Zasady wykonywania przez właściwe organy prezydiów rad narodowych oraz szkoły zadań w zakresie kontroli wypełniania obowiązku szkolnego.

Monitor Polski

M.P.1959.69.357

Akt utracił moc
Wersja od: 8 sierpnia 1959 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OŚWIATY
z dnia 21 lipca 1959 r.
w sprawie zasad wykonywania przez właściwe organy prezydiów rad narodowych oraz szkoły zadań w zakresie kontroli wypełniania obowiązku szkolnego.

Na podstawie art. 9 ust. 4 dekretu z dnia 23 marca 1956 r. o obowiązku szkolnym (Dz. U. Nr 9, poz. 52) zarządza się, co następuje:
Prowadzenie ewidencji dzieci w wieku szkolnym, o której mowa w art. 9 ust. 2 dekretu o obowiązku szkolnym (Dz. U. Nr 9, poz. 52), polega na utrzymywaniu w stanie aktualnym, osobno dla każdego rocznika, imiennego spisu dzieci i na oznaczaniu przebiegu wypełniania przez te dzieci obowiązku szkolnego.
1.
Ewidencję dzieci w wieku od 6 do 16 lat prowadzą kierownicy szkół podstawowych w księgach sporządzonych według wzoru podanego w załączniku nr 1. Ewidencją obejmuje kierownik wszystkie dzieci zamieszkałe w obwodzie swej szkoły niezależnie od tego, czy dzieci te chodzą do tej czy innej szkoły, czy też nie uczą się wcale.
2.
Materiałem, na którym opiera się prowadzenie ewidencji dzieci, są zapisy w książkach meldunkowych. Podstawą do wpisania przez kierownika szkoły danego dziecka do ewidencji lub wykreślenia go z ewidencji jest informacja prowadzącego meldunki o fakcie zameldowania lub wymeldowania dziecka w obwodzie danej szkoły.
1.
Prowadzący meldunki, na podstawie zapisów w księgach meldunkowych oraz danych o przynależności poszczególnych obiektów mieszkalnych do obwodu szkolnego, sporządzają i przekazują szkołom podstawowym, a w stosunku do miejscowości nie objętych siecią szkolną - inspektoratom oświaty, następujące informacje, według wzoru podanego w załączniku nr 2:
1)
corocznie, w miesiącu styczniu - imienny wykaz tych dzieci zamieszkałych w dniu 1 stycznia w obwodzie danej szkoły, które w bieżącym roku kalendarzowym kończą 6 lat,
2)
co miesiąc, w pierwszej dekadzie - imienny wykaz tych dzieci kończących w bieżącym roku kalendarzowym 6 do 16 lat, które w okresie od pierwszego do ostatniego dnia ubiegłego miesiąca zostały zameldowane lub wymeldowane w obwodzie danej szkoły.
2.
W celu dostarczenia prowadzącym meldunki danych niezbędnych do wykonywania zadań określonych w ust. 1 inspektoraty oświaty przekazywać będą powiatowym (miejskim) komendom Milicji Obywatelskiej aktualne informacje o zasięgu terenowym poszczególnych obwodów szkolnych i o miejscowościach nie objętych siecią szkolną. Na tej podstawie powiatowe (miejskie) komendy Milicji Obywatelskiej opracowują i przekazują prowadzącym meldunki dane o przynależności obiektów mieszkalnych do obwodu szkoły.
1.
Kierownicy szkół biorąc za podstawę imienne wykazy dzieci, o których mowa w § 3, zaprowadzają corocznie w miesiącu lutym ewidencję dzieci kończących w bieżącym roku kalendarzowym 6 lat oraz aktualizują imienne spisy dzieci we wszystkich rocznikach objętych ewidencją. Ponadto na początku każdego roku szkolnego kierownicy szkół wpisują do ewidencji przebieg wypełniania przez poszczególne dzieci obowiązku szkolnego. Podstawą do oceny frekwencji uczniów na obowiązkowych zajęciach szkolnych jest prowadzony w każdej szkole rejestr, do którego nauczyciel jest obowiązany wpisywać codziennie uczniów nieobecnych.
2.
Ewidencję wszystkich dzieci zamieszkałych w obwodzie danej szkoły prowadzi się w jednej księdze, przeznaczając dla każdego rocznika odpowiednią liczbę stron.
