Zmiany wprowadzone do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Monitor Polski

M.P.2009.70.899

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 listopada 2009 r.

KOMUNIKAT
MINISTRA ROZWOJU REGIONALNEGO1)
z dnia 6 października 2009 r.
o zmianach wprowadzonych do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) ogłasza się, co następuje:
1)
zmieniona treść Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko została zamieszczona na stronie internetowej administrowanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego www.pois.gov.pl w zakładce Dokumenty i wytyczne - Dokumenty programowe;
2)
zmienioną treść Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko stosuje się od dnia zatwierdzenia przez Ministra Rozwoju Regionalnego, tj. od dnia 3 września 2009 r.;
3)
zmiany wprowadzone do Szczegółowego opisu priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko są następujące:
a)
w opisie wszystkich działań, w związku ze zmianami organizacyjnymi w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, wprowadzono informację dotyczącą Departamentu Wsparcia Programów Infrastrukturalnych,
b)
działaniu 2.1 Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych wprowadzono nowy typ projektu dotyczący prac przygotowawczych dla projektów indywidualnych dotyczących termicznego unieszkodliwiania odpadów, umożliwiając finansowanie i refundację środków związanych z dokumentacją przed zakończeniem prac przygotowawczych dla danego projektu oraz finansowanie przygotowania inwestycji w tym zakresie z uwzględnieniem potrzeb kolejnej perspektywy finansowej,
c)
w działaniu 3.1 Retencjonowanie wody i zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego:
-
skorygowano postanowienia dotyczące poziomu dofinansowania projektów przeciwpowodziowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach zadań zleconych z zakresu administracji rządowej; zgodnie z regulacjami ustawowymi wkład własny dla takich projektów jest pokrywany ze środków budżetu państwa,
-
zaktualizowano postanowienia dotyczące linii demarkacyjnej, wprowadzając możliwość realizacji w ramach działania projektów o wartości mniejszej niż 40 mln zł powstałych po podziale projektu Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław,
d)
w działaniu 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom zaktualizowano postanowienia dotyczące linii demarkacyjnej, wprowadzając możliwość wsparcia Państwowej Straży Pożarnej w regionalnych programach operacyjnych,
e)
w działaniu 4.1 Wparcie systemów zarządzania środowiskowego zaktualizowano postanowienia dotyczące linii demarkacyjnej, wprowadzając możliwość wsparcia systemów zarządzania środowiskowego dla małych i średnich przedsiębiorstw w województwach, w których wsparcie to nie zostało przewidziane w ramach regionalnych programów operacyjnych,
f)
w działaniach:
-
4.2 Racjonalizacja gospodarki zasobami i odpadami w przedsiębiorstwach,
-
4.3 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie wdrażania najlepszych dostępnych technik (BAT),
-
4.4 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie gospodarki wodno-ściekowej,
-
4.5 Wsparcie dla przedsiębiorstw w zakresie ochrony powietrza,
-
4.6 Wsparcie dla przedsiębiorstw prowadzących działalność w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów innych niż komunalne

wprowadzono możliwość wypłaty zaliczek,

g)
w działaniu 6.3 Rozwój sieci lotniczej TEN-T:
-
obniżono poziom dofinansowania dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej ze 100 % na 85 %,
-
ograniczono katalog beneficjentów - wykreślono Urząd Lotnictwa Cywilnego,
h)
w działaniu 7.1 Rozwój transportu kolejowego ograniczono katalog beneficjentów - wykreślono Telekomunikację Kolejową Sp. z o.o.,
i)
w działaniu 8.3 Rozwój Inteligentnych Systemów Transportowych:
-
zrezygnowano z rozwiązania przewidującego możliwość wsparcia dla działań związanych z logistyką, odpowiednio dostosowując katalog beneficjentów oraz rezygnując z możliwości udzielania pomocy publicznej w ramach działania,
-
ograniczono katalog beneficjentów - wykreślono jednostki badawczo-rozwojowe,
j)
w działaniach:
-
9.2 Efektywna dystrybucja energii,
-
9.5 Wytwarzanie biopaliw ze źródeł odnawialnych,
-
9.6 Sieci ułatwiające odbiór energii ze źródeł odnawialnych,
-
10.3 Rozwój przemysłu dla OZE

zaktualizowano fragmenty dotyczące pomocy publicznej, w związku z decyzjami Komisji Europejskiej w odniesieniu do sektora energetyki,

k)
w priorytecie XI Kultura i dziedzictwo kulturowe przesunięto kwotę 23,6 mln euro z działania 11.2 Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury kultury o znaczeniu ponadregionalnym na działanie 11.3 Infrastruktura szkolnictwa artystycznego,
l)
w działaniu 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego wykluczono możliwość wsparcia dla planowanych zespołów ratownictwa medycznego, koncentrując wsparcie na zespołach istniejących,
m)
w załączniku nr 2 Organizacja systemu oceny i wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zmieniono postanowienia w zakresie procedury odwoławczej - uwzględniono możliwość odwoływania się beneficjentów, których projekty znajdują się na liście rezerwowej.
______

1) Zgodnie z art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego jest Instytucją Zarządzającą Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.

Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).