Rozdział 8 - Struktura organizacyjna i pracownicy zakładu. - Organizacja i zasady pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1983.26.126

Akt utracił moc
Wersja od: 14 marca 1995 r.

Rozdział  8

Struktura organizacyjna i pracownicy zakładu.

§  49.
Zakład prowadzi:
1)
szkołę (szkoły),
2)
warsztaty szkolne (gospodarstwo pomocnicze),
3)
internat,
4)
inne służby zapewniające realizację zadań zakładu.
§  50.
1.
Dla zapewnienia prawidłowej realizacji zadań resocjalizacyjnych zakład powinien posiadać przede wszystkim:
1)
sale lekcyjne (pracownie przedmiotowe) z zapleczem na środki dydaktyczne,
2)
pomieszczenia warsztatowe wyposażone w maszyny, urządzenia i narzędzia odpowiednie do kierunków prowadzonego szkolenia zawodowego,
3)
pomieszczenia mieszkalne, rekreacyjne i higieniczno-sanitarne, wyposażone w sprzęt i meble o charakterze domowym i wystroju sprzyjającym kształtowaniu kulturalnych i estetycznych potrzeb i nawyków wychowanków,
4)
salę gimnastyczną,
5)
bibliotekę z czytelnią,
6)
inne pomieszczenia.
2.
W otoczeniu zakładu powinny znajdować się odpowiednie tereny i urządzenia zapewniające możliwość prowadzenia różnorodnych zajęć rekreacyjnych i sportowych.
§  51.
1.
W zakładzie zatrudnia się:
1)
pracowników pedagogicznych (nauczycieli, wychowawców, psychologa, pedagoga społecznego),
2)
pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi,
3)
pracowników służby zdrowia,
4)
pracowników gospodarstwa pomocniczego.
2.
Liczbę pracowników, ich kwalifikacje oraz warunki tworzenia stanowisk regulują odrębne przepisy.
§  52.
1.
Każdy pracownik, bez względu na zajmowane stanowisko, powinien brać czynny udział w resocjalizacji nieletnich.
2.
W stosunku do wychowanków pracownik zakładu powinien być życzliwy, wykazywać gotowość niesienia im pomocy, wpajać zasady dyscypliny i oddziaływać wychowawczo przykładem osobistym.
§  53. 7
 
1.
Dyrektora zakładu powołuje i odwołuje Minister Sprawiedliwości.
2.
Powołanie może być poprzedzone konkursem ogłoszonym przez Ministra Sprawiedliwości. Regulamin konkursu na dyrektorów zakładów poprawczych stanowi załącznik do rozporządzenia.
3.
Do powoływania i odwoływania dyrektora zakładu poprawczego mają zastosowanie przepisy art. 68-72 Kodeksu pracy.
4.
Dyrektor organizuje i kontroluje pracę wszystkich pracowników, tworzy właściwą atmosferę pracy jako ich przełożony, a także zapewnia warunki niezbędne do realizacji zadań zakładu i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności placówki.
5.
Dyrektor zakładu w szczególności:
1)
zapewnia opiekę wychowankom oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego nieletnich przez optymalne oddziaływanie resocjalizacyjne,
2)
współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z radą pedagogiczną i samorządem wychowanków, jeżeli został utworzony,
3)
realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
4)
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zakładu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
5)
organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą zakładu,
6)
sprawuje nadzór pedagogiczny,
7)
jest kierownikiem zakładu pracy dla pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników zakładu i z tego tytułu:
a)
zatrudnia w drodze mianowania lub umowy o pracę pracowników pedagogicznych oraz zawiera umowy o pracę z innymi pracownikami zakładu,
b)
przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom zakładu,
c)
jest uprawniony, dla dobra nieletniego, do zawieszania w pełnieniu obowiązków pracownika pedagogicznego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie go od pracy z wychowankami,
d)
występuje - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych i innych pracowników zakładu,
e)
rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami pedagogicznymi i innymi pracownikami zakładu, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
8)
reprezentuje zakład na zewnątrz,
9)
pełni inne obowiązki i realizuje uprawnienia wynikające z przepisów odrębnych.
§  54.
1.
Rada pedagogiczna jest organem powołanym do ustalania, opracowywania i rozstrzygania, w granicach swoich kompetencji, zagadnień resocjalizacyjnych w zakładzie.
2.
Skład rady pedagogicznej oraz szczegółowy zakres jej uprawnień regulują odrębne przepisy.
§  55.
1.
Organem doradczym dyrektora zakładu przy podejmowaniu bieżących istotnych decyzji, nie zastrzeżonych dla rady pedagogicznej, jest zespół kierowniczy.
2.
W skład zespołu kierowniczego wchodzą:
1)
zastępca dyrektora,
2)
dyrektor szkoły (szkół),
3)
kierownik warsztatów szkolnych,
4)
kierownik internatu.
3.
Dyrektor zakładu w razie potrzeby może zaprosić do udziału w pracach zespołu kierowniczego przedstawicieli organizacji politycznych i społecznych działających w zakładzie.
7 § 53:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 1992 r. (Dz.U.92.97.483) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1993 r

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 lutego 1995 r. (Dz.U.95.19.98) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 1995 r.