Oznaczenia ostrzegawcze na statkach powietrznych oraz znaki i sygnały lotnicze.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1957.59.320
Akt utracił moc Wersja od: 1 listopada 1959 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 29 listopada 1957 r.
w sprawie oznaczeń ostrzegawczych na statkach powietrznych oraz znaków i sygnałów lotniczych.
Na podstawie art. 8 ust. 2 lit. a) i art. 36 ust. 2 prawa lotniczego (Dz. U. z 1935 r. Nr 69, poz. 437, z 1945 r. Nr 48, poz. 273 i Nr 50, poz. 282) oraz art. 6 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
Na statkach powietrznych oraz na linach kotwicznych i holowniczych należy stosować oznaczenia ostrzegawcze i rozmieszczać je zgodnie z normami państwowymi.
1.
W łączności lotniczej należy stosować znaki i sygnały lotnicze określone normami państwowymi.2.
Organy kierownicze instytucji lub jednostek lotniczych mogą ustalać znaki i sygnały uzupełniające, które obowiązują tylko załogi podległe tym organom. Znaki i sygnały te powinny się wyraźnie odróżniać pod względem kształtu, barwy, wymiarów i innych cech od znaków i sygnałów określonych normami państwowymi.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 26 listopada 1928 r. o sygnalizacji lotniczej i o lotniczych znakach naziemnych (Dz. U. z 1929 r. Nr 1, poz. 9).
ZAŁĄCZNIK
ZNAKI I SYGNAŁY LOTNICZE STOSOWANE W ŁĄCZNOŚCI LOTNICZEJ
ZNAKI I SYGNAŁY LOTNICZE STOSOWANE W ŁĄCZNOŚCI LOTNICZEJ
Lp. | Znaczenie znaków i sygnałów | w dzień | w nocy |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Znak lądowania | "T" wyłożone z płócien. | "T" świetlne. |
2 | Zapytanie o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie) | Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie). | Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykołowanie (odkołowanie). |
3 | Zapytanie o zezwolenie na wykonanie startu | Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykonanie startu (podnosi rękę do góry). | Pilot przez radio zapytuje o zezwolenie na wykonanie startu. Miga światłami pozycyjnymi. |
4 | Zezwolenie na wykonanie startu | Przez radio udziela się zezwolenia na wykonanie startu. Starter podnosi białą chorągiewkę pionowo do góry i opuszcza ją w kierunku startu. | Przez radio udziela się zezwolenia na wykonanie startu. Starter podnosi zieloną latarkę do góry lub odsłania zielone światło świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego. |
5 | Zakaz wykonania startu | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz wykonania startu. Starter podnosi czerwoną chorągiewkę do góry. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz wykonania startu. Starter podnosi do góry czerwoną latarkę lub odsłania czerwone światło świetlnego urządzenia sygnalizacyjnego. |
6 | Zapytanie o zezwolenie na wykonywanie lądowania | Pilot zapytuje przez radio o zezwolenie na wykonywanie lądowania. Lot samolotu po kręgu. | Pilot zapytuje przez radio o zezwolenie na wykonanie lądowania. Lot samolotu po kręgu i miganie światłami pozycyjnymi. |
7 | Zezwolenie na wykonywanie lądowania | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zezwolenie na wykonywanie lądowania. Na lotnisku wykłada się znak lądowania "T". | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zezwolenie na wykonanie lądowania. Na lotnisku wykłada się świetlny znak lądowania "T". |
8 | Żądanie ogólnego lądowania | Przez radio przekazuje się na pokłady samolotów żądanie ogólnego lądowania. W odległości 5 m z przodu i równolegle od górnego płótna znaku. "T" wykłada się płótno dodatkowe. | Przez radio przekazuje się na pokłady samolotów żądanie ogólnego lądowania. Dubluje się salwą zielonych rakiet ze startu. |
9 | Zakaz lądowania | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz lądowania. Wykłada się krzyż z płócien znaku "T" lub strzela się ze startu czerwoną rakietę. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu zakaz lądowania. Wykłada się krzyż ze świateł znaku lądowania "T" lub strzela się ze startu czerwoną rakietę. |
10 | Lądowanie wykonywać z lewej strony "T" | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wskazówki o wykonaniu lądowania z lewej strony znaku "T". Z lewej strony znaku "T" w odległości 5 m i równolegle do niego wykłada się płótno dodatkowe. | |
11 | Lądowanie na zapasowym pasie lądowania | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na zapasowym pasie lądowania. Na pasie tym wykłada się znak lądowania "T" i zdejmuje się go z głównego pasa lądowania. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na zapasowym pasie lądowania. Na zapasowym pasie lądowania wykłada się świetlne "T", pas oświetla się reflektorami. Na głównym pasie lądowania wyłącza się znak "T". |
12 | Podwozie wypuszczone | Pilot melduje przez radio o wypuszczeniu podwozia. | Pilot melduje przez radio o wypuszczeniu podwozia. |
13 | Podwozie nie wypuszczone | Uprzedza się przez radio pilota, że podwozie nie jest wypuszczone. Płótna znaku lądowania "T" rozłącza się na 5 m. | Uprzedza się przez radio pilota, że podwozie nie jest wypuszczone. Świetlne "T" rozłącza się na 5 m. |
14 | Uszkodzenie prawej strony podwozia | Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu prawej strony podwozia. | |
Zagina się prawą stronę górnego płótna znaku lądowania "T". | |||
15 | Uszkodzenie lewej strony podwozia | Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu lewej strony podwozia. Zagina się lewą stronę górnego płótna znaku lądowania "T". | |
16 | Uszkodzenie przedniej goleni podwozia | Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu przedniej goleni podwozia. Z przodu 10 m od znaku lądowania "T" w linii płótna podłużnego, równolegle do pasa lądowania, wykłada się płótno dodatkowe. | |
17 | Uszkodzenie koła ogonowego | Przez radio uprzedza się pilota o uszkodzeniu koła ogonowego. Z tylu 10 m od znaku lądowania "T" w linii płótna podłużnego, równolegle do pasa lądowania, wykłada się płótno dodatkowe. | |
18 | Natychmiastowe przymusowe lądowanie | Pilot przez radio zawiadamia o natychmiastowym przymusowym lądowaniu. Strzela czerwoną rakietę lub wykonuje przechyły ze skrzydła na skrzydło. | Pilot przez radio zawiadamia o natychmiastowym przymusowym lądowaniu. Strzela czerwoną rakietę lub miga światłami pozycyjnymi. |
19 | Prawy krąg lotów nad lotniskiem | Przez radio przekazuje się na pokłady wszystkich samolotów wiadomość o wykonywaniu lotów nad lotniskiem z prawym kręgiem. Z przodu znaku lądowania "T" wykłada się trójkąt z płócien. | Przez radio przekazuje się na pokłady wszystkich samolotów wiadomość o wykonywaniu lotów nad lotniskiem z prawym kręgiem. Z przodu świetlnego znaku "T" wykłada się trójkąt ze świateł. |
20 | Lądowanie na lotnisku zapasowym | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na lotnisku zapasowym. W miejscu znaku lądowania "T" wykłada się strzałkę skierowaną w kierunku lotniska zapasowego. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu wiadomość o lądowaniu na lotnisku zapasowym. W miejscu świetlnego znaku "T" wykłada się świetlną strzałkę skierowaną w kierunku lotniska zapasowego. |
21 | Żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania. Finiszer (starter) macha białą chorągiewką w kierunku kołowania. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie szybkiego opuszczenia pasa lądowania. Finiszer macha białą latarką w kierunku kołowania. |
22 | Żądanie przerwania kołowania | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie przerwania kołowania. Finiszer (starter) podnosi czerwoną chorągiewkę w kierunku kołującego samolotu. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu żądanie przerwania kołowania. Finiszer podnosi czerwoną latarkę lub strzela czerwoną rakietę w kierunku kołującego samolotu. |
23 | Kierunek i prędkość wiatru | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu dane o kierunku i prędkości wiatru. Zapala się świecę dymną. | Przez radio przekazuje się na pokład samolotu dane o kierunku i prędkości wiatru. Włącza się świetlny wskaźnik wiatru. |
1 § 2 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 lipca 1959 r. (Dz.U.59.49.298) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 1959 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »