Rozdział 4 - Standardy świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane w KSU - Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.27.221

Akt utracił moc
Wersja od: 15 lutego 2005 r.

Rozdział  4

Standardy świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane w KSU

§  14.
1.
Ośrodek świadcząc usługi KSU:
1)
przestrzega wymagań określonych w normie, o której mowa w § 7;
2)
poprzedza realizację usługi wstępną analizą potrzeb, wymagań i oczekiwań usługobiorcy oraz oceną możliwości realizacji usługi;
3)
w przypadku braku możliwości samodzielnego wykonania usługi informuje usługobiorcę o możliwości jej wykonania przez inne ośrodki oraz, za zgodą usługobiorcy, pośredniczy w nawiązaniu kontaktu między usługobiorcą a innym ośrodkiem;
4)
wycenia wartość usługi według jednoznacznych zasad, znanych potencjalnemu usługobiorcy;
5)
dokumentuje realizację usługi;
6)
zapewnia wewnętrzny nadzór nad realizacją usługi;
7)
realizuje usługę w oparciu o pisemną umowę z usługobiorcą, określającą w szczególności:
a)
zakres i sposób realizacji usługi,
b)
zasady wprowadzania zmian w zakresie i sposobie realizacji usługi,
c)
sposób przekazywania usługobiorcy wyników realizacji usługi,
d)
wynagrodzenie za usługę oraz warunki płatności, o ile usługa jest odpłatna,
e)
termin wykonania usługi;
8)
przechowuje dokumenty związane z realizowanymi usługami i zawartymi umowami, a także informacje o usługobiorcach skierowanych do innych ośrodków przez okres 5 lat od daty odpowiednio: realizacji usługi, zawarcia umowy lub skierowania usługobiorcy do innego ośrodka;
9)
informuje usługobiorcę o zakresie rejestracji ośrodka w KSU oraz o zasadach funkcjonowania KSU.
2.
Umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 7, nie jest wymagana w przypadku usługi informacyjnej.
§  15.
1.
Ośrodek realizuje usługę doradczą o charakterze ogólnym w oparciu o zakres zadań, zawierający szczegółowe informacje na temat: prac, które zostaną zrealizowane, sposobu i terminu ich realizacji, kwalifikacji osób realizujących, formy przygotowania raportu oraz wyceny usługi.
2.
Zakres zadań, o którym mowa w ust. 1, określony jest w umowie z usługobiorcą.
§  16.
1.
Przed przystąpieniem do realizacji usługi doradczej o charakterze proinnowacyjnym ośrodek dokonuje oceny potencjału i potrzeb technologicznych usługobiorcy oraz możliwości i potrzeb w zakresie rozwoju wytwarzanych przez usługobiorcę produktu lub usługi, zwanej dalej "audytem technologicznym".
2.
Na podstawie wyników audytu technologicznego ośrodek opracowuje we współpracy z usługobiorcą formularz jego potrzeb technologicznych i wprowadza go do bazy danych, prowadzonej przez Agencję, udostępnianej przez Internet wszystkim ośrodkom realizującym usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym.
3.
Formularz, o którym mowa w ust. 2, nie zawiera danych pozwalających na identyfikację usługobiorcy.
4.
W terminie 5 dni roboczych od dnia wprowadzenia formularza do bazy danych, ośrodki, o których mowa w ust. 2, informują ośrodek o zainteresowaniu bądź braku zainteresowania realizacją usługi.
5.
Ośrodek udostępnia usługobiorcy pełną listę ośrodków zainteresowanych realizacją usługi i udziela mu pomocy w wyborze ośrodka wykonującego usługę oraz ustala z nim zakres swojego uczestnictwa w realizacji usługi.
6.
Ośrodek realizuje usługę doradczą o charakterze proinnowacyjnym z zastosowaniem przepisów § 15.
§  17.
1.
Ośrodek świadczy usługę szkoleniową jako:
1)
szkolenie otwarte, w którym uczestnictwo jest ogólnie dostępne, lub
2)
szkolenie zamknięte, organizowane na indywidualne zamówienie usługobiorcy.
2.
W przypadku szkoleń otwartych ośrodek podaje do wiadomości publicznej informację o organizowanym szkoleniu, zawierającą co najmniej:
1)
temat, cel i program szkolenia;
2)
termin i miejsce szkolenia;
3)
cenę za szkolenie, o ile szkolenie jest odpłatne, oraz sposoby płatności;
4)
grupę docelową, do której szkolenie jest adresowane;
5)
nazwę i adres ośrodka.
3.
W przypadku szkoleń zamkniętych ośrodek przedstawia usługobiorcy pisemną ofertę realizacji usługi, zawierającą co najmniej:
1)
program szkolenia;
2)
cenę za szkolenie, o ile szkolenie jest odpłatne;
3)
informację o wykładowcach, w szczególności potwierdzającą ich kwalifikacje do realizacji szkolenia.
4.
Liczebność grupy szkoleniowej nie może przekroczyć 30 osób. Nie dotyczy to szkoleń organizowanych w formie seminariów i konferencji.
5.
Ośrodek wystawia uczestnikom szkoleń zaświadczenia o udziale w szkoleniu, określające co najmniej: temat, termin i miejsce szkolenia, jego zakres oraz pełną nazwę ośrodka.
6.
