Rozdział 2 - Zasady klasyfikacji LUN - Lotnicze urządzenia naziemne.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2017.55
Akt utracił moc Wersja od: 10 stycznia 2017 r.
Rozdział 2
Zasady klasyfikacji LUN
Zasady klasyfikacji LUN
§ 3.
LUN ze względu na funkcję dzielą się zgodnie z art. 88 ust. 3 ustawy na klasy:1)
COM (Communications) - urządzenia łączności, zwane dalej "COM", zapewniające co najmniej:a)
ruchomą analogową i cyfrową łączność pomiędzy statkami powietrznymi a stacjami zainstalowanymi na powierzchni ziemi, pokładzie statku powietrznego lub platformie morskiej, wykorzystujące fale radiowe, przeznaczone dla ruchomej służby lotniczej,b)
stałą łączność zapewniającą transmisję danych i głosu pomiędzy określonymi lotniczymi stacjami stałymi, połączonymi ze sobą liniami telekomunikacyjnymi, przeznaczone dla służb zarządzania ruchem lotniczym,c)
automatyczną rejestrację korespondencji pochodzącej z urządzeń, o których mowa w lit. a i b;2)
SUR (Surveillance) - urządzenia radiolokacyjne, zwane dalej "SUR", zapewniające informację o pozycji, identyfikacji i statusie statków powietrznych w przestrzeni pokrycia albo pojazdów naziemnych i statków powietrznych znajdujących się w polu ruchu naziemnego, w szczególności:a)
PSR (Primary Surveillance Radar) - pierwotne radary dozorowania,b)
SSR (Secondary Surveillance Radar) - wtórne radary dozorowania,c)
SMR (Surface Movement Radar) - radary kontroli ruchu naziemnego,d)
ADS (Automatic Dependent Surveillance) - automatyczne systemy dozorowania zależnego,e)
WAM (Wide Area Multilateration) - multilateracyjne systemy dozorowania obszarowego lub LAM (Local Area Multilateration) - multilateracyjne systemy dozorowania lokalnego;3)
NAV (Navigation) - urządzenia radionawigacyjne, zwane dalej "NAV", zapewniające statkom powietrznym w przestrzeni pokrycia informację o ich pozycji, w szczególności:a)
NDB (Non-Directional Beacon) - radiolatarnie bezkierunkowe,b)
VOR (VHF Omni-directional Radio Range) - radiolatarnie ogólnokierunkowe lub DVOR (Doppler VHF Omni- -directional Radio Range) - dopplerowskie radiolatarnie ogólnokierunkowe,c)
DME (Distance Measuring Equipment) - radioodległościomierze,d)
ILS LOC/ILS LLZ (Instrument Landing System - Localizer) - radiolatarnie kierunku systemu ILS,e)
ILS GP/ILS GS (Instrument Landing System - Glide Path/Slope) - radiolatarnie ścieżki schodzenia systemu ILS;f)
GBAS (Ground Based Augmentation System) - systemy wspomagające oparte na urządzeniach naziemnych;4)
VAN (Visual Aids for Navigation) - wzrokowe pomoce nawigacyjne, zwane dalej "VAN", zapewniające statkom powietrznym pomoce nawigacyjne zainstalowane na stałe na terenie albo w rejonie lotniska, w skład których wchodzą:a)
świetlne systemy podejścia (Approach Lighting Systems):–
uproszczone,–
precyzyjnego kategorii I,–
precyzyjnego kategorii II/III,b)
systemy świateł drogi startowej, w których skład wchodzą światła:–
krawędzi drogi startowej,–
progu drogi startowej oraz światła poprzeczki skrzydłowej,–
końca drogi startowej,–
osi drogi startowej,–
strefy przyziemienia,c)
systemy wzrokowych wskaźników ścieżki podejścia, w których skład wchodzą:–
wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego PAPI (Precision Approach Path Indicator), zwane dalej "PAPI",–
uproszczone wskaźniki ścieżki podejścia precyzyjnego APAPI (Abbreviated Precision Approach Path Indicator), zwane dalej "APAPI",d)
systemy świateł drogi kołowania, w których skład wchodzą światła:–
osi drogi kołowania,–
krawędzi drogi kołowania,–
poprzeczki zatrzymania,–
pośredniego miejsca oczekiwania,–
ochronne drogi startowej,–
wskazania drogi szybkiego zjazdu RETILS,e)
systemy podświetlanych znaków pionowych,f)
systemy świetlne lotnisk dla śmigłowców, w których skład wchodzą:–
systemy świateł strefy końcowego podejścia i startu FATO (Final Approach and Takeoff Area),–
systemy świateł strefy przyziemienia i oderwania od ziemi TLOF (Touchdown Lift-Off Surface),–
świetlne systemy podejść do lądowania dla śmigłowców,–
świetlne systemy naprowadzania,–
wskaźniki ścieżki podejścia dla śmigłowców HAPI (Helicopter Approach Path Indicator);5)
MET (Meteorological) - automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych, zwane dalej "MET", zapewniające dane meteorologiczne dla potrzeb służb żeglugi powietrznej, w szczególności:a)
systemy AWOS (Automated Weather Observing System) kategorii 1-3 na lotniskach z drogami startowymi przeznaczonymi dla operacji w kategorii I-III precyzyjnych podejść i lądowań, o których mowa w pkt 4.1.5 oraz 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy,b)
systemy AWOS przeznaczone dla operacji nieprecyzyjnych podejść i lądowań,c)
radary meteorologiczne,d)
systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych;6)
DP (Data Processing) - urządzenia i systemy przetwarzania i zobrazowania danych, zwane dalej "DP", zapewniające przetwarzanie i zobrazowanie danych dozorowania i danych o planach lotów w celu operacyjnego zabezpieczenia żeglugi powietrznej.