Rozdział 2 - Zasady planowania i uchwalania wysokości funduszu oraz jego wydatkowania. - Wykonanie ustawy o funduszu gromadzkim na niektóre cele miejscowe.

Monitor Polski

M.P.1958.23.139

Akt utracił moc
Wersja od: 2 lipca 1962 r.

II.

Zasady planowania i uchwalania wysokości funduszu oraz jego wydatkowania.

§  3.
1.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej opracowuje projekt wysokości i stawek wpłat na fundusz (załącznik nr 1), uwzględniając przewidywaną w danym roku realizację wszystkich zadań wynikających z planu budżetu terenowego gromady i planowanych czynów społecznych na ten rok, po czym projekt ten przedstawia do uchwalenia gromadzkiej radzie narodowej. Gromadzka rada narodowa uchwala wysokość funduszu równocześnie z budżetem gromady.
2.
Ustalenie wysokości stawek wpłat na fundusz powinno nastąpić w ten sposób, aby stawki te mieściły się w granicach zakreślonych w art. 8 ust. 2 ustawy, a jednocześnie pokrywały w całości - po uwzględnieniu przewidywanych ulg i zwolnień od obowiązku wpłat na fundusz - potrzeby gromady w danym roku kalendarzowym. Ustalona w ten sposób wysokość funduszu powinna również zabezpieczyć rezerwę nie przekraczającą 20% globalnej sumy funduszu.
3.
Jeżeli okaże się, że przewidywane wpływy z funduszu nie zabezpieczają w pełni realizacji zaplanowanych w ramach funduszu zadań, gromadzka rada narodowa może - za zgodą powiatowej rady narodowej - uchwalić -wyższe stawki wpłat na fundusz, aniżeli określone w art. 8 ust. 2 ustawy, nie więcej jednak niż o połowę. Podwyższenie stawek dla państwowych gospodarstw rolnych i leśnych nie może nastąpić.
4.
Gromadzka rada narodowa może uchwalić dla indywidualnych gospodarstw rolnych, działek przyzagrodowych i innych gruntów rolnych - zamiast wpłat na fundusz według przychodowości ustalonej dla wymiaru podatku gruntowego wpłaty od 1 ha fizycznego użytków rolnych, z tym że ogólna kwota obciążenia wpłatami dla ogółu użytków rolnych w danej gromadzie powinna mieścić się w granicach stawek określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Dla ułatwienia obliczenia stawki wpłaty na fundusz z 1 ha fizycznego użytków rolnych można stosować następujący wzór matematyczny:

przy czym "a" oznacza ogólną przychodowość ze wszystkich gruntów w danej gromadzie, ustaloną dla celów wymiaru podatku gruntowego, "b" oznacza stawkę procentową uchwaloną przez gromadzką radę narodową, "c" oznacza ogólny obszar gruntów w danej gromadzie przyjęty do wymiaru podatku gruntowego, a "d" oznacza stawkę wpłaty na fundusz z 1 ha fizycznego gruntu.

Dla obliczenia wysokości wpłaty na fundusz dla danego i indywidualnego gospodarstwa rolnego (działki przyzagrodowej) lub innego gruntu rolnego ogólny obszar gruntów tego gospodarstwa mnoży się przez obliczoną w powyższy sposób stawkę wpłat z 1 ha fizycznego gruntu.

5.
Przy opracowywaniu planu wydatków na zadania dotyczące budowy i utrzymania (konserwacji) dróg i mostów lokalnych wskazane jest uprzednie porozumienie się prezydium gromadzkiej rady narodowej z organem gospodarki drogowej właściwego prezydium powiatowej rady narodowej co do zapewnienia pomocy tego organu przy realizacji planowanych przez prezydium gromadzkiej rady narodowej zadań w omawianym zakresie oraz co do udziału gromadzkiej rady narodowej w przewidywanych w powiatowym planie gospodarczym przez ten organ kosztach robót na drogach i mostach lokalnych, położonych na terenie danej gromady.
6.
Gromadzka rada narodowa może podjąć uchwałę, że zobowiązani - zamiast wpłat na fundusz - będą świadczyć w całości lub w części obowiązkowo określoną liczbę dniówek pracy niewykwalifikowanej. Przepis ten nie ma zastosowania do jednostek gospodarki uspołecznionej.
§  4.
1.
Jeżeli zachodzi potrzeba budowy, utrzymania (konserwacji), remontu bądź wyposażenia drogi lub urządzeń określonych w art. 5 ustawy dla zaspokojenia potrzeb kilku gromad, każda z zainteresowanych gromadzkich rad narodowych uchwala w porozumieniu z pozostałymi gromadzkimi radami narodowymi w swoim zakresie wysokość i stawki wpłat na fundusz, z tym że przeznaczenie funduszu z tych gromad na te cele wymaga zgodnych uchwał gromadzkich rad narodowych powziętych bądź z własnej inicjatywy, bądź z inicjatywy prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
Sposób zarządzania funduszami w przypadku określonym w ust. 1 ustalają prezydia zainteresowanych gromadzkich rad narodowych. W razie braku porozumienia spór rozstrzyga prezydium powiatowej rady narodowej.
§  5.
1.
Dochodami z tytułu wpłat na fundusz i wydatkami z tych dochodów dysponuje wyłącznie gromadzka rada narodowa. Dochody i wydatki gotówkowe z funduszu objęte są budżetem gromady w oddzielnych podziałkach klasyfikacji budżetowej.
2.
Środki funduszu mogą być wydatkowane przez prezydium gromadzkiej rady narodowej tylko na cele określone w art. 5 ustawy przewidziane w uchwale gromadzkiej rady narodowej, zgodnie z uchwalonym budżetem.
3.
Wydatki pokrywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami budżetowymi, nie przekraczając obowiązujących lub stosowanych na danym terenie norm i stawek płac.
4.
Środki funduszu nie wykorzystane w roku bieżącym przechodzą do budżetu gromadzkiej rady narodowej na rok następny i mogą być wykorzystane tylko na cele określone w art. 5 ustawy.
§  6.
Kontrola wykonania zadań określonych w art. 5 ustawy oraz kontrola dokonywanych wydatków w zakresie realizowanych zadań należy do gromadzkiej rady narodowej w trybie przewidzianym dla kontroli wykonania budżetu.

Zasady wymiaru i poboru wpłat na fundusz.

§  7.
1.
Do wymiaru i poboru wpłat na fundusz powołane jest prezydium gromadzkiej rady narodowej, właściwe według miejsca położenia przedmiotu (gospodarstwa rolnego, budynku, gruntu nie zabudowanego, przedsiębiorstwa lub jego części, zakładu itp.), uzasadniającego obowiązek wpłaty na fundusz.
2. 1
Jeżeli zobowiązany do wpłat na fundusz gromadzki (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy) posiada gospodarstwa rolne (grunty) w dwu lub więcej gromadach i w jednej z tych gromad mieszka, do wymiaru i poboru wpłat na fundusz od wszystkich gospodarstw (gruntów) powołane jest prezydium gromadzkiej rady narodowej właściwe według miejsca zamieszkania zobowiązanego
3. 2
Prezydium gromadzkiej rady narodowej czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje przy pomocy podporządkowanego mu biura prezydium gromadzkiej rady narodowej.
§  8.
1.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej dokonuje wymiaru wpłat na fundusz na dany rok kalendarzowy na podstawie uchwalonej przez gromadzką radę narodową rocznej wysokości funduszu i wysokości stawek wpłat na fundusz.
2.
W razie niepodjęcia w danym roku uchwały przez gromadzką radę narodową w sprawie wysokości stawek wpłat na fundusz, wymiaru wpłat na fundusz dokonuje się według stawek najniższych (art. 8 ust. 2 pkt 1-4, pkt 5 lit. a) i pkt 6 ustawy), a przy stawkach stałych (art. 8 ust. 2 pkt 5 lit. b) i c) ustawy) - według tych stałych stawek.
3.
Czynności wymiarowych dokonuje się przez wpisanie wymiaru do "rejestru wymiaru i poboru wpłat na fundusz" (załącznik nr 2), wypełniając kolumny 1-9 rejestru.
4.
W każdej gromadzie zakłada się jeden rejestr (ust. 3) dla wszystkich zobowiązanych, których wpisuje się z podziałem na 6 grup (przy zachowaniu kolejności wsi w każdej grupie), a mianowicie:
1)
właściciele lub użytkownicy albo posiadacze indywidualnych gospodarstw rolnych lub gruntów rolnych, osoby fizyczne lub prawne gospodarujące (na podstawie umowy dzierżawy, użytkowania lub bezumownie) na gruntach państwowych, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadający działki przyzagrodowe oraz członkowie zrzeszeń uprawy ziemi,
2)
właściciele lub użytkownicy albo posiadacze budynków nie związanych z gospodarstwem rolnym oraz gruntów nie zabudowanych nie wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatkach i opłatach terenowych oraz osoby fizyczne lub prawne gospodarki nie uspołecznionej, które dzierżawią od jednostek budżetowych lub podmiotów gospodarki uspołecznionej budynki nie związane z gospodarstwem rolnym lub grunty nie zabudowane nie wchodzące w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatkach i opłatach terenowych,
3)
osoby, które są obowiązane do zgłoszenia obowiązku podatkowego w formie uzyskania karty rejestracyjnej w zakresie podatków obrotowego i dochodowego lub tylko podatku dochodowego, jak również osoby, które są od tego obowiązku zwolnione, oraz osoby, które opłacają podatki w formie karty podatkowej,
4)
rolnicze spółdzielnie produkcyjne wszelkich typów,
5)
państwowe gospodarstwa rolne i leśne,
6)
inne jednostki gospodarki uspołecznianej, prowadzące na terenie gromady stałą działalność przemysłową, handlową lub usługową.
5.
Przez użytkowników należy rozumieć osoby, którym przysługuje rzeczowe prawo użytkowania np. na podstawie testamentu, aktu notarialnego, ustalających prawo użytkowania na nieruchomości.
6.
W razie wprowadzenia na terenie osiedli, miast i dzielnic o charakterze rolniczym obowiązku wpłat na fundusz, do "rejestru wymiaru i poboru wpłat na fundusz" wpisuje się wyłącznie grupy zobowiązanych określonych w ust. 4 pkt 1 i 4.
7.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej może na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy w gospodarczo uzasadnionych lub zasługujących na uwzględnienie przypadkach udzielać za zgodą gromadzkiej rady narodowej - przy wymiarze wpłat na fundusz - indywidualnych ulg w formie obniżenia wysokości wpłaty lub całkowitego zwolnienia od świadczenia wpłaty na fundusz. Ogólna suma ulg i zwolnień łącznie z kwotami umorzeń (§ 17 ust. 4) nie może jednak przekraczać 15% globalnej wysokości funduszu, ustalonego na dany rok dla całej gromady.
8.
Za inwalidów w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy uważa się również osoby pobierające rentę starczą.
§  9.
1.
Wymiaru wpłat na fundusz dokonuje się:
1)
dla osób wymienionych w § 8 ust. 4 pkt 1 i pkt 4 - na podstawie danych, zawartych w kopiach nakazów płatniczych na podatek gruntowy za rok poprzedzający rok obowiązku uiszczenia wpłat, otrzymanych z organów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych,
2)
dla osób wymienionych w § 8 ust. 4 pkt 2 - na podstawie imiennych wykazów zawierających dane z wykazów nieruchomości dla celów podatku od nieruchomości z roku poprzedzającego rok obowiązku uiszczenia wpłat, sporządzonych i dostarczonych prezydiom gromadzkich rad narodowych przez organy finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych,
3)
dla osób wymienionych w § 8 ust. 4 pkt 3 - na podstawie imiennych wykazów osób, które w roku poprzedzającym rok obowiązku uiszczenia wpłat miały obowiązek uzyskania karty rejestracyjnej lub od tego obowiązku były zwolnione oraz które podlegały opodatkowaniu w formie karty podatkowej - sporządzonych i dostarczonych prezydiom gromadzkich rad narodowych przez organy finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych; wykaz osób wykonujących na terenie gromady rzemiosło, zajęcia zawodowe, usługowe i wszelkie inne zatrudnienia o celach zarobkowych, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem obrotowym i tym samym są zwolnione od obowiązku uzyskania karty rejestracyjnej (§ 16 ust. 1 pkt 7-10 rozporządzenia wykonawczego do dekretu o podatku obrotowym - Dz. U. z 1951 r. Nr 35, poz. 273), oraz wykaz osób, które wykonują przemysł domowy lub ludowy i opłacają podatek obrotowy w formie ryczałtu bądź wykonują pracę chałupniczą i opłacają z tego tytułu podatek od wynagrodzeń - ustalają na podstawie znajomości stosunków miejscowych prezydia gromadzkich rad narodowych w porozumieniu z organami finansowymi właściwych prezydiów powiatowych rad narodowych; podstawę do ustalenia wysokości wpłat na fundusz dla tych osób stanowi cena za kartę rejestracyjną w wysokości 60 zł;
4)
dla jednostek wymienionych w § 8 ust. 4 pkt 5 i 6 - na podstawie danych, dostarczonych przez te jednostki prezydiom gromadzkich rad narodowych.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, powinny być sporządzone i przesłane prezydium gromadzkiej rady narodowej najpóźniej na miesiąc przed sesją budżetową gromadzkiej rady narodowej.
§  10.
Wpisując do "rejestru wymiaru i poboru wpłat na fundusz" zobowiązanych w kolejności grup wymienionych w § 8 ust. 4, należy pomiędzy tymi grupami pozostawić - po podsumowaniu każdej grupy - tyle wolnego miejsca, aby we właściwych grupach można było wpisać dodatkowo nowych zobowiązanych, jeżeli zajdzie ku temu potrzeba. Kolejność jednak numeracji pozycji powinna być zachowana w sposób ciągły poprzez wszystkie grupy zobowiązanych, z tym że w razie wpisania nowych zobowiązanych kolejność zapisów należy oznaczyć, np. 25a, 25b itd.
§  11.
Jeżeli obowiązek wpłat na fundusz przez jedną osobę (zobowiązanego) wynika z dwu lub więcej tytułów, wymiaru wpłat na fundusz dla tej osoby dokonuje się z każdego tytułu oddzielnie. W tym przypadku zobowiązanego wpisuje się w rejestrze we właściwych grupach (§ 8), wypełniając jedynie kolumny 1-5 rejestru. Następnie w grupie, w które zobowiązany posiada najwyższy wymiar należności, wpisuje się w kolumnie 5 dodatkowo kwoty należności z kolumny 5 z pozostałych grup i kwoty te sumuje się łącznie z kwotą najwyższego wymiaru, wypełniając w tej grupie kolumny 6-8 i dalsze kolumny w miarę realizacji wpłat na fundusz. Równocześnie w kolumnie 26 ("Uwagi") rejestru w grupach, w których zobowiązany nie ma wypełnionych kolumn 6-25, należy zaznaczyć "łączny wymiar pod lp. np. 15". Dla tak dokonanego łącznego wymiaru wpłat na fundusz wystawia się jedno "zawiadomienie o wymiarze wpłat na fundusz" (załącznik nr 3). Przy sumowaniu rejestru (§ 13) kwot należności z kolumny 5 rejestru w grupach, w których zobowiązany nie ma wypełnionych kolumn 6-25, nie należy sumować.
§  12.
1.
