Rozdział 2 - Organy Instytutu - Państwowy Instytut Medyczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2022.2731
Akt obowiązujący Wersja od: 22 grudnia 2022 r.
Rozdział 2
Organy Instytutu
Organy Instytutu
1.
Organami Instytutu są:1)
Dyrektor;2)
Rada Naukowa.2.
Dyrektor działa przy pomocy zastępców.Dyrektor:
1)
kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz;2)
ustala plany działalności Instytutu;3)
podejmuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy;4)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Instytutu;5)
powołuje komisję bioetyczną, o której mowa w art. 29 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2022 r. poz. 1731 i 1733), i jej członków;6)
podejmuje decyzje we wszystkich sprawach dotyczących Instytutu, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do właściwości innych organów.1.
Dyrektorem może być osoba, która:1)
korzysta z pełni praw publicznych;2)
posiada co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego;3)
posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych;4)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;5)
nie została ukarana zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 289);6)
w okresie od dnia 22 lipca 1944 r. do dnia 31 lipca 1990 r. nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 1633 oraz z 2022 r. poz. 1459, 1512 i 2463), nie pełniła w nich służby ani nie współpracowała z tymi organami.2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4-6, stosuje się do zastępców dyrektora.1.
Dyrektora i zastępców dyrektora powołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.2.
Dyrektor jest powoływany na 6-letnią kadencję.3.
Powołanie, o którym mowa w ust. 1, stanowi nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140).4.
Wynagrodzenie Dyrektora i zastępców dyrektora ustala minister właściwy do spraw wewnętrznych.5.
Maksymalna wysokość wynagrodzenia miesięcznego Dyrektora i zastępców dyrektora nie może przekroczyć 150% kwoty ustalonej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2136).6.
Minister właściwy do spraw wewnętrznych odwołuje Dyrektora w przypadku:1)
rezygnacji ze stanowiska;2)
zaprzestania spełniania któregokolwiek z wymagań określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-6;3)
działania niezgodnego z prawem, zasadami rzetelności, gospodarności lub celowości;4)
utraty zdolności do pełnienia obowiązków na skutek długotrwałej choroby, trwającej co najmniej 6 miesięcy;5)
złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, albo informacji, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy, stwierdzonego prawomocnym orzeczeniem sądu.7.
W przypadku odwołania Dyrektora albo jego śmierci przed upływem kadencji minister właściwy do spraw wewnętrznych wyznacza do pełnienia obowiązków Dyrektora, przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jednego z jego zastępców albo inną osobę spełniającą warunki określone w art. 12 ust. 1.1.
Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.2.
Rada Naukowa liczy nie więcej niż 37 członków.3.
W skład Rady Naukowej wchodzą:1)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych;2)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;3)
pracownicy naukowi i badawczo-techniczni Instytutu, w liczbie określonej w statucie;4)
osoby niezatrudnione w Instytucie, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora, a także osoby wyróżniające się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze związanej z ochroną zdrowia, w liczbie określonej w statucie;5)
po jednym przedstawicielu Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa, wskazanym przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.4.
W skład Rady Naukowej wchodzą również Dyrektor oraz zastępcy dyrektora z prawem głosu w sprawach, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 8-10, którzy nie są zaliczani do osób, których liczba została określona w ust. 2. Przepisy art. 16 ust. 2 i 3 stosuje się.5.
Z tytułu działalności w Radzie Naukowej nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.6.
Członkom Rady Naukowej mającym inne miejsce zamieszkania niż miejsce posiedzeń Rady Naukowej przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów związanych z uczestnictwem w tych posiedzeniach na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.7.
Rada Naukowa działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.1.
Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.2.
Rada Naukowa jest uprawniona do zajmowania stanowiska we wszystkich sprawach dotyczących działalności Instytutu.1.
Do zadań Rady Naukowej należy:1)
przedstawianie opinii w sprawach dotyczących połączenia, podziału, przekształcenia lub reorganizacji Instytutu oraz stałej współpracy z innymi osobami prawnymi;2)
zatwierdzanie kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej;3)
opiniowanie kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych oraz finansowych Instytutu, a także rocznych sprawozdań Dyrektora z wykonania zadań;4)
opiniowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu;5)
opiniowanie rocznego planu finansowego Instytutu;6)
opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych Instytutu;7)
opiniowanie sposobu podziału zysku Instytutu;8)
opiniowanie kwalifikacji osób na stanowiska pracowników naukowych oraz dokonywanie okresowej oceny dorobku naukowego tych pracowników;9)
opiniowanie wniosków o przyznawanie stypendiów naukowych;10)
przeprowadzanie postępowań w sprawie nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego w zakresie posiadanych uprawnień;11)
wnioskowanie do Dyrektora o mianowanie na stanowisko profesora Instytutu;12)
ustalanie programu kształcenia prowadzonej przez Instytut szkoły doktorskiej.2.
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3, 8, 9 i 12, mają członkowie Rady Naukowej posiadający stopień naukowy lub tytuł profesora.3.
Prawo głosu w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 10 i 11, mają członkowie Rady Naukowej posiadający stopień naukowy doktora habilitowanego lub tytuł profesora.4.
W posiedzeniu Rady Naukowej bierze udział przedstawiciel Rady Pracowników, przedstawiciel zakładowych organizacji związkowych oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego Rady Naukowej.