Rozdział 3 - Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu - Obsługa naziemna w portach lotniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.128.1071

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lipca 2005 r.

Rozdział  3

Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu

§  7.
1.
Ogranicza się liczbę zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej w odniesieniu do kategorii usług, o których mowa w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy:
1)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków - dla każdej kategorii do trzech, a w przypadku gdy usługi te świadczy zarządzający portem lotniczym - do czterech;
2)
w portach lotniczych, w których ruch roczny jest mniejszy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków - dla każdej kategorii do dwóch, a w przypadku gdy usługi te świadczy zarządzający portem lotniczym - do trzech.
2.
Liczba zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej w odniesieniu do kategorii innych niż określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy nie podlega ograniczeniom, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1 pkt 1.
3.
Liczba zezwoleń dla użytkowników portu lotniczego na wykonywanie własnej obsługi naziemnej nie podlega ograniczeniom, z zastrzeżeniem § 10 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz § 14.
4.
W portach lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, co najmniej jeden agent obsługi naziemnej posiadający zezwolenie na wykonywanie obsługi naziemnej nie może bezpośrednio lub pośrednio znajdować się pod kontrolą:
1)
zarządzającego portem lotniczym;
2)
użytkownika portu lotniczego, który przewiózł więcej niż 25 % pasażerów lub ładunków odnotowanych na tym lotnisku w roku poprzedzającym rok, w którym dokonano wyboru agentów;
3)
podmiotu kontrolującego lub kontrolowanego bezpośrednio lub pośrednio przez zarządzającego portem lotniczym lub użytkownika, o którym mowa w pkt 2.
§  8.
W przypadku osiągnięcia przez port lotniczy jednego z progów wielkości ruchu towarowego bez osiągnięcia odpowiedniego progu ruchu pasażerskiego, ograniczenia wynikające z § 7 ust. 1 pkt 1, nie mają zastosowania do kategorii usług obsługi naziemnej, które odnoszą się wyłącznie do obsługi pasażerów.
§  9.
1.
Prezes Urzędu przekazuje do dnia 1 lipca każdego roku kalendarzowego Komisji Europejskiej dane potrzebne do sporządzenia wykazu portów lotniczych, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1, w celu publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Prezes Urzędu publikuje wykaz, o którym mowa w ust. 1, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  10.
1.
Przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń ze względu na szczególne przeszkody w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego Prezes Urzędu, biorąc pod uwagę w szczególności analizę przepustowości portu lotniczego przedstawioną przez zarządzającego portem lotniczym oraz stopień wykorzystania powierzchni portu, może na wniosek zarządzającego portem lotniczym:
1)
ograniczyć liczbę zezwoleń w porcie lotniczym lub jego części nie mniej niż do dwóch, z uwzględnieniem § 7 ust. 4, dla agentów obsługi naziemnej dla kategorii usług innych niż określone w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy;
2)
zastrzec dla jednego agenta obsługi naziemnej jedną lub więcej kategorii usług, o których mowa w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy;
3)
ograniczyć liczbę zezwoleń dla użytkowników wykonujących obsługę własną dla kategorii usług innych niż wymienione w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy, pod warunkiem że będą wybierani na podstawie obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujacych kryteriów;
4)
wprowadzić zakaz obsługi własnej lub zastrzeżenie obsługi własnej dla jednego użytkownika w odniesieniu do kategorii usług wymienionych w art. 176 pkt 3-5 i 7 ustawy.
2.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, zarządzający portem lotniczym dołącza uzasadnienie oraz odpowiednie dokumenty, a także plan zastosowania środków przewidzianych dla przezwyciężenia wprowadzanych ograniczeń.
3.
Na trzy miesiące przed upływem okresu, na jaki zostały wprowadzone ograniczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 3 i 4, mogą być one przedłużane na okresy kolejnych 3 lat. Ograniczenie przewidziane w ust. 1 pkt 2 może być przedłużone jednorazowo na okres kolejnych 2 lat. Przedłużenia czasu trwania ograniczenia dokonuje się zgodnie z ust. 2 i 4.