Ewidencję dzieci zamieszkałych na terenie nie objętym siecią szkolną (nie należącym do żadnego obwodu szkoły podstawowej) prowadzi inspektorat oświaty. Inspektorat oświaty może zlecić prowadzenie tej ewidencji szkołom, których obwody graniczą z terenem nie objętym siecią szkolną.
1.
W celach kontrolnych, dla zebrania w drodze bezpośredniej danych o wykonywaniu obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły lub w określonej miejscowości, gromadzie, mieście, dzielnicy itd., może być przeprowadzona w miarę potrzeby, nie częściej jednak niż jeden raz w ciągu roku, tzw. kontrola powszechności nauczania, polegająca na odwiedzaniu poszczególnych domów (mieszkań) i zasięganiu informacji o wykonywaniu obowiązku szkolnego przez zamieszkałe w tych domach dzieci w wieku szkolnym.
2.
Kontrolę taką zarządzają prezydia gromadzkich (miejskich, dzielnicowych) rad narodowych oraz rad narodowych osiedli - z inicjatywy własnej lub na polecenie prezydium rady narodowej wyższego szczebla.
3.
W kontroli, o której tu mowa, mogą brać udział nauczyciele, członkowie komitetów rodzicielskich i aktywu rodzicielskiego oraz miejscowych organizacji społecznych.
4.
Po przeprowadzeniu kontroli prezydia rad narodowych oraz szkoły dokonują oceny przebiegu i wyników kontroli i podejmują środki zmierzające do pełnej realizacji powszechności nauczania.
Biura gromadzkie, właściwe do spraw oświaty organy prezydiów miejskich i dzielnicowych rad narodowych oraz rad narodowych osiedli zobowiązane są badać przyczyny nieuczęszczania dzieci do szkoły, ustalać sposoby przezwyciężania przeszkód i podejmować inicjatywę zmierzającą do zapewnienia jak najkorzystniejszych warunków realizacji powszechności nauczania (budowa szkół oraz dróg i ścieżek prowadzących do szkół, organizowanie dowożenia dzieci do szkół, popieranie akcji dożywiania w szkołach itp.) oraz przedstawiać odpowiednie wnioski prezydiom właściwych rad narodowych.
Prezydia gromadzkich, miejskich, dzielnicowych rad narodowych oraz rad narodowych osiedli rozpatrują wnioski, o których mowa w § 7, i dokonują corocznie oceny realizacji obowiązku szkolnego.
1.
Jednorazowo - w celu założenia ewidencji, o której mowa w §§ 1 i 2:
1)
inspektoraty oświaty przekażą powiatowym (miejskim) komendom Milicji Obywatelskiej w terminie do końca września 1959 r. wykaz miejscowości, osiedli, a w odniesieniu do miast wykaz ulic z podaniem obwodów szkolnych (adresów szkół), do których te miejscowości, osiedla, ulice przynależą; na tej podstawie powiatowe (miejskie) komendy Milicji Obywatelskiej opracują i przekażą prowadzącym meldunki zgodnie z § 3 ust. 2 dane o przynależności obiektów mieszkalnych do obwodu szkoły;
2)
prowadzący meldunki zamiast wykazów podanych w § 3 sporządzą i prześlą właściwym szkołom podstawowym w terminie do dnia 1 marca 1960 r. według wzoru podanego w załączniku nr 2 imienny wykaz - rocznikami - wszystkich dzieci zamieszkałych w dniu 1 stycznia 1960 r. w obwodzie danej szkoły, które w 1960 r. osiągną wiek od 6 do 16 lat;
3)
kierownicy szkół, biorąc za podstawę wykazy, o których mowa w pkt 2, sporządzą przy współudziale nauczycieli danej szkoły do końca kwietnia 1960 r. ewidencję dzieci poszczególnych roczników według wzoru podanego w załączniku nr 1.
2.
Dalsze prowadzenie ewidencji - po wykonaniu zadań podanych w poprzednim ustępie - regulują przepisy §§ 2, 3 i 4.
Z upływem terminu przewidzianego na zaprowadzenie nowej ewidencji (§ 9 ust. 1) tracą moc dotychczasowe przepisy w sprawach uregulowanych niniejszym zarządzeniem.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wzór strony 1.

EWIDENCJA DZIECI W WIEKU OD 6 DO 16 LAT ZAMIESZKAŁYCH W OBWODZIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ

.................... (podać nazwę i adres szkoły)

Data założenia ewidencji .................... 195... r.

pieczęć szkoły

.................... (podpis kierownika szkoły)

Wzór strony 2 i następnych parzystych.

Rocznik ..........

Lp.Nazwisko i imię dzieckaImię ojcaMiejsce zamieszkania (adres)Zameldowanie
datanr wykazu
123456

Wzór strony 3 i następnych nieparzystych.

19...

Przebieg wypełniania obowiązku szkolnego w poszczególnych latach szkolnychWymeldowanieUwagi
19...19...19...19...19...19...19...19...19...19...datanr wykazu
78910

Wzór strony ostatniej.

Objaśnienia.

1.
Zgodnie z zarządzeniem Ministra Oświaty z dnia 21 lipca 1959 r. w sprawie zasad wykonywania przez właściwe organy prezydiów rad narodowych oraz szkoły zadań w zakresie kontroli wypełniania obowiązku szkolnego (Monitor Polski Nr 69, poz. 357) ewidencję dzieci w wieku od 6 do 16 lat zamieszkałych w obwodzie szkoły podstawowej prowadzi kierownik tej szkoły.
2.
Podstawą wpisania dziecka do ewidencji lub wykreślenia z ewidencji jest informacja instytucji prowadzącej meldunki o fakcie zameldowania lub wymeldowania dziecka w obwodzie szkoły.
3.
Przebieg wypełniania obowiązku szkolnego oznacza się przez wpisanie corocznie do odpowiednich rubryk jednej z podanych niżej informacji o dziecku, stosując następujące skróty:
a)
uczęszcza do własnej szkoły, do klasy "I", "II", "Va", "VII",
b)
uczęszcza do innej szkoły podstawowej, klasy "I-I". "I-IIIa",
c)
uczęszcza do szkoły specjalnej (zakładu) "S",
d)
uczęszcza do szkoły dla pracujących "P",
e)
uczęszcza do szkoły zawodowej "Z",
f)
odroczono wypełnianie obowiązku "O",
g)
niezdolny do nauki w normalnej szkole podstawowej "N",
h)
zwolniony od wypełniania obowiązku szkolnego "W".
4.
Ewidencję prowadzi się do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dzieci danego rocznika kończą 16 lat.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

.................... (nazwa bądź stempel komórki sporządzającej wykaz)

Szkoła Podstawowa ....................

Sprawa ewidencji dzieci zamieszkałych w obwodzie szkoły .................... Nr * ....................

Imienny wykaz dzieci, które w roku .......... kończą 6 lat życia * 6-16-letnich, które w miesiącu .................... 195... r. zostały zameldowane lub wymeldowane**).

Lp.Nazwisko i imię dzieckaRok urodzeniaImię ojcaMiejsce zamieszkania (adres)DataUwagi
zameldowaniawymeldowania
12345678

Data i podpis prowadzącego meldunki ....................

*) Nr wpisuje szkoła prowadząca ewidencję.
**) Właściwe podkreślić - niepotrzebne skreślić.