Lotnicze urządzenia naziemne.
Dz.U.2017.55
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA 1
z dnia 2 grudnia 2016 r.
w sprawie lotniczych urządzeń naziemnych
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Zasady klasyfikacji LUN
Zasady klasyfikacji LUN
Warunki techniczne oraz eksploatacyjne LUN
Warunki techniczne oraz eksploatacyjne LUN
Rejestr LUN
Rejestr LUN
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
DODATKOWE WARUNKI TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH
DODATKOWE WARUNKI TECHNICZNE I EKSPLOATACYJNE LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług, w tym przy użyciu systemu bezprzerwowego zasilania UPS (Uninterruptible Power Supply) oraz wyposaża się we wskaźniki informujące na bieżąco wyznaczony personel techniczny o awarii urządzenia lub awarii jego zasilania podstawowego.
1.1. Urządzenia łączności ruchomej.
1.1.1. Umożliwiają nadawanie i odbiór w zakresie częstotliwości 117,975-137,000 MHz z odstępem międzykanałowym 25 kHz lub 8,33 kHz, przy czym pierwszą przydzieloną częstotliwością jest 118,000 MHz, a ostatnią 136,975 MHz.
1.1.2. Umożliwiają uzyskanie natężenia pola elektromagnetycznego o wartości co najmniej 75 mikrowolt na metr (-109 dBW/m2), na zdefiniowanej przestrzeni pokrycia, które wynosi dla:
1) służb kontroli lotniska TWR (Tower) 25 NM do FL40;
2) służb kontroli mchu naziemnego na lotnisku GND (Ground Controller) w granicach lotniska;
3) służb kontroli zbliżania - górna APP-U (Approach Control Service - Upper) 150 NM do FL660;
4) służb kontroli zbliżania - pośrednia APP-1 (Approach Control Service - Intermediate) 75 NM do FL250;
5) służb kontroli zbliżania - dolna APP-L (Approach Control Service - Lower) 50 NM do FL120;
6) służb kontroli obszaru - górna ACC-U (Area Control Service - Upper) w granicach sektora do FL660;
7) służb kontroli obszaru - dolna ACC-L (Area Control Service - Lower) w granicach sektora do FL250;
8) służb informacji powietrznej - górna FIS-U (Flight Information Service - Upper) w granicach sektora do FL660;
9) służb informacji powietrznej - dolna FIS-L (Flight Information Service - Lower) w granicach sektora do FL250;
10) służb rozgłaszania VOLMET (Meteorological Information for Aircraft in Flight) w rejonie informacji powietrznej do FL530;
11) służb rozgłaszania ATIS (Automatic Terminal Information Service) 50 NM do FL660;
12) lotniskowych służb informacji lotniczej AFIS (Aerodrome Flight Information Service) 16NM do FL30.
1.1.3. Zapewniają transmisję danych zgodnie z częstotliwościami radiowymi wykorzystywanymi przez służby żeglugi powietrznej w przestrzeni pokrycia opublikowanej w AIP Polska.
1.1.4. Wyposaża się w anteny odbiorcze zapewniające polaryzację pionową o współczynniku fali stojącej w zakresie pracy 118,000-137,000 MHz, który zawiera się w przedziale od 1 do 2, posiadające charakterystykę promieniowania dookólną lub kierunkową w zastosowaniach specjalnych.
1.1.5. Wyposaża się w anteny lub system antenowy zaprojektowane z uwzględnieniem ekstremalnych warunków pogodowych, w szczególności odporności na wiatr o prędkości do 160 km/h i wyładowania atmosferyczne.
1.1.6. Mogą być obsługiwane przez jedną antenę lub jeden system antenowy, z uwzględnieniem potrzeby lokalizowania części nadawczej danego systemu w odległości zapewniającej niezakłóconą pracę części odbiorczej.
1.1.7. Cyfrowe wykorzystują emisję oznaczoną odpowiednio jako:
1) 13K0A2DAN dla systemu transmisji krótkich wiadomości tekstowych pomiędzy statkami powietrznymi i stacjami naziemnymi ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) wykorzystujące modulację z minimalną zmianą częstotliwości MSK (Minimum Shift Keying);
2) 14K0G1D dla łącza VDL Mode 2 (Very High Frequency Digital Link - Mode 2) wykorzystującego modulację D8PSK i 13K0F7D;
3) 13K0F7D dla łącza VDL Mode 4 (Very High Frequency Digital Link - Mode 4) wykorzystującego modulację z ciągłą fazą i minimalną zmianą częstotliwości GFSK (Gaussian Frequency Shift Keying).
1.1.8. Analogowe wykorzystują emisję dwuwstęgową z modulacją amplitudy DSB-AM (Amplitude Modulation - Double Side Band), oznaczoną jako:
1) 6K80A3EJN dla odstępu międzykanałowego 25 kHz;
2) 5K00A3EJN dla odstępu międzykanałowego 8,33 kHz.
1.2. Urządzenia łączności stałej.
1.2.1. Urządzenia transmisji danych służą do wymiany depesz lotniczych i mogą tworzyć:
1) system przekazywania danych o lotach OLDI (On-Line Data Interchange);
2) stałą telekomunikacyjną sieć lotniczą AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network);
3) wspólną sieć wymiany danych ICAO CIDIN (Common ICAO Data Interchange Network);
4) system wymiany depesz służb ruchu lotniczego ATSMHS (Air Traffic Services Message Handling System);
5) pozostałe operacyjne łącza, sieci oraz systemy przesyłania informacji dotyczących żeglugi powietrznej.
1.2.2. Urządzenia łączności stałej mogą posiadać oznaczenie lokalizacji (Location Indicators), które publikowane są przez ICAO w wydawanym co kwartał dokumencie Doc 7910.
1.2.3. Urządzenia transmisji głosu posiadają sieci oraz bezpośrednie łącza telefoniczne służb ruchu lotniczego ATS (Air Traffic Services) i systemy integracji łączności głosowej VCS (Voice Communications System), zapewniające co najmniej:
1) jeden z poniższych dostępów:
a) natychmiastowy,
b) bezpośredni,
c) pośredni;
2) identyfikację strony wywołującej i wywoływanej;
3) połączenia pilne i priorytetowe;
4) połączenia konferencyjne.
1.2.4. Spełniają odpowiednie międzynarodowe normy ISO (International Organization for Standarization) i IEC (International Electrotechnical Commission) oraz zalecenia ITU-T (International Telecommunication Union - Telecommunication Standardization Sector).
1.3. Urządzenia automatycznej rejestracji korespondencji.
1.3.1. Umożliwiają automatyczny zapis informacji, czasu i daty, przy czym do zapisu czasu wykorzystuje się uniwersalny czas skoordynowany UTC (Coordinated Universal Time).
1.3.2. Utrzymują dokładność zapisu czasu w zakresie ±2 sekundy, z wyjątkiem urządzeń transmisji danych, gdzie dokładność wynosi ±1 sekunda.
1.3.3. Umożliwiają rejestrację korespondencji i przechowywanie jej przez okres co najmniej 30 dni od daty utworzenia zapisu.
2. Urządzenia radiolokacyjne - SUR (Surveillance)
2.1. Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający:
1) możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług;
2) nieprzerwaną pracę w przypadku awarii zasilania - stosowanie automatycznie włączających się awaryjnych zespołów prądotwórczych oraz zasilanie urządzeń poprzez UPS z wyjątkiem systemów o architekturze rozproszonej.
2.1.1. Wyposaża się w systemy diagnostyczno-monitorujące, które umożliwiają wyznaczonemu personelowi technicznemu bieżące sprawdzanie stanu LUN, oraz wyposaża się w systemy zapewniające bezpieczeństwo personelu technicznego.
2.1.2. W celu zapewnienia ciągłości usługi dozorowania urządzenia posiadają nadmiarowe bloki funkcjonalne (poza elementami toru antenowego i falowodowego) lub współpracują z urządzeniami pełniącymi identyczne funkcje w danym rejonie kontroli ruchu lotniczego gwarantującymi natychmiastowe przejęcie zadań w przypadku awarii.
2.1.3. W zależności od rodzaju radaru i rodzaju pracy (modu) zapewniają, co najmniej, informacje o:
1) pozycji statku powietrznego;
2) tożsamości statku powietrznego.
2.1.4. Zapewniają odświeżanie informacji o położeniu statku powietrznego w przestrzeni pokrycia nie rzadziej niż:
1) 1 raz na 5 sekund - dla urządzenia wykorzystywanego do kontroli zbliżania;
2) 1 raz na 8 sekund - dla urządzenia wykorzystywanego do kontroli obszaru.
2.1.5. Umożliwiają wykrycie statku powietrznego poruszającego się z prędkością kątową w zakresie 25-800 węzłów z prawdopodobieństwem na poziomie nie mniejszym niż wymagany dla danego LUN.
2.1.6. Zapewniają dokładność informacji o statku powietrznym na poziomie nie mniejszym niż wymagany dla danego urządzenia dozorowania.
3. Urządzenia radionawigacyjne - NAV (Navigation)
3.1. Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie najwyższą jakość, dostępność i ciągłość usług oraz wyposaża się we wskaźniki informujące na bieżąco wyznaczony personel techniczny o awarii urządzenia lub awarii jego zasilania energetycznego.
3.2. Dostarczają statkom powietrznym właściwych informacji co najmniej w przestrzeni ich pokrycia, opublikowanej w AIP Polska.
3.3. Posiadają zdublowane urządzenia nadawcze lub nadawczo-odbiorcze w celu zapewnienia ciągłości zapewnianego sygnału nawigacyjnego, z wyłączeniem GBAS.
3.4. Gdy nie pracują operacyjnie, nie nadają swojego znaku rozpoznawczego; mogą w tym czasie nadawać sygnał testowy "TST".
3.5. Wykorzystywane w procedurach podejścia do lądowania są zasilane w sposób zapewniający ich bezprzerwową pracę co najmniej przez 30 minut od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.6. Wykorzystywane jako trasowe są zasilane w sposób zapewniający ich bezprzerwową pracę co najmniej przez 2 godziny od chwili wystąpienia awarii zasilania.
3.7. Systemy precyzyjnego podejścia (ILS) kategorii II lub III posiadają co najmniej dwa monitory kontrolujące pracę każdego nadajnika.
3.8. Systemy ILS wyposaża się w system uruchamiający alarm na sygnalizatorze niepowodujący wyłączenia urządzenia, który włącza się w chwili utraty łączności z danym urządzeniem.
3.9. Systemy ILS kategorii III wyposaża się w dwa zestawy nadajników pracujących równolegle, przy czym jeden nadajnik pracuje operacyjnie, a drugi na sztuczne obciążenie, co umożliwia stałe monitorowanie ich parametrów.
3.10. Znajdujące się na przeciwległych końcach drogi startowej systemy ILS, stanowiące dwa odrębne systemy, są przełączane w ten sposób, że w danej chwili pracuje operacyjnie tylko jeden system i nie jest możliwe włączenie systemu niepracującego operacyjnie.
3.11. Urządzenia systemu naziemnych stacji referencyjnych GBAS zapewniają nieprzerwaną pracę w przypadku awarii zasilania energetycznego - są zasilane stale poprzez UPS z dwóch niezależnych linii energetycznych i automatycznie załączający się agregat prądotwórczy zapewniający pracę co najmniej przez 12 godzin.
4. Wzrokowe pomoce nawigacyjne - VAN (Visual Aids for Navigation)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zgodny z dokumentacją projektową, obowiązującymi normami i wymaganiami dotyczącymi montażu urządzeń elektrycznych oraz uwzględniając wymagania dla przyjętych minimów operacji lotniska i wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 59a ust. 5-7 ustawy.
5. Automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych - MET (Meteorological)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zgodny z dokumentacją projektową oraz obowiązującymi normami i wymaganiami dotyczącymi systemów i przyrządów meteorologicznych, a w szczególności uwzględniając:
1) wymagania dla przyjętych minimów operacji lotniska;
2) wymagania dotyczące lokalizacji, wyposażenia we wskaźniki, instalacji oraz zasilania urządzeń pomiarowych określone w Załączniku 3, Załączniku 11 i Załączniku 14 do Konwencji oraz zobrazowania danych i informacji meteorologicznych dla służb żeglugi powietrznej zgodnie z wymaganiami uzgodnionymi w porozumieniach;
3) określenie położenia czujników systemu AWOS przez podanie współrzędnych poziomych w układzie WGS'84 i wysokości w układzie współrzędnych pionowych Kronsztadt'86 oraz odległości poszczególnych czujników względem progu i osi drogi startowej. Wysokość poziomu pomiaru ciśnienia wymagana do obliczenia QFE musi być wyznaczona względem poziomu odniesienia lotniska opublikowanego w AIP z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 4.7.2 dodatku 3 Załącznika 3 do Konwencji. Wysokość podstawy chmur powinna być wyznaczana z uwzględnieniem wymagań określonych w pkt 4.5.3 dodatku 3 Załącznika 3 do Konwencji. Wyznaczenie położenia czujników musi być wykonane przez uprawnionego geodetę;
4) zapewnienie kontroli oraz regulacji z miejsca montażu urządzenia i miejsca stałego przebywania wyznaczonego personelu technicznego, co najmniej w zakresie podstawowych parametrów automatycznych systemów pomiarowych;
5) zapewnienie współpracy z systemami obróbki sygnałów oraz urządzeniami do transmisji danych;
6) zapewnienie rejestracji mierzonych parametrów wraz ze wskaźnikami dotyczącymi daty i czasu obserwacji;
7) zapewnienie możliwie najwyższej jakości, dostępności i ciągłości usług oraz operacyjnie pożądanej dokładności pomiarów i obserwacji określonej w załączniku A Załącznika 3 do Konwencji.
5.1. Radary meteorologiczne wykorzystywane do osłony meteorologicznej lotnictwa, których parametry i sposób wykonywania pomiarów zostały dostosowane do pomiaru obiektów meteorologicznych, zapewniają:
1) nominalną częstotliwości pracy w zakresie 2700-10 000 MHz;
2) ciągły, nie krótszy niż 3500 godzin rocznie, tryb pracy operacyjnej;
3) kątowy zakres obrotu anteny radaru w azymucie 0°-360° z dokładnością pozycjonowania anteny Ł 0,5°;
4) kątowy zakres ruchu anteny radaru w elewacji Ł 0°-30° z dokładnością pozycjonowania anteny Ł 0,2°;
5) stosunek poziomu wiązek bocznych do wiązki głównej anteny Ł -23 dB;
6) prędkość obrotową anteny w azymucie Ł 12°/s;
7) długość impulsu sondującego 0,1-4 µs;
8) dynamiczny zakres odbiornika Ł 80 dB;
9) zdolność do rejestracji sygnałów o minimalnej mocy Ł -100 dBm.
5.2. Przy projektowaniu systemów AWOS określonych w pkt 4.1.5 i 4.1.6 Załącznika 3 do Konwencji powiązanych z kategorią I-III precyzyjnego podejścia do lądowania określoną dla danego lotniska należy uwzględnić aspekty czynnika ludzkiego oraz procedury awaryjne.
5.3. Systemy AWOS dla potrzeb AFIS powinny umożliwiać pomiar co najmniej kierunku i prędkości wiatru, temperatury powietrza i ciśnienia QNH (Altimeter sub-scale setting to obtain elevation when on the ground) oraz ciśnienia atmosferycznego na poziomie lotniska albo progu drogi startowej lotniska.
5.4. Systemy detekcji i lokalizacji wyładowań atmosferycznych wykrywają wyładowania wszystkich typów, umożliwiają określenie ich rodzaju i czas wystąpienia oraz lokalizację.
5.5. Bezobsługowe lotniskowe systemy pomiarowe umożliwiają pomiary w czasie operacyjnym w pełnym trybie automatycznym.
6. Urządzenia i systemy przetwarzania i zobrazowania danych - DP (Data Processing)
Projektuje się, instaluje, konfiguruje i utrzymuje w sposób zapewniający możliwie najwyższą jakość, wiarygodność i dostępność, a ich infrastruktura zapewnia ciągłość i dostępność danych w przypadku awarii podstawowego zasilania energetycznego albo awarii podstawowego łącza przesyłania danych. Wyposażone są w urządzenia umożliwiające rejestrację i odtwarzanie zarejestrowanej sytuacji powietrznej.
6.1. Systemy przetwarzania i zobrazowania danych radarowych i planów lotu zapewniają co najmniej zobrazowanie następujących danych i realizowanie co najmniej poniższych funkcji:
1) położenie statku powietrznego;
2) wysokość lotu statku powietrznego;
3) identyfikacja statku powietrznego;
4) wybór zasięgu zobrazowania;
5) wybór dostępnych map;
6) wybór długości linii łączącej symbol pozycyjny z etykietą;
7) możliwość określenia odległości obiektu poprzez znaczniki odległości;
8) możliwość zmiany położenia etykiety;
9) przesunięcie zobrazowania względem środka jego układu;
10) STCA - Short Term Conflict Alert - Ostrzeżenie o minimalnej bezpiecznej wysokości bezwzględnej (jeżeli ma zastosowanie);
11) MSAW - Minimum Safe Altitude Warning - Krótkoterminowe ostrzeżenie o sytuacji konfliktowej (jeżeli ma zastosowanie);
12) APW - Area Proximity Warning - Ostrzeżenie o bliskości strefy (jeżeli ma zastosowanie);
13) obsługa standardowych formatów danych z urządzeń dozorowania i planów lotu;
14) wykorzystanie standardowych rozwiązań wymiany informacji z systemami sąsiednimi.
6.2. Zobrazowanie na ekranie umożliwia identyfikację, w szczególności:
1) typu danych;
2) impulsów specjalnych identyfikacji pozycji SPI (Special Position Identification);
3) kodów specjalnych;
4) powiązania etykiet z symbolem określającym położenie obiektu dozorowanego.
6.3. Zobrazowanie zapewnia ponadto zwrócenie uwagi personelu, poprzez zmianę koloru opisu lub jego miganie albo poprzez sygnał dźwiękowy, w przypadku gdy system wykryje jeden z poniższych kodów:
1) 7700 - "Niebezpieczeństwo";
2) 7600 - "Awaria radiostacji";
3) 7500 - "Porwanie!".
ZAŁĄCZNIK Nr 2
TESTY, POMIARY I DOPUSZCZALNE WARTOŚCI TOLERANCJI PARAMETRÓW LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH MIERZONYCH PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
TESTY, POMIARY I DOPUSZCZALNE WARTOŚCI TOLERANCJI PARAMETRÓW LOTNICZYCH URZĄDZEŃ NAZIEMNYCH MIERZONYCH PODCZAS KONTROLI Z POWIETRZA
Parametr | Wartość |
Natężenie pola elektromagnetycznego | ≥ 75 µV/m (-109 dbW/m2) |
Tabela T.2.1. Testy i pomiary SUR do wykonania podczas kontroli z powietrza
Test lub pomiar | Typ radaru | |
PSR | MSSR | |
Sprawdzenie maksymalnego zasięgu radaru na różnych wysokościach | ||
Sprawdzenie pokrycia radarowego na wybranych azymutach | ||
Sprawdzenie dokładności danych o obiekcie (azymut, odległość) | ||
Sprawdzenie dekodowania wysokości w modzie C lub S | - | |
Sprawdzenie poprawności przekazywania informacji (mod A lub S) | - | |
Pomiar ogólnego prawdopodobieństwa wykrycia | ||
Pomiar czasu przełączania kanałów | ||
Zobrazowanie sytuacji na wskaźnikach operacyjnych | ||
Zobrazowanie sytuacji na wskaźnikach technicznych |
Tabela T.3.1. Wartości parametrów NDB sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje lub cel, który musi być osiągnięty w trakcie kontroli z powietrza | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli** | |
W | O | |||||
Sygnał identyfikacyjny | 3.4.5.1 | Znak identyfikacyjny nadawany alfabetem Morse'a | Czytelny i poprawny do granicy zasięgu. | Ocena subiektywna | ||
Zasięg na orbicie | 3.4.2 | Moc sygnału lub kurs lub kluczowanie | Minimalna moc sygnału wymaganego na danym obszarze geograficznym. Oscylacje igły ADF nie mogą przekraczać ±10° w przestrzeni pokrycia. | 3dB 2,0° | ||
Zasięg w drodze lotniczej | 3.4.2 | Kurs | Oscylacje igły ADF nie mogą przekraczać ±10° w przestrzeni pokrycia*. | 2,0° | ||
Strefa oczekiwania i procedura zbliżania | Kurs | Oscylacje igły nie mogą przekraczać ±5° oraz nie mogą wystąpić mylące odwrócenia igły dające fałszywe wrażenie przejścia nad stacją. |
* Radiolatarnia może być uznana za działającą poprawnie, mimo że wskazanie kierunku przekracza tolerowaną wartość, jeśli jest to spowodowane oscylacjami igły ADF, o ile oscylacje trwały mniej niż 4 sekundy (dla radiolatarni wykorzystywanych jako pomoce zbliżania) albo trwały mniej niż 8 sekund (dla radiolatarni wykorzystywanych jako pomoce trasowe).
** W - kontrola wdrożeniowa, O - kontrola okresowa
Tabela T.3.2. Wartości parametrów VOR i DVOR sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | |||||
Rotacja | 3.3.1.1 | Zgodnie z ruchem wskazówek zegara | poprawna | |||
Orientacja | 3.3.1.3 | Poprawność | poprawna | |||
Polaryzacja | 3.3.3.1 | Dewiacja | ±2,0° | 0,3° | ||
Dokładność Charakterystyk: -błąd ustawienia -ugięcia -falowania i wyzębienia -przydatność do nawigacji | 3.3.3 | |||||
Dewiacja | ±2,0° | 0,6° | ||||
±3,5° | 0,6° | |||||
±3,0° | 0,3° | |||||
Ocena pilota | Zdatne | Subiektywne | ||||
Zasięg użyteczny | 3.3.4 | Natężenie pola | 90µV/m (-106,5 dBW/m2) | 3dB | ||
Modulacja 9960 Hz 30 Hz | 3.3.5 | Głębokość modulacji | VOR: 28-32% DVOR: dla kąta <5° 9960 Hz: 20-55%, 30Hz: 25-35%) | 1% | ||
Sygnał identyfikacyjny | 3.3.6.5 | Sygnał identyfikacyjny nadawany Morse'm | Czytelny i poprawny do granicy zasięgu | Ocena subiektywna | ||
Monitorowanie kierunku (radial odniesienia) | 3.3.7.1 | Dewiacja | ±1,0° | 0,3° |
Tabela T.3.3. Wartości parametrów DME sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | |||||
Zasięg | 3.5.3.1.2 | Poziom AGC (Automatic Gain Control) | Sygnał zapewniający natężenie pola ≥ -89 dBW/m2 do granic zasięgu lub wg wymogów operacyjnych | 1dB | ||
Dokładność | 3.5.4.5 | Odległość | ≤ 150m ≤ 75m dla urządzeń współpracujących z systemami podejścia do lądowania | 20m | ||
Kształt impulsu | 3.5.4.1.3 | Czas, amplituda | Czas narastania ≤ 3µs Czas trwania =3,5µs, ±0,5µs Czas zanikania ≤ 3,5µs Amplituda: między 95% wzrostu lub spadku amplitudy, ≥ 95% maksymalnej amplitudy | 0,1µs 1% | - | |
Odstęp między impulsami | 3.5.4.1.4. | Czas, amplituda | Kanał X: 12±0,25µs Kanał Y: 30 ±0,25µs | 0,05µs | - | |
Sygnał identyfikacyjny | 3.5.3.6 | Sygnał identyfikacyjny nadawany Morse'm | Czytelny i poprawny | Ocena subiektywna | ||
Skuteczność odpowiedzi | Zmiany skuteczności, pozycja | Wskazać obszary, gdzie zmiany są znaczące | Nie dotyczy | |||
Wyłączenia | Wyłączenie, pozycja | Wskazać, gdzie następuje wyłączenie | Nie dotyczy |
T.3.4. Wymagania dotyczące limitów alarmowych monitorów ILS
Rodzaj urządzenia ILS | Parametr kontrolowany | Wymagania dla ILS kategorii: | ||
I | II | III | ||
ILS LOC | Kurs | 10,5m | 7,5m | 6m |
Czułość przemieszczania | 17% nominalnej wartości | 17% nominalnej wartości | 10% nominalnej wartości | |
ILS GP | Kąt ścieżki schodzenia | ±7,5% nominalnej wartości | ±7,5% nominalnej wartości | ±4% nominalnej wartości |
Czułość przemieszczania | ±25% nominalnej wartości czułości przemieszczania | ±20% nominalnej wartości czułości przemieszczania | ±15% nominalnej wartości czułości przemieszczania |
Tabela T.3.5. Wartości parametrów ILS LOC sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Zał. 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | |||||
Sygnał identyfikacyjny | 3.1.3.9 | Sygnał identyfikacyjny nadawany Morse'm | Czytelny i poprawny | Ocena subiektywna | ||
Modulacja - Głębokość | 3.1.3.5 | Głębokość modulacji | 18%-22% | ±0,5% | ||
Czułość przemieszczania | 3.1.3.7 | DDM | Kategoria I: ±17% wartości nominalnej Kategoria II: ±17% wartości nominalnej Kategoria III: ±10% wartości nominalnej | ±3 µA ±3 µA ± 2 µA przy Iwej=150 µA | ||
Wyrazistość poza linią kierunku | 3.1.3.7.4 | DDM | Z każdej strony linii kursu: liniowy wzrost do 175 µA, potem utrzymanie 175 µA do 10°. Pomiędzy 10° a 35° min. 150 µA. Tam, gdzie jest wymagane pokrycie poza ±35°, min. 150 µA. | ±5 µA przy Iwej=150 µA | ||
Wyrazistość dla dużych kątów | DDM | Minimum 150 µA. | ±5 µA przy Iwej=150 µA | |||
Dokładność ustawienia osi kierunku | 3.1.3.6 | DDM, przemieszczenie, kąt | Odpowiednio dla przemieszczeń w punkcie odniesienia ILS: Kategoria I: ±10,5 m (35 ft) Kategoria II: ±7,5 m (25 ft) Kategoria III: ±3 m (10 ft) | Kat. I: ±2 m Kat II: ±1 m Kat III: ±0,7 m | ||
Struktura osi kierunku | 3.1.3.4 Patrz, Dodatek C, Przypis do 2.1.3 | DDM | Od najdalszego krańca pokrycia do punktu A: 30 µA dla wszystkich kategorii Od punktu A do punktu B: Kategoria I: liniowy spadek do 15 µA Kategoria II: liniowy spadek do 5 µA Kategoria III: liniowy spadek do 5 µA Poza punktem B: Kategoria I: 15 µA do punktu C Kategoria II: 5 µA do punktu odniesienia Kategoria III: 5 µA do punktu D, potem liniowy wzrost do 10 µA w punktu E. | Dodatek C, 2.1.5 Od punktu A do B, 3 µA malejąco do 1 µA Od punktu B do E, 1 µA | ||
Zasięg użyteczny Natężenie pola | 3.1.3.3 Patrz Dodatek C, Rysunki C-7 i C-8 | DDM Natężenie pola | Od anteny radiolatarni do odległości: - 25NM lub 18 NM w zakresie ±10° od linii kursu, - 17 NM lub 10 NM pomiędzy 10° a 35° po obu stronach od linii kursu, - 10 NM poza zakresem ±35°, jeżeli zapewnione jest pokrycie. >40 µV/m (-114 dBW/m2) | ±3 dB | ||
Limity alarmowe | 3.1.3.1 | DDM, | Monitor musi uruchomić alarm przy przesunięciu linii kursu od osi drogi startowej przy wartości równej lub większej niż następujące odległości w punkcie odniesienia ILS: Kategoria I: 10,5 m (35 ft) Kategoria II: 7,5 m (25 ft) Kategoria III: 6 m (20 ft) Monitor musi uruchomić alarm przy zmianie czułości przemieszczania o wartość różniącą się od wartości nominalnej o więcej niż: Kategoria I: 17% Kategoria II: 17% Kategoria III: 10% | |||
monitorów: | przemieszczenie | |||||
- ustawienie osi | ||||||
kierunku | ||||||
2 m | ||||||
1 m | ||||||
- czułość | DDM, | 0,7 m | ||||
przemieszczania | przemieszczenie | |||||
±4% | ||||||
±4% | ||||||
±2% |
Tabela T.3.6. Wartości parametrów ILS GP sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Zał. 10 Tom I do Konwencji | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |||
W | O | |||||||
Kąt: - ustawienie | 3.1.5.1.1.2 | DDM, kąt | Kategoria I: ±7,5% nominalnego kąta ścieżki schodzenia (Θ) Kategoria II: ±7,5% Θ Kategoria III: ±4% Θ | Kategoria I: 0,75% Θ Kategoria II: 0,75% Θ Kategoria III: 0,3% Θ | ||||
- wysokość nad punktem odniesienia | 3.1.5.1.5 3.1.5.1.6 3.1.5.1.4 | Wysokość | Kategoria I, II i III: 15 m (50 ft)+3 m (10 ft) | 0,6 m | - | |||
Czułość przemieszczania: wartość, symetria | 3.1.5.6 | DDM, kąt | Kategoria I: ±25% wartości nominalnej Kategoria II: ±20% czułości Kategoria III: ±15% przemieszczania | Kategoria I: 2,5% Kategoria II: 2% Kategoria III: 1,5% | ||||
Wyrazistość: | DDM, kąt | Na kącie pomiędzy płaszczyzną horyzontu, a 0,3 Θ, nie mniej niż 190µA. Jeżeli 190 µA jest na kącie większym niż 0,45 Θ, musi być utrzymane do ≤ 0,45 Θ Musi osiągnąć co najmniej 150 µA i nie spaść poniżej 150 µA, póki nie zostanie osiągnięte 1,75 Θ. | ||||||
- pod ścieżką | 3.1.5.6.5 | |||||||
±6 µA | ||||||||
przy Iwej= 190 µA | ||||||||
- nad ścieżką | 3.1.5.3.1 | |||||||
Zabezpieczenie nad przeszkodami | Bezpieczna wyrazistość na 180 µA (praca normalna) lub na 150 µA (praca przy alarmie szerokim) | |||||||
Struktura ścieżki schodzenia | 3.1.5.4 | DDM | Kategoria I: | od granicy zasięgu do punktu "C"-30 µA | Kategoria I: 3 µA | |||
Kategoria II i III | pod granicy zasięgu do punktu "A" -30 µA od punktu "A" do "B" liniowy spadek do 20 µA od punktu "B" do punktu odniesienia - 20 µA | Kategoria II i III: 2 µA | ||||||
Modulacja: - głębokość | 3.1.5.5.1 | Głębokość modulacji | 37,5% do 42,5% dla każdego sygnału modulującego (tonu) | 0,5% | ||||
- zasięg użyteczny - natężenie pola | 3.1.5.3 | Poprawna praca odbiornika w sektorze ±8° od środka centralnej linii radiolatarni kierunku ILS dla co najmniej 18,5km (10 NM) w zakresie 1,75 Θ ponad płaszczyznę horyzontalną, lub dla niskiego kąta do 0,3 Θ jako wymagane dla zabezpieczenia procedury przechwycenia ścieżki schodzenia. >400 µV/m (-95 dBW/m2) | ±3 dB | |||||
Limity alarmowe monitorów: - kąt - czułość przemieszczania | 3.1.5.7 | DDM, kąt | Monitor musi wywołać alarm przy zmianie kąta, którego wielkość przekroczy wartość kąta publikowanego o więcej niż ±7,5%. | ±4 µA | ||||
Kategoria I: | Monitor musi wywołać alarm przy zmianie kąta między ścieżką schodzenia a linią poniżej ścieżki schodzenia odpowiadającej wartości 75µA o więcej niż 0,0375Θ. | ±4 µA | ||||||
DDM, kąt | ||||||||
Kategoria II i III | Monitor musi wywołać alarm przy zmianie czułości przemieszczania o więcej niż 25% wartości nominalnej. | ±1 dB |
Tabela T.3.7. Wartości parametrów GBAS sprawdzanych podczas kontroli z powietrza
Parametr | Odniesienie do Załącznika 10 Tom I do Konwencji | Odniesienie do Doc 8071 Tom II | Mierzona wielkość lub wymagana cecha | Dopuszczalne tolerancje | Dokładność pomiaru | Rodzaj kontroli | |
W | O | ||||||
Dane FAS (Final Approach Segment) - Segmentu podejścia końcowego | Załącznik B pkt 3.6.4.5 | pkt 4.3.4 | Ścieżka FAS | Zgodnie z opisem FAS | - | ||
Procedura zatwierdzania | - | 5.3 | - | - | subiektywna | ||
Tłumienie zakłóceń | Załącznik B pkt 3.7 | 4.3.6 | Poziom sygnału zakłócającego | < Zdefiniowany poziom zakłóceń | ±3 dB | ||
Pokrycie VDB (VHF Data Broadcast) Natężenie pola GBAS/H Natężenie pola GBAS/E W poziomie W pionie | Załącznik B pkt 3.7.3.5.4.4 | 4.3.7 4.3.8 4.3.9 4.3.10 | Siła pola | >-99dBW/m2 do -35dBW/m2 >-99dBW/m2 do -35dBW/m2 >-103dBW/m2 do -39dBW/m2 | ±3 dB | ||
Nagłówek bloku depeszy (identyfikacja GBAS) | Załącznik B pkt 3.6.3.4.1 | 4.3.14 | Identyfikacja urządzenia | Dokładne dopasowanie | - | ||
Zawartość danych wykorzystywanych | Załącznik B pkt 3.6.4 | 4.3.15 4.3.16 | Zawartość danych w wiadomości | Dokładne dopasowanie | - | ||
Dokładność położenia (opcjonalnie) | - | 4.3.17 4.3.18 | Pozycja | 4 m pionowo 16 m poprzecznie | 1m |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »