Przejmowanie budynków nie stanowiących własności jednostek gospodarki uspołecznionej w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub jednostek gospodarczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1974.37.222

Akt utracił moc
Wersja od: 19 października 1974 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 5 października 1974 r.
w sprawie przejmowania budynków nie stanowiących własności jednostek gospodarki uspołecznionej w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub jednostek gospodarczych.

Na podstawie art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. Nr 14, poz. 84) zarządza się, co następuje:
Artykuły powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe.
1.
Budynki nie stanowiące własności jednostek gospodarki uspołecznionej oraz nie będące domami jednorodzinnymi, małymi domami mieszkalnymi lub domami mieszkalno-pensjonatowymi mogą być przejęte na warunkach i w trybie określonych w rozporządzeniu w zarząd terenowych organów administracji państwowej lub podległych tym organom jednostek gospodarczych administrujących domami mieszkalnymi.
2.
O przejęciu budynku w zarząd organów lub jednostek, o których mowa w ust. 1, decydują terenowe organy administracji państwowej wymienione w art. 51.
1.
Przejęcie budynku w zarząd jest dopuszczalne w wypadkach określonych w art. 18 ust. 2.
2.
Przejęcie budynku w zarząd na wniosek właściciela może nastąpić po rozpatrzeniu zasadności złożonego wniosku.
3.
Przejęcie budynku w zarząd z przyczyn wymienionych w art. 18 ust. 2 pkt 2 lub 3 jest dopuszczalne w razie stwierdzenia, że właściciel mimo wezwania nie wykonuje czynności związanych z zarządem budynku osobiście lub przez osoby trzecie, albo gdy nie utrzymuje budynku w należytym stanie technicznym i porządkowo-sanitarnym.
4.
W razie stwierdzenia nienależytego stanu budynku, właściwy terenowy organ administracji państwowej powinien wezwać właściciela do usunięcia nieprawidłowości w terminie uzasadnionym zakresem prac.
5.
Jeżeli mimo wezwania właściciel nie usunie w wyznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości, terenowy organ administracji państwowej może wydać decyzję o przejęciu budynku w zarząd, o którym mowa w § 2. Zarząd przejętym budynkiem powinien być sprawowany w sposób zapewniający usunięcie nieprawidłowości stanowiących podstawę do wydania decyzji o przejęciu oraz utrzymanie budynku w należytym stanie.
6.
Przed wydaniem decyzji o przejęciu budynku w zarząd należy zasięgnąć opinii organów samorządu mieszkańców.
1.
Naprawy i modernizacje budynków przejętych w zarząd, poza naprawami bieżącymi, przeprowadza się na zasadach określonych w przepisach o remontach i odbudowie oraz o wykańczaniu budowy i nadbudowie budynków.
2.
Koszty napraw i modernizacji budynków, o których mowa w ust. 1, oraz naliczane podatki od nieruchomości i od lokali należy ewidencjonować według zasad określonych dla administracji zleconej, ustalonych w przepisach o gospodarce finansowej zarządów budynków mieszkalnych.
3.
Zarządca budynku na wniosek właściciela jest obowiązany po upływie każdego roku kalendarzowego przedstawić mu informację dotyczącą zarządzanego budynku.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może na wniosek właściciela podjąć decyzję o przywróceniu mu zarządu budynkiem, jeżeli ustały przyczyny, które spowodowały jego przejęcie w zarząd, o którym mowa w § 2.
2.
Przywrócenie zarządu budynkiem może nastąpić po dokonaniu rozliczenia poniesionych kosztów napraw i modernizacji budynków, o których mowa w § 4 ust. 1, oraz naliczonych podatków od nieruchomości i od lokali. Inne koszty poniesione w związku ze sprawowaniem zarządu nie podlegają rozliczeniu.
3.
Przywrócenie zarządu budynkiem powinno nastąpić na koniec miesiąca, w terminie umożliwiającym przeprowadzenie rozliczenia.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 9 czerwca 1959 r. w sprawie przejmowania budynków w zarząd państwowy (Dz. U. z 1959 r. Nr 38, poz. 237 i z 1968 r. Nr 48, poz. 345).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.