Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2005.27.221
Akt utracił moc Wersja od: 15 lutego 2005 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1
z dnia 27 stycznia 2005 r.
w sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Na podstawie art. 6a ust. 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa:1)
szczegółowe wymagania wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację albo zarejestrowanych w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw, zwanym dalej "KSU", w zakresie:a)
potencjału technicznego i ekonomicznego niezbędnego do należytego świadczenia mikroprzedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorcom oraz podmiotom podejmującym działalność gospodarczą usług doradczych, szkoleniowych, informacyjnych i finansowych, zwanych dalej "usługami KSU",b)
kwalifikacji osób realizujących usługi KSU,c)
systemu zapewnienia jakości usług KSU,d)
przestrzegania zasad etyki zawodowej;2)
tryb weryfikacji wymagań, określonych w pkt 1, przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości;3)
standardy świadczenia usług KSU przez podmioty zarejestrowane w KSU.§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:1)
Agencji - należy przez to rozumieć Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości;2)
funduszu poręczeniowym - należy przez to rozumieć wyodrębniony księgowo fundusz, przeznaczony wyłącznie na udzielanie poręczeń mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom bądź podmiotom podejmującym działalność gospodarczą;3)
funduszu pożyczkowym - należy przez to rozumieć wyodrębniony księgowo fundusz, przeznaczony wyłącznie na udzielanie pożyczek mikroprzedsiębiorcom, małym lub średnim przedsiębiorcom bądź podmiotom podejmującym działalność gospodarczą;4)
instytucji kredytującej - należy przez to rozumieć osobę prawną lub organ administracji udzielający przedsiębiorcom oraz podmiotom podejmującym działalność gospodarczą kredytów lub pożyczek;5)
jednostce naukowej - należy przez to rozumieć jednostkę, o której mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703);6)
ośrodku - należy przez to rozumieć podmiot zarejestrowany w KSU;7)
usługobiorcy - należy przez to rozumieć mikroprzedsiębiorcę, małego lub średniego przedsiębiorcę oraz podmiot podejmujący działalność gospodarczą korzystający z usług KSU;8)
ustawie o funduszach inwestycyjnych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546);9)
ustawie o rachunkowości - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm. 3 );10)
wnioskodawcy - należy przez to rozumieć podmiot ubiegający się o rejestrację w KSU;11)
wniosku - należy przez to rozumieć wniosek o rejestrację w KSU;12)
wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania określone w § 4-8;13)
zapisie - należy przez to rozumieć dokument, w którym przedstawiono wyniki lub dowody przeprowadzonych działań zgodnie z definicją zawartą w normie ISO 9000:2000, dział 3: Terminy i Definicje.§ 3.
KSU obejmuje podmioty świadczące następujące rodzaje usług KSU:1)
doradcze, w tym o charakterze:a)
ogólnym,b)
proinnowacyjnym, służące rozwojowi przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego procesu technologicznego, produktu lub usługi, dotyczące w szczególności:-
oceny potrzeb technologicznych,-
promocji technologii i nowych rozwiązań organizacyjnych,-
wdrażania nowych technologii,-
innych działań, w których następuje transfer wiedzy lub innowacyjnej technologii;2)
szkoleniowe;3)
informacyjne, polegające na:a)
udzielaniu informacji:-
o administracyjno-prawnych aspektach wykonywania działalności gospodarczej,-
o dostępnych programach pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz innych dostępnych źródłach finansowania działalności gospodarczej,-
teleadresowych,-
o targach, wystawach i innych wydarzeniach gospodarczych,-
o zasadach inwestowania w krajach Unii Europejskiej,-
o zasadach sporządzania wniosków o pomoc publiczną i finansowanie działalności gospodarczej z innych źródeł,b)
wprowadzaniu informacji o ofercie handlowej do baz danych służących nawiązywaniu współpracy gospodarczej,c)
wyszukiwaniu potencjalnych partnerów gospodarczych w dostępnych bazach danych;4)
finansowe, polegające na udzielaniu:a)
poręczeń,b)
pożyczek.
Szczegółowe wymagania wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację lub zarejestrowanych w KSU
Szczegółowe wymagania wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację lub zarejestrowanych w KSU
§ 4.
1.
Podmiot spełnia wymagania w zakresie potencjału technicznego, jeżeli:1)
posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stałe miejsce wykonywania działalności, oznaczone na zewnątrz i łatwo dostępne dla podmiotów korzystających z usług;2)
dysponuje wydzielonym pomieszczeniem przeznaczonym do prowadzenia indywidualnych spotkań z podmiotami korzystającymi z usług;3)
posiada wyposażenie biurowe zapewniające właściwe przechowywanie dokumentacji związanej ze świadczeniem usług;4)
posiada urządzenia techniczne zapewniające właściwą obsługę podmiotów korzystających z usług oraz łączność z tymi podmiotami i z ośrodkami, w szczególności: sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem biurowym oraz niezależny od prowadzonych rozmów telefonicznych dostęp do Internetu;5)
zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej dwie osoby, w wymiarze pełnego etatu każda, w tym co najmniej jedną stale obecną w miejscu wykonywania działalności;6)
zapewnia możliwość realizacji usług w każdej z kategorii objętych wnioskiem co najmniej przez dwóch specjalistów;7)
prowadzi ewidencję zrealizowanych usług, określającą w szczególności usługobiorców.2.
Podmiot świadczący usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz być związany z jednostką naukową umową o współpracy określającą w szczególności zasady udziału tej jednostki w realizacji usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym, chyba że stanowi wydzieloną organizacyjnie jednostkę takiej jednostki naukowej.3.
Podmiot świadczący usługi szkoleniowe powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:1)
dysponować salą szkoleniową umożliwiającą równoczesne szkolenie co najmniej dziesięciu osób;2)
dysponować sprzętem do prezentacji wizualnych, w tym rzutnikiem pisma, rzutnikiem multimedialnym, ekranami do rzutników i tablicami;3)
posiadać określone na piśmie zasady:a)
rekrutacji wykładowców stałych i okresowych,b)
weryfikacji wiedzy praktycznej i merytorycznej wykładowców,c)
opracowywania materiałów szkoleniowych,d)
organizacji szkoleń,e)
badania jakości szkolenia oraz opinii uczestników o szkoleniu,f)
uzupełniania tematyki szkoleń w reakcji na potrzeby rynku.4.
Podmiot świadczący usługi informacyjne powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz posiadać dostęp do baz danych zawierających informacje niezbędne do świadczenia usług informacyjnych, w tym baz danych udostępnianych w systemach teleinformatycznych.5.
Podmiot świadczący usługi finansowe, o których mowa w § 3 pkt 4 lit. a, powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:1)
być związany, co najmniej z jedną instytucją kredytującą, umową określającą w szczególności zasady uznawania przez instytucję kredytującą poręczeń udzielanych przez ten podmiot oraz warunki ich realizacji;2)
posiadać regulamin, o którym mowa w § 19 ust. 1;3)
posiadać plan działalności poręczycielskiej, aktualizowany corocznie;4)
prowadzić ewidencję złożonych wniosków o poręczenia oraz udzielonych poręczeń, w sposób umożliwiający sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych raportów o aktualnej wartości poręczeń;5)
posiadać określone na piśmie zasady zarządzania środkami finansowymi funduszu poręczeniowego, dopuszczające dokonywanie lokat i inwestycji kapitałowych wyłącznie w:a)
depozyty bankowe,b)
obligacje Skarbu Państwa lub komunalne z gwarancją dojścia emisji do skutku udzieloną przez bank organizujący emisję,c)
papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski,d)
bony skarbowe,e)
jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.6.
Podmiot świadczący usługi finansowe, o których mowa w § 3 pkt 4 lit. b, powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:1)
posiadać regulamin, o którym mowa w § 20 ust. 1;2)
posiadać plan działalności pożyczkowej, aktualizowany corocznie;3)
prowadzić ewidencję złożonych wniosków o pożyczki oraz udzielonych pożyczek, w sposób umożliwiający sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych raportów o aktualnej wartości udzielonych pożyczek;4)
posiadać określone na piśmie zasady zarządzania środkami finansowymi funduszu pożyczkowego, dopuszczające dokonywanie lokat i inwestycji kapitałowych wyłącznie w:a)
depozyty bankowe,b)
papiery wartościowe emitowane przez Narodowy Bank Polski,c)
bony skarbowe,d)
jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.§ 5.
