Rozdział 2 - Organy Instytutu - Państwowy Instytut Medyczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2731

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 grudnia 2022 r.

Rozdział  2

Organy Instytutu

1. 
Organami Instytutu są:
1)
Dyrektor;
2)
Rada Naukowa.
2. 
Dyrektor działa przy pomocy zastępców.

Dyrektor:

1)
kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz;
2)
ustala plany działalności Instytutu;
3)
podejmuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;
4)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu;
5)
powołuje komisję bioetyczną, o której mowa w art. 29 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2022 r. poz. 1731 i 1733), i jej członków;
6)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do właściwości innych organów.
1. 
Dyrektorem może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
posiada co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego;
3)
posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych;
4)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
5)
nie została ukarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 289);
6)
w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1633 oraz z 2022 r. poz. 1459, 1512 i 2463), nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami.
2. 
Wymagania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4-6, stosuje się do zastępców dyrektora.
1. 
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.
2. 
Dyrektor jest powoływany na 6-letnią kadencję.
3. 
Powołanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140).
4. 
Wynagrodzenie Dyrektora i zastępców dyrektora ustala minister właściwy do spraw wewnętrznych.
5. 
Maksymalna wysokość wynagrodzenia miesięcznego Dyrektora i zastępców dyrektora nie może przekroczyć 150% kwoty ustalonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136).
6. 
Minister właściwy do spraw wewnętrznych odwołuje Dyrektora w przypadku:
1)
rezygnacji ze stanowiska;
2)
zaprzestania spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-6;
3)
działania niezgodnego z prawem, zasadami rzetelności, gospodarności lub celowości;
4)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;
5)
złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, albo informacji, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu.
7. 
W przypadku odwołania Dyrektora albo jego śmierci przed upływem kadencji minister właściwy do spraw wewnętrznych wyznacza do pełnienia obowiązków Dyrektora, przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednego z jego zastępców albo inną osobę spełniającą warunki określone w art. 12 ust. 1.
1. 
Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.
2. 
Rada Naukowa liczy nie więcej niż 37 członków.
3. 
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
2)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
3)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu, w liczbie określonej w statucie;
4)
osoby niezatrudnione w Instytucie, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora, a także osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze związanej z ochroną zdrowia, w liczbie określonej w statucie;
5)
po jednym przedstawicielu Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, wskazanym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
4. 
W skład Rady Naukowej wchodzą również Dyrektor oraz zastępcy dyrektora z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 8-10, którzy nie są zaliczani do osób, których liczba została określona w ust. 2. Przepisy art. 16 ust. 2 i 3 stosuje się.
5. 
Z tytułu działalności w Radzie Naukowej nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.
6. 
Członkom Rady Naukowej mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń Rady Naukowej przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
7. 
Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
1. 
Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.
2. 
Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.
1. 
Do zadań Rady Naukowej należy:
1)
przedstawianie opinii w sprawach dotyczących połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy z innymi osobami prawnymi;
2)
zatwierdzanie kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;
3)
opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań Dyrektora z wykonania zadań;
4)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;
5)
opiniowanie rocznego planu finansowego Instytutu;
6)
opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych Instytutu;
7)
opiniowanie sposobu podziału zysku Instytutu;
8)
opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego tych pracowników;
9)
opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;
10)
przeprowadzanie postępowań w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;
11)
wnioskowanie do Dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora Instytutu;
12)
ustalanie programu kształcenia prowadzonej przez Instytut szkoły doktorskiej.
2. 
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 8, 9 i 12, mają członkowie Rady Naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł profesora.
3. 
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 10 i 11, mają członkowie Rady Naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł profesora.
4. 
W posiedzeniu Rady Naukowej bierze udział przedstawiciel Rady Pracowników, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady Naukowej.