Po wpisaniu w rejestrze (§§ 8-11) wymiaru wpłat na fundusz prezydium gromadzkiej rady narodowej sporządza na podstawie danych z tego rejestru "zawiadomienia o wymiarze wpłat na fundusz" (załącznik nr 3) i zawiadomienia te doręcza zobowiązanym za potwierdzeniem odbioru.
2.
Wymiar wpłat na fundusz oraz doręczenie zawiadomień powinno nastąpić najpóźniej w terminie miesięcznym od dnia uchwalenia wysokości funduszu.
3.
W razie niepodjęcia uchwały co do wysokości stawek wpłat na fundusz wymiar wpłat na fundusz oraz doręczenie zawiadomień o wymiarze wpłat powinno nastąpić najpóźniej w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, za który wymierza się wpłaty.
§  13.
Po dokonaniu wymiaru wpłat na fundusz prezydium gromadzkiej rady narodowej podsumowuje kolumny 5-8 "rejestru wymiaru i poboru wpłat na fundusz" i sporządza sprawozdanie o wynikach wymiaru (§ 28).
§  14.
1.
Wpłaty na fundusz należy wnosić w terminach określonych w zawiadomieniach bezpośrednio do kasy gromadzkiej rady narodowej lub za pośrednictwem poczty na rachunek gromadzkiej rady narodowej.
2.
Na każdą dokonaną wpłatę zobowiązany otrzymuje pokwitowanie z kwitariusza przychodowego Rb2, zgodnie z przepisami o rachunkowości budżetowej w prezydiach gromadzkich rad narodowych.
3.
Każdą wpłatę odnotowuje się w kolumnach 15-18 rejestru wymiaru wpłat.
§  15.
1.
Inkaso wpłat na fundusz na terenie wsi należy do sołtysa.
2.
Za inkaso wpłat na fundusz może być przyznane sołtysom wynagrodzenie w wysokości określonej odrębnymi przepisami.
3.
Wynagrodzenie za inkaso pokrywa się ze środków funduszu.
§  16.
W przypadkach określonych w § 15 prezydium gromadzkiej rady narodowej sporządza według wzoru Min. Fin. nr 186 wykazy wpłat na fundusz i wykazy te, uzupełnione zaległościami z lat ubiegłych, wręcza sołtysom celem przeprowadzenia inkasa tych należności. Na przyjmowane wpłaty sołtysi wypełniają i wydają wpłacającym pokwitowanie z kwitariusza przychodowego Rb2. Formularze druków według wzoru Min. Fin. nr 186 prezydium gromadzkiej rady narodowej otrzymuje z organu finansowego prezydium powiatowej rady narodowej.
§  17.
1.
Nie uiszczone w terminach wpłaty na fundusz podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie przepisów o egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych wraz z kosztami egzekucyjnymi.
2.
Czynności egzekucyjne łącznie z zajęciem ruchomości przeprowadza upoważniony przez prezydium gromadzkiej rady narodowej pracownik biura prezydium gromadzkiej rady narodowej. Jeżeli jednak w toku postępowania egzekucyjnego zajdzie potrzeba odebrania zajętych ruchomości od dłużnika lub egzekucyjnej sprzedaży tych ruchomości, czynności tych dokonuje organ egzekucyjny organu finansowego prezydium powiatowej rady narodowej.
3.
W razie zbiegu egzekucji prowadzonej przez prezydium gromadzkiej rady narodowej za zaległości z tytułu wpłat na fundusz z egzekucją prowadzoną u tego samego dłużnika przez organ egzekucyjny organu finansowego prezydium powiatowej rady narodowej w celu przymusowego ściągnięcia innych zobowiązań - całość postępowania egzekucyjnego przejmuje organ finansowy, który dokonuje również podziału sumy uzyskanej z egzekucji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej może na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy w gospodarczo uzasadnionych lub zasługujących na uwzględnienie przypadkach udzielać za zgodą gromadzkiej rady narodowej - na wniosek zobowiązanego - indywidualnych ulg w postaci odraczania lub rozkładania na raty oraz umarzania całości lub części zaległości z tytułu wpłat na fundusz. Ogólna suma umorzonych zaległości łącznie z kwotą ulg i zwolnień (§ 8 ust. 7) nie może jednak przekraczać 15% globalnej sumy funduszu ustalonego na dany rok dla całej gromady.
§  18.
1.
Egzekucję zaległości z tytułu wpłat na fundusz, wymierzonych przez prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów, przeprowadzają - z zastrzeżeniem przepisów § 17 ust. 2 i ust. 3 - prezydia tych rad narodowych.
2.
Egzekucję zaległości z tytułu wpłat na fundusz, wymierzonych przez prezydia rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz dzielnicowych rad narodowych, przeprowadzają w całości właściwe organy egzekucyjne organów finansowych prezydiów tych rad narodowych.

Wykonywanie pracy niewykwalifikowanej, świadczeń z art. 3 ustawy lub świadczenia podwód.

§  19.
1.
Wniosek o zezwolenie na wykonanie - zamiast wpłat na fundusz - dniówek pracy niewykwalifikowanej, powinien być złożony przez zobowiązanego do prezydium gromadzkiej rady narodowej bezpośrednio po otrzymaniu "zawiadomienia o wymiarze wpłat na fundusz" (załącznik nr 3), a najpóźniej w terminie 2 tygodni po otrzymaniu zawiadomienia.
2.
Termin określony w ust. 1 w razie złożenia odwołania od wymiaru wpłat na fundusz liczy się od dnia uprawomocnienia się decyzji ustalającej wysokość wpłaty.
3.
O wyrażeniu zgody na świadczenie dniówek pracy niewykwalifikowanej lub o odmowie prezydium gromadzkiej rady narodowej powinno zawiadomić zobowiązanego (załącznik nr 4) najpóźniej w ciągu tygodnia od złożenia wniosku. Decyzje odmowne mogą być podane do wiadomości zainteresowanym zamieszkałym w obrębie jednej wsi również w inny sposób, jaki w danej miejscowości jest praktykowany (np. przez sporządzenie wykazu takich decyzji i podanie ich do wiadomości zainteresowanym za pośrednictwem sołtysów; w wykazie należy m.in. zamieścić pouczenie o przysługującym zobowiązanemu środku prawnym od decyzji oraz przewidzieć miejsce na podpis zobowiązanego o przyjęciu do wiadomości decyzji).
§  20.
1.
Wykonanie - zamiast wpłat na fundusz - pracy wykwalifikowanej, dostarczenie środków przewozowych, sprzętu lub materiałów, następuje na podstawie porozumienia pomiędzy zobowiązanym a prezydium gromadzkiej rady narodowej. Przepisy § 19 stosuje się odpowiednio.
2.
Przy ustalaniu równowartości dniówki pracy niewykwalifikowanej (art. 2 ust. 5 ustawy) oraz świadczeń rzeczowych, o których mowa w ust. 1, zaleca się przyjmować:
1)
przy określaniu równowartości dniówki pracy niewykwalifikowanej oraz ilości pracy wykwalifikowanej - stawki wynagrodzenia stosowane na danym terenie przez przedsiębiorstwa państwowe, wykonujące dany rodzaj pracy,
2)
za równowartość jednej dniówki dostarczania środków przewozowych:
a)
trzy dniówki pracy niewykwalifikowanej w razie dostarczenia pojazdu jednokonnego wraz z paszą i obsługą,
b)
cztery dniówki pracy niewykwalifikowanej w razie dostarczenia pojazdu dwukonnego wraz z paszą i obsługą,
c)
cztery dniówki pracy niewykwalifikowanej na każdą tonę nośności w razie dostarczenia pojazdu zmechanizowanego wraz z paliwem i obsługą;
3)
wartość sprzętu i materiałów - według cen obowiązujących.
§  21.
1.
W razie nałożenia przez gromadzką radę narodową na zobowiązanych - zamiast wpłat na fundusz - obowiązku świadczenia dniówek pracy niewykwalifikowanej (art. 2 ust. 2 ustawy) lub zgody przez prezydium gromadzkiej rady narodowej na świadczenie przez zobowiązanego - zamiast wpłat na fundusz - pracy niewykwalifikowanej (art. 2 ust. 4 ustawy) lub świadczeń (art. 3 ustawy) - wykonanie wspomnianej pracy lub świadczeń następuje na terenie tej gromady, w której znajduje się przedmiot (§ 7) uzasadniający obowiązek wpłaty na fundusz. Przepis ten nie ma zastosowania w przypadkach określonych w § 4.
2.
Wykonanie prac i świadczeń, o których mowa w ust. 1, w stosunku do zobowiązanych prowadzących gospodarstwa rolne, powinno być w zasadzie wstrzymane w okresie pilnych robót polnych (okresy siewów wiosennych, sianokosów, żniw, siewów jesiennych, zbioru okopowych).
§  22.
1.
W przypadkach określonych w § 21 prezydium gromadzkiej rady narodowej, po otrzymaniu od kierownictwa robót, wykonywanych w ramach zadań określonych w art. 5 ustawy, zapotrzebowania, zawierającego liczbę potrzebnych dniówek i rodzaju pracy niewykwalifikowanej oraz ilości i rodzaju świadczeń z art. 3 ustawy, wzywa zobowiązanego (załącznik nr 5) do wykonania pracy lub świadczeń, powiadamiając o tym równocześnie kierownictwo robót.
2.
Zapotrzebowanie powinno być zgłoszone co najmniej na 7 dni, a wezwanie doręczone zobowiązanemu co najmniej na 3 dni przed wyznaczonym terminem wykonania pracy lub świadczeń.
§  23.
1.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej bądź kierownictwo robót określa rodzaj pracy, jaką w ciągu dnia zobowiązany powinien wykonać.
2.
Przy wykonywaniu pracy niewykwalifikowanej zobowiązany powinien w ciągu dnia pracy wykonać normy wydajności stosowane na danym terenie przez przedsiębiorstwa państwowe dla danego rodzaju pracy.
3.
Niewykonanie w ciągu dnia pracy normy wydajności, o której mowa w ust. 2, powoduje uznanie tylko części dniówki.
4.
Jeżeli dany rodzaj pracy nie posiada określonej normy wydajności, prezydium gromadzkiej rady narodowej lub kierownictwo robót określa ilość pracy, jaką zobowiązany powinien wykonać w ciągu 8-godzinnego dnia pracy,
§  24.
1.
Z wykonania pracy i świadczeń kierownictwo robót wystawia zobowiązanemu pokwitowanie (załącznik nr 6). Pokwitowanie sporządza się w 3 egzemplarzach, z których jeden (oryginał) doręcza się zobowiązanemu, drugi przesyła się prezydium gromadzkiej rady narodowej celem odnotowania wykonania pracy i świadczeń w "karcie kontroli" (załącznik nr 7) i w kolumnach 19-21 rejestru wymiaru i poboru wpłat na fundusz, trzeci zaś pozostaje w kierownictwie robót i służy dla celów kontroli wykonania pracy (robót).
2.
Pokwitowania z wykonania pracy przy zastosowaniu ośmiogodzinnego dnia pracy, powinny być wystawiane codziennie, a pokwitowania z wykonania pracy przy zastosowaniu norm wydajności pracy - po odbiorze wykonanej pracy.
3.
Odbitki pokwitowań powinny być dostarczane prezydium gromadzkiej rady narodowej sukcesywnie, a przynajmniej raz na tydzień.
4.
O nie zgłoszeniu się zobowiązanych do wykonania pracy niewykwalifikowanej lub świadczeń kierownictwo robót powinno powiadamiać prezydium gromadzkiej rady narodowej w terminach określonych w ust. 3.
5.
Niewykonanie w terminie przez zobowiązanego pracy niewykwalifikowanej (art. 2 ust. 4 ustawy) lub świadczenia (art. 3 ustawy) czyni wpłatę na fundusz natychmiast wymagalną. Przepisy §§ 14-17 stosuje się odpowiednio.
6.
W razie niewykonania w oznaczonym terminie przez zobowiązanego pracy niewykwalifikowanej (art. 2 ust. 2 ustawy), prezydium gromadzkiej rady narodowej stosuje wobec zobowiązanego postępowanie przymusowe w administracji. W razie zalegania na koniec roku kalendarzowego w wykonaniu dniówek pracy niewykwalifikowanej, ich równowartość pieniężna staje się natychmiast wymagalna. Przepisy §§ 14-17 stosuje się odpowiednio.
§  25.
Jeżeli zobowiązany w ramach świadczeń z art. 3 ustawy dostarczył środki przewozowe, materiał lub sprzęt, wówczas zalicza się mu - zamiast wpłat na fundusz - dostarczone środki przewozowe, sprzęt i materiał, przyjmując:
1)
równowartość jednej dniówki dostarczenia środka przewozowego według norm, określonych w wytycznych, zawartych w § 20 ust. 2 pkt 2,
2)
równowartość dostarczenia sprzętu i materiałów według norm, określonych w wytycznych, zawartych w § 20 ust. 2 pkt 3.
§  26.
1.
Prezydium gromadzkiej rady narodowej wzywa (załącznik nr 5) zobowiązanego, na którego został nałożony obowiązek świadczenia podwód, do świadczenia tych podwód co najmniej na 3 dni przed dostarczeniem podwód. W razie konieczności wezwanie może być skierowane bez zachowania trzydniowego terminu.
2.
Z wykonania świadczenia podwód prezydium gromadzkiej rady narodowej wystawia pokwitowanie (załącznik nr 6).
3.
W razie niedostarczenia w wyznaczonym terminie podwody prezydium gromadzkiej rady narodowej stosuje względem zobowiązanego postępowanie przymusowe w administracji. W razie zalegania na koniec roku kalendarzowego w dostarczeniu podwód, ich równowartość pieniężna staje się natychmiast wymagalna. Przepisy §§ 14-17 stosuje się odpowiednio.
§  27.
1.
Dla wykonywanych dniówek pracy niewykwalifikowanej, świadczenia podwód i świadczeń z art. 3 ustawy, prezydium gromadzkiej rady narodowej zakłada "karty kontroli" (załącznik nr 7), wypełniając kolumny 2-7.
2.
"Karty kontroli" zakłada się oddzielnie dla każdego zobowiązanego, w grupach według poszczególnych miejscowości (wsi).
3.
"Karty kontroli" prowadzi prezydium gromadzkiej rady narodowej w ciągu całego roku w miarę wykonywania pracy, świadczenia podwód lub świadczeń z art. 3 ustawy. "Karty kontroli" powinny być prowadzone dokładnie i bieżąco.
4.
Wykonanie świadczeń rzeczowych, o których mowa w ust. 1, odnotowuje się w kolumnach 8-14 "karty kontroli" na podstawie odbitek (kopii) pokwitowań (załącznik nr 6).

Sprawozdawczość.

§  28.
1.
O wynikach wymiaru wpłat na fundusz sporządza się sprawozdania (załącznik nr 8).
2.
Sprawozdania sporządzają:
1)
prezydia gromadzkich rad narodowych w 3 egzemplarzach, z których 2 egzemplarze przesyłają organowi finansowemu prezydium powiatowej rady narodowej - w terminie 2 tygodni po zakończeniu wymiaru,
2)
organy finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych na podstawie otrzymanych sprawozdań gromadzkich sporządzają w 3 egzemplarzach zestawienia zbiorcze, z których 2 egzemplarze przesyłają organom finansowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych - w terminie 1 tygodnia po otrzymaniu sprawozdań gromadzkich,
3)
organy finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych na podstawie jednego z otrzymanych sprawozdań powiatowych sporządzają zestawienie zbiorcze w 2 egzemplarzach, z których 1 egzemplarz przesyłają Ministerstwu Finansów - Departament Podatków i Opłat, przy dołączeniu sprawozdań powiatowych - w terminie 1 tygodnia po otrzymaniu sprawozdań powiatowych.
§  29. 3
1.
Prezydia gromadzkich rad narodowych sporządzają w 2 egzemplarzach kwartalne sprawozdania z wykonania funduszu gromadzkiego (załącznik nr 9), z których 1 egzemplarz przesyłają organowi finansowemu prezydium powiatowej rady narodowej.
2.
W sprawozdaniu podaje się dane w cyfrach narastających.
3.
Sprawozdanie sporządzone po upływie czwartego kwartału stanowi jednocześnie sprawozdanie roczne.
4.
Organy finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych na podstawie sprawozdań gromadzkich sporządzają w 3 egzemplarzach sprawozdania kwartalne zbiorcze, z których 2 egzemplarze przesyłają organowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej.
5.
Organy finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych na podstawie sprawozdań powiatowych sporządzają w 2 egzemplarzach zbiorcze sprawozdania z całego województwa i - wraz z 1 egzemplarzem sprawozdań powiatowych - przedstawiają Ministerstwu Finansów - Departament Podatków i Opłat.
6.
Sprawozdania, o których mowa w ustępach poprzedzających, należy przedstawiać w terminach przewidzianych w przepisach o przedstawianiu sprawozdań kwartalnych o dochodach budżetowych.

Nadzór i kontrola nad wymiarem, poborem i wykorzystaniem środków funduszu.

§  30.
1.
Nadzór i kontrola nad prawidłowym wymiarem i poborem wpłat na fundusz oraz nad wydatkowaniem środków funduszu należy do powiatowej rady narodowej.
2.
Powiatowa rada narodowa czynności, o których mowa w ust. 1, wykonuje w szczególności za pośrednictwem właściwych komisji rady narodowej, przez działalność radnych w terenie oraz przez prezydium rady narodowej i podporządkowane mu terenowe organy administracji państwowej (organ finansowy i inne zainteresowane organy).
3.
Do załatwiania odwołań od wymiaru wpłat na fundusz w II instancji właściwe są organy finansowe prezydiów rad narodowych stopnia bezpośrednio wyższego nad tym, który dokonał wymiaru wpłat.

Przepisy końcowe.

§  31.
Gromadzkie rady narodowe w ramach osiągniętych dochodów z tytułu funduszu na rok 1958 uchwalą budżety dodatkowe w trybie obowiązujących przepisów o uchwalaniu i wykonywaniu budżetu Państwa z uwzględnieniem celowego charakteru funduszu.
§  32.
1.
Imienne wykazy i dane (§ 9) dla celów wymiaru wpłat na fundusz na rok 1958 powinny być sporządzone i dostarczone prezydiom gromadzkich rad narodowych w ciągu 10 dni po wejściu w życie niniejszej instrukcji.
2.
Wymiar wpłat na fundusz na rok 1958 powinien nastąpić w terminie miesięcznym od dnia uchwalenia przez gromadzką radę narodową wysokości i stawek wpłat na fundusz na rok 1958.
§  33.
1.
Wprowadza się następujące druki w sprawie funduszu, stanowiące załączniki do niniejszej instrukcji:
1)
"Uchwała w sprawie wysokości l stawek wpłat na fundusz" - załącznik nr 1,
2)
"Rejestr wymiaru i poboru wpłat na fundusz" - załącznik nr 2,
3)
"Zawiadomienie o wymiarze wpłat na fundusz" - załącznik nr 3,
4)
"Zawiadomienie o świadczeniu pracy niewykwalifikowanej lub świadczeń z art. 3 ustawy" - załącznik nr 4,
5)
"Wezwanie do wykonania pracy niewykwalifikowanej, podwód lub świadczeń z art. 3 ustawy" - załącznik nr 5,
6)
"Pokwitowanie z wykonania świadczeń rzeczowych na fundusz" - załącznik nr 6,
7)
"Karta kontroli wykonania świadczeń rzeczowych na fundusz" - załącznik nr 7,
8)
"Sprawozdanie o wynikach wymiaru wpłat na fundusz" - załącznik nr 8,
9) 4
"Sprawozdanie z wykonania budżetu gromadzkiego" - załącznik nr 9.
2.
Druki, o których mowa w ust. 1, posiadają charakter powszechnego użytku i zapotrzebowanie na nie prezydium gromadzkiej rady narodowej powinno zgłaszać do organu finansowego prezydium powiatowej rady narodowej, który druki te zamawia we właściwej terenowo bazie Centrali Wydawniczej Druków.
3.
Koszty druków pokrywa prezydium gromadzkiej rady narodowej ze środków funduszu.
4.
Druki w sprawach funduszu dla potrzeb roku 1958 zostaną nieodpłatnie dostarczone prezydiom gromadzkich rad narodowych przez organy finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych, do których należy złożyć zapotrzebowanie.
5.
Dotychczasowe kwitariusze na wykonanie świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne (wzór Min. Fin. nr 6) należy do wyczerpania zapasu wykorzystać przy wydawaniu pokwitowań na wykonanie świadczeń rzeczowych, o których mowa w § 24.
§  34.
1.
Prezydia gromadzkich rad narodowych zamkną księgi wymiaru i wykonania świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne na rok 1957 i zaległości (nadpłaty) końcowe w gotówce (w równowartości pieniężnej) przeniosą do rejestru wymiaru i poboru wpłat na fundusz na rok 1958. Zaległości (nadpłaty) za lata do roku 1957 włącznie ciążące na osobach, które nie podlegają obowiązkowi wpłat na fundusz w roku 1958, należy zamieścić na końcu rejestru.
2.
Na terenie osiedli, miast i dzielnic o charakterze rolniczym, w których rady narodowe nie wprowadzą obowiązku wpłat na fundusz, oraz na terenie miast, na których nie obowiązuje ustawa o funduszu gromadzkim na niektóre cele miejscowe, zaległe należności z tytułu przeliczonych na gotówkę świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne wpływają na dochody budżetowe ich rad narodowych i są zachowywane na podziałki przewidziane w obowiązującej klasyfikacji budżetowej.
§  35.
Zaleca się, aby pierwszeństwo w zatrudnianiu przy odpłatnym wykonywaniu prac związanych z realizacją celów, na które jest przeznaczony fundusz, mieli w pierwszym rzędzie ci mieszkańcy gromady, którzy nie posiadają stałego zatrudnienia, osoby bezrolne lub małorolne.
§  36.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji z dnia 26 czerwca 1962 r. (M.P.62.53.258) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 2 lipca 1962 r.
2 § 7 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 instrukcji z dnia 26 czerwca 1962 r. (M.P.62.53.258) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 2 lipca 1962 r.
3 § 29 zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji z dnia 17 czerwca 1959 r. (M.P.59.58.288) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 30 czerwca 1959 r.
4 § 33 ust. 1 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji z dnia 17 czerwca 1959 r. (M.P.59.58.288) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 30 czerwca 1959 r.