Rozdział 2 - Koleje - Czechosłowacja-Polska. Konwencja o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez Głuchołazy. Warszawa.1948.11.12.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1950.15.134

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 lipca 1949 r.

Rozdział II

Koleje

1.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy odbywać się będzie przy pomocy lokomotyw (parowych, elektrycznych, motorowych itp,) i obsługi kolei czechosłowackich.
2.
Uprzywilejowane pociągi nie zatrzymują się na obszarze polskim z wyjątkiem wypadków, przewidzianych niniejszą Konwencją, oraz gdy względy natury technicznej lub celnej będą wymagały zatrzymania.
3.
Uprzywilejowane pociągi towarowe będą mogły być wyzyskane do przewozu przesyłek całowagonowych między Polską a Czechosłowacją tylko na podstawie porozumienia interesowanych zarządów kolejowych.

Koleje polskie są obowiązane utrzymywać linię kolejową, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego, w stanie normalnej konserwacji.

1.
Rozkłady jazdy pociągów na linii tranzytowej będą ustalane przez zarządy kolejowe Umawiających się Stron we wzajemnym porozumieniu.
2.
Jeżeli zajdzie potrzeba uruchomienia pociągu uprzywilejowanego nie przewidzianego w rozkładzie jazdy, zarządy kolejowe obu Umawiających się Stron porozumieją się w każdym poszczególnym przypadku co do sposobu przeprowadzenia go.

Do uprzywilejowanych pociągów mogą być włączone też wagony sypialne i restaruracyjne.

1.
Tabor uprzywilejowanych pociągów powinien być w stanie zdatnym do użytku. Odpowiedzialność za stan techniczny taboru ponosi zarząd kolei czechosłowackich.
2.
Uprzywilejowane pociągi nie podlegają ani przyjęciu ani zdaniu przez koleje polskie.
3.
Zarządy kolejowe obu Umawiających się Stron ustalą sposób postępowania i pomocy na wypadek, gdyby tabor pociągów uprzywilejowanych okazał się niezdatny do ruchu na linii tranzytowej.

Zarząd kolejowy czechosłowacki udzieli zarządowi kolei polskich na żądanie niezbędnej pomocy w razie wypadku, przerwy ruchu, uszkodzenia taboru itp. na linii tranzytowej ze zwrotem kosztów własnych.

1.
Za szkody wyrządzone osobom trzecim ruchem pociągów uprzywilejowanych odpowiada zarząd czechosłowackich kolei.
2.
Z wyjątkiem odpowiedzialności za szkody z umowy o przewóz odpowiedzialność za szkody i wypadki, wywołane ruchem pociągów uprzywilejowanych, regulują polskie ustawy i rozporządzenia. Odpowiedzialność za szkody, wynikłe wskutek zabicia (śmierci) lub zranienia podróżnych, przewożonych pociągami uprzywilejowanymi, regulują czechosłowackie ustawy i rozporządzenia.
3.
W stosunku między zarządami kolei żelaznych obu Umawiających się stron odpowiedzialność ustala się, jak następuje:
a)
za szkody i wypadki spowodowane zostały z winy pracowników, odpowiada ten zarząd, do którego należą ci pracownicy. Jeśli szkoda lub wypadek powstał z winy pracowników obu zarządów albo jeśli nie można stwierdzić, którzy pracownicy spowodowali szkodę, obydwa zarządy ponoszą odpowiedzialność w równych częściach;
b)
za szkody i wypadki, powstałe wskutek złego stanu budowli i urządzeń przenaczonych do ruchu tranzytowego, tudzież wskutek złego stanu taboru kolejowego, odpowiada ten zarząd, do którego należy utrzymywanie urządzeń lub taboru;
c)
każdy zarząd ma prawo do regresu do drugiego zarządu, jeśli został zobowiązany prawomocnym orzeczeniem sądowym do zwrócenia szkody, za które drugi zarząd odpowiada w całości lub części w myśl powyższych postanowień. Takie samo prawo regresu istnieje, gdy oba zarządy umówiły się, że jeden z nich ma załatwić roszczenie odszkodowawcze, chociaż drugi zarząd odpowiada za szkody w całości lub w części. Ugody, uznania lub wyroki zaoczne mają jednak w drodze regresu moc obowiązująca względem drugiego zarz1ądu tylko wówoczas, gdy on się na nie zgodził lub gdy na zapytanie zarządu regulującego roszczenie odszkodowawcze i pomimo upomnienia nie złożył oświadczenia w terminie odpowiednio oznaczonym.
4.
Dochodzenie w sprawie szkód i wypadków, wymienionych w powyższych postanowieniach, tudzież stwierdzenie ich przyczyny przeprowadzają wspólnie przedstawiciele zarządów kolejowych obu Umawiających się Stron.

Zarząd polskich kolei odda do rozporządzenia zarządu kolei czechosłowackich na jego żądanie i do jego wyłącznego użytku osobny bezpośredni przewód telefoniczny za zwrotem kosztów jego utrzymania. Telegramy i rozmowy telefoniczne służbowe będą wolne od wszelkich opłat.

1.
Podróżni, bagaż, przesyłki ekspresowe i towarowe będą odprawione bezpośrednio na podstawie przepisów przewozowych czechosłowackich lub międzynarodowych i taryf kolejowych, obowiązujących w danych komunikacjach.
2.
Opłaty taryfowe za przewozy w uprzywilejowanych pociągach przypadają w całości zarządowi kolei czechosłowackich.

Zarządy kolejowe obu Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu wynagrodzenie, jakie będzie się należało kolejom polskim od kolei czechosłowackich za korzystanie z polskiej linii kolejowej i z usług kolei polskich zwązanych z uprzywilejowanym ruchem tranzytowym.