierze udział jako przewodniczący na rozprawach i aa posiedzeniach niejawnych według swego uznania, uprzedzając o tem właściwego przewodniczącego izby.
§  3.
Jeżeli przerwa w urzędowaniu przewodniczącego izby ma trwać lub trwa dłużej niż sześć tygodni, Pierwszy Prezes może czasowo objąć kierownictwo izby lub wyznaczyć kierownika izby z pośród sędziów.
§  4.
Pierwszy Prezes po porozumieniu się z przewodniczącym izby przydziela do niej urzędników sekretarjatu prawniczego oraz aplikantów sądowych.

Izby, przewodniczący izb i sędziowie.

§  5. 2
Najwyższy Trybunał Administracyjny dzieli się na dwie izby: ogólnoadministracyjną i skarbową.

Izby mogą dzielić się na sekcje

§  6. 3
Podziału izb na sekcje i podziału czynności między sekcje oraz przydziału sędziów do poszczególnych izb dokonywa na podstawie wniosku Pierwszego Prezesa Kolegium Administracyjne po wysłuchaniu opinii przewodniczących izb.

Przydziału sędziów do poszczególnych sekcyj w obrębie izby dokonywa przewodniczący izby w porozumieniu z Pierwszym Prezesem. Przydział sędziego do pewnej sekcji nie wyłącza udziału jego w pracach innej sekcji na zarządzenie przewodniczącego izby..

§  7. 4
Przewodniczący izby kieruje izbą, powierzoną mu przez Pierwszego Prezesa.

Przewodniczący izby w porozumieniu z Pierwszym Prezesem wyznacza kierowników sekcyj spośród sędziów, wchodzących w skład izby, i ustala zakres czynności, związanych z kierownictwem.

§  8. 5
Przewodniczący izby wyznacza terminy posiedzeń, skład sędziów oraz przewodniczącego posiedzenia spośród wyznaczonych sędziów, jeżeli sam nie przewodniczy na posiedzeniu, wyznacza sędziego sprawozdawcę, ustala porządek dzienny każdego posiedzenia i rozdziela pracę między sędziów, przestrzegając równomierności obciążenia.

Przewodniczący izby może przekazywać kierownikom sekcyj poszczególne czynności, wymienione w ustępie poprzedzającym, w obrębie zleconych im funkcyj.

Przewodniczący izby czuwa nad jednolitością orzecznictwa w zakresie spraw należących do właściwości powierzonej mu izby; kierownik sekcji czuwa nad jednolitością orzecznictwa w obrębie powierzonej mu sekcji..

§  9.
Przewodniczący izby sprawuje bezpośredni nadzór nad przydzielonymi do izby urzędnikami sekretarjatu prawniczego oraz aplikantami sądowymi.
§  10. 6
W razie chwilowej nieobecności przewodniczącego izby zastępuje go w kierownictwie izby najstarszy służbą kierownik sekcji w tej izbie. W razie chwilowej nieobecności kierownika sekcji zastępuje go najstarszy służbą sędzia, przydzielony do danej sekcji.

Na czas dłuższej nieobecności przewodniczący izby ustanawia swego zastępcę w porozumieniu z Pierwszym Prezesem. Na czas dłuższej nieobecności kierownika sekcji ustanawia jego zastępcę przewodniczący izby..

Zgromadzenie ogólne i kolegjum zwiększone.

§  11.
Uchwały zgromadzenia ogólnego zapadają bezwzględną większością głosów obecnych; przewodniczący oddaje głos na końcu.
§  12.
O ile zgromadzenie ogólne nie postanowi w danej sprawie jednogłośnie inaczej, głosowanie, dotyczące wyborów, odbywa się kartkami; przy wyborach w razie rozstrzelenia głosów następuje wybór ściślejszy między dworna kandydatami, którzy otrzymali największą ilość głosów; w razie równości głosów odbywa się powtórne głosowanie, a jeżeli i przy niem okaże się równość głosów, rozstrzyga przewodniczący zgromadzenia ogólnego.
§  13.
Jeżeli zgromadzeniu ogólnemu zostało przekazane rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, Pierwszy Prezes wyznacza sędziego sprawozdawcę i współsprawozdawcę, którzy składają swoje wnioski wraz z uzasadnieniem na piśmie najpóźniej na dni siedem przed terminem posiedzenia zgromadzenia ogólnego; wnioski te winny być sformułowane w ten sposób, aby umożliwić głosowanie przez "tak" lub "nie". O terminie posiedzeń zgromadzenia ogólnego wszyscy sędziowie winni być zawiadomieni nie później niż na pięć dni przed posiedzeniem z jednoczesnem doręczeniem im odpisów wniosków sędziego sprawozdawcy i wispółsprawozdawcy.
§  14.
Na posiedzeniu zgromadzenia ogólnego przedstawia sprawę i swój wniosek sprawozdawca, następnie współsprawozdawca, poczerń następuje narada, a po niej głosowanie nad wnioskami w porządku ustalonym przez przewodniczącego.
§  15.
Uchwały zgromadzenia ogólnego, powzięte w myśl paragrafu poprzedniego, wiążą kolegjum orzekające.
§  16.
Posiedzenia kolegjum zwiększonego zwołuje przewodniczący izby, w skład której wchodzi dane kolegjum orzekające.

