Czechosłowacja-Polska. Konwencja o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez Głuchołazy. Warszawa.1948.11.12.
Dz.U.1950.15.134
Akt obowiązującyKONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez Głochołazy,
podpisana w Warszawie dnia 12 listopada 1948 r.
BOLESŁAW BIERUT
PREZYDENT RZECZYPOSLOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu dwunastym listopada tysiąc dziewięćset czterdziestego ósmego roku podpisana została w Warszawie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechoslowacji przez Gluchołazy o następującym brzmieniu dosłownym:
KONWENCJA
między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o uprzywilejowanym tranzycie kolejowym z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez Gluchołazy.
Prezydent Rzeczypospolitej i Prezydent Republiki Czechosłowackiej ożywieni pragnieniem uregulowania uprzywilejowanego ruchu tranzytowego kolejowego z Czechosłowacji do Czechosłowacji przez stację Głuchołazy, postanowili zawrzeć odpowiednią Konwencję i w tym celu mianowali pełnomocników, a mianowicie: (pominięto),
którzy po przedłożeniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, zgodzili się na następujące postanowienia:
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
Z zastrzeżeniem postanowień specjalnych niniejszej Konwencji nie będą brane pod uwagę w tranyzci ani przynależność państwowa podróżnych, ani pochodzenie bagażu, przesyłek ekspresowych i towarowych, poczty i taboru kolejowego, ani przynależność państwowa nadawcy jako też odbiorcy.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie na terytorium polskim prawom polskim, a w szczególności odnoszącym się do utrzymania porządku, bezpieczeństwa publicznego i przepisów sanitarnych.
Bagaż, przesyłki ekspresowe i towarowe oraz poczta i tabor kolejowy przewożone na podstawie przepisów niniejszej Konwencji nie mogą stanowić przedmiotu zajęcia sądowego lub administracyjnego, z wyjątkiem przypadków, przewidzianych w art. 5 ust. 1.
Koleje
Koleje
Koleje polskie są obowiązane utrzymywać linię kolejową, przeznaczoną do tranzytu uprzywilejowanego, w stanie normalnej konserwacji.
Zarząd kolejowy czechosłowacki udzieli zarządowi kolei polskich na żądanie niezbędnej pomocy w razie wypadku, przerwy ruchu, uszkodzenia taboru itp. na linii tranzytowej ze zwrotem kosztów własnych.
Zarząd polskich kolei odda do rozporządzenia zarządu kolei czechosłowackich na jego żądanie i do jego wyłącznego użytku osobny bezpośredni przewód telefoniczny za zwrotem kosztów jego utrzymania. Telegramy i rozmowy telefoniczne służbowe będą wolne od wszelkich opłat.
Zarządy kolejowe obu Umawiających się Stron ustalą we wzajemnym porozumieniu wynagrodzenie, jakie będzie się należało kolejom polskim od kolei czechosłowackich za korzystanie z polskiej linii kolejowej i z usług kolei polskich zwązanych z uprzywilejowanym ruchem tranzytowym.
Poczta
Poczta
Skrzynki do listów w czechosłowackich wagonach pocztowych powinny być na obszarze polskim zamknięte. Funkcjonariusze pocztowi czechosłowaccy nie mają prawa na terytorium polskim wchodzić w styczność z publicznością. Nie wolno im jest podczas pobytu na terytorium polskim opuszczać wagonów ani też przyjmować lub wydawać jakichkolwiek przedmiotów.
Postanowienia celne.
Postanowienia celne.
Uprzywilejowany ruch tranzytowy podlegać będzie polskim przepisom celnym, o ile niniejsza Konwencja nie stanowi inaczej.
Bagaż, przesyłki ekspresowe i towarowe, poczta oraz tabor kolejowy, przewożone w uprzywilejowanym ruchu tranzytowym, wolne są od wszelkich formalności celnych oraz wszelkich opłat celnych i innych.
Zakazy przywozu, przewozu i wywozu towarów, obowiązujące w Polsce, nie będą miały zastosowania do uprzywilejowanego ruchu tranzytowego, przewidzianego przez niniejszą Konwencję.
Jeżeli wskutek wypadku na terytorium polskim podróżni byliby zmuszeni pociąg opuścić, będą oni pozostawać pod nadzorem polskich organów Ochrony Pogranicza do chwili powrotu na terytorium czechosłowackie.
O wyłączeniu wagonów ze składu pociągów, o przeładowaniu ładunków, o zerwaniu zamknięcia celnego i nałożeniu nowego powinien być sporządzony protokół przez funkcjonariuszów czechosłowackich w porozumieniu z polskimi funkcjonariuszami celnymi. Kopię protokołu otrzymuje polski urząd celny.
Paszporty
Paszporty
Podróżni w pociągach uprzywilejowanych będą wolni od wszelkich formalności paszportowych i wizowych, jadnak muszą oni posiadać osobiste dowody.
Przepisy wykonawcze
Przepisy wykonawcze
Szczegóły potrzebne dla wykonania niniejszej Konwencji ustalą we wzajemnym porozumieniu zainteresowane władze obu Umawiających się Stron.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Wszelkie spory, jakie by wynikły z wykonania wszelkich postanowień umownych, zawartych w ramach niniejszej Konwencji, będą rozstrzygane w trybie przewidzianym w protokole o postępowaniu polubownym i arbitrażowym, stanowiącym załącznik do Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czechosłowacką o zapewnieniu współpracy gospodarczej podpisanej w Pradze dnia 4 lipca 1947 r.
Na dowód czego wymienienie pełnomocnicy obydwóch Umawiających się Stron podpisali niniejszą Konwencję i przyłożyli na niej swe pieczęcie.
PROTOKÓŁ PODPISANIA
Przy podpisywaniu niniejszej Konwencji obie Umawiające się Strony uzgodniły, co następuje:
1. Aby ruch tranzytowy pociągami uprzywilejowanymi mógł być jak najrychlej podjęty, Obie Umawiające się Strony uzgodniły, że postanowienia niniejszej Konwencji do czasu ratyfikacji będą mogły być prowizorycznie stosowane od dnia jej podpisania.
2. Celem umożliwienia przewozu osób i towarów z Głuchołaz przez Mikulovice do przędzalni w Podlesiu na polskim terytorium i z powrotem Strona czechosłowacka udzieli na żądanie Strony polskiej zgody na uprzywilejowaną kominikację tranzytową z Polski do Polski przez Czechosłowację na odcinku kolejowym od granicy Państwa pod Mikulovicami - Głuchołazami do granicy Państwa u końca bocznicy, która odgałęzia się w kilometrze 2,791 odcinka Mikulovice-Cukmantel i prowadzi w kierunku przędzalni w Podlesiu na polskim terytorium. W tej komunikacji tranzytowej będą obowiązywały analogicznie zasady ustalone w niniejszej Konwencji. Zarządy kolejowe obu Umawiających się Stron uzgodnią sposób prowadzenia tej komunikacji.
Strona czechosłowacka udzieli zgody na przedłużenie istniejącej bocznicy do najdogodniejszego punktu granicy Państwa przy przędzalni w Podlesiu i udzieli potrzebnej w tym celu pomocy. Również udzielona zostanie Stronie polskiej zgoda na wybudowanie w tym punkcie mostu przez potok graniczny dla połączenia z bocznicą po stronie polskiej.
Protokół niniejszy stanowi integralną część Konwencji.
Warszszawa, dnia 12 listopada 1948 r.
Po zaznajomieniu się z powyższą Konwencją uznaliśmy ją i uznajemy za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej zawartych; oświadczamy, że jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona, oraz przyrzekamy, że będziemy niezmiennie zachowywana.
Na dowód czego wydaliśmy akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej.
W Warszawie, dnia 5 marca 1949 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »