Rozdział 8 - Premia dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w parkach samochodowych powyżej 8 samochodów. - Wynagrodzenie kierowców i innych pracowników samochodowych.
M.P.1949.A-40.561
Akt utracił mocROZDZIAŁ VIII.
Premia dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w parkach samochodowych powyżej 8 samochodów.
Premia dla kierowców i pomocników kierowców zatrudnionych w parkach samochodowych powyżej 8 samochodów.
Premia za oszczędność materiałów pędnych.
Premia za oszczędność materiałów pędnych.
Orzeczenia Komisji zawarte w prawidłowo sporządzonym protokóle stanowią podstawę premiowania.
Premia za oszczędność ogumienia.
Premia za oszczędność ogumienia.
Opony krajowe | Opony zagraniczne | |||
osobowe | ciężarowe i autobusowe | osobowe | ciężarowe i autobusowe | |
norma przebiegu w tys. km. | 15 | 20 | 35 | 40 |
Orzeczenia Komisji, zawarte w prawidłowo sporządzonym protokóle, stanowią podstawę premiowania.
Do zadań Komisji należy również ustalenie przebiegu opon starych, używanych w danym zakładzie pracy. Opony o zniszczeniu ponad 70% mogą być kwalifikowane do premiowania tylko w przypadku, gdy ich przebieg został ustalony na podstawie licznika kilometrowego lub karty oponowej.
[WZÓR]
p = n. c/2N,
p = kwota miesięcznej premii,
n = przebieg opony w danym miesiącu obliczeniowym w kilometrach,
c = rzeczywisty koszt opony,
N = norma przebiegu opony w kilometrach.
O wycofaniu opony z obiegu orzeka kontroler techniczny zakładu pracy, a w razie sporu - Komisja w składzie ustalonym w dziale A pkt. 5.
Premia za konserwację pojazdu.
Premia za konserwację pojazdu.
Ilość kilometrów przebiegu pojazdu ustala się na podstawie licznika kilometrowego, a w wyjątkowych przypadkach na podstawie zapisów na karcie kontrolnej, dokonanych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Typ i rodzaj wozu | Normy przebiegu w tysiącach kilometrów | |
od pocz. eksploatacji do I remontu główn. | Między głównymi remontami | |
Ciężarowe wysokoprężne | ||
Fiat 666 N7 SPA | 80 | 50 |
Fiat 626 NL | 100 | 60 |
Leyland | 140 | 70 |
Chausson | 90 | 50 |
i inne Diesle | 100 | 50 |
Benzynowe | 60 | 30 |
Gaz-generatory | 50 | 25 |
Osobowe | ||
Chevrolet | 60 | 35 |
Citroen | 45 | 30 |
Fiat, Skoda | 33 | 25 |
niem. i inne | 40 | 25 |
inne ameryk. i ang. | 60 | 35 |
Przebyta do dnia wprowadzenia niniejszego regulaminu część normy przebiegu w procentach | Wysokość jednorazowej premii przysługującej po osiągnięciu normy przebiegu w zł | |
do 40% | 15.750 | |
powyżej 40% " 60% | 12.600 | |
" 60% " 75% | 10.500 | |
" 75% " 85% | 8.400 | |
" 85% " 95% | 6.300 | |
" 95% " 100% | 4.200 |
Procent przekroczenia normy | Premia za 1% przekroczenia normy w zł | |
dla kierowców wozów ciężarowych | dla kierowców wozów osobowych | |
od 1% do 10% | 525 | 315 |
powyżej 10% " 20% | 630 | 420 |
" 20% " 30% | 945 | 683 |
" 30% " 40% | 1.470 | 945 |
" 40% " 50% | 1.890 | 1.260 |
Określone powyżej stawki premii stosują się do odpowiadającego im w tabeli procentu przekroczenia normy. Stawka przewidziana dla wyższego procentu przekroczenia normy nie może więc być stosowana do tej części przebiegu, która odpowiada niższemu procentowi przekroczenia normy.
Nowy "Opel" osobowy w dniu 1 stycznia 1949 r. miał w/g wskazań licznika 29.650 km przebiegu. Wobec tego, że norma przebiegu (pkt 3) wynosi 40.000 km "Opel" wykonał 74% normy
[WZÓR]
(29.650 × 100/40.000).
W chwili osiągnięcia normy (40.000 km) kierowca otrzyma więc 10.000 zł tytułem jednorazowej premii (pkt 6). Jeżeli w miesiącu następującym po przekroczeniu normy w dniu obliczania premii licznik będzie wskazywał 42.500 km, to premiowaniu będzie podlegało 2.500 km (przebieg faktyczny 42.500 km minus przebieg określony normą 40.000 km) = 2.500 km stanowi 6,25% przekroczenia normy.
[WZÓR]
(2.500 × 100/40.000 = 6,25%).
Za każdy procent przekroczenia normy do 10% przysługuje premia 300 zł (pkt 8). Premia kierowcy w danym miesiącu będzie wynosiła 300 × 6,25 = 1.875,- zł.
Jeżeli w dniu obliczania premii za następny miesiąc licznik będzie wskazywał 46.200 km, premiowaniu będzie podlegał przebieg 3.700 km. Obliczony jak powyżej procent przekroczenia normy wyniesie 9,25%, z których 3,75% podlega premiowaniu w wysokości 300 zł za jeden procent (10% - 6,25% uzyskanego w poprzednim miesiącu), a za pozostałe 5,5% (9,25% - 3,75 = 5,5%) należy się kierowcy 400 zł za każdy procent.
Premia kierowcy w tym miesiącu wyniesie 3,75 × 300 + 5,5 × 400 = 1.125 + 2.200 = 3.325,- zł.
Premia za ciągłość eksploatacji.
Premia za ciągłość eksploatacji.
Stopień zużycia pojazdu | Wysokość premii za każdy dzień w zależności od ilości dni nieprzerwanej gotowości wozu do jazdy: | ||
od 16 do 21 dni | od 21 do 25 dni | powyżej 26 dni | |
do 40% | - | 42 zł za dzień | 63 zł za dzień |
powyżej 40% | 42 zł za dzień | 63 zł za dzień | 84 zł za dzień |
Z dniem, w którym pracownik nabywa prawo do premii (t. j. po 20 dniach dla pojazdów do 40% zużycia i po 15 dniach dla pojazdów powyżej 40% zużycia) określona w tabeli stawka premiowa przysługuje mu za każdy dzień od dnia rozpoczęcia okresu ciągłości eksploatacji.
Stopień zużycia pojazdu określa Komisja w składzie ustalonym w dziale A pkt 5.
Ponadto ciągłości eksploatacyjnej nie przerywają dwa dni w miesiącu przeznaczone na okresowy przegląd i smarowanie wozu.