§ 7. - Zabezpieczenie terminowego zwrotu pożyczek siewnych wydanych na skrypty dłużne oraz rozliczeń należności za nie zwrócone pożyczki.

Monitor Polski

M.P.1956.26.360

Akt utracił moc
Wersja od: 30 marca 1956 r.
§  7.
1.
Gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska" w terminie do dnia 30 kwietnia 1956 r. sporządzą i przedstawią prezydiom gromadzkich rad narodowych właściwych według miejsca zamieszkania dłużnika wykazy posiadaczy gospodarstw rolnych, którzy pobrali i nie zwrócili pożyczek siewnych wydanych w latach 1952, 1953, 1954 i na wiosnę 1955 r.
2.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej przy współudziale przedstawiciela gminnej spółdzielni "Samopomoc Chłopska" przeanalizuje powyższe wykazy i w ciągu 15 dni od daty ich otrzymania prześle je wraz z wnioskami właściwemu prezydium powiatowej rady narodowej. We wnioskach tych wskaże zobowiązania z tytułu pożyczek siewnych, które uważa za:
a)
ściągalne w naturze z odroczeniem terminu spłaty nie dłuższym niż jeden rok,
b)
ściągalne po zamianie na pożyczkę pieniężną (§ 6),
c)
nieściągalne.

Wnioski powinny zawierać pisemne uzasadnienia.

3.
Prezydium powiatowej rady narodowej po zasięgnięciu opinii powiatowego pełnomocnika Ministerstwa Skupu i powiatowego związku gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" podejmuje decyzje w sprawie wniosków określonych w ust. 2 i przesyła wykazy wraz z decyzją właściwym gminnym spółdzielniom "Samopomoc Chłopska" w terminie 30 dni od daty otrzymania tych wykazów z prezydium gromadzkiej rady narodowej.
4.
Prezydium powiatowej rady narodowej może podjąć decyzję uznającą pożyczkę za nieściągalną i podlegającą umorzeniu, jeżeli:
a)
w wyniku dochodzeń administracyjnych przeprowadzonych przez właściwe prezydium gromadzkiej rady narodowej nie ustalono miejsca zamieszkania bądź pobytu dłużnika,
b)
dłużnik nie posiada majątku, z którego można by dochodzić należności, albo posiadany przez niego majątek wystarczyłby zaledwie na pokrycie kosztów egzekucji bądź też jeżeli przeprowadzenie egzekucji skierowanej do wynagrodzenia dłużnika za pracę lub do jego dochodów mogłoby podważyć możliwości bytowe dłużnika i jego rodziny,
c)
dłużnik zmarł, a w wyniku dochodzeń administracyjnych ustalono, że zmarły nie pozostawił majątku lub że pozostały po zmarłym tylko ruchomości nie podlegające zajęciu.