Rozdział 3 - Poczta. - Konwencja o wolności tranzytu kolejowego z Rumunji do Rumunji przez terytorjum polskie i czeskosłowackie na odcinkach kolejowych pomiędzy stacjami Grigore Ghica Voda-Śniatyn-Załucze-Woronienka-Jasina i Valea Visaului. Praga.1929.11.09.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1931.100.766

Akt utracił moc
Wersja od: 19 listopada 1931 r.

ROZDZIAŁ  III.

Poczta.

1.
Polska i Czechosłowacja przyznaje Rumunji prawo przewozu przesyłek pocztowych wszelkiego rodzaju w wagonach rumuńskich (pocztowych, bagażowych lub innych wagonach kolejowych) na linjach wymienionych w art. 1 (patrz protokół końcowy do art. 15 i 21) bez kosztów tranzytowych, przewidzianych w Światowej Konwencji Pocztowej i w specjalnych umowach pocztowych.
2.
Zarząd poczty rumuńskiej będzie miał prawo dołączania do każdego pociągu w tranzycie specjalnym własnego wagonu pocztowego, obsługiwanego przez funkcjonarjuszów rumuńskich. W tym wypadku Zarząd pocztowy polski będzie miał prawo korzystać na obszarze polskim z wagonów pocztowych rumuńskich celem przewozu własnych przesyłek pocztowych (patrz także art. 20).
3.
Przewóz wagonów pocztowych rumuńskich W pociągu tranzytu specjalnego będzie się odbywał po poprzedniem porozumieniu się Zarządów kolejowych i pocztowych umawiających się Stron, które to Zarządy porozumieją się równocześnie co do zakresu wspólnego korzystania z tych wagonów. Zarząd poczty rumuńskiej zwracać będzie Zarządowi poczty polskiej i Zarządowi kolei czeskosłowackich koszty przewozu, wagonów pocztowych rumuńskich oraz wagonów bagażowych bądź innych wagonów kolejowych. Przy obliczaniu tych kosztów uwzględniony będzie także przewóz personelu pocztowego rumuńskiego.
1.
Każdy wagon pocztowy, obsługiwany przez funkcjonarjuszów pocztowych rumuńskich, będzie mógł być konwojowany na terytorjum polskiem przez funkcjonariusza pocztowego polskiego, którego zadaniem będzie reprezentowanie personelu pocztowego rumuńskiego wobec urzędów i władz polskich oraz pośredniczenie w wymianie poczty między personelem rumuńskim a urzędami pocztowemi polskimi. Funkcjonarjusz konwojujący będzie mógł pozatem pełnić własną służbę pocztową. Jednakże nie ma on prawa mieszać się do wewnętrznych spraw służby rumuńskiej.
2.
Funkcjonarjusz poczty polskiej, pełniący służbę w wagonie pocztowym rumuńskim, będzie wsiadał i wysiadał na stacjach umówionych. Przy wsiadaniu do wagonu będzie on obowiązany okazać funkcjonariuszom rumuńskim zaświadczenie z pieczęcią swojego urzędu, zredagowane w języku polskim i w rumuńskim. Gdyby nie był w mundurze, obowiązany będzie nosić oznakę, wskazującą, że jest funkcjonariuszem pocztowym (przepaskę lub czapkę służbową).
1.
Pocztowe organa kontrolne rumuńskie będą mogły korzystać z wagonów pocztowych, przejeżdżających przez terytorjum tranzytowe w celu wykonywania kontroli nad pocztową służbą rumuńską. Kontrolerzy wspomniani powinni posiadać urzędową legitymację, uprawniającą ich do wykonywania rzeczonej kontroli.
2.
Pocztowe organa kontrolne polskie będą mogły przejeżdżać pod temi samemi warunkami w tranzycie przez terytorjum polskie w wagonach pocztowych rumuńskich w celu kontrolowania funkcjonarjuszów pocztowych polskich.
1.
Skrzynki do listów w wagonach pocztowych rumuńskich powinny być na terytorjum polskiem i czeskosłowackiem w stanie zamkniętym.
2.
Funkcjonarjusze pocztowi rumuńscy nie mają prawa na terytorjum tranzytowem wchodzić w styczność z publicznością i nie wolno im jest bez ważnych powodów służbowych opuszczać wagonu jak również przyjmować lub wydawać jakichkolwiek przedmiotów podczas pobytu na terytorjum tranzytowem.
3.
Funkcjonariusze rumuńscy będą mogli przewozić przedmioty i artykuły żywności, niezbędne wyłącznie dla ich osobistego użytku podczas przejazdu przez terytorjum tranzytowe.

Obsługa pocztowa rumuńska, pełniąca służbę w wagonie pocztowym, powinna posiadać zaświadczenie swego urzędu, zredagowane w języku rumuńskim, polskim i czeskosłowackim, podające również ilość funkcjonarjuszów uprawnionych do pełnienia służby w tranzycie specjalnym.

Zarządy kolei polskich i czeskosłowackich będą obowiązane przewozić zgodnie z własnemi ogólnemi przepisami kolejowemi zamknięte wagony kolejowe z przesyłkami pocztowemi otrzymane od Zarządu kolejowego rumuńskiego i zaplombowane przez urzędy pocztowe i celne rumuńskie (patrz także protokół końcowy).

1.
W wagonach pocztowych rumuńskich, przejeżdżających przez terytorja tranzytowe, będą przewożone wszelkiego rodzaju przesyłki pocztowe:
a)
pochodzące z Rumunji i przeznaczone dla Rumunji,
b)
pochodzące z Rumunji i przeznaczone dla zagranicy,
c)
pochodzące z zagranicy i przeznaczone dla Rumunji.
2.
Przewóz w tranzycie specjalnym przesyłek pocztowych wszelkiego rodzaju, pochodzących z zagranicy i przeznaczonych dla zagranicy będzie dopuszczony na podstawie poprzedniego układu pomiędzy Zarządami pocztowemi polskim, rumuńskim i czeskosłowackim (patrz także protokół końcowy do art. 15 i 21).

Jeżeli w pociągu tranzytu specjalnego niema pocztowego wagonu rumuńskiego, ani funkcjonarjusza poczty rumuńskiej, przewóz worków z listami może się odbywać za pośrednictwem funkcjonarjuszów kolejowych z zastrzeżeniami, wymienionemi w art. 24.

1.
Za konwojowanie wagonów pocztowych rumuńskich spełniane przez personel polski, powinien Zarząd pocztowy rumuński płacić Zarządowi pocztowemu polskiemu należności obliczone według kosztów Zarządu polskiego.
2.
Należności za konwojowanie poczty będą wyrównywane w walucie polskiej kwartalnie na podstawie rachunków, przedstawionych Zarządowi pocztowemu rumuńskiemu przez Zarząd pocztowy polski. Wypłata należności powinna nastąpić w ciągu miesiąca po doręczeniu rachunku. W razie zwłoki w zapłacie będą doliczane odsetki w wysokości 7% od sta rocznie. Interesowane zarządy mogą zmienić powyższe postanowienie za wspólną zgodą.
3.
W razie konieczności zaopiekowania się pocztą rumuńską przez personel polski lub czeskosłowacki Zarząd poczty rumuńskiej obowiązany będzie ponadto pokryć koszty, poniesione przez Zarząd pocztowy polski lub czeskosłowacki.
1.
Odpowiedzialność za przesyłki pocztowe, przewożone w wagonach rumuńskich konwojowanych przez funkcjonarjuszów pocztowych rumuńskich ponosi Zarząd poczty rumuńskiej z wyjątkiem wypadków, kiedy winę przypisać można Zarządowi kolejowemu polskiemu lub czeskosłowackiemu. W tym ostatnim razie Zarząd kolejowy polski lub czeskosłowacki ponosić będzie odpowiedzialność wobec Zarządu kolejowego rumuńskiego za wagony pocztowe taką samą, jak za wagony kolejowe, zaś za przesyłki pocztowe taką samą, jaką Zarząd Pocztowy rumuński ponosi wobec nadawców tych przesyłek.
2.
Zarządy kolei polskich i czeskosłowackich nie będą obowiązane do wypłaty odszkodowania w razie zagubienia lub naruszenia worków z listami, przewożonych za pośrednictwem funkcjonarjuszów kolejowych polskich lub czeskosłowackich.
3.
W razie przeładunku przesyłek pocztowych na terytorjum polskiem lub czeskosłowackiem odpowiedzialność za przesyłki pocztowe rumuńskie przejdzie na ten Zarząd kolejowy lub pocztowy polski, rumuński lub czeskosłowacki, który je przejmie pod swój nadzór.
4.
Niekonwojowanym wagonom kolejowym, zawierającym przesyłki pocztowe, będą dodane wykazy zawartości wagonów, sporządzone przez Zarząd poczty rumuńskiej.