W skład kolegjum zwiększonego wchodzą wszyscy członkowie kolegjum orzekającego, a nadto w potrzebnej ilości inni członkowie danej izby względnie członkowie innych izb, powołani przez przewodniczącego izby.

§  17.
Kolegjum zwiększone rozstrzyga zagadnienia prawne, przekazane mu przez kolegjum orzekające.
§  18.
Sposób postępowania w kolegjach zwiększonych jest taki sam, jak na zgromadzeniu ogólnem, z tą różnicą, że nie jest konieczne formułowanie wniosków i uzasadnienia na piśmie; uchwała kolegjum zwiększonego wiąże kolegjum orzekające.

Kolegjum zwiększone może przekazane sobie zagadnienie prawne oddać pod rozstrzygnięcie zgromadzenia ogólnego.

Kolegjum administracyjne.

§  19.
W kolegium administracyjnem przewodniczy Pierwszy Prezes, a w razie przeszkody jego zastępca.
§  20.
Posiedzenia kolegjum administracyjnego odbywają się w terminach, wyznaczonych przez Pierwszego Prezesa, który ustala porządek dzienny posiedzenia.
§  21.
O terminie posiedzenia kolegjum administracyjnego winni być zawiadomieni wszyscy jego członkowie, w miarę możności przynajmniej na trzy dni przed posiedzeniem z zakomunikowaniem im porządku dziennego.
§  22.
Jeżeli na posiedzeniu kolegjum administracyjnego ma zapaść orzeczenie, przewidziane w art. 111 § 2 Prawa o ustroju sądów powszechnych, należy porządek dzienny podać do wiadomości wszystkich członków kolegjum administracyjnego przynajmniej na siedem dni przed posiedzeniem.
§  23.
Zastępca członka kolegjum administracyjnego uczestniczy w posiedzeniu tego kolegjum w przypadku, gdy członek kolegjuin nie może w niem wziąć udziału albo, gdy z przyczyn uzasadnionych musi się wyłączyć w danej sprawie; zastępcę wyznacza przewodniczący koiegjum.
§  24.
Kolegjum administracyjne oznacza terminy wypoczynku prezesom (z wyjątkiem Pierwszego Prezesa) i sędziom.
§  25.
Protokółu obrad kolegjum administracyjnego nie spisuje się, natomiast pod kierunkiem przewodniczącego prowadzi wyznaczony przez niego urzędnik sekretarjatu prawniczego dziennik posiedzeń kolegjum administracyjnego, do którego wciąga się uchwały kolegium; dziennik podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie koiegjum; członek kolegjum przegłosowany może - podpisując dziennik - zaznaczyć swoje zdanie odrębne. Dzienniki posiedzeń numeruje się i składa w porządku chronologicznym, a z końcem roku łączy się je w jeden zeszyt.

Organa pomocnicze.

Sekretarjat Prawniczy.

§  26.
Kierownictwo bezpośrednie sekretarjatu prawniczego sprawuje naczelnik sekretarjatu.

Naczelnik sekretarjatu prawniczego załatwia nadto przy pomocy wyznaczonych przez Pierwszego Prezesa urzędników sprawy personalne, administracyjne i gospodarcze Trybunału, wykonywa nadzór bezpośredni nad kancelarją i nad niższymi funkcjonarjuszami.

§  27.
Urzędnicy sekretariatu prawniczego, oraz aplikanci, przydzieleni do sekretarjatu, pełniący funkcje protokolantów, przygotowują na dane posiedzenie niejawne, względnie rozprawę, potrzebny materjał, jak akta, książki z biblioteki i t. p.
§  28.
Przewodniczący izb mogą urzędnikom sekretarjatu prawniczego i aplikantom poruczać opracowywanie dla sędziów sprawozdawców projektów wniosków w poszczególnych sprawach procesowych.
§  29.
Naczelnik sekretarjatu prawniczego prowadzi statystykę czynności Najwyższego Trybunału Administracyjnego na podstawie materjału, dostarczonego przez kancelarją sądową oraz, przez urzędników sekretarjatu prawniczego (aplikantów), przydzielonych do poszczególnych izb.
§  30.
Bliższe postanowienia co do sposobu urzędowania sekretarjatu prawniczego zawiera instrukcja, którą wydaje Pierwszy Prezes.

