Wytyczne w zakresie analizy bilansów i sprawozdań jednostek budżetowych.
M.P.1952.A-96.1472
Akt utracił mocINSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 września 1952 r.
w sprawie wytycznych w zakresie analizy bilansów i sprawozdań jednostek budżetowych.
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE W ZAKRESIE ANALIZY BILANSÓW I SPRAWOZDAŃ JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
WYTYCZNE W ZAKRESIE ANALIZY BILANSÓW I SPRAWOZDAŃ JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
I.
Zasady ogólne.
Zasady ogólne.
wykonanie dochodów i rozchodów;
właściwość zarachowań poszczególnych sum na rachunek sum depozytowych i sum na zlecenie.
II.
Analiza bilansu – wzór nr 33 (zestawienia obrotów i sald – wzór nr 34) oraz sprawozdań o wydatkach budżetowych (wzór nr 28) i o wskaźnikach budżetowych (wzór nr 35).
Analiza bilansu – wzór nr 33 (zestawienia obrotów i sald – wzór nr 34) oraz sprawozdań o wydatkach budżetowych (wzór nr 28) i o wskaźnikach budżetowych (wzór nr 35).
Z obowiązujących zasad księgowości i sprawozdawczości budżetowej wynika, że bilanse i sprawozdania jednostek budżetowych stanowią jeden zwarty system. W zakresie finansowania działalności jednostek budżetowych istnieje ścisły związek między bilansem – wzór nr 33 (zestawieniem obrotów i sald – wzór nr 34), sprawozdaniem o wydatkach budżetowych (wzór nr 28) i sprawozdaniem o wskaźnikach budżetowych (wzór nr 35). Okoliczność powyższa musi być w pełni uwzględniana w chwili przystępowania do analizy finansowania działalności jednostek budżetowych, przy czym w szczególności podkreślić należy, co następuje:
Stwierdzić zatem należy, że bilanse i wyżej powołane sprawozdania jednostek budżetowych dostarczają w szczególności danych w zakresie: dysponowania środkami przewidzianymi w preliminarzach oraz dokonywania wydatków stosownie do przebiegu wykonania zadań rzeczowych, wykonywania przez jednostki budżetowe planowych zadań rzeczowych, dokonywania w sposób oszczędny wydatków oraz oszczędnego i gospodarnego finansowania zadań rzeczowych, dyscypliny finansowej i budżetowej. W związku z powyższym analiza bilansów i powołanych wyżej sprawozdań jednostek budżetowych stanowi podstawę dla kierownictwa i kontroli gospodarki finansowej jednostek budżetowych.
A.
Kredyty budżetowe.
Kredyty budżetowe.
Przy przeprowadzaniu analizy wyżej wymienionych zagadnień należy wykorzystywać dane dla poszczególnych rozdziałów i paragrafów klasyfikacji wydatków budżetu z kolumny 6 i 7 sprawozdania o wydatkach budżetowych (wzór nr 28) z uwagi na to, że dane zawarte w bilansie dotyczą wszystkich działów i rozdziałów, które mają zastosowanie w danej jednostce budżetowej.
Do pkt 1.
Wykazanie w bilansie na koniec kwartału salda debetowego na koncie 00, przewyższającego kwotę kredytów otwartych na następny kwartał, wymaga zbadania i wyjaśnienia. Należy wtedy w szczególności wyjaśnić, czy niewykorzystanie otwartych kredytów wynika:
W pierwszych dwóch przypadkach jednostki nadrzędne powinny uwzględnić wnioski z analizy przy otwieraniu II serii kredytów dla danej jednostki w tym samym kwartale oraz wykorzystać je przy opracowywaniu projektu planu otwarć kredytów na okres następny.
Do pkt 2.
Wykazanie salda debetowego na koncie 01 na koniec kwartału należy uważać za objaw szkodliwy, gdyż wskazuje on na opóźnienie w rozprowadzaniu kredytów między jednostki podległe. Jak najszybsza interwencja jednostki nadrzędnej bądź organu finansowego jest w tym przypadku konieczna.
B.
Wykonanie preliminarzy wydatków.
Wykonanie preliminarzy wydatków.
Do pkt 1.
W przypadku niewykorzystania kredytów otwartych na okres sprawozdawczy należy stwierdzić, która z przyczyn wymienionych w wyjaśnieniach do pkt 1 pod lit. A jest tego powodem.
Do pkt 2.
Analizę wykonania preliminarza należy przeprowadzić w ścisłym powiązaniu z analizą sprawozdania o wskaźnikach budżetowych (patrz niżej lit. C).
W związku z wyżej postawioną zasadą, że wykonanie kasowe (kolumna 7) można porównywać tylko z łączną sumą kosztów (faktycznych rozchodów) i nakładów kapitalnych (kolumny 8 i 9), wyjaśnia się, że ma ona zastosowanie przy ocenie danego rozdziału jako całości. Koszty bowiem wykazane w kolumnie 8 obejmują faktyczne rozchody we wszystkich paragrafach wydatkowych budżetu z wyjątkiem § 16 "Inwestycje poza limitami P.I." i § 18 "Kapitalne remonty", natomiast nakłady kapitalne (kolumna 3) obejmują faktyczne rozchody w paragrafach 16 i 18.
C.
Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych.
Sprawozdanie o wskaźnikach budżetowych.
Do pkt 1.
Badając procent wykonania zadań rzeczowych w stosunku do panu rocznego należy oceniać stopień wykonania planu i wyjaśniać ewentualne odchylenia od przeciętnej rocznej danego okresu sprawozdawczego.
Równocześnie w przypadkach posiadania planów kwartalnych należy wyprowadzić i oceniać procent wykonania planu kwartalnego.
Z kolei należy porównać stopień wykonania planu rocznego wskaźników budżetowych ze stopniem wykonania budżetu (wydatki kasowe) oraz wyjaśnić istotne przyczyny ewentualnych odchyleń, w szczególności gdy stopień wykonania budżetu jest wyższy od stopnia wykonania zadań rzeczowych. Mogą one wynikać zarówno z różnic, jakie zachodzą między wykonaniem kasowym a kosztami faktycznymi (patrz niżej lit. D i E), jak również z innego kosztu finansowania zadań od założonego w budżecie (patrz niżej wyjaśnienia do pkt 2).
Do pkt 2.
Analiza w zakresie stopnia wykonania kosztu finansowania zadań (normy budżetowej obliczeniowej) polega na zbadaniu procentu wykonania normy obliczeniowej (budżetowej) w kolumnie 18 wzoru nr 35.
W związku z tym, że istnieją dwa rodzaje wskaźników budżetowych (§ 3 instrukcji Ministra Finansów z dnia 14 marca 1952 r. – Monitor Polski Nr A-25, poz. 337) należy stosować dwie metody analizy wykonania normy budżetowej obliczeniowej:
D.
Grupa 3. Rozrachunki.
Grupa 3. Rozrachunki.
Konto 32 – Pracownicy za sumy do rozliczenia i braki.
Analiza tego konta powinna być dokonana w przypadku stwierdzenia przez jednostkę sporządzającą sprawozdanie lub jednostkę nadrzędną nadmiernego wzrostu należności. Jeżeli jednostka sporządzająca sprawozdanie nie dostarczyła dostatecznych wyjaśnień, jednostka nadrzędna powinna zażądać dodatkowych danych co do daty powstania należności i ich charakteru.
Konto 33 – Wierzyciele.
Konto 34 – Dłużnicy.
Na koncie 34 księgowane są rozliczenia z tytułu zaliczek udzielonych na wykonanie zadań budżetowych oraz rozliczenia z odbiorcami towarów i usług dostarczonych im przez daną jednostkę budżetową. Wzrost salda debetowego jest zjawiskiem ujemnym, gdyż oznacza zwiększenie należności nie rozliczonych. Stwierdzenie powyższego w toku analizy stanowić powinno podstawę do przedsięwzięcia środków w celu przyśpieszenia rozliczenia zaliczek udzielonych na wykonanie zadań budżetowych oraz przyśpieszenia uregulowania przez odbiorców należności za dostarczone im towary i usługi. W odniesieniu do wzrostu obrotów po stronie pasywów mają odpowiednio zastosowanie uwagi do konta 33 (porównaj wyżej).
E.
Grupa 4. Materiały.
Grupa 4. Materiały.
F.
Grupa 5. Środki podstawowe.
Grupa 5. Środki podstawowe.
G.
Grupa 6. Wyroby i produkty.
Grupa 6. Wyroby i produkty.
III.
Analiza sprawozdania o wydatkach na inwestycje limitowe (wzór nr 29).
Analiza sprawozdania o wydatkach na inwestycje limitowe (wzór nr 29).
IV.
Analiza wykonania preliminarzy dochodów (wzór nr 27).
Analiza wykonania preliminarzy dochodów (wzór nr 27).
V.
Analiza sprawozdania o środkach specjalnych (wzór nr 31).
Analiza sprawozdania o środkach specjalnych (wzór nr 31).
VI.
Analiza sprawozdania o sumach depozytowych i sumach na zlecenie (wzór nr 32).
Analiza sprawozdania o sumach depozytowych i sumach na zlecenie (wzór nr 32).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »