Rozdział 2 - Organy i organizacja Instytutu - Polski Instytut Ekonomiczny.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2018.1735
Akt obowiązujący Wersja od: 7 września 2018 r.
Rozdział 2
Organy i organizacja Instytutu
Organy i organizacja Instytutu
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor Instytutu;2)
Rada Instytutu.1.
Dyrektora Instytutu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw gospodarki oraz Rady Instytutu.2.
Dyrektor Instytutu powołuje nie więcej niż trzech swoich zastępców i wyznacza zakres ich zadań. Dyrektor Instytutu odwołuje zastępców Dyrektora Instytutu.3.
Prezes Rady Ministrów odwołuje Dyrektora Instytutu w przypadku:1)
rezygnacji ze stanowiska;2)
zaprzestania spełniania wymagań, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 4-6.4.
Prezes Rady Ministrów może w każdym czasie odwołać Dyrektora Instytutu.5.
W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, Prezes Rady Ministrów powierza zastępcy Dyrektora Instytutu lub innej osobie pełnienie obowiązków Dyrektora Instytutu do czasu powołania nowego Dyrektora Instytutu.1.
Dyrektorem Instytutu może być osoba, która:1)
korzysta z pełni praw publicznych;2)
posiada wykształcenie wyższe magisterskie;3)
posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w zarządzaniu oraz doświadczenie zawodowe w zakresie zadań Instytutu określonych w art. 3;4)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;5)
nie została ukarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1458, 1669 i 1693);6)
w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała i nie służyła w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2186, z późn. zm.) oraz nie współpracowała z tymi organami.2.
Przed powołaniem na stanowisko Dyrektora Instytutu osoba powoływana składa oświadczenie o spełnieniu wymagań, o których mowa w ust. 1, a w przypadku osób urodzonych przed dniem 1 sierpnia 1972 r. - także oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy.3.
Wymagania, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się do zastępców Dyrektora Instytutu.Art. 9. [Nawiązanie stosunku pracy z Dyrektorem Polskiego Instytutu Ekonomicznego oraz jego zastępcami; wynagrodzenia]
1.
Powołanie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i 2, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 917, 1000, 1076, 1608 i 1629).2.
Wynagrodzenie Dyrektora Instytutu ustala Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1252).3.
Wynagrodzenie zastępców Dyrektora Instytutu ustala Dyrektor Instytutu, po zasięgnięciu opinii Rady Instytutu.1.
Do zadań i obowiązków Dyrektora Instytutu należy w szczególności:1)
kierowanie pracami Instytutu;2)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;3)
zapewnienie funkcjonowania i ciągłości pracy Instytutu;4)
podejmowanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;5)
powoływanie i odwoływanie dyrektorów oddziałów zamiejscowych Instytutu;6)
opracowywanie rocznego planu działania Instytutu;7)
opracowywanie projektu rocznego planu finansowego Instytutu;8)
opracowywanie rocznego sprawozdania finansowego Instytutu;9)
sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Instytutu;10)
sprawowanie zarządu nad mieniem Instytutu;11)
prowadzenie gospodarki finansowej Instytutu;12)
rozliczanie dotacji otrzymanych z budżetu państwa.2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 6-9, Dyrektor Instytutu przedstawia do zatwierdzenia Szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.1.
Do zadań Rady Instytutu należy:1)
opiniowanie, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, kandydatów na stanowisko Dyrektora Instytutu;2)
opiniowanie projektów rocznych planów finansowych oraz projektów rocznych planów działalności Instytutu;3)
opiniowanie sprawozdania finansowego Instytutu oraz sprawozdania z rocznej działalności Instytutu;4)
wyrażanie opinii w sprawach dotyczących działalności Instytutu, przedstawionych przez Prezesa Rady Ministrów, Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Dyrektora Instytutu lub z własnej inicjatywy.2.
Rada Instytutu ma prawo wglądu do dokumentów Instytutu i może żądać niezbędnych informacji od Dyrektora Instytutu.1.
W skład Rady Instytutu wchodzi siedmiu członków powoływanych przez Prezesa Rady Ministrów.2.
W skład Rady Instytutu wchodzą:1)
przedstawiciel Prezesa Rady Ministrów;2)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki;3)
pięć osób powoływanych na okres kadencji.3.
Kadencja członków Rady Instytutu, o których mowa w ust. 2 pkt 3, trwa 4 lata.4.
Członkostwa w Radzie Instytutu nie można łączyć z zatrudnieniem w Instytucie.1.
Prezes Rady Ministrów odwołuje członków Rady Instytutu w przypadku:1)
rezygnacji ze stanowiska;2)
zaprzestania spełniania wymagań, o których mowa w art. 14 pkt 1 i 3.2.
Prezes Rady Ministrów może w każdym czasie odwołać członka Rady Instytutu, o którym mowa w art. 12 ust. 2 pkt 1 i 2.3.
W przypadku upływu kadencji, odwołania albo śmierci członka Rady Instytutu Prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka Rady.Członkiem Rady Instytutu może być osoba, która:
1)
posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych;2)
wyróżnia się wiedzą i doświadczeniem zawodowym w zakresie zadań Instytutu określonych w art. 3;3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.Członkom Rady Instytutu za udział w posiedzeniach przysługują należności z tytułu podróży służbowych w wysokości i na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
1.
W celu wykonywania ustawowych zadań, w szczególności tworzenia dokumentów, o których mowa w art. 3 pkt 2, Instytut może żądać przekazywania, w szczególności od Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego Funduszu Zdrowia, ministra właściwego do spraw finansów publicznych i jednostek organizacyjnych mu podległych oraz przez niego nadzorowanych oraz innych organów władzy publicznej, posiadanych danych statystycznych niezbędnych do wykonywania tych zadań, z wyłączeniem danych osobowych oraz danych objętych innymi tajemnicami prawnie chronionymi.2.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, mają obowiązek przekazać Instytutowi dane statystyczne, o których mowa w ust. 1, bez zbędnej zwłoki, na podstawie wniosku o ich udostępnienie, mając na uwadze przepisy prawa lub postanowienia umów albo ustalenia pomiędzy Instytutem a podmiotami zobowiązanymi do udostępnienia danych.3.
Dane statystyczne mogą być udostępniane w postaci elektronicznej. Instytut może określić format przekazywanych danych, z zastrzeżeniem przepisów wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570 oraz z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669).4.
Instytut zapewnia poufność i rozliczalność udostępnionych danych statystycznych na zasadach określonych w przepisach regulujących działalność podmiotów, o których mowa w ust. 1.