Bibljoteka.

§  31.
Bibljoteka zarządza urzędnik, wyznaczony przez naczelnika sekretariatu prawniczego.

Komisja z trzech sędziów, wybieranych przez kolegjum administracyjne, przedstawia Pierwszemu Prezesowi wykazy książek, które należałoby zakupić dla bibljoteki.

Kancelarja.

§  32.
Kancelarja Najwyższego Trybunału Administracyjnego obejmuje kancelarja, sądową i oddział rachunkowy.
§  33.
Oddział rachunkowy załatwia właściwe sobie czynności w myśl obowiązujących przepisów i instrukcji.
§  34.
Kancelarja sądowa obejmuje dziennik podawczy, ekspedyturę i archiwum.
§  35.
Bliższe postanowienia co do sposobu urzędowania poszczególnych działów kancelarji (kancelarji sądowej i oddziału rachunkowego) oraz bibljoteki określa instrukcja, którą wydaje Pierwszy Prezes.

SPOSÓB URZĘDOWANIA.

Czynności, poprzedzające posiedzenia sądowe.

§  36.
Wszystkie sprawy i pisma, wpływające do danej izby, przedstawiane są przewodniczącemu izby, który wydaje potrzebne decyzje co do sposobu załatwienia i przekazuje je do wykonania urzędnikowi sekretarjatu prawniczego (aplikantowi). Między innemi przewodniczący izby wydaje zarządzenia, przewidziane w art. 60, 63, 69,. 71, 87, 97, 103, 106 i 116 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 806).
§  37.
Jeżeli przewodniczący izby uzna, że dana skarga kwalifikuje się do pozostawienia jej przez Trybunał bez rozpoznania (art. 61 i 93 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym) przekazuje ją bezzwłocznie na posiedzenie niejawne wyznaczając sędziego sprawozdawcę, względnie sam przedstawia wniosek. Opracowanie projektu wniosku o pozostawienie skargi bez rozpoznania przewodniczący izby może zlecić urzędnikowi sekretarjatu prawniczego (aplikantowi).
§  38.
O pozostawieniu skargi bez rozpoznania zarówno na skutek zarządzenia przewodniczącego izby (art. 60 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunał Administracyjnym), jak i postanowieniem Trybunału zawiadamia się skarżącego, a władzę administracyjną, przeciw której zarządzeniu lub orzeczeniu skargę wniesiono, jeżeli z akt wynika, że władza wstrzymała wykonanie zaskarżonego orzeczenia lub jeżeli postanowienie o pozostawieniu skargi bez rozpoznania zapadło dopiero po wdrożeniu postępowania wstępnego. Zawiadomienie powyższe następuje przez doręczenie odpisu postanowienia Trybunału względnie zarządzenia przewodniczącego: zawiadomienie podpisuje przydzielony do izby urzędnik sekretarjatu prawniczego.
§  39.
O pozostawieniu bez rozpoznania przez przewodniczącego izby nieopłaconego należycie podania (art. 97 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym) zawiadamia się stronę tylko w przypadku, jeżeli wniesienie podania stanowi czynność, dla której jest ustanowiony termin prekluzyjny; poza tern podanie dołącza się do akt bez zawiadomienia strony, o ile przewodniczący izby nie zarządzi inaczej.
§  40.
Jeżeli przewodniczący izby uzna, że skarga nadaje się do dalszego postępowania, wyznacza sędziego sprawozdawcę i wydaje zarządzenie co do doręczenia władzy pozwanej i osobie przypozwanej odpisów skargi z załącznikami. Pisma, dotyczące wykonania zarządzenia, podpisuje urzędnik sekretarjatu prawniczego, zawiadamiając o tem jednocześnie skarżącego.
§  41.
Po wniesieniu odpowiedzi na skargę lub po upływie terminu do jej wniesienia przewodniczący izby wyznacza datę rozprawy w tych sprawach, w których chociażby jedna ze stron zgłosiła wyraźny wniosek o przeprowadzenie rozprawy, lub w których Trybunał uznał za konieczne przeprowadzenie rozprawy. Jednocześnie przewodniczący izby zleca urzędnikowi sekretarjatu prawniczego zawiadomić o dacie rozprawy strony.