4.
Decyzja Prezesa Urzędu o wprowadzeniu ograniczenia liczby zezwoleń na wykonywanie usług obsługi naziemnej, o którym mowa w ust. 1, powinna określać kategorię lub kategorie usług, dla których wprowadza się ograniczenia ze względu na dostępność powierzchni lub przepustowości, oraz okres obowiązywania ograniczenia.
5.
Prezes Urzędu, nie później niż na 3 miesiące przed wejściem w życie decyzji, o której mowa w ust. 4, powiadamia Komisję Europejską w celu opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej o:
1)
ograniczeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, jeżeli dotyczą one portu lotniczego, w którym ruch roczny jest równy lub większy niż 2 mln pasażerów lub 50 tys. ton ładunków;
2)
ograniczeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, jeżeli dotyczą one portu lotniczego, w którym ruch roczny jest równy lub większy niż 1 mln pasażerów lub 25 tys. ton ładunków.
6.
Informacje o ograniczeniach, o których mowa w ust. 5, podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
§  11.
1.
W przypadku ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń, o których mowa w § 7 ust. 1 oraz w § 10 ust. 1, wyboru przedsiębiorcy dokonuje się w drodze konkursu organizowanego przez:
1)
zarządzającego portem lotniczym, jeżeli podobnej obsługi nie świadczy on sam lub podmiot, w którym posiada udziały, po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 kwietnia 2004 r. w sprawie tworzenia i działania komitetów oraz współdziałania i konsultacji w porcie lotniczym (Dz. U. Nr 103, poz. 1088),
2)
Prezesa Urzędu po konsultacji z zarządzającym portem lotniczym i komitetem przewoźników lotniczych
-
zwanych dalej "organizatorami konkursu".
2.
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 Prezes Urzędu zawiadamia zarządzającego portem lotniczym o obowiązku przeprowadzenia konkursu.
§  12.
1.
W przypadku ograniczenia liczby zezwoleń, o którym mowa w § 7 ust. 1 i § 10 ust. 1, zarządzający portem lotniczym może uzyskać zezwolenie na świadczenie usług obsługi naziemnej bez przeprowadzania procedury konkursowej, bądź bez tej procedury zezwolenie na świadczenie tych usług w porcie lotniczym może uzyskać upoważniony przez zarządzającego inny podmiot, jeżeli:
1)
zarządzający portem lotniczym sprawuje efektywną kontrolę takiego podmiotu albo
2)
podmiot ten posiada efektywną kontrolę zarządzającego portem lotniczym.
2.
Efektywna kontrola, o której mowa w ust. 1, oznacza stosunek między zarządzającym portem lotniczym a innym podmiotem, określony w art. 2 lit. g rozporządzenia Rady (EWG) nr 2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym (Dz. Urz. WE L 240 z 24.08.1992 r., str. 1, z późn. zm.5)).
3.
Zarządzający portem lotniczym informuje komitet przewoźników lotniczych o decyzji, o której mowa w ust. 1.
§  13.
W przypadku ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń, o którym mowa w § 7 ust. 1 i § 10 ust. 1, zaproszenie do udziału w konkursie Prezes Urzędu ogłasza w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a w przypadku ograniczenia, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 i § 10 ust. 5, zaproszenie do udziału w konkursie jest ogłaszane także w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
§  14.
Zezwolenia na wykonywanie własnej obsługi naziemnej dla użytkownika będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa trzeciego udziela się z zachowaniem zasady wzajemności wynikającej z umów międzynarodowych.
§  15.
