Obsługa naziemna w portach lotniczych.
Dz.U.2005.128.1071
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 21 czerwca 2005 r.
w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych2)
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Warunki i tryb udzielania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej
Warunki i tryb udzielania zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej
Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu
Szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń liczby zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej oraz sposób i tryb przeprowadzania konkursu
Konsultacje z komitetem przewoźników lotniczych
Konsultacje z komitetem przewoźników lotniczych
Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska
Scentralizowana infrastruktura oraz dostęp do urządzeń i instalacji lotniska
Warunki prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej
Warunki prowadzenia działalności w zakresie obsługi naziemnej
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).
2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają w zakresie swojej regulacji postanowienia dyrektywy Rady nr 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 272 z 25.10.1996 r., s. 45). Dane dotyczące ogłoszenia powyższego aktu dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 54, poz. 535, Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1002, Nr 172, poz. 1805, Nr 173, poz. 1808 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 757.
4) Dz. Urz. WE C 241 z 29.08.1994 r., str. 21,
Dz. Urz. WE L 1 z 01.01.1995 r., str. 1,
Dz. Urz. WE L 236 z 23.09.2003 r., str. 33,
Dz. Urz. WE L 284 z 31.10.2003 r., str. 1.
Dane dotyczące ogłoszenia powyższych aktów dotyczą ich ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
5) Dz. Urz. WE L 045 z 23.02.1993, str. 30. Dane dotyczące ogłoszenia powyższego aktu dotyczą jego ogłoszenia w Polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.
6) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 kwietnia 2003 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych (Dz. U. Nr 90, poz. 849), które zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie i uchyleniu niektórych ustaw w związku z uzyskaniem przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 96, poz. 959) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
ZAŁĄCZNIK
WYKAZ CZYNNOŚCI
W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH USŁUG OBSŁUGI NAZIEMNEJ
WYKAZ CZYNNOŚCI
W POSZCZEGÓLNYCH KATEGORIACH USŁUG OBSŁUGI NAZIEMNEJ
1.1. reprezentację i kontakty z władzami lokalnymi lub innymi instytucjami, regulowanie płatności w imieniu użytkownika portu lotniczego oraz zapewnienie pomieszczeń biurowych dla jego przedstawicieli;
1.2. kontrolę załadowania, przyjmowanie wiadomości i telekomunikację;
1.3. obsługę, przechowywanie i administrację urządzeń ładunkowych;
1.4. inne czynności nadzoru przed, w czasie i po zakończeniu lotu oraz inne czynności administracyjne na żądanie użytkownika portu.
2. Kategoria 2 - Obsługa pasażerów, obejmująca:
wszelką pomoc świadczoną pasażerom przylatującym, odlatującym, przesiadającym się, w tym sprawdzanie biletów i dokumentów podróży, rejestrowanie bagażu i przemieszczanie go do sortowni.
3. Kategoria 3 - Obsługa bagażu, obejmująca:
obsługę naziemną bagażu na terenie sortowni, jego sortowanie, przygotowywanie go do odlotu, załadowywanie i wyładowywanie z urządzeń służących do przemieszczania go ze statku powietrznego do sortowni i w drugą stronę, jak również transport bagażu z sortowni na teren odbioru bagażu.
4. Kategoria 4 - Obsługa ładunków (towarów i poczty), obejmująca:
4.1. w zakresie ładunków: fizyczną obsługę wywozu, transferu i przywozu, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów, procedur celnych i stosowania procedury bezpieczeństwa uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności;
4.2. w zakresie poczty: fizyczną obsługę poczty przylatującej lub odlatującej, obsługę w zakresie związanych z tym dokumentów i stosowanie procedury w zakresie bezpieczeństwa uzgodnionej między stronami lub wynikającej z okoliczności.
5. Kategoria 5 - Obsługa płytowa, obejmująca:
5.1. prowadzenie statku powietrznego na ziemi po lądowaniu i przed startem*;
5.2. pomoc w blokowaniu statku powietrznego i dostarczanie odpowiednich urządzeń*;
5.3. łączność między statkiem powietrznym i podmiotem świadczącym usługi w części lotniczej portu lotniczego*;
5.4. załadunek i rozładunek statku powietrznego, w tym zapewnienie i obsługę odpowiednich urządzeń, jak również transport załogi i pasażerów między statkiem powietrznym i terminalem, transport bagażu między statkiem powietrznym i terminalem;
5.5. dostarczenie i obsługę właściwych urządzeń do uruchamiania silników;
5.6. holowanie statku powietrznego przed startem i po lądowaniu, jak również zapewnienie urządzeń odpowiednich do tego celu;
5.7. transport do statku powietrznego, załadowanie na statek powietrzny i wyładowanie ze statku powietrznego żywności i napojów.
6. Kategoria 6 - Obsługa statków powietrznych, obejmująca:
6.1. mycie statku powietrznego na zewnątrz i wewnątrz, mycie toalet i zaopatrywanie w wodę;
6.2. chłodzenie i ogrzewanie kabiny, usuwanie śniegu i lodu, odladzanie statku powietrznego;
6.3. ponowne zaopatrzenie kabiny w odpowiednie wyposażenie, przechowywanie tego wyposażenia.
7. Kategoria 7 - Obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne, obejmująca:
7.1. organizację i wykonywanie czynności tankowania i roztankowywania, w tym przechowywanie paliwa oraz kontrolę jakości i ilości dostaw paliwa;
7.2. uzupełnianie oleju i innych płynów.
8. Kategoria 8 - Obsługa techniczno-administracyjna statków powietrznych, obejmująca:
8.1. rutynowe czynności dokonywane przed lotem;
8.2. nierutynowe czynności wykonywane na żądanie użytkownika portu lotniczego;
8.3. obsługę administracyjną oraz dostarczanie części zapasowych i odpowiedniego sprzętu;
8.4. występowanie o rezerwację lub rezerwowanie odpowiedniego miejsca do parkowania lub hangaru.
9. Kategoria 9 - Obsługa operacyjna lotu i administracyjna załóg statków powietrznych, obejmująca:
9.1. przygotowanie lotu w porcie odlotu lub każdym innym miejscu;
9.2. pomoc podczas lotu, w tym przekazywanie nowych poleceń, jeżeli będzie to potrzebne;
9.3. czynności po wykonaniu lotu;
9.4. czynności administracyjne związane z załogą.
10. Kategoria 10 - Transport naziemny, obejmujący:
10.1. organizację i realizację przewozu załogi, pasażerów, bagażu, ładunków i poczty między różnymi terminalami w tym samym porcie lotniczym, jednak z wyłączeniem przewozu między statkiem powietrznym i innym punktem znajdującym się w granicach tego samego portu lotniczego;
10.2. każdy specjalny transport wykonywany na żądanie użytkownika portu lotniczego.
11. Kategoria 11 - Obsługa w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych (catering), obejmująca:
11.1. utrzymywanie kontaktów z dostawcami i zarządzanie administracyjne;
11.2. przechowywanie żywności i napojów oraz sprzętu niezbędnego do ich przygotowania;
11.3. czyszczenie tego sprzętu;
11.4 przygotowanie i dostawę sprzętu oraz zapasów pokładowych (żywność i napoje).
______
* O ile usługi te nie są świadczone przez służbę ruchu lotniczego.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »