Rozdział 2 - Zasady klasyfikacji LUN - Lotnicze urządzenia naziemne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.55

Akt utracił moc
Wersja od: 10 stycznia 2017 r.

Rozdział  2

Zasady klasyfikacji LUN

§  3. 
LUN ze względu na funkcję dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na klasy:
1)
COM (Communications) - urządzenia łączności, zwane dalej "COM", zapewniające co najmniej:
a)
ruchomą analogową i cyfrową łączność pomiędzy statkami powietrznymi a stacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi, pokładzie statku powietrznego lub platformie morskiej, wykorzystujące fale radiowe, przeznaczone dla ruchomej służby lotniczej,
b)
stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu pomiędzy określonymi lotniczymi stacjami stałymi, połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,
c)
automatyczną rejestrację korespondencji pochodzącej z urządzeń, o których mowa w lit. a i b;
2)
SUR (Surveillance) - urządzenia radiolokacyjne, zwane dalej "SUR", zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:
a)
PSR (Primary Surveillance Radar) - pierwotne radary dozorowania,
b)
SSR (Secondary Surveillance Radar) - wtórne radary dozorowania,
c)
SMR (Surface Movement Radar) - radary kontroli ruchu naziemnego,
d)
ADS (Automatic Dependent Surveillance) - automatyczne systemy dozorowania zależnego,
e)
WAM (Wide Area Multilateration) - multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego lub LAM (Local Area Multilateration) - multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;
3)
NAV (Navigation) - urządzenia radionawigacyjne, zwane dalej "NAV", zapewniające statkom powietrznym w przestrzeni pokrycia informację o ich pozycji, w szczególności:
a)
NDB (Non-Directional Beacon) - radiolatarnie bezkierunkowe,
b)
VOR (VHF Omni-directional Radio Range) - radiolatarnie ogólnokierunkowe lub DVOR (Doppler VHF Omni- -directional Radio Range) - dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,
c)
DME (Distance Measuring Equipment) - radioodległościomierze,
d)
ILS LOC/ILS LLZ (Instrument Landing System - Localizer) - radiolatarnie kierunku systemu ILS,
e)
ILS GP/ILS GS (Instrument Landing System - Glide Path/Slope) - radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS;
f)
GBAS (Ground Based Augmentation System) - systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;
4)
VAN (Visual Aids for Navigation) - wzrokowe pomoce nawigacyjne, zwane dalej "VAN", zapewniające statkom powietrznym pomoce nawigacyjne zainstalowane na stałe na terenie albo w rejonie lotniska, w skład których wchodzą:
a)
świetlne systemy podejścia (Approach Lighting Systems):
uproszczone,
precyzyjnego kategorii I,
precyzyjnego kategorii II/III,
b)
systemy świateł drogi startowej, w których skład wchodzą światła:
krawędzi drogi startowej,
progu drogi startowej oraz światła poprzeczki skrzydłowej,
końca drogi startowej,
osi drogi startowej,
strefy przyziemienia,
c)
systemy wzrokowych wskaźników ścieżki podejścia, w których skład wchodzą:
wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego PAPI (Precision Approach Path Indicator), zwane dalej "PAPI",
uproszczone wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego APAPI (Abbreviated Precision Approach Path Indicator), zwane dalej "APAPI",
d)
systemy świateł drogi kołowania, w których skład wchodzą światła:
osi drogi kołowania,
krawędzi drogi kołowania,
poprzeczki zatrzymania,
pośredniego miejsca oczekiwania,
ochronne drogi startowej,
wskazania drogi szybkiego zjazdu RETILS,
e)
systemy podświetlanych znaków pionowych,
f)
systemy świetlne lotnisk dla śmigłowców, w których skład wchodzą:
systemy świateł strefy końcowego podejścia i startu FATO (Final Approach and Takeoff Area),
systemy świateł strefy przyziemienia i oderwania od ziemi TLOF (Touchdown Lift-Off Surface),
świetlne systemy podejść do lądowania dla śmigłowców,
świetlne systemy naprowadzania,
wskaźniki ścieżki podejścia dla śmigłowców HAPI (Helicopter Approach Path Indicator);
5)
MET (Meteorological) - automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych, zwane dalej "MET", zapewniające dane meteorologiczne dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:
a)
systemy AWOS (Automated Weather Observing System) kategorii 1-3 na lotniskach z drogami startowymi przeznaczonymi dla operacji w kategorii I-III precyzyjnych podejść i lądowań, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy,
b)
systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,
c)
radary meteorologiczne,
d)
systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych;
6)
DP (Data Processing) - urządzenia i systemy przetwarzania i zobrazowania danych, zwane dalej "DP", zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.