W ogłoszeniu o konkursie należy określić:
1)
nazwę i siedzibę organizatora;
2)
zakres usług obsługi naziemnej oraz miejsce ich wykonywania (nazwa portu lotniczego) objęte konkursem;
3)
miejsce i termin zgłoszenia o przystąpieniu do konkursu;
4)
miejsce i termin składania dokumentacji konkursowej;
5)
miejsce i termin konkursu;
6)
informacje o warunkach konkursu.
§  16.
1.
W warunkach konkursu określa się:
1)
dokumentację konkursową, którą przedsiębiorcy przystępujący do konkursu są obowiązani złożyć, obejmującą w szczególności:
a)
odpis z rejestru przedsiębiorców,
b)
kopię umowy (statutu) spółki z wszystkimi zmianami,
c)
opinię banku o wiarygodności finansowej przedsiębiorcy,
d)
zaświadczenie o niezaleganiu z należnościami podatkowymi oraz płaceniu składek na ubezpieczenia społeczne,
e)
zaświadczenie o niekaralności osób zarządzających działalnością przedsiębiorcy,
f)
informacje o zakresie i formach działalności prowadzonej przez uczestnika konkursu,
g)
propozycje finansowania działalności i wielkość środków przeznaczonych na tę działalność,
h)
ogólny opis i schemat organizacyjno-funkcjonalny przedsiębiorstwa dla wykonywania usług obsługi naziemnej objętych konkursem, projekt programu ochrony przedsiębiorstwa przed aktami bezprawnej ingerencji oraz informacje dotyczące zabezpieczenia ochrony środowiska naturalnego,
i)
proponowane stawki opłat za wykonywane usługi,
j)
informacje o kwalifikacjach personelu i specjalistycznym sprzęcie niezbędnym do wykonywania usług oraz o stosowanych technologiach wraz z parametrami technicznymi;
2)
kryteria wyboru odnoszące się do parametrów technicznych, stosowanej technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, kosztów eksploatacji, specyfikacji technicznej, używanych urządzeń;
3)
skalę oceny punktowej dla każdego kryterium.
2.
Zarządzający portem lotniczym po konsultacji z komitetem przewoźników lotniczych określa każdorazowo warunki konkursu oparte na obiektywnych i niedyskryminujących zasadach, a następnie przedstawia je Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku i być wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem. Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być dołączone wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski.
4.
W przypadku przedkładania kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1, powinny być one poświadczone za zgodność z oryginałem urzędowo lub notarialnie.
§  17.
1.
Termin zgłoszenia przystąpienia do konkursu nie może być krótszy niż 30 dni od dnia ogłoszenia konkursu.
2.
Zgłoszenie o przystąpieniu do konkursu powinno zawierać:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres lub miejsce stałego zamieszkania;
2)
odpis z właściwego rejestru przedsiębiorców;
3)
oświadczenie przystępującego do konkursu potwierdzające, że przedsiębiorca spełnia wymogi określone w art. 177 ust. 2 i 3 ustawy;
4)
określenie rodzaju i zakresu wykonywania zamierzonych usług;
5)
dokumentację, o której mowa w § 16 ust. 1 pkt 1.
§  18.
W przypadku złożenia oferty na wykonywanie usług obsługi naziemnej przez zarządzającego portem lotniczym, w sytuacji, gdy dokonuje się wyboru jednego agenta obsługi naziemnej, organizator konkursu powiadamia pozostałych uczestników konkursu o złożeniu oferty przez zarządzającego portem lotniczym oraz informuje, że zaproszenie do konkursu jest bezskuteczne; w takim przypadku dalszej procedury konkursowej nie stosuje się.
§  19.
1.
Postępowanie konkursowe przeprowadza zespół powołany przez organizatora konkursu, w składzie co najmniej 5 osób.
2.
Zespół działa na podstawie regulaminu określającego w szczególności skład, przewodniczącego zespołu oraz sposób przeprowadzania głosowania. Regulamin zatwierdza Prezes Urzędu.
3.
