Zasady wynagradzania pracowników transportu samochodowego i lotniczego resortu zdrowia i opieki społecznej.

Monitor Polski

M.P.1990.29.227

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1995 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 26 czerwca 1990 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego i lotniczego resortu zdrowia i opieki społecznej. *

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
1.
Zarządzenie stosuje się do:
1)
pracowników kolumn transportu sanitarnego,
2)
pracowników Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego,
3)
kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników oraz pracowników zaplecza technicznego zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych resortu zdrowia i opieki społecznej (transport niezorganizowany),

zwanych dalej "pracownikami".

2.
Zarządzenia nie stosuje się do pracowników transportu samochodowego zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych resortu zdrowia i opieki społecznej, do których mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. o zasadach tworzenia zakładowych systemów wynagradzania (Dz. U. z 1988 r. Nr 28, poz. 196, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i Nr 48, poz. 261 oraz 1990 r. Nr 17, poz. 99).
1.
Ustala się:
1)
tabelę zaszeregowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
tabelę zaszeregowania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników zaplecza technicznego, radiołączności i obsługi, stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
tabelę stanowisk, kategorii zaszeregowania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników wynagradzanych miesięcznie, stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia,
4)
zasady zaliczania jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego do kategorii zakładów, stanowiące załącznik nr 4 do zarządzenia.
2.
Tabele stawek wynagrodzenia zasadniczego miesięcznych i godzinowych ustalają zakłady pracy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 lutego 1988 r. w sprawie zasad wartościowania pracy w sferze budżetowej (Dz. U. Nr 6, poz. 52).
1.
Pracownikom określonym w załączniku nr 5 do zarządzenia przysługuje dodatek funkcyjny w wysokości ustalonej w tym załączniku.
2.
Dodatek funkcyjny nie przysługuje kierownikowi komórki organizacyjnej zatrudniającej mniej niż 3 osoby.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje dodatek za wysługę lat po przepracowaniu co najmniej trzech lat, z tym że wymiar tego dodatku ustala się odrębnie dla poprzednich okresów zatrudnienia i dla okresów zatrudnienia w danym zakładzie pracy, uwzględniając pełne lata pracy.
2.
Podstawę wymiaru dodatku, o którym mowa w ust. 1, stanowi:
1)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy - 1% stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy za każdy rok pracy, jednak nie więcej niż 20% tego wynagrodzenia.
2)
za okres zatrudnienia w danym zakładzie pracy - 1,5% otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego za każdy rok pracy w tym zakładzie.
3.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 3% wynagrodzenia zasadniczego po 3 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
4.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 i ust. 3, zalicza się okresy zatrudnienia w uspołecznionych zakładach pracy oraz w prywatnych zakładach pracy, które zostały upaństwowione lub przejęte przez uspołecznione zakłady pracy, z wyłączeniem okresów zatrudnienia zakończonych wygaśnięciem stosunku pracy wskutek porzucenia pracy lub jego rozwiązaniem bez wypowiedzenia z winy pracownika, a do okresów pracy uprawniających do dodatku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zalicza się wyłącznie okresy zatrudnienia w danym zakładzie pracy.
5.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
6.
Dodatek za wysługę lat nie przysługuje za miesiąc, w którym pracownik porzucił pracę lub zakład pracy rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia osobowe może być tworzony fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonanie przez pracowników określonych zadań, prac lub czynności.
2.
Zasady premiowania ustala kierownik zakładu pracy z udziałem przedstawicieli związków zawodowych działających w zakładzie.
3.
Zasady premiowania pracowników zespołów lotnictwa sanitarnego, wchodzących w skład wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego, ustala się w porozumieniu z dyrektorem Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.
4.
Kierownikowi zakładu pracy premię przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej.
1.
Za każdą godzinę pracy wykonywanej w warunkach szkodliwych dla zdrowia, szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych przysługuje dodatek wypłacany miesięcznie w wysokości:
1)
5% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie przy pierwszym stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości,
2)
10% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie przy drugim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości,
3)
15% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie przy trzecim stopniu szkodliwości lub szczególnej uciążliwości albo szczególnego niebezpieczeństwa.
2.
Rodzaje prac wykonywanych w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub szczególnie uciążliwych oraz szczególnie niebezpiecznych, których wykonywanie uprawnia do dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
3.
Kierownik zakładu pracy przyznaje indywidualne dodatki i określa ich wysokość.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 przysługuje dodatek za pracę na drugiej zmianie w wysokości 40% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy.
2.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje dodatek za pracę na drugiej zmianie w wysokości 10% stawki godzinowej osobistego zaszeregowania, a za pracę w porze nocnej - w wysokości 20% stawki godzinowej osobistego zaszeregowania.
3.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje dodatek za pracę na trzeciej zmianie lub w porze nocnej w wysokości 80% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy.
4.
W razie zbiegu uprawnień do dwóch dodatków, pracownikowi przysługuje jeden dodatek, wyższy.
1.
Obsługa codzienna pojazdu i czynności zdawczo-odbiorcze mogą być wykonywane w ramach normalnego czasu pracy kierowcy i wynagrodzenia za ten czas bądź czas zużyty na wykonywanie tych czynności może być zaliczony do czasu pracy kierowcy w wysokości nie przekraczającej normy obsługi ustalonej dla danego pojazdu.
2.
Decyzję w sprawie, o której mowa w ust. 1, podejmuje kierownik zakładu i określa normy czasu pracy na wykonanie obsługi codziennej pojazdów samochodowych w porozumieniu ze związkami zawodowymi.
 
1.
Wykonywanie czynności dodatkowych, takich jak czynności noszowego, za- i wyładunek, należy do zakresu obowiązków kierowcy i jego pomocnika, pełnionych w ramach normalnego czasu pracy i wynagrodzenia przysługującego za ten czas.
2.
Pracownikowi, o którym mowa w ust. 1, wykonującemu dodatkowo obowiązki noszowego, udzielającemu pomocy osobom zakażonym wirusem HIV, przysługuje odrębne wynagrodzenie za każdy dzień, w którym udzielana była pomoc takim osobom, w wysokości 10% minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego w zakładzie.
1.
Za każdą godzinę prowadzenia pojazdu z przyczepą kierowcy przysługuje dodatek w wysokości do 25% godzinowej stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie.
2.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje za prowadzenie ciągników rolniczych z jedną przyczepą.
3.
Pomocnikowi kierowcy przysługuje dodatek, o którym mowa w ust. 1, w połowie wysokości dodatku przyznanego kierowcy.
1.
Brygadziście kierującemu pracą brygady złożonej co najmniej z 5 pracowników albo złożonej co najmniej z 3 pracowników, licząc łącznie z brygadzistą, i pracującemu wspólnie z członkami brygady, przysługuje dodatek w wysokości od 5% do 15% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, wynikającej z osobistego zaszeregowania.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników.
1.
Kierowcy samochodów osobowych, którzy wyrażą zgodę, mogą otrzymywać wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki wynagrodzenia (wynagrodzenie zasadnicze, premię, dodatki za godziny nadliczbowe i nocne), z uwzględnieniem liczby godzin przypadających do przepracowania w okresie jednego miesiąca, w przypadku gdy faktyczny czas pracy tych kierowców w poszczególnych miesiącach nie ulega wahaniom i odpowiada liczbie godzin przyjętej do ustalenia wynagrodzenia zryczałtowanego.
2.
Kwota wynagrodzenie ryczałtowego powinna być określona na podstawie godzinowych stawek wynagrodzenia zasadniczego ustalonego zgodnie z § 2 ust. 2.
1.
Personelowi latającemu przysługuje zryczałtowany ekwiwalent pieniężny z tytułu bezpłatnego i obowiązkowego żywienia w wysokości nie przekraczającej ustalonej w przedsiębiorstwie państwowym Polskie Linie Lotnicze "LOT".
2.
Wysokość ekwiwalentu, o którym mowa w ust. 1, ustala dla pracowników Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego dyrektor Zespołu, a dla pracowników zespołu lotnictwa sanitarnego - dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego, w porozumieniu z dyrektorem Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.
3.
Wysokość ekwiwalentu ustala się w kwocie miesięcznej.
4.
W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy, ekwiwalent oblicza się proporcjonalnie do wymiaru zatrudnienia.
5.
Ekwiwalent przysługuje również pracownikom personelu kierowniczego i inżynieryjno-technicznego, jeżeli posiadają oni licencję pilota zawodowego i odbywają loty, oraz starszym mechanikom, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy odbywanie lotów i wchodzą w skład zespołów latających.
6.
Ekwiwalent przysługuje również w okresie usprawiedliwionej nieobecności w pracy (urlop, choroba, zawieszenie w lotach przez komisję lotniczo-lekarską i inne), nie dłużej jednak niż przez okres trzech miesięcy. Jeżeli usprawiedliwiona nieobecność jest spowodowana wypadkiem przy pracy, dodatek ten przysługuje przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, chyba że wypadek został spowodowany przez pracownika umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa albo w stanie nietrzeźwości.
7.
Ekwiwalent nie przysługuje, jeżeli zawieszenie w lotach nastąpiło z innych przyczyn niż w wyniku orzeczenia komisji lotniczo-lekarskiej.
8.
Wypłata ekwiwalentu może nastąpić w ramach posiadanych środków finansowych przeznaczonych na wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń.
1.
Pracownikom Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego i zespołów lotnictwa sanitarnego wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego przysługuje dodatek za dodatkowe uprawnienia lotnicze.
2.
Wysokość dodatku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
W ramach planowanego funduszu wynagrodzeń osobowych może być utworzony fundusz nagród w wysokości do 0,5% tego funduszu, z przeznaczeniem na nagrody za szczególne osiągnięcia.
1.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1)
150% podstawy jej wymiaru po 15 latach pracy,
2)
200% podstawy jej wymiaru po 20 latach pracy,
3)
300% podstawy jej wymiaru po 25 latach pracy,
4)
400% podstawy jej wymiaru po 30 latach pracy,
5)
500% podstawy jej wymiaru po 35 latach pracy,
6)
600% podstawy jej wymiaru po 40 latach pracy,
7)
700% podstawy jej wymiaru po 45 latach pracy,
8)
800% podstawy jej wymiaru po 50 latach pracy.
2.
Procentowy wymiar nagrody jubileuszowej, o której mowa w ust. 1, ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy oraz okresu zatrudnienia w tym zakładzie.
3.
Podstawę wymiaru nagrody jubileuszowej, o której mowa w ust. 1, stanowi:
1)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy - miesięczna stawka wynikająca z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy w dniu nabycia prawa do nagrody,
2)
za okres zatrudnienia w danym zakładzie pracy, jeżeli okres ten wynosi co najmniej 5 lat - otrzymywane wynagrodzenie zasadnicze.
4.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje nagroda jubileuszowa w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia po 25 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia po 30 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia po 35 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia po 40 latach pracy,
5)
250% miesięcznego wynagrodzenia po 45 latach pracy,
6)
300% miesięcznego wynagrodzenia po 50 latach pracy.
5.
Ustalenie okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania regulują powszechnie obowiązujące przepisy.
1.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką w wysokości:
1)
100% podstawy jej wymiaru po 10 latach pracy,
2)
150% podstawy jej wymiaru po 15 latach pracy,
3)
200% podstawy jej wymiaru po 20 latach pracy.

Odprawa wzrasta o 100% podstawy jej wymiaru po każdym kolejnym 5-letnim okresie pracy.

2.
Procentowy wymiar odprawy pieniężnej, o której mowa w ust. 1, ustala się z uwzględnieniem okresu sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy oraz okresu zatrudnienia w tym zakładzie.
3.
Podstawę wymiaru odprawy, o której mowa w ust. 1, stanowi:
1)
za okres sprzed podjęcia zatrudnienia w danym zakładzie pracy - miesięczna stawka wynikająca z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy,
2)
za okres zatrudnienia w danym zakładzie, jeżeli okres ten wynosi co najmniej 5 lat - otrzymane wynagrodzenie zasadnicze.
4.
Pracownikom wymienionym w § 1 ust. 1 pkt 3 przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką w wysokości:
1)
jednomiesięcznego wynagrodzenia po 10 latach pracy,
2)
dwumiesięcznego wynagrodzenia po 15 latach pracy,
3)
trzymiesięcznego wynagrodzenia po 20 latach pracy.
5.
Odprawę, o której mowa w ust. 4, oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.
6.
Okresy pracy uprawniające do odprawy, o której mowa w ust. 1 i 4, ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu dodatku za wysługę lat.
Pracownicy zatrudnieni przed dniem wejścia w życie zarządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, mogą być zatrudnieni na dotychczasowych stanowiskach tylko w tym przypadku, gdy byli zatrudnieni na tych stanowiskach zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami.
Traci moc zarządzenie nr 99 Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 grudnia 1989 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników transportu samochodowego i lotniczego resortu zdrowia i opieki społecznej.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA ZASZEREGOWANIA KIEROWCÓW POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH I ICH POMOCNIKÓW

Lp. Wyszczególnienie Kategoria zaszeregowania
1Kierowca prowadzący stale:
1) ambulanse rtg, stomatologiczne, krwiodawstwa i ruchome laboratoriaXI
2) pojazdy służące do przewozu materiałów wybuchowych, radioaktywnych, łatwo palnych, żrących, trujących
3) samochody uprzywilejowane w ruchu drogowym (karetki pogotowia ratunkowego i reanimacyjne)X
4) autobusy i samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób powyżej 15 miejsc siedzących
5) samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony do 13 ton IX
6) autobusy i samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób do 15 miejsc siedzących
7) samochody serwisu technicznego
8) samochody ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 tonyVIII
9) samochody sanitarne przeznaczone do obsługi służb medycznych i sanitarnych
10) ciągniki rolnicze w transporcie drogowym VII
11) samochody osobowe VI
2Pomocnik kierowcy pojazdu samochodowego III-V

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA ZASZEREGOWANIA I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW ZAPLECZA TECHNICZNEGO RADIOŁĄCZNOŚCI I OBSŁUGI

Lp.StanowiskoKate-Wymagania kwalifikacyjne
goria

zasze-

regowa-

nia

wykształcenieprakty-

ka

12345
1Elektryk samochodowy,

lakiernik,

VIII-XIśrednie zawodowe4-5 lat
blacharz-spawacz,

mechanik samochodowy

zasadnicze zawodowe6-7 lat
2Technik radiołączności,

tokarz,

VIII-Xśrednie zawodowe4-5 lat
elektryk sieciowy,

ślusarz narzędziowy

zasadnicze zawodowe6-7 lat
3Hydraulik,

kowal,

stolarz

VII-IXzasadnicze zawodowe2-3 lat
4Tapicer,

wydawca magazynowy z odpowiedzialnością materialną,

VI-VIIIzasadnicze zawodowe2-3 lat
palacz c.o.V-VIII
5Pomocnik mechanika samochodowegoVI-VIIzasadnicze zawodowe-
6Robotnik gospodarczy,

magazynowy, pomocnik palacz c.o.

IV-VI--
7Portier, dozorca, sprzątaczka, gotowacz napojówIII-IV--
8GoniecII-III--

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA STANOWISK, KATEGORII ZASZEREGOWANIA I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH PRACOWNIKÓW WYNAGRADZANYCH MIESIĘCZNIE

I. Pracownicy zatrudnieni w kolumnach transportu sanitarnego
Lp.StanowiskoKategoriaWymagania kwalifikacyjne
zaszerego-

wania

wykształ-

cenie

praktyka
1Dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnegoXVIII-XXIwyższe8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
2Zastępca dyrektora wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnegoXVI-XIXwyższe8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
3Główny księgowy wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnegoXVI-XVIIIwyższe8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
4Główny specjalista wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik gospodarstwa pomocniczego, dyrektor rejonowej kolumny transportu sanitarnego

XV-XVIIwyższe7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
radca prawnyokreślone odrębnymi przepisami
główny księgowy rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

zastępca dyrektora rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

XIV-XVIwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
kierownik rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik wojewódzkiej stacji obsługi

średnie6 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
5Kierownik działu wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnegoXIV-XVwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
6Zastępca głównego księgowego wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

główny księgowy gospodarstwa pomocniczego,

zastępca kierownika działu wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

starszy specjalista

XIII-XIVwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
7Kierownik działu rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

zastępca kierownika wojewódzkiej stacji obsługi,

XII-XIIIwyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
średnie7 lat, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
starszy mistrz,

kierownik zespołu magazynów,

starszy dyspozytor

średnie oraz przeszko-

lenie

specja-

listycz-

ne

6-7 lat
kierownik sekcji,

specjalista,

diagnosta

wyższe4 lata, w tym 3 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
zakładowy inspektor bhpwyższe oraz egzamin kwalifika-

cyjny

3 lata
średnie oraz egzamin kwalifika-

cyjny

6 lat
8Mistrz,

dyspozytor,

kierownik garaży,

kierownik magazynu,

IX-XIIśrednie oraz przeszko-

lenie specjali-

styczne

4-5 lat
starszy inspektor,

starszy kontroler techniczny,

rewident

6-7 lat
9Starszy magazynier,

starszy księgowy,

inspektor,

kontroler techniczny

IX-XIśrednie oraz przeszko-

lenie specjali-

styczne

6-7 lat
10Magazynier,

księgowy,

kasjer

VIII-Xśrednie oraz przeszko-

lenie

specjali-

styczne

2 lata
11Starszy referent,

sekretarka,

starsza maszynistka

VIII-IXśrednie lub zasadnicze zawodowe2 lata
12Maszynistka,

referent

VII-VIIIśrednie lub zasadnicze zawodowe-
13TelefonistkaV-VIIśrednie lub zasadnicze zawodowe-

II. Pracownicy zatrudnieni w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego i zespołach lotnictwa sanitarnego w wojewódzkich kolumnach transportu sanitarnego

Lp.StanowiskoKategoria

zaszere-

gowania

Wymagania kwalifikacyjne
wykształceniepraktyka
1Dyrektor Centralnego Zespołu Lotnictwa SanitarnegoXVIII-XXIwyższe techniczne o specjalności lotniczej8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
wyższe techniczne lub ekonomiczne oraz licencja pilota zawodowego10 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
2Zastępca dyrektora Centralnego Zespołu Lotnictwa SanitarnegoXVI-XIXwyższe techniczne lub ekonomiczne o specjalności lotniczej lub licencja pilota zawodowego8 lat, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
3Główny księgowy Centralnego Zespołu Lotnictwa SanitarnegoXVI-XVIIIwyższe ekonomiczne lub prawnicze8 lat w księgowości, w tym 4 lata na stanowisku kierowniczym
4Kierownik działu technicznego - główny inżynier w Centralnym Zespole Lotnictwa SanitarnegoXIV-XVIIIwyższetechniczne o specjalnoś-

ci lotniczej

5 lat w lotnictwie
techniczne, licencja pilota zawodowego6 lat w lotnictwie
kierownik działu ruchu i wyszkolenia lotniczego w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnegowyższelicencja pilota zawodowego, uprawnienia instruktora lotniczego5 lat w lotnictwie
śred-

nie

8 lat w lotnictwie
starszy inspektor wyszkolenia lotniczego w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnegowyższelicencja pilota zawodowego, uprawnienia instruktora lotniczego4 lata w lotnictwie
śred-

nie

7 lat w lotnictwie
kierownik zespołu lotnictwa sanitarnegowyższelicencja pilota zawodowego4 lata w lotnictwie
śred-

nie

7 lat w lotnictwie
5Starszy pilotXIII-XVIwyższe lub śred-

nie

licencja pilota zawodowego, licencja radiotele-

fonisty pokładowego

3 lata w zawodzie, w tym 1 rok w lotnictwie sanitarnym
zastępca kierownika działu wyszkolenia lotniczego Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnegowyższelicencja pilota zawodowego4 lata w lotnictwie
śred-

nie

7 lat w lotnictwie
6Pilotśrednie, licencja pilota zawodowego, licencja radiotelefonisty pokładowego-
zastępca kierownika działu technicznego Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego,XI-XVwyższetechniczne o specjal-

ności lot-

niczej, licencja mechanika lotniczego

4 lata w lotnictwie
starszy inspektor nadzoru technicznego Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnegotechniczne,licencja mechanika lotniczego5 lat w lotnictwie
radca prawnyokreślone odrębnymi przepisami
7Kierownik działu ekonomicznego, administracyjnego,XI-XIVwyższe5 lat, w tym 2 lata na stanowisku kierowniczym
zastępca głównego księgowegośrednie8 lat, w tym 2 lata na stanowisku kierowniczym lub samodzielnym
starszy specjalistawyższe6 lat
szef mechanikówśrednie zawodowe lub zasadnicze zawodowe, licencja mechanika lotniczego6 lat w lotnictwie
8SpecjalistaX-XIIIwyższe4 lata
starszy mechanik lotniczy, mechanik pokładowyśrednie zawodowe lub zasadnicze zawodowe, licencja mechanika lotniczego4-5 lat w lotnictwie
9Starszy inspektorIX-XIIśrednie oraz przeszkolenie specjalistyczne6-7 lat
mechanik lotniczyśrednie zawodowe lub zasadnicze zawodowe, licencja mechanika lotniczego3 lata w lotnictwie
10Inspektor,

starszy księgowy,

starszy magazynier

IX-XIśrednie oraz przeszkolenie specjalistyczne6-7 lat
11Księgowy,

magazynier, kasjer

VIII-Xśrednie oraz przeszkolenie specjalistyczne2 lata
12Starszy referentVII-IXśrednie lub zasadnicze zawodowe2 lata
13Referent,

sekretarka,

maszynistka

VII-VIIIśrednie lub zasadnicze zawodowe -
14KontystkaV-VIIśrednie lub zasadnicze zawodowe-
15Portier,

dozorca,

sprzątaczka

III-IVpodstawowe-

ZAŁĄCZNIK Nr  4

ZASADY ZALICZANIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH TRANSPORTU SANITARNEGO DO KATEGORII ZAKŁADÓW

Podziału jednostek organizacyjnych transportu sanitarnego resortu zdrowia i opieki społecznej na poszczególne kategorie zakładów dokonuje się w celu odpowiedniego ustalenia wysokości dodatków funkcyjnych dla niektórych stanowisk kierowniczych.

Zaliczenie kolumny transportu sanitarnego do odpowiedniej kategorii zależy od rozmiaru zatrudnienia według określonego niżej kryterium:

w wojewódzkiej kolumnie transportu sanitarnego:

dla I kategorii zakładu - powyżej 400 pracowników

dla II kategorii zakładu - do 400 pracowników;

w rejonowej kolumnie transportu sanitarnego:

dla I kategorii zakładu - powyżej 70 pracowników,

dla II kategorii zakładu - do 70 pracowników.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  2 TABELA DODATKÓW FUNKCYJNYCH

I. Pracownicy wojewódzkich kolumn transportu sanitarnego
Lp.StanowiskoProcent stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy

(kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 1 grosza w górę)

Kategoria zakładu
III
1Dyrektor wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnegodo 220do 170
2Zastępca dyrektora wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

główny księgowy wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego

do 180do 150
3Dyrektor rejonowej kolumny transportu sanitarnego, główny specjalista wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik gospodarstwa pomocniczego

do 160do 130
4zastępca dyrektora rejonowej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik rejonowej kolumny transportu sanitarnego, główny księgowy rejonowej kolumny transportu sanitarnego

do 140do 120
5Zastępca głównego księgowego wojewódzkiej kolumny transportu sanitarnego,

kierownik działu,

kierownik wojewódzkiej stacji obsługi,

główny księgowy gospodarstwa pomocniczego

do 110
6Zastępca kierownika działu,

zastępca kierownika wojewódzkiej stacji obsługi

do 100
7Kierownik sekcji,

kierownik zespołu magazynów,

starszy dyspozytor

do 90
8Kierownik magazynu,

kierownik garaży,

starszy magazynier

starszy mistrz

do 80
9Dyspozytordo 70
10Magazynier,

mistrz

do 60

II. Pracownicy Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego i zespołów lotnictwa sanitarnego w wojewódzkich kolumnach transportu

Lp.StanowiskoProcent stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy

(kwotę dodatku funkcyjnego zaokrągla się do 100 zł w górę)

1Dyrektordo 220
2Zastępca dyrektora,

główny księgowy

do 180
3Kierownik działu,

zastępca głównego księgowego,

kierownik zespołu lotnictwa sanitarnego

do 140
4Zastępca kierownika działu,

kierownik innej komórki organizacyjnej,

szef mechaników w Centralnym Zespole Lotnictwa Sanitarnego i zespole lotnictwa sanitarnego

do 100
5Magazynierdo 60

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RODZAJE PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA LUB SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH ORAZ SZCZEGÓLNIE NIEBEZPIECZNYCH

1. Do pierwszego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,

3) w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 250 lub poniżej 100C,

4) w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub w bezpośrednim kontakcie z wodą,

5) w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe lub podczerwone, np. spawanie, hartowanie,

6) w warunkach narażenia na wibrację ogólną,

7) w pomieszczeniach, w których konieczne jest stałe stosowanie sztucznego oświetlenia,

8) przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.

2. Do drugiego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,

2) w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,

3) w warunkach narażenia na hałas,

4) w obniżonym lub podwyższonym ciśnieniu wynikającym z procesu technologicznego,

5) w warunkach narażenia na działanie miejscowej wibracji, np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych,

6) w warunkach nadmiernego obciążenia wysiłkiem fizycznym co najmniej 2000 kcal dla mężczyzn i 1200 kcal dla kobiet lub wymagające wymuszonej pozycji ciała,

7) w warunkach narażenia na działanie hormonów i antybiotyków powodujących zaburzenia czynności fizjologicznych organizmu oraz innych czynników o analogicznym jak te hormony i antybiotyki działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy.

3. Do trzeciego stopnia szkodliwości dla zdrowia lub szczególnej uciążliwości oraz szczególnego niebezpieczeństwa zalicza się prace wykonywane:

1) w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,

2) w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia,

3) na wysokości powyżej 2 m i w wykopach o głębokości poniżej 2 m, uznane za niebezpieczne w przepisach o bezpieczeństwie i higienie pracy,

4) związane z wytwarzaniem, stosowaniem, magazynowaniem i transportowaniem gazów i materiałów wybuchowych,

5) wewnątrz zbiorników, aparatów, kanałów, studni itp., których wykonywanie wymaga specjalnego zezwolenia,

6) przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem powyżej 220 V, wykonywane zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie pracy w energetyce,

7) związane z załadunkiem i rozładunkiem paliw płynnych oraz ich transportem,

8) w kontakcie z materiałem zakaźnym albo chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,

9) w kontakcie z ludźmi chorymi na choroby psychiczne lub upośledzonymi w znacznym stopniu,

10) w kontakcie ze skazanymi, zatrudnionymi w przywięziennych zakładach pracy,

11) pod ziemią lub pod wodą.

4. Prace określone w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w ust. 2 pkt 1-3 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uzasadniających dodatkowe wynagrodzenie, jeżeli w środowisku pracy przekraczane są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone odrębnymi przepisami, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne. Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w powołanych wyżej punktach, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  3 TABELA DODATKÓW ZA DODATKOWE UPRAWNIENIA LOTNICZE

Lp.Rodzaj uprawnieniaProcent stawki wynikającej z minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania, określonej w tabelach obowiązujących w danym zakładzie pracy

(kwotę dodatku zaokrągla się do 1 grosza w górę)

1Starsi piloci i piloci:

1) dodatkowa licencja pilota

śmigłowcowego

2) uprawnienia instruktora:

a) I klasy

b) II klasy

3) uprawnienia do lotów według

przyrządów w ruchu

kontrolowanym

4) uprawnienia do prowadzenia

korespondencji radiotelefonisty w

języku obcym

40-90

15-40

10-20

15-40

15-40

2Starsi mechanicy i mechanicy:

1) uprawnienia mechanika obsługi

śmigłowców

2) uprawnienia do wykonywania

remontów sprzętu lotniczego lub

napraw*)

3) uprawnienia mechanika obsługi

przyrządów pokładowych

4) uprawnienia mechanika obsługi

lotniczego wyposażenia radiowego

5) uprawnienia mechanika obsługi

wyposażenia elektrycznego

20-70

15-40

10-30

10-30

10-30

*) Uprawnienia nadawane przez użytkownika Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.

Uwaga: Dodatki wymienione w tabeli przysługują tylko wtedy, gdy czynności wynikające z tych uprawnień są wykonywane. Przysługują one również personelowi kierowniczemu wymienionemu w załączniku nr 3.

Fakt wykonywania tych czynności potwierdza dyrektor Centralnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego.

*Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.96.24.110) nin. zarządzenie zachowuje moc do czasu objęcia pracowników, których jego przepisy dotyczą i w zakresie przedmiotu w nich normowanego - postanowieniami układu zbiorowego pracy lub innymi przepisami prawa pracy.
1 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 września 1990 r. (M.P.90.35.286) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1990 r.
2 Załącznik nr 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 września 1990 r. (M.P.90.35.286) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1990 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 października 1994 r. (M.P.94.57.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

3 Załącznik nr 7 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 października 1994 r. (M.P.94.57.487) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.