Rozdział 12 - POSTANOWIENIA OGÓLNE - Międzynarodowa umowa w sprawie kawy. Londyn.2000.09.28.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.118.815

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 września 2006 r.

ROZDZIAŁ  XII

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Przygotowania do nowej umowy

(1)
Rada może badać możliwości w zakresie negocjowania nowej międzynarodowej umowy w sprawie kawy.
(2)
W celu wykonania tego postanowienia, Rada bada postępy Organizacji w zakresie realizacji celów niniejszej umowy określonych w art. 1.

Usunięcie przeszkód w konsumpcji

(1)
Członkowie uznają za sprawę największej wagi osiągnięcie - możliwie jak najszybciej - możliwie jak najwyższego wzrostu konsumpcji kawy, w szczególności poprzez stopniowe usuwanie wszelkich barier, które mogłyby utrudnić ten wzrost.
(2)
Członkowie uznają, że obecnie funkcjonują środki, które mogą w większym lub mniejszym stopniu szkodzić wzrostowi konsumpcji kawy, w szczególności:
(a)
procedury przywozowe stosujące się do kawy, w tym taryfy preferencyjne i inne, kontyngenty, działania monopoli rządowych i urzędowych agencji skupu oraz inne przepisy administracyjne i praktyki handlowe;
(b)
procedury wywozowe w odniesieniu do bezpośrednich lub pośrednich dotacji oraz inne przepisy administracyjne i praktyki handlowe;
(c)
wewnętrzne uwarunkowania w zakresie handlu oraz krajowe i regionalne przepisy prawne i administracyjne, które mogą wpływać na poziom konsumpcji.
(3)
Mając na uwadze wyżej określone cele oraz postanowienia ust. 4 niniejszego artykułu, członkowie będą dążyć do osiągnięcia ograniczeń środków taryfowych dla kawy lub podejmowania innych działań w celu usunięcia przeszkód na drodze do zwiększenia konsumpcji.
(4)
Uwzględniając swój wspólny interes, członkowie zobowiązują się do poszukiwania środków i sposobów, dzięki którym możliwe będzie stopniowe ograniczanie, a w końcu, tam gdzie to możliwe, wyeliminowanie przeszkód utrudniających wzrost handlu i konsumpcji, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, lub które pozwolą na znaczące zmniejszenie skutków występowania takich przeszkód.
(5)
Uwzględniając wszelkie zobowiązania podjęte na mocy postanowień ust. 4 niniejszego artykułu, członkowie będą corocznie informować Radę o wszystkich krokach podjętych w celu wdrożenia postanowień niniejszego artykułu.
(6)
Dyrektor Zarządzający przygotowuje okresowe analizy przeszkód w konsumpcji do oceny przez Radę.
(7)
Rada - w celu wsparcia realizacji celów niniejszego artykułu - może przedstawiać członkom zalecenia, a członkowie przedstawią Radzie, możliwie jak najszybciej, sprawozdania dotyczące kroków podjętych w celu wdrożenia tych zaleceń.

Działania promocyjne

(1)
Członkowie uznają potrzebę promowania, wspierania i zwiększania konsumpcji kawy i będą dążyli do wspierania działań podejmowanych w tym zakresie.
(2)
Komisja ds. Promocji, składająca się z wszystkich członków Organizacji, będzie promowała konsumpcję kawy poprzez właściwe działania, w tym kampanie informacyjne oraz prace naukowe i badawcze związane z konsumpcją kawy.
(3)
Takie działania promocyjne finansowane będą ze środków zadeklarowanych przez członków, nie-członków, inne organizacje oraz sektor prywatny na posiedzeniach Komitetu ds. Promocji.
(4)
Konkretne projekty promocyjne mogą być także finansowane z dobrowolnych wkładów członków, nie-członków, innych organizacji i sektora prywatnego.
(5)
Rada może tworzyć odrębne księgi rachunkowe dla potrzeb ust. 3 i 4 niniejszego artykułu.
(6)
Komisja ds. Promocji ustala swój własny regulamin postępowania, a także odnośne rozporządzenia dotyczące uczestnictwa nie-członków, innych organizacji i sektora prywatnego, zgodne z postanowieniami niniejszej umowy. Komisja składa Radzie regularne sprawozdania.

Środki dotyczące przetworzonej kawy

Członkowie uznają potrzebę krajów rozwijających się w zakresie poszerzenia bazy ich gospodarek poprzez, między innymi, uprzemysłowienie i wywóz produktów przemysłowych, w tym przetwarzanie kawy i wywóz kawy przetworzonej, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. (d), (e), (f) i (g). W związku z powyższym, członkowie będą unikali przyjmowania środków rządowych, które mogłyby spowodować zakłócenia sektora kawowego innych członków. Członków zachęca się do prowadzenia konsultacji dotyczących wprowadzania wszelkich takich środków, które mogłyby zostać uznane za stwarzające ryzyko takiego zniszczenia. Jeśli konsultacje takie nie doprowadzą do wspólnie zadowalającego rozwiązania, strony mogą odwołać się do procedur przewidzianych w art. 41 i 42.

Mieszanki i substytuty

(1)
Członkowie nie będą utrzymywali żadnych przepisów czy rozporządzeń wymagających mieszania, przetwarzania lub używania innych produktów z kawą do celów ich odsprzedaży komercyjnej jako kawy. Członkowie będą dążyli do zakazu sprzedaży i reklamy produktów pod nazwą kawa, jeśli produkty takie zawierają mniej niż odpowiednik 95 % kawy zielonej podstawowego surowca.
(2)
Rada może zażądać od każdego członka podjęcia kroków koniecznych w celu zapewnienia przestrzegania postanowień niniejszego artykułu.
(3)
Dyrektor Zarządzający składa Radzie okresowe raporty w sprawie zgodności z postanowieniami niniejszego artykułu.

Konsultacje i współpraca z organizacjami pozarządowymi

Bez uszczerbku dla postanowień art. 16, 21 i 22, Organizacja utrzymuje kontakty z właściwymi organizacjami pozarządowymi zajmującymi się międzynarodowym handlem kawą oraz z ekspertami w sprawach kawy.

Istniejące kanały handlu kawą

Członkowie prowadzą swoje działania w ramach niniejszej umowy w sposób harmonijny z istniejącymi kanałami handlu, powstrzymując się od wszelkich dyskryminujących praktyk handlowych. Realizując te działania, dążą oni do należytego uwzględnienia prawnych interesów handlu i przemysłu kawowego.

Zrównoważona gospodarka kawą

Członkowie należytą uwagę przywiązują do zrównoważonego gospodarowania zasobami i przetwórstwem kawy, uwzględniając zasady i cele zrównoważonego rozwoju zawarte w Agendzie 21 uzgodnionej podczas Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie Środowiska i Rozwoju, która odbyła się w Rio de Janeiro w 1992 r.

Standardy życia i warunków pracy

Członkowie należytą uwagę przywiązują do poprawy standardów życia i warunków pracy ludności zaangażowanej w sektorze kawowym, zgodnych z ich etapem rozwoju, uwzględniając uznane na forum międzynarodowym zasady dotyczące tych spraw. Ponadto, członkowie zgadzają się, że standardy pracy nie będą wykorzystywane dla protekcjonistycznych celów handlowych.