Do składu zespołu nie mogą być powołani przedstawiciele przedsiębiorców świadczących usługi obsługi naziemnej w danym porcie lotniczym lub ubiegający się o zezwolenie oraz ich przedstawiciele, a także osoby pozostające z ubiegającym się o zezwolenie w takim stosunku prawnym lub faktycznym, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób.
4.
Nad prawidłowym przebiegiem postępowania czuwa radca prawny wchodzący w skład zespołu.
§  20.
1.
Uczestnicy konkursu składają dokumentację konkursową w zalakowanych opakowaniach.
2.
Organizator konkursu przechowuje dokumentację konkursową do chwili otwarcia jej przez zespół, o którym mowa w § 19.
3.
Dokumentacja konkursowa po jej otwarciu przechowywana jest przez zespół.
§  21.
Zespół może żądać udzielenia dodatkowych wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert i dokumentacji konkursowej.
§  22.
Jeżeli żadna oferta na udzielenie zezwolenia nie będzie odpowiadać warunkom określonym w niniejszym rozdziale, zespół składa wniosek organizatorowi konkursu o uznaniu konkursu za bezskuteczny. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany zawiadomić Prezesa Urzędu o uznaniu konkursu za bezskuteczny.
§  23.
1.
Z postępowania konkursowego i oceny dokumentacji przewodniczący zespołu sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu.
2.
Protokół zawiera:
1)
oznaczenie i miejsce postępowania konkursowego;
2)
imiona i nazwiska członków zespołu;
3)
liczbę ofert konkursowych;
4)
ocenę punktową ofert i wskazanie oferty, która została wybrana do udzielenia zezwolenia;
5)
podpisy wszystkich członków zespołu.
§  24.
1.
Zespół niezwłocznie zawiadamia organizatora konkursu o zakończeniu konkursu i jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, obowiązany jest on zawiadomić Prezesa Urzędu oraz komitet przewoźników lotniczych o zakończeniu konkursu i jego wyniku.
2.
Organizator konkursu zawiadamia uczestników konkursu o jego wyniku. W przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu, informuje on również zarządzającego portem lotniczym o wynikach konkursu.
3.
Na czynności zespołu w toku postępowania konkursowego uczestnik konkursu może wnieść pisemny protest do organizatora konkursu w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wynikach konkursu.
4.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, informuje on niezwłocznie Prezesa Urzędu o złożeniu przez uczestnika konkursu protestu na czynności zespołu.
5.
Organizator konkursu niezwłocznie rozpatruje protest.
6.
W przypadkach gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, powiadamia on Prezesa Urzędu o sposobie załatwienia protestu oraz przedstawia dokumentację konkursową.
7.
W przypadku stwierdzenia przez Prezesa Urzędu, iż wybór przedsiębiorcy został dokonany z naruszeniem regulaminu konkursowego, Prezes Urzędu przekazuje zarządzającemu portem lotniczym protest do ponownego rozpatrzenia wskazując na stwierdzone naruszenia.
8.
W przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający portem lotniczym, jest on obowiązany na żądanie Prezesa Urzędu przedstawić dokumentację konkursową.
§  25.
1.
Prezes Urzędu udziela zezwolenia przedsiębiorcy wybranemu w konkursie na wniosek tego przedsiębiorcy złożony w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od ogłoszenia wyników konkursu.
2.
W przypadku niezłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, prawo do złożenia wniosku uzyskuje przedsiębiorca, którego oferta uzyskała drugą co do wysokości ocenę w postępowaniu konkursowym. Prezes Urzędu obowiązany jest do poinformowania przedsiębiorcy o prawie do złożenia wniosku.
§  26.
1.
Wyboru agenta obsługi naziemnej, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 i § 10 ust. 1, dokonuje się na okres nie dłuższy niż 7 lat.
2.
Na miejsce zwolnione przed upływem okresu, na jaki dokonano wyboru agenta obsługi naziemnej, przeprowadzany jest ponowny wybór agenta obsługi naziemnej.