Po zrealizowaniu usługi szkoleniowej ośrodek sporządza pisemną analizę zawartych w ankietach opinii uczestników szkolenia.
§  18.
1.
Przed przystąpieniem do realizacji usługi informacyjnej ośrodek ustala z usługobiorcą jej zakres i sposób realizacji.
2.
Ośrodek realizuje usługę informacyjną, z wykorzystaniem:
1)
bazy danych, prowadzonej przez Agencję i udostępnianej ośrodkom przez Internet, oraz
2)
innych dostępnych źródeł informacji.
3.
Ośrodek, realizując usługę informacyjną, weryfikuje aktualność danych pozyskanych ze źródeł, z których korzysta.
4.
Ośrodek informuje usługobiorcę o kompletności i wiarygodności przedstawianych informacji.
§  19.
1.
Ośrodek świadczy usługę finansową, o której mowa w § 3 pkt 4 lit. a, na podstawie, ustanowionego przez organ zarządzający ośrodka, regulaminu udzielania poręczeń, który określa w szczególności:
1)
kryteria kwalifikacji przedsiębiorców oraz osób podejmujących działalność gospodarczą jako potencjalnych usługobiorców funduszu poręczeniowego;
2)
zakres przedmiotowy wykorzystania poręczonego kredytu lub pożyczki;
3)
maksymalną wartość poręczenia wyrażoną w kwocie pieniężnej;
4)
maksymalne zaangażowanie funduszu w poręczenia udzielane jednemu podmiotowi i podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nieprzekraczające 5 % kapitału funduszu poręczeniowego;
5)
maksymalny okres spłaty poręczanego kredytu bądź pożyczki;
6)
maksymalną wartość poręczenia w stosunku do wartości kapitału kredytu lub pożyczki, nieprzekraczającą 80 %, przy czym w przypadku, gdy kredyt lub pożyczka są objęte wieloma poręczeniami, wskaźnik ten dotyczy łącznej wartości wszystkich poręczeń;
7)
rodzaje akceptowanych zabezpieczeń w związku z udzielanymi poręczeniami, z uwzględnieniem ust. 5 i 6;
8)
zasady odpłatności za udzielone poręczenie, o ile takie opłaty są wymagane;
9)
sposób składania i termin rozpatrywania wniosku o poręczenie;
10)
sposób podejmowania decyzji o udzieleniu poręczenia;
11)
obowiązki sprawozdawcze podmiotu korzystającego z poręczenia i zasady monitorowania udzielonego poręczenia;
12)
formularz wniosku o poręczenie oraz wzory umów poręczenia, ustalone w uzgodnieniu ze współpracującymi instytucjami kredytującymi.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest na każde życzenie usługobiorcy.
3.
Ośrodek udziela pomocy w prawidłowym sporządzeniu wniosku o poręczenie. Pomoc ta nie może być świadczona przez osoby oceniające wnioski o poręczenie.
4.
Ośrodek ocenia wiarygodność usługobiorcy niezależnie od wyników oceny przeprowadzonej przez instytucję kredytującą.
5.
Poręczenie zabezpiecza się wekslem in blanco wraz z deklaracją wekslową.
6.
Ośrodek może uzależnić udzielenie poręczenia od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia.
§  20.
1.
Ośrodek świadczy usługę finansową, o której mowa w § 3 pkt 4 lit. b, na podstawie, ustanowionego przez organ zarządzający ośrodka, regulaminu udzielania pożyczek, który określa w szczególności:
1)
kryteria kwalifikacji przedsiębiorców oraz osób podejmujących działalność gospodarczą jako potencjalnych usługobiorców funduszu pożyczkowego;
2)
zakres przedmiotowy wykorzystania środków pożyczki, który nie może obejmować zakupów konsumpcyjnych;
3)
minimalną wielkość wkładu własnego podmiotu wnioskującego o pożyczkę;
4)
maksymalną wartość pożyczki wyrażoną w kwocie pieniężnej;
5)
maksymalną wartość zaangażowania kapitału funduszu w pożyczki udzielone jednemu pożyczkobiorcy i podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nieprzekraczającą 10 % kapitału funduszu pożyczkowego;
6)
wysokość oprocentowania i maksymalny okres spłaty pożyczki;
7)
okres karencji w spłacie kapitału lub odsetek;
8)
rodzaje akceptowanych zabezpieczeń pożyczki, z uwzględnieniem ust. 4 i 5;
9)
zasady odpłatności za udzielone pożyczki, o ile takie opłaty są wymagane;
10)
sposób składania i termin rozpatrywania wniosku o udzielenie pożyczki;
11)
sposób wypłaty pożyczki;
12)
obowiązki sprawozdawcze pożyczkobiorcy i zasady monitorowania udzielonej pożyczki;
13)
sposób podejmowania decyzji o udzieleniu pożyczki;
14)
formularz wniosku o pożyczkę oraz wzory umów o jej udzieleniu.
2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest na każde życzenie usługobiorcy.
3.
Ośrodek udziela pomocy w prawidłowym sporządzeniu wniosku o pożyczkę. Pomoc ta nie może być świadczona przez osoby oceniające wnioski o pożyczkę.
4.
Spłatę pożyczki zabezpiecza się wekslem in blanco wraz z deklaracją wekslową, a w przypadku pożyczki przekraczającej 60.000 zł także dodatkowym zabezpieczeniem.
5.
Ośrodek może uzależnić udzielenie pożyczki nieprzekraczającej 60.000 zł od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia spłaty.