1.
Podmiot spełnia wymagania w zakresie potencjału ekonomicznego, jeżeli w poprzednim roku obrotowym:1)
udział środków finansowych pochodzących z Agencji w jego przychodach ogółem nie przekraczał 80 %, oraz2)
zrealizował usługi KSU o wartości netto co najmniej 50.000 złotych, oraz3)
usługi KSU stanowiły co najmniej 20 % ogólnej liczby zrealizowanych usług danego rodzaju.2.
Podmiot świadczący usługi finansowe określone w § 3 pkt 4 lit. a powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:1)
prowadzić fundusz poręczeniowy o kapitale w wysokości co najmniej 500.000 złotych, oraz2)
na pokrycie kosztów zarządzania funduszem poręczeniowym przeznaczać ze środków funduszu nie więcej niż 2 % średniorocznej wartości udzielonych poręczeń w okresie funkcjonowania funduszu.3.
Podmiot świadczący usługi finansowe określone w § 3 pkt 4 lit. b powinien spełniać wymagania określone w ust. 1 oraz:1)
prowadzić fundusz pożyczkowy o kapitale w wysokości co najmniej 500.000 złotych i2)
na pokrycie kosztów zarządzania funduszem pożyczkowym przeznaczać ze środków funduszu nie więcej niż 5 % średniorocznej wartości udzielonych pożyczek w okresie funkcjonowania funduszu.§ 6.
1.
Podmiot świadczący usługi doradcze o charakterze ogólnym zapewnia ich realizację przez osoby, które posiadają:1)
wykształcenie wyższe w zakresie związanym ze świadczonymi usługami doradczymi lub wykształcenie wyższe oraz ukończone szkolenia lub studia podyplomowe w zakresie związanym ze świadczonymi usługami doradczymi, lub uprawnienia księgowego, biegłego rewidenta bądź doradcy podatkowego oraz2)
co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w realizacji usług doradczych lub co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w dziedzinie związanej ze świadczonymi usługami doradczymi.2.
Podmiot świadczący usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym zapewnia ich realizację przez osoby, które posiadają:1)
wyższe wykształcenie magisterskie lub inżynierskie oraz2)
co najmniej dwuletnie doświadczenie w pracy:a)
w przedsiębiorstwie produkcyjnym, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym, związanym z procesem produkcyjnym, lubb)
w przedsiębiorstwie świadczącym usługi doradcze związane z tworzeniem, wdrożeniem lub obsługą technologii, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym, lubc)
w przedsiębiorstwie świadczącym usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym, oraz3)
doświadczenie związane z udziałem w realizacji co najmniej dwóch usług doradczych o charakterze proinnowacyjnym, oraz4)
co najmniej bierną znajomość języka angielskiego.3.
Podmiot świadczący usługi szkoleniowe zapewnia organizację szkoleń przez osoby, które posiadają co najmniej dwuletnie doświadczenie w bezpośredniej organizacji szkoleń oraz doborze i weryfikacji wykładowców.4.
Podmiot świadczący usługi informacyjne zapewnia ich realizację przez osoby, które posiadają:1)
wykształcenie wyższe lub uprawnienia księgowego, biegłego rewidenta bądź doradcy podatkowego, oraz2)
co najmniej roczne doświadczenie w zakresie gromadzenia i przetwarzania informacji na rzecz przedsiębiorców, w tym z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.5.
Podmiot świadczący usługi finansowe zapewnia ich realizację przez:1)
osoby zarządzające funduszem, które posiadają:a)
wykształcenie wyższe w dziedzinie finansów, prawa, bankowości lub organizacji i zarządzania albo ukończyły studia podyplomowe lub szkolenia w tej dziedzinie i posiadają wykształcenie wyższe orazb)
co najmniej dwuletnie doświadczenie zawodowe w pracy w funduszu pożyczkowym lub poręczeniowym bądź w instytucji finansowej w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych, na stanowisku co najmniej specjalisty lub równorzędnym;2)
osoby, które:a)
spełniają wymagania określone w pkt 1 lit. a albo posiadają wykształcenie co najmniej średnie ekonomiczne orazb)
posiadają co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zakresie analizy finansowej małych i średnich przedsiębiorców.§ 7.
Podmiot spełnia wymagania w zakresie systemu zapewnienia jakości usług, jeżeli posiada system zarządzania jakością, obejmujący usługi, których dotyczy rejestracja podmiotu w KSU, zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2001 oraz zawierający opisy postępowania dotyczące:1)
pierwszego kontaktu z podmiotem korzystającym z usług, w tym sposobu postępowania w przypadku braku możliwości zrealizowania usługi;2)
udostępniania informacji o innych ośrodkach;3)
przechowywania danych o podmiotach korzystających z usług oraz o zrealizowanych usługach, w sposób zapewniający poufność informacji, w szczególności ochronę danych osobowych;4)
współpracy pomiędzy ośrodkami w zakresie:a)
koordynacji sporządzania i aktualizowania strategii rozwoju,b)
aktywnego uczestnictwa w działaniach podejmowanych przez KSU bądź na rzecz KSU,c)
tworzenia i realizacji wspólnej strategii promocyjnej KSU,d)
kierowania podmiotów korzystających z usług do innych ośrodków;5)
prowadzenia sprawozdawczości na potrzeby Agencji.§ 8.
Podmiot może być zarejestrowany w KSU, jeżeli w wykonywanej działalności przestrzega zasad etyki zawodowej, a w szczególności:1)
prowadzi działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;2)
przestrzega zasad wolnej i uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wszystkich uczestników obrotu gospodarczego;3)
zapewnia poprawność i jasność sformułowań w zawieranych umowach;4)
świadczy usługi z należytą starannością, a w razie braku niezbędnej wiedzy lub doświadczenia kieruje podmiot zamierzający korzystać z jego usług do innego ośrodka, posiadającego taką wiedzę i doświadczenie;5)
zapewnia poufność informacji uzyskanych w związku ze świadczeniem usług;6)
zachowuje szczególną ostrożność w formułowaniu zarzutów wobec innych podmiotów, w tym ośrodków;7)
dąży do polubownego załatwiania sporów;8)
zapewnia realizację usług wyłącznie przez wykwalifikowany personel i dąży do stałego podwyższania jego kwalifikacji.
Tryb weryfikacji wymagań wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację i zarejestrowanych w KSU
Tryb weryfikacji wymagań wobec podmiotów ubiegających się o rejestrację i zarejestrowanych w KSU
§ 9.
1.
Wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w KSU bezpośrednio w Agencji lub za potwierdzeniem odbioru przesyłką poleconą bądź kurierską. Wniosek zawiera wskazanie jednego lub więcej rodzajów usług określonych w § 3.2.
Wnioskodawca dołącza do wniosku:1)
oryginał albo kopię, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, statutu, umowy lub innego dokumentu określającego cele i przedmiot działalności wnioskodawcy;2)
oryginał albo kopię, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, odpisu z właściwego rejestru wystawionego nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku - jeżeli odrębne przepisy wymagają do prowadzenia określonej działalności wpisu do takiego rejestru;3)
oświadczenie wnioskodawcy o nieposiadaniu zaległości z tytułu należności publicznoprawnych;4)
oświadczenie wnioskodawcy o tym, że nie pozostaje pod zarządem komisarycznym oraz nie znajduje się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego ani postępowania naprawczego;5)
kopię, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, bilansu oraz rachunku zysków i strat za poprzedni rok obrotowy;6)
wykaz osób, które będą świadczyć poszczególne rodzaje usług, wraz z zakresem wykonywanych przez nie czynności oraz ich życiorysami, potwierdzającymi spełnianie wymagań określonych w § 6;7)
kopię certyfikatu systemu zarządzania jakością, o którym mowa w § 7, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, a w przypadku nieposiadania certyfikatu - oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu takiego systemu.§ 10.
1.
Agencja rozpatruje wniosek w terminie 90 dni od dnia jego złożenia.2.
W razie stwierdzenia uchybień formalnych we wniosku Agencja zwraca się do wnioskodawcy o ich usunięcie w terminie 7 dni. W tym przypadku termin określony w ust. 1 biegnie od dnia złożenia przez wnioskodawcę poprawionego wniosku.3.
Wnioski poprawne formalnie Agencja ocenia pod względem spełniania wymagań. Ocenę tę przeprowadza się odrębnie dla każdego rodzaju usług objętego wnioskiem.4.
W celu potwierdzenia prawdziwości informacji zawartych we wniosku Agencja może:1)
dokonać sprawdzenia stanu faktycznego u wnioskodawcy, powiadamiając go o jego terminie co najmniej z siedmiodniowym wyprzedzeniem;2)
zwrócić się do wnioskodawcy o przedstawienie, w terminie nie krótszym niż 14 dni, dodatkowych dokumentów lub informacji; w tym przypadku bieg terminu określonego w ust. 1 ulega zawieszeniu do dnia przedstawienia przez wnioskodawcę tych dokumentów lub informacji.5.
Jeżeli wnioskodawca nie podda się sprawdzeniu stanu faktycznego, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jego wniosek nie podlega dalszej ocenie.6.
Agencja, w ciągu 21 dni od upływu terminu określonego w ust. 1, pisemnie informuje wnioskodawcę o wyniku oceny wniosku. Jeżeli wynik oceny dotyczącej danego rodzaju usług był negatywny, Agencja wskazuje przyczyny takiego wyniku.7.
Wnioskodawca, którego wniosek w zakresie danego rodzaju usług został oceniony negatywnie, może w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji określonej w ust. 6 wystąpić do Agencji o ponowne rozpatrzenie wniosku. Wystąpienie o ponowne rozpatrzenie wniosku powinno zawierać uzasadnienie.8.
Agencja ponownie rozpatruje wniosek w terminie 30 dni od dnia złożenia przez wnioskodawcę wystąpienia, o którym mowa w ust. 7.§ 11.
1.
Wnioskodawca, którego wniosek został pozytywnie oceniony w zakresie danego rodzaju usług, jest poddawany audytowi w celu potwierdzenia spełniania wymagań, w terminie 10 miesięcy od złożenia przez niego wniosku.2.
Jeżeli wnioskodawca posiada certyfikat potwierdzający zgodność systemu zapewnienia jakości usług zgodnie z normą określoną w § 7, audyt może nie obejmować następujących udokumentowanych procedur wymaganych tą normą:1)
nadzoru nad dokumentami;2)
nadzoru nad zapisami;3)
odpowiedzialności i wymagań dotyczących planowania i przeprowadzania audytów wewnętrznych;4)
nadzoru nad wyrobem niezgodnym;5)
działań korygujących;6)
działań zapobiegawczych.3.
Audyt jest przeprowadzany przez wykonawcę wybranego przez Agencję w trybie przetargu nieograniczonego.4.
W razie negatywnego wyniku audytu wnioskodawca może, w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania tego wyniku, poddać się powtórnemu audytowi, przeprowadzanemu na jego koszt przez wykonawcę określonego w ust. 3.§ 12.
Agencja:1)
rejestruje w KSU podmiot, który uzyskał pozytywny wynik audytu określonego w § 11;2)
wydaje ośrodkowi pisemne potwierdzenie rejestracji w KSU.§ 13.
1.
Agencja weryfikuje spełnianie wymagań przez ośrodki poprzez:1)
analizę sprawozdań oraz oświadczeń zawierających informacje o spełnianiu wymagań określonych w rozdziale 2, przedkładanych przez ośrodki corocznie, w terminie do dnia 31 stycznia, z wyłączeniem informacji, o których mowa w § 5, przedkładanych Agencji do dnia 31 marca;2)
sprawdzanie stanu faktycznego w ośrodku zgodnie § 10 ust. 4 pkt 1;3)
audyty przeprowadzane przynajmniej raz na 3 lata, do których stosuje się przepisy § 11 ust. 2-4.2.
Ośrodek zgłasza Agencji każdą zmianę dotyczącą danych zawartych we wniosku, w terminie 14 dni od daty powstania zmiany.3.
W razie powzięcia wiadomości, że ośrodek przestał spełniać którekolwiek z wymagań, Agencja wszczyna postępowanie wyjaśniające.4.
Agencja przedstawia ośrodkowi na piśmie zastrzeżenia stanowiące przyczynę wszczęcia postępowania wyjaśniającego.5.
Ośrodek ustosunkowuje się do zastrzeżeń przedstawionych przez Agencję w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.6.
W trakcie postępowania wyjaśniającego Agencja może zwrócić się do ośrodka o złożenie dodatkowych dokumentów i wyjaśnień dotyczących przedstawionych zastrzeżeń, określając termin ich złożenia, nie krótszy niż 14 dni.7.
W wyniku postępowania wyjaśniającego Agencja może:1)
zwrócić się do ośrodka o usunięcie stwierdzonych uchybień, określając sposób udokumentowania i termin ich usunięcia, nie krótszy niż 14 dni, lub2)
wykreślić ośrodek z KSU, w szczególności w przypadku, gdy ośrodek:a)
nie ustosunkował się, w terminie określonym w ust. 5, do zastrzeżeń przedstawionych przez Agencję lubb)
nie złożył w określonym terminie dokumentów lub wyjaśnień, o których mowa w ust. 6, lubc)
nie udokumentował w określonym terminie usunięcia uchybień, o których mowa w pkt 1, lubd)
odmówił poddania się sprawdzeniu stanu faktycznego w terminie określonym przez Agencję.
Standardy świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane w KSU
Standardy świadczenia usług przez podmioty zarejestrowane w KSU
§ 14.
1.
Ośrodek świadcząc usługi KSU:1)
przestrzega wymagań określonych w normie, o której mowa w § 7;2)
poprzedza realizację usługi wstępną analizą potrzeb, wymagań i oczekiwań usługobiorcy oraz oceną możliwości realizacji usługi;3)
w przypadku braku możliwości samodzielnego wykonania usługi informuje usługobiorcę o możliwości jej wykonania przez inne ośrodki oraz, za zgodą usługobiorcy, pośredniczy w nawiązaniu kontaktu między usługobiorcą a innym ośrodkiem;4)
wycenia wartość usługi według jednoznacznych zasad, znanych potencjalnemu usługobiorcy;5)
dokumentuje realizację usługi;6)
zapewnia wewnętrzny nadzór nad realizacją usługi;7)
realizuje usługę w oparciu o pisemną umowę z usługobiorcą, określającą w szczególności:a)
zakres i sposób realizacji usługi,b)
zasady wprowadzania zmian w zakresie i sposobie realizacji usługi,c)
sposób przekazywania usługobiorcy wyników realizacji usługi,d)
wynagrodzenie za usługę oraz warunki płatności, o ile usługa jest odpłatna,e)
termin wykonania usługi;8)
przechowuje dokumenty związane z realizowanymi usługami i zawartymi umowami, a także informacje o usługobiorcach skierowanych do innych ośrodków przez okres 5 lat od daty odpowiednio: realizacji usługi, zawarcia umowy lub skierowania usługobiorcy do innego ośrodka;9)
informuje usługobiorcę o zakresie rejestracji ośrodka w KSU oraz o zasadach funkcjonowania KSU.2.
Umowa, o której mowa w ust. 1 pkt 7, nie jest wymagana w przypadku usługi informacyjnej.§ 15.
1.
Ośrodek realizuje usługę doradczą o charakterze ogólnym w oparciu o zakres zadań, zawierający szczegółowe informacje na temat: prac, które zostaną zrealizowane, sposobu i terminu ich realizacji, kwalifikacji osób realizujących, formy przygotowania raportu oraz wyceny usługi.2.
Zakres zadań, o którym mowa w ust. 1, określony jest w umowie z usługobiorcą.§ 16.
1.
Przed przystąpieniem do realizacji usługi doradczej o charakterze proinnowacyjnym ośrodek dokonuje oceny potencjału i potrzeb technologicznych usługobiorcy oraz możliwości i potrzeb w zakresie rozwoju wytwarzanych przez usługobiorcę produktu lub usługi, zwanej dalej "audytem technologicznym".2.
Na podstawie wyników audytu technologicznego ośrodek opracowuje we współpracy z usługobiorcą formularz jego potrzeb technologicznych i wprowadza go do bazy danych, prowadzonej przez Agencję, udostępnianej przez Internet wszystkim ośrodkom realizującym usługi doradcze o charakterze proinnowacyjnym.3.
Formularz, o którym mowa w ust. 2, nie zawiera danych pozwalających na identyfikację usługobiorcy.4.
W terminie 5 dni roboczych od dnia wprowadzenia formularza do bazy danych, ośrodki, o których mowa w ust. 2, informują ośrodek o zainteresowaniu bądź braku zainteresowania realizacją usługi.5.
Ośrodek udostępnia usługobiorcy pełną listę ośrodków zainteresowanych realizacją usługi i udziela mu pomocy w wyborze ośrodka wykonującego usługę oraz ustala z nim zakres swojego uczestnictwa w realizacji usługi.6.
Ośrodek realizuje usługę doradczą o charakterze proinnowacyjnym z zastosowaniem przepisów § 15.§ 17.
1.
Ośrodek świadczy usługę szkoleniową jako:1)
szkolenie otwarte, w którym uczestnictwo jest ogólnie dostępne, lub2)
szkolenie zamknięte, organizowane na indywidualne zamówienie usługobiorcy.2.
W przypadku szkoleń otwartych ośrodek podaje do wiadomości publicznej informację o organizowanym szkoleniu, zawierającą co najmniej:1)
temat, cel i program szkolenia;2)
termin i miejsce szkolenia;3)
cenę za szkolenie, o ile szkolenie jest odpłatne, oraz sposoby płatności;4)
grupę docelową, do której szkolenie jest adresowane;5)
nazwę i adres ośrodka.3.
W przypadku szkoleń zamkniętych ośrodek przedstawia usługobiorcy pisemną ofertę realizacji usługi, zawierającą co najmniej:1)
program szkolenia;2)
cenę za szkolenie, o ile szkolenie jest odpłatne;3)
informację o wykładowcach, w szczególności potwierdzającą ich kwalifikacje do realizacji szkolenia.4.
Liczebność grupy szkoleniowej nie może przekroczyć 30 osób. Nie dotyczy to szkoleń organizowanych w formie seminariów i konferencji.5.
Ośrodek wystawia uczestnikom szkoleń zaświadczenia o udziale w szkoleniu, określające co najmniej: temat, termin i miejsce szkolenia, jego zakres oraz pełną nazwę ośrodka.6.
Po zrealizowaniu usługi szkoleniowej ośrodek sporządza pisemną analizę zawartych w ankietach opinii uczestników szkolenia.§ 18.
1.
Przed przystąpieniem do realizacji usługi informacyjnej ośrodek ustala z usługobiorcą jej zakres i sposób realizacji.2.
Ośrodek realizuje usługę informacyjną, z wykorzystaniem:1)
bazy danych, prowadzonej przez Agencję i udostępnianej ośrodkom przez Internet, oraz2)
innych dostępnych źródeł informacji.3.
Ośrodek, realizując usługę informacyjną, weryfikuje aktualność danych pozyskanych ze źródeł, z których korzysta.4.
Ośrodek informuje usługobiorcę o kompletności i wiarygodności przedstawianych informacji.§ 19.
1.
Ośrodek świadczy usługę finansową, o której mowa w § 3 pkt 4 lit. a, na podstawie, ustanowionego przez organ zarządzający ośrodka, regulaminu udzielania poręczeń, który określa w szczególności:1)
kryteria kwalifikacji przedsiębiorców oraz osób podejmujących działalność gospodarczą jako potencjalnych usługobiorców funduszu poręczeniowego;2)
zakres przedmiotowy wykorzystania poręczonego kredytu lub pożyczki;3)
maksymalną wartość poręczenia wyrażoną w kwocie pieniężnej;4)
maksymalne zaangażowanie funduszu w poręczenia udzielane jednemu podmiotowi i podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nieprzekraczające 5 % kapitału funduszu poręczeniowego;5)
maksymalny okres spłaty poręczanego kredytu bądź pożyczki;6)
maksymalną wartość poręczenia w stosunku do wartości kapitału kredytu lub pożyczki, nieprzekraczającą 80 %, przy czym w przypadku, gdy kredyt lub pożyczka są objęte wieloma poręczeniami, wskaźnik ten dotyczy łącznej wartości wszystkich poręczeń;7)
rodzaje akceptowanych zabezpieczeń w związku z udzielanymi poręczeniami, z uwzględnieniem ust. 5 i 6;8)
zasady odpłatności za udzielone poręczenie, o ile takie opłaty są wymagane;9)
sposób składania i termin rozpatrywania wniosku o poręczenie;10)
sposób podejmowania decyzji o udzieleniu poręczenia;11)
obowiązki sprawozdawcze podmiotu korzystającego z poręczenia i zasady monitorowania udzielonego poręczenia;12)
formularz wniosku o poręczenie oraz wzory umów poręczenia, ustalone w uzgodnieniu ze współpracującymi instytucjami kredytującymi.2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest na każde życzenie usługobiorcy.3.
