Oddział B - Premia za oszczędność ogumienia. - Wynagrodzenie kierowców i innych pracowników samochodowych.
Monitor Polski
M.P.1949.A-40.561
Akt utracił moc Wersja od: 1 lipca 1950 r.
B.
Premia za oszczędność ogumienia.
Premia za oszczędność ogumienia.
1.
Kierowcom i pomocnikom kierowców przyznaje się premię za oszczędność ogumienia.2.
Za podstawę premiowania przyjmuje się przebieg opon ponad ustalone normy. Ilość kilometrów przebiegu opony ustala się na podstawie zapisów w karcie ogumienia oraz licznika kilometrowego wozu, a w wyjątkowych przypadkach - zapisów na karcie ogumienia i na karcie kontrolnej wozu, dokonanych zgodnie z obowiązującymi przepisami.3.
Do czasu ogłoszenia norm urzędowych normy przebiegu nowych opon ustala się następująco:Opony krajowe | Opony zagraniczne | |||
osobowe | ciężarowe i autobusowe | osobowe | ciężarowe i autobusowe | |
norma przebiegu w tys. km. | 15 | 20 | 35 | 40 |
4.
W przypadku rozbieżności między wyżej podanymi normami a faktyczną możliwością przebiegu opon Komisja w składzie określonym w dziale A pkt. 5 niniejszego rozdziału może powiększyć lub obniżyć określone normy w granicach do 15% in plus lub in minus, biorąc pod uwagę warunki eksploatacji, ilość płócien, markę fabryczną, oraz doświadczenie zakładu pracy (statystyka).Orzeczenia Komisji, zawarte w prawidłowo sporządzonym protokóle, stanowią podstawę premiowania.
Do zadań Komisji należy również ustalenie przebiegu opon starych, używanych w danym zakładzie pracy. Opony o zniszczeniu ponad 70% mogą być kwalifikowane do premiowania tylko w przypadku, gdy ich przebieg został ustalony na podstawie licznika kilometrowego lub karty oponowej.
5.
Wysokość premia kierowców za oszczędność ogumienia wynosi 50% kwot rzeczywiście zaoszczędzonych.6.
Premię wypłaca się raz na miesiąc poczynając od miesiąca, w którym norma przebiegu została przekroczona.7.
Premię miesięczną oblicza się w/g następującego wzoru:[WZÓR]
p = n. c/2N,
p = kwota miesięcznej premii,
n = przebieg opony w danym miesiącu obliczeniowym w kilometrach,
c = rzeczywisty koszt opony,
N = norma przebiegu opony w kilometrach.
8.
Jeżeli do uzyskania premii przyczyniło się kilku kierowców, kwotę premii dzieli się pomiędzy kierowców proporcjonalnie do przejechanej ilości kilometrów.9.
W zakładach pracy, w których opony z reguły nie są przywiązane do wozów w premii uczestniczą wszyscy kierowcy i pomocnicy kierowców, przy czym wypłata premii może nastąpić dopiero po wycofaniu opony z obiegu. Wysokość miesięcznej premii ustala się przez obliczenie oszczędności opon wycofanych w ciągu miesiąca z obiegu w/g podanego w p-kcie 7 wzoru, w którym znak n w tym przypadku odpowiada różnicy między rzeczywistym przebiegiem opony w kilometrach od założenia na koło do jej zniszczenia a ustaloną normą przebiegu. Uzyskaną kwotę dzieli się między kierowców w stosunku do ilości przejechanych w poprzednim miesiącu kilometrów.10.
Opona winna być wycofana z obiegu po zdarciu protektora i zagrożeniu płócien oponowych.O wycofaniu opony z obiegu orzeka kontroler techniczny zakładu pracy, a w razie sporu - Komisja w składzie ustalonym w dziale A pkt. 5.
11.
Normy przebiegu opon ustalone w punkcie 3 zmniejsza się o 50% dla opon protektorowanych.12.
Pomocnik kierowcy otrzymuje premię w wysokości 20% premii uzyskanej przez kierowcę.