Zm.: zarządzenie w sprawie postępowania z zużytymi lub uszkodzonymi akumulatorami samochodowymi nie nadającymi się do dalszego używania i do naprawy.

Monitor Polski

M.P.1963.8.39

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 stycznia 1963 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 7 stycznia 1963 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie postępowania z zużytymi lub uszkodzonymi akumulatorami samochodowymi nie nadającymi się do dalszego używania i do naprawy.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244), § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209 i z 1961 r. Nr 80, poz. 334) i § 1 zarządzenia nr 187 Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 września 1961 r. w sprawie przekazania Ministrowi Handlu Wewnętrznego uprawnień do wydawania przepisów regulujących obrót rynkowy samochodami osobowymi i częściami zamiennymi oraz o gospodarowaniu ogumieniem (Monitor Polski Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:
W zarządzeniu Ministrów Komunikacji i Handlu Wewnętrznego z dnia 25 stycznia 1962 r. w sprawie postępowania z zużytymi lub uszkodzonymi akumulatorami samochodowymi nie nadającymi się do dalszego używania i do naprawy (Monitor Polski Nr 14, poz. 59) wprowadza się następujące zmiany:
1)
tytuł zarządzenia otrzymuje brzmienie: "w sprawie postępowania z zużytymi lub uszkodzonymi akumulatorami samochodowymi i motocyklowymi nie nadającymi się do dalszego używania",
2)
w § 1 po wyrazie "samochodowe" dodaje się wyrazy "i motocyklowe",
3)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. Jednostki gospodarki uspołecznionej, osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej i osoby fizyczne, zwane w dalszym ciągu "użytkownikami", posiadające zużyte lub uszkodzone akumulatory, obowiązane są, przed zakupieniem nowych akumulatorów, dostarczyć posiadane akumulatory razem ze szlamem ołowiu jednej z następujących jednostek, zwanych dalej "odbiorcami":

1) licencjonowanym stacjom obsługi akumulatorów (II klasy),

2) rejonowym zbiornicom złomu,

3) uprawnionym do skupu złomu składnicom spółdzielczym podległym Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" lub Centralnemu Związkowi Spółdzielczości Pracy.",

4)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. 1. Wykaz odbiorców wymienionych w § 2 pkt. 1, odpowiadających wymaganiom technicznym dla uruchomienia, konserwacji i naprawy akumulatorów, ustalać będzie Zarząd Przedsiębiorstwa Remontu i Dozoru Akumulatorów w Warszawie oraz podawać go do wiadomości jednostkom rozprowadzającym akumulatory nowe (§ 5 ust. 1) i Centrali Gospodarki Złomem.

2. Jednostki rozprowadzające akumulatory nowe obowiązane są informować użytkowników akumulatorów o adresach wymienionych w § 2 odbiorców akumulatorów zużytych lub uszkodzonych.

3. Centrala Techniczno-Handlowa "Motozbyt" obowiązana jest podawać do wiadomości odbiorcom wymienionym w § 2 wykaz cen detalicznych akumulatorów nowych z wyszczególnieniem typów, pojemności i ciężaru.",

5)
w § 4:
a)
w ust. 1 początkowe zdanie otrzymuje brzmienie:

"Licencjonowane stacje obsługi akumulatorów (§ 2 pkt. 1) nabywają zużyte lub uszkodzone akumulatory, przy czym:",

b)
w ust. 1 po pkt. 5 zamiast kropki stawia się przecinek i dodaje się pkt. 6 w brzmieniu:

"6) płacą użytkownikom należność w wysokości 10% obowiązującej ceny detalicznej akumulatora tego samego typu,",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pozostali odbiorcy, wymienieni w § 2 pkt. 2 i 3, obowiązani są przyjmować i rozliczać zużyte lub uszkodzono akumulatory według ciężaru zawartego w nich ołowiu oraz szlamu ołowiu (bez elektrolitu) na podstawie ciężaru lub ustalonych tabel zawartości złomu ołowiu bądź szacunkowej oceny ciężaru po obowiązujących cenach złomu.",

d)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Odbiorcy zużytych lub uszkodzonych akumulatorów obowiązani są wydawać użytkownikom pokwitowania (oryginał kwitów magazynowych według wzoru "magazyn przyjął"), w których stwierdzają typ i ciężar przyjętego akumulatora oraz zapłaconą należność.",

6)
w § 5:
a)
w ust. 1, 2 i 3 wyrazy "w § 4 ust. 2" zastępuje się wyrazami "w § 4 ust. 3",
b)
w ust. 4 po pkt. 5 zamiast kropki stawia się przecinek i dodaje się pkt. 6 w brzmieniu:

"6) zakładom podległym Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji, zakupującym akumulatory w ramach rezerw Ministerstwa Komunikacji,",

7)
w § 6 wyraz "Odbiorcy" zastępuje się wyrazami "Licencjonowane stacje obsługi akumulatorów (§ 2 pkt. 1)", a wyrazy "w § 4 ust. 2" – wyrazami "w § 4 ust. 3",
8)
w § 7 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Na podstawie pokwitowań rejonowej zbiornicy złomu lub uprawnionej do skupu złomu składnicy spółdzielczej stwierdzających przekazanie złomu i szlamu ołowiu (§ 4 ust. 3) licencjonowane stacje obsługi akumulatorów będą zaopatrywane na zlecenie Biura Sprzedaży Sprzętu i Porcelany Elektrotechnicznej "Elektrosprzęt" w Warszawie przez zakłady produkujące akumulatory w płyty akumulatorowe w ilości 80% ciężaru przekazanego złomu i szlamu.

2. W razie nie przedstawienia pokwitowań, o których mowa w ust. 1, licencjonowane stacje obsługi akumulatorów obowiązane są, niezależnie od uiszczenia ceny nabycia płyt akumulatorowych, złożyć kaucję w wysokości 50% wartości nabytych płyt, przy czym przepis § 5 ust. 3 ma odpowiednie zastosowanie.",

9)
w § 9 po wyrazie "samochodowych" dodaje się wyrazy "i motocyklowych".
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.