§ 3. - Zasady współpracy urzędów morskich z Marynarką Wojenną w zakresie służby hydrograficznej.

Monitor Polski

M.P.1955.109.1439

Akt utracił moc
Wersja od: 28 listopada 1955 r.
§  3.
Do zakresu działania Służby Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi należy:
1)
przeprowadzanie pomiarów geodezyjnych na terenie całego Wybrzeża ze specjalnym uwzględnieniem terenów portowych dla celów opracowania planów sondażowych;
2)
przeprowadzanie pomiarów hydrograficznych (głębokościowych) tylko w obrębie wodnych terenów portowych (z wyłączeniem basenów Marynarki Wojennej) oraz na obszarach wodnych - dla potrzeb żeglugowych;
3)
przeprowadzanie prac trałowań hydrograficznych w obrębie wód wewnętrznych, a w szczególności na wewnętrznych torach wodnych, tudzież przeprowadzanie tych prac na otwartych obszarach wodnych - w celu ujawnienia podwodnych przeszkód nawigacyjnych i zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi;
4)
sporządzanie i wydawanie planów pomiarowych (w dowolnych skalach) na podstawie wyników prac wyszczególnionych w pkt 1 i 2, co powinno być wykonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami o tajemnicy państwowej i służbowej;
5)
przeprowadzanie oznakowywania nawigacyjnego tak na Wybrzeżu, jak i na przyległych doń obszarach morskich otwartych i zamkniętych;
6)
opracowywanie sposobów i metod udoskonalenia istniejącego systemu oznakowania nawigacyjnego w ścisłym porozumieniu z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej;
7)
przeprowadzanie stałej kontroli stanu oznakowania nawigacyjnego i wykonywanie wszelkich prac zapobiegawczych, niezbędnych do utrzymania systemu oznakowania nawigacyjnego w stałej sprawności technicznej;
8)
administrowanie i obsługa wszelkich latarń i radiolatarń morskich oraz całego systemu oznakowania nawigacyjnego stałego i pływającego na całym Wybrzeżu, z wyjątkiem znaków nawigacyjnych przeznaczonych dla celów wojskowych i znajdujących się w administracji Marynarki Wojennej;
9)
organizacja służby informacyjnej w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi przez:
a)
zawiadamianie Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej o wszystkich zmianach i usterkach zauważonych w oznakowaniu nawigacyjnym, podlegającym Służbie Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi; tryb zawiadamiania zapewniający szybkie i pewne przekazywanie wiadomości uzgodnią między sobą Służba Oznakowania Nawigacyjnego Resortu Żeglugi i Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej;
b)
podawanie Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej pilnych informacji dotyczących bezpieczeństwa żeglugi - celem dalszego przekazania ich w ostrzeżeniach nawigacyjnych zgodnie z zarządzeniem nr 213 Ministra Żeglugi z dnia 21 października 1954 r. w sprawie niebezpieczeństw nawigacyjnych napotykanych przez statki morskie;
10)
planowanie, budowa i urządzanie wszelkiego rodzaju znaków nawigacyjnych i innych urządzeń oznakowania nawigacyjnego, co wymaga uprzedniego uzgodnienia z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej;
11)
ustawianie znaków baz pomiarowych szybkości dla potrzeb marynarki handlowej i rybołówstwa morskiego oraz opieka nad nimi;
12)
budowa i utrzymywanie w należytym stanie dalb dewiacyjnych i nabieżników dewiacyjnych, z wyjątkiem przypadków, gdy urządzenia te znajdują się na terenie administrowanym przez Marynarkę Wojenną.