Ośrodek udziela pomocy w prawidłowym sporządzeniu wniosku o poręczenie. Pomoc ta nie może być świadczona przez osoby oceniające wnioski o poręczenie.4.
Ośrodek ocenia wiarygodność usługobiorcy niezależnie od wyników oceny przeprowadzonej przez instytucję kredytującą.5.
Poręczenie zabezpiecza się wekslem in blanco wraz z deklaracją wekslową.6.
Ośrodek może uzależnić udzielenie poręczenia od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia.§ 20.
1.
Ośrodek świadczy usługę finansową, o której mowa w § 3 pkt 4 lit. b, na podstawie, ustanowionego przez organ zarządzający ośrodka, regulaminu udzielania pożyczek, który określa w szczególności:1)
kryteria kwalifikacji przedsiębiorców oraz osób podejmujących działalność gospodarczą jako potencjalnych usługobiorców funduszu pożyczkowego;2)
zakres przedmiotowy wykorzystania środków pożyczki, który nie może obejmować zakupów konsumpcyjnych;3)
minimalną wielkość wkładu własnego podmiotu wnioskującego o pożyczkę;4)
maksymalną wartość pożyczki wyrażoną w kwocie pieniężnej;5)
maksymalną wartość zaangażowania kapitału funduszu w pożyczki udzielone jednemu pożyczkobiorcy i podmiotom powiązanym w rozumieniu ustawy o rachunkowości, nieprzekraczającą 10 % kapitału funduszu pożyczkowego;6)
wysokość oprocentowania i maksymalny okres spłaty pożyczki;7)
okres karencji w spłacie kapitału lub odsetek;8)
rodzaje akceptowanych zabezpieczeń pożyczki, z uwzględnieniem ust. 4 i 5;9)
zasady odpłatności za udzielone pożyczki, o ile takie opłaty są wymagane;10)
sposób składania i termin rozpatrywania wniosku o udzielenie pożyczki;11)
sposób wypłaty pożyczki;12)
obowiązki sprawozdawcze pożyczkobiorcy i zasady monitorowania udzielonej pożyczki;13)
sposób podejmowania decyzji o udzieleniu pożyczki;14)
formularz wniosku o pożyczkę oraz wzory umów o jej udzieleniu.2.
Regulamin, o którym mowa w ust. 1, udostępniany jest na każde życzenie usługobiorcy.3.
Ośrodek udziela pomocy w prawidłowym sporządzeniu wniosku o pożyczkę. Pomoc ta nie może być świadczona przez osoby oceniające wnioski o pożyczkę.4.
Spłatę pożyczki zabezpiecza się wekslem in blanco wraz z deklaracją wekslową, a w przypadku pożyczki przekraczającej 60.000 zł także dodatkowym zabezpieczeniem.5.
Ośrodek może uzależnić udzielenie pożyczki nieprzekraczającej 60.000 zł od ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia spłaty.
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
§ 21.
1.
Do dnia 30 czerwca 2006 r. Agencja może zarejestrować w KSU podmioty, w stosunku do których spełnianie wymagań nie zostało potwierdzone audytem, o którym mowa w § 11, o ile złożą wnioski w ciągu dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.2.
Agencja wykreśla z rejestru KSU podmioty, które do dnia 30 czerwca 2006 r. nie uzyskają pozytywnego wyniku audytu, o którym mowa w § 11.3.
Wnioskodawcy, składający wnioski w ciągu jednego miesiąca od dnia wejścia w życie rozporządzenia, mogą nie dołączać do wniosków dokumentów, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 1 i 2, o ile Agencja jest w posiadaniu tych dokumentów.§ 22.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1 Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 216, poz. 1824 oraz z 2004 r. Nr 145, poz. 1537 i Nr 281, poz. 2785.
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 66.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »