Bezpośrednia komunikacja towarowa pomiędzy stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nordbahnhof) a Rumunją przez Czechosłowację i Polskę.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.53.493

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lipca 1922 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 8 lipca 1922 r.
o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nord-bahnhof) a Rumunją przez Czechosłowacją i Polskę.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. Pr. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
Pomiędzy Rumunją a stacją Wiedeń Dworzec Północny (Nordbahnhof) będą dokonywane w myśl porozumienia pomiędzy interesowanemi zarządami kolejowemi od dnia 1 lipca 1922 r. bezpośrednie przewozy towarów na szlaku Breclava (Lundenburg) - Petrovice ve Slesku - Śniatyn Załucze - Grigore Ghica Voda.

Przewóz przesyłek odbywa się na zasadzie postanowień Konwencji Międzynarodowej o przewozie towarów kolejami żelaznemi (Konwencja Berneńska) z dnia 14 października 1890 r. wraz ze wszystkiemi dodatkami oraz wspólnemi postanowieniami do tej Konwencji, jednak z następującemi wyjątkami:

A. Do przewozu będą przyjmowane tylko przesyłki wagonowe; jako takie będą uważane wszelkie przesyłki, za które opłata przewozowa pobieraną jest conajmniej za 5.000 kg.

B. O ile stacja wysyłająca przyjęła przez pomyłkę list przewozowy bez przekładu, przewidzianego w art. 2 ustępu (3) postanowień wykonawczych do art. 6 Konwencji Międzynarodowej, to zdawcza stacja graniczna obowiązana jest dokonać tego tłumaczenia. W tym razie kolej poczytywaną będzie za mandatarjusza nadawcy, który ponosi odpowiedzialność za skutki niedokładnego lub mylnego tłumaczenia.

C. Nadawca winien wypisać w liście przewozowym wyżej podaną drogę przewozu. Listy przewozowe nie zawierające tej wzmianki mogą być nie przyjęte.

D. Przewóz konwojentów, z wyjątkiem osób towarzyszących przesyłkom zwierząt i taborowi, biegnącemu na własnych kołach, jest niedopuszczalny.

E. Z przewozu są wyłączone:

a) Złoto, srebro i platyna w sztabach, proszku i wyrobach, pieniądze i monety ze szlachetnych metali, papiery wartościowe, dokumenty, drogie kamienie, perły prawdziwe, cenne koronki, cenne hafty oraz wszelkie inne kosztowności, następnie dzieła sztuki, jako to: malowidła, obrazy, posągi i przedmioty z bronzu, antyki o wartości artystycznej, przyczem do "innych kosztowności" zalicza się te przedmioty, które według obowiązujących postanowień dla wewnętrznej komunikacji są uważane jako takie w Austrji lub Czechosłowacji, Polsce lub Rumunji.

(1) W Austrji: wyroby ze złota, srebra, platyny, drogie kamienie i prawdziwe perły, zegarki precyzyjne, tiule z czystego jedwabiu, aksamity z czystego jedwabiu farbowane, wytłaczane albo haftowane oraz wyroby z nich, aksamity i materje w desenie z czystego jedwabiu do pokrycia mebli, dywany jedwabne, szczególnie cenne futra jako to: bobry, lisy niebieskie chinchilla, gronostaje, kuny, łasice, wydry, karakuły, foki, wydry, morskie, lisy srebrne, skunksy i sobole oraz wyroby z nich, pióra strusie, rajery i marabuty tudzież wyroby z nich, olejek różany.

(2) W Rzeczypospolitej Czechosłowackiej: korale, wyroby ze złota, srebra i platyny, szczególnie cenne futra, filmy.

(3) W Polsce: tylko przedmioty wyszczególnione pod lit. a).

(4) W Rumunji: tylko przedmioty wyszczególnione pod lit. a).

F. Opłaty przewozowe, oraz inne należności obliczane będą według taryf wewnętrznych i istniejących ewentualnie taryf związkowych za wskazaną, drogę przewozu.

Dla obliczania przewoźnego przy przejściu przesyłki z jednej kolei na inną miarodajne są taryfy, obowiązujące w dniu przejścia przesyłki.

Przy przekartowaniu stosowane będą taryfy obowiązujące odnośną stację w dniu przekartowania.

G. Opłaty przewozowe i dodatkowe podlegają ofrankowaniu w obydwu kierunkach do granicy polsko-rumuńskiej; za dalszą zaś przestrzeń są przekazywane na odbiorcę.

Opłaty dodatkowe, koszta formalności celnych i wydatki w gotowiźnie, powstałe w drodze na stacjach austryjackich, czechosłowackich lub polskich, będą pobierane dodatkowo od nadawcy na stacji Wiedeń Dworzec północny.

Opłaty dodatkowe i innne należności, powstałe na stacjach rumuńskich, będą pobierane na rumuńskich stacjach nadawczych lub odbiorczych.

H. Jeżeli wskutek przerw w ruchu kolejowym lub nadzwyczajnych przeszkód komunikacyjnych koleje zmuszone będą przesyłać przesyłki drogą okólną to przewoźne oblicza się za drogę istotnie przebytą.

I. Do listu przewozowego oprócz dokumentów dotycząch wypełnienia przepisów celnych, podatkowych lub policyjnych, nadawca obowiązany jest przedstawić dokumenty, wydawane na prawo wwozu, przewozu tranzytem i wywozu przesyłki. Kolej nie ma obowiązku sprawdzania dokładności i zupełności tych dokumentów.

Jeżeli się okaże brak lub niedokładność należnych dokumentów, wówczas może nastąpić odmowa przyjęcia przesyłki do przewozu. Gdy brak taki lub niedokładność zostanie stwierdzoną dopiero w drodze, to dalszy przewóz może być wstrzymany, przesyłka zaś oddaną do rozporządzenia nadawcy.

J. Obciążanie przesyłek zaliczeniami i zaliczkami w gotowiźnie jest niedopuszczalne.

K. Dodatkowe zlecenia nadawcy w mysi art. 15 Konwencji Międzynarodowej są dopuszczalne wówczas tylko dopóki przesyłka nie przekroczyła granicy państwa.

Jeżeli przesyłka znajduje się już poza granicą państwa, gdzie była nadaną, to zlecenie dodatkowe może być uczynione przed wykupieniem listu przewozowego przez odbiorcę tylko co do zmiany osoby odbiorcy - o ile zlecenie dodatkowe nie jest uczynione według art. 18 lub 24 Konwencji Międzynarodowej.

L. Do sądowego lub pozasądowego zgłoszenia roszczeń do kolei z powodu zaginięcia przesyłki, braku wagi lub uszkodzenia oraz przekroczenia terminu dostawy uprawniony jest, dopóki listu przewozowego nie wykupiono, tylko nadawca i to tylko do kolei nadawczej, po wykupieniu zaś listu przewozowego tylko odbiorca i to tylko do kolei odbiorczej.

M. Roszczenia o zwrot nadpłat może wnosić tylko ten, kto nadwyżkę zapłacił i to tyko do kolei, która nadwyżkę pobrała.

N. Ubezpieczenie dostawy jest niedopuszczalne.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie dniem ogłoszenia.