W razie późniejszego cofnięcia przez stronę skarżąca wniosku o przeprowadzenie rozprawy, przewodniczący izby zawiadamia o tem władzę, wyznaczając jej odpowiedni termin do oświadczenia się.

§  42.
W sprawach, przekazanych do jednostkowego rozstrzygnięcia (art. 116 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym), przewodniczący izby, przekazując sprawę, wyznacza jednocześnie w porozumieniu z danym sędzią termin rozprawy.
§  43.
W sprawach, w których żadna ze stron nie zgłosiła wniosku o przeprowadzenie rozprawy, oraz w innych sprawach, których stan sprawy nie wymaga rozprawy, przewodniczący izby wyznacza termin posiedzenia niejawnego. Przekazanie sprawy do rozstrzygnięcia na posiedzeniu niejawnem nie wyłącza późniejszego przeprowadzenia w danej sprawie rozprawy, jeżeli Trybunał przy rozpatrywaniu sprawy na posiedzeniu niejawnem uzna to za konieczne.
§  44.
W razie odroczenia sprawy należy, w miarę możności, powierzyć sprawę temu samemu sprawozdawcy.
§  45.
Akta spraw, wyznaczonych do rozprawy, względnie na posiedzenie niejawne, przesyła się sędziemu sprawozdawcy w czasie potrzebnym do przygotowania na piśmie wniosku wraz z uzasadnieniem na termin rozprawy lub posiedzenia niejawnego; wniosek ten wraz z uzasadnieniem winien sędzia sprawozdawca przedłożyć przewodniczącemu na rozprawie lub na posiedzeniu niejawnem najpóźniej na trzy dni przed terminem rozprawy lub posiedzenia niejawnego.

Przepisy ogólne o posiedzeniach sądowych.

§  46.
Sędziowie biorą udział w posiedzeniach i w rozprawach w porządku, ustalonym przez przewodniczącego danej izby i podanym do wiadomości sędziom nie później niż na czternaście dni przed posiedzeniem (rozprawą). Termin powyższy nie ma zastosowania w przypadkach pilnej potrzeby, wywołanej nagłością sprawy, lub niemożnością przybycia wyznaczonego sędziego.
§  47.
Na posiedzeniu niejawnem Trybunał, po wysłuchaniu sprawozdania sędziego sprawozdawcy, przystępuje do narady. Do narad i głosowania nad sprawami, rozstrzyganemi na posiedzeniu niejawnem w trybie art. 72 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym, mają analogiczne zastosowanie przepisy o sprawach rozstrzyganych na rozprawie, w szczególności przepisy § 54 regulaminu.

Rozprawy.

§  48.
Członkowie kolegjum orzekającego używają na rozprawach stroju urzędowego, przewidzianego, w odnośnych przepisach.
§  49.
Rozprawy odbywają się w salach, przeznaczonych dla każdej izby stosownie do rozkładu, ustalonego przez Pierwszego Prezesa.

W salach rozpraw na ścianie poza stołem sędziowskim znajduje się wizerunek herbu państwowego, a na stole sędziowskim krucyfiks.

§  50.
Przy odbieraniu przysięgi i przy ogłaszaniu sentencji wyroku mają sędziowie na głowach birety; również w biretach wchodzą sędziowie na salę rozpraw i wychodzą z tej sali.
§  51.
Wszystkie osoby, znajdujące się na sali rozpraw, wstają przy wejściu Trybunału na salę; wstaje również każdy, do kogo Trybunał się zwraca, lub kto do Trybunału przemawia.
§  52.
Przewodniczący sprawdza przed rozprawą lub na rozprawie uprawnienia do zastępstwa osób, występujących w imieniu stron.
§  53.
O ile inne przepisy nie stanowią inaczej, każda ze stron przemawia tylko jeden raz; w wyjątkowych przypadkach przewodniczący może zezwolić na dalsze wywody.

Rozstrzygnięcia.

§  54. 7
Po zaniknięciu rozprawy Trybunał udaje się na naradę; przy naradzie i głosowaniu nad wyrokiem obecni są tylko członkowie kolegium orzekającego oraz - jeżeli przewodniczący nie zarządzi inaczej - protokolant.
§  55.
Jeżeli Trybunał dojdzie przy naradzie do wniosku o konieczności uzyskania od stron dodatkowych wyjaśnień, może ponownie otworzyć rozprawę.
§  56.
Wyrok podpisuje całe kolegjum.
§  57.
Jeżeli wyrok lub postanowienie dotyczy kwestji prawnej, która już w innym wyroku lub postanowieniu została szczegółowo uzasadniona, można zamiast powtórzenia tego uzasadnienia przytoczyć jego streszczenie z powołaniem się na motywy poprzedniego wyroku lub postanowienia.
§  58.
Jeżeli postanowienie, wyrok lub uzasadnienie zapadną wbrew wnioskowi sędziego sprawozdawcy, opracowuje je wnioskodawca, względnie jeden z sędziów, który za przyjętym wnioskiem głosował, o ile sam sprawozdawca nie podejmie się opracowania. Sędzia, korzystający z przyznanego mu w art. 82 ust. 3 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym prawa, winien złożyć swoje zdanie odrębne z uzasadnieniem na piśmie w ciągu trzech dni od ogłoszenia sentencji wyroku.
§  59.
Ogłoszenia sentencji wyroku słuchają osoby, obecne na sali, a nie należące do kolegjum orzekającego, stojąc.
§  60.
Wypisy wyroków, przeznaczone dla stron, podpisują przewodniczący izby i urzędnik sekretarjatu prawniczego (aplikant).

Wszystkie wypisy i odpisy, przeznaczone dla stron, winny być zaopatrzone w pieczęć urzędową.

§  61.
Postanowienia Trybunału podpisuje przewodniczący i sędzia sprawozdawca.

Protokóły z posiedzeń niejawnych i rozpraw.

§  62.
Na każdem posiedzeniu zgromadzenia ogólnego i kolegjum zwiększonego winien być obecny jeden z urzędników sekretarjatu prawniczego jako protokolant.
§  63.
Protokolant sporządza w ciągu dni ośmiu z każdego posiedzenia zarówno zgromadzenia ogólnego jak kolegjum zwiększonego jeden protokół, obejmujący wszystkie sprawy, jakie były przedmiotem obrad na danem posiedzeniu. W protokółach tych należy wymienić obecnych, określić przedmioty obrad, przedstawić zwięźle, lecz wyczerpująco, ich przebieg wraz z wynikiem głosowania, jednak bez zaznaczenia, kto za jakim wnioskiem się wypowiedział i jak głosował. Każdemu sędziemu wolno żądać wymienienia jego nazwiska przy streszczeniu poglądów, które wypowiedział; każdemu sędziemu wolno również dołączyć do protokółu opracowane na piśmie motywy, które przytoczył na posiedzeniu na uzasadnienie swego zapatrywania.

Protokóły z posiedzeń zgromadzenia ogólnego i kolegjum zwiększonego są tajne.

§  64.
Z każdej rozprawy protokolant sporządza protokół rozprawy. Protokół ten obejmuje datę rozprawy, oznaczenie sprawy, nazwiska sędziów, protokolanta, obecnych na rozprawie stron lub ich zastępców i krótki przebieg rozprawy, w szczególności twierdzenia i wnioski zastępców stron, oraz wymienienie zarządzeń i rozstrzygnięć, ogłoszonych na rozprawie; zamiast podania twierdzeń i wniosków, protokół może powołać się na wniesione przez strony pisma procesowe.
§  65.
Przewodniczący posiedzenia sprawdza protokół i podpisuje go wraz z protokólantem.

Ewidencja zasad prawnych.

§  66.
Księgę zasad prawnych prowadzi urzędnik sekretariatu prawniczego, wyznaczony przez Pierwszego Prezesa.
§  67.
Ustaloną przez zgromadzenie ogólne lub kolegjum zwiększone zasadę prawną protokolant komunikuje bezzwłocznie urzędnikowi, prowadzącemu księgę zasad prawnych.
§  68.
Kolegium orzekające, po rozstrzygnięciu zasadniczego zagadnienia prawnego, ustala wykładnię prawną w postaci sformułowanej tezy.
§  69.
Ustaloną w myśl § 67 i 68 zasadę prawną lub tezę odbija się na oddzielnych kartkach, które doręcza się wszystkim sędziom.
§  70.
Materjał do zbioru orzeczeń Najwyższego Trybunału Administracyjnego zbiera i opracowuje do druku komisja, złożona z czterech sędziów Trybunału, wyznaczonych przez kolegjum administracyjne.

Ferje sądowe.

§  71.
Przewidziane w art. 114 Prawa o ustroju sądów powszechnych ferje sądowe trwają od 1 lipca do 31 sierpnia włącznie; w czasie feryj sadowych odbywają się posiedzenia niejawne, a pozatem rozprawy w sprawach niecierpiących zwłoki.

Przepis końcowy.

§  72.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 stycznia 1933 r.
1 Preambuła dodana przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 stycznia 1933 r. w sprawie sprostowania błędu (Dz.U.33.1.9).
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
4 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
5 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
6 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.
7 § 54 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 marca 1939 r. (Dz.U.39.22